AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #1 Skrevet 11. november 2017 Jeg vant noen kroner og har brukt en god del på å pusse opp. Jeg tilbød min søster å kjøpe vaskemaskin til henne. Hun har fellesvaskeri. Men, nå kommer det frem at hun ikke vil ha noe på f.eks. januarsalget eller en billig maskin. Vi pratet sammen i går på telefon. Jeg har sagt til foreldrene våre at jeg faktisk ikke sitter igjen med så mye penger etter å ha brukt en god del til nødvendig oppussing hjemme, betalt privat gjeld og kredittlån, og at jeg ikke kommer til å gi søsteren min en krone hvis hun skal ha den dyreste modellen. Foreldrene mine var enige med meg. Men er hun ikke temmelig frekk når hun vil ha det dyreste? Jeg skylder ikke henne noe, ville bare kjøpe en vaskemaskin hvis hun ville ha det så hun kan vaske småtøy som bluser osv. de gangene man helst vil slippe gå på vaskeriet for en liten vask. Nå har jeg mistet lysta på å gi henne noe annet enn julegaven jeg allerede har kjøpt. Jeg sa at en venn av meg kan sjekke best i pris og kvalitet. Nei, det gikk hun ikke med på. Hun ville ha et merke med god kvalitet hun. Hva er et merke med god kvalitet spurte jeg, men det visste hun ikke. Dermed, hun vil ha noe dyrt. I sommer foreslo jeg en toppmatet maskin til tretusen som hadde fått god kritikk, nei den ville hun ikke ha. Hva ville dere gjort? Hun har fellesvaskeri i samme oppgang. Ts, er litt frustret nå. Anonymkode: d53de...bb2 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #2 Skrevet 11. november 2017 Hvis mitt søsken ville gitt meg en vaskemaskin hadde jeg bedt om en brukt eller en som var på tilbud. Du kan jo si at du betaler opptil en bestemt sum, skal hun ha noe dyrere får hun betale mellomlegget selv. Anonymkode: 69848...be4 38
ilga Skrevet 11. november 2017 #3 Skrevet 11. november 2017 Da gir du henne tre tusen, resten kan ho finne selv. Jeg skjønner at når man først kjøp noe så vil man ha kvalitetsting. 11
Cata Skrevet 11. november 2017 #4 Skrevet 11. november 2017 Gi henne et beløp som tilsvarer en rimelig og grei maskin, så får hun skaffe resten selv hvis hun vil ha en dyr maskin. 18
DysterPytten Skrevet 11. november 2017 #5 Skrevet 11. november 2017 Skjønner godt at hun ikke vil ha toppmatet, det er fryktelig tungvint. Ellers får du fornuftige og greie maskiner til 3000-5000 kr. Så jeg ville gitt henne summen du vil gi og si hun får kjøpe en maskin hun vil ha, men evt betale mellomlegget selv. 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #6 Skrevet 11. november 2017 1 minutt siden, DysterPytten skrev: Skjønner godt at hun ikke vil ha toppmatet, det er fryktelig tungvint. Ellers får du fornuftige og greie maskiner til 3000-5000 kr. Så jeg ville gitt henne summen du vil gi og si hun får kjøpe en maskin hun vil ha, men evt betale mellomlegget selv. Jeg ELSKER min toppmatede maskin Anonymkode: be4d0...ff9 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #7 Skrevet 11. november 2017 8 minutes ago, ilga said: Da gir du henne tre tusen, resten kan ho finne selv. Jeg skjønner at når man først kjøp noe så vil man ha kvalitetsting. Nei, jeg vil ikke gi henne rene penger. Hun har høyere inntekt enn meg, men drikker og bruker pengene på å gå ut på byen og alkohol. Jeg er ikke hennes verge, men det går en grense et sted. 6 minutes ago, DysterPytten said: Skjønner godt at hun ikke vil ha toppmatet, det er fryktelig tungvint. Ellers får du fornuftige og greie maskiner til 3000-5000 kr. Så jeg ville gitt henne summen du vil gi og si hun får kjøpe en maskin hun vil ha, men evt betale mellomlegget selv. Hun ville selv ha toppmatet først, men ombestemte seg. Hun har et lite bad. Jeg vil ikke gi henne pengene. I går sa jeg at vil hun ha noe dyrt får hun spare litt hun også. Men jeg har som sagt mista lysta på å gi noe i det hele tatt. Hun mente at jeg i alle fall måtte gi henne fire tusen til vaskemaskin. Er hun ikke litt frekk? Som sagt har jeg ikke mye penger igjen, og hun har høyere lønn enn det jeg har. Ts Anonymkode: d53de...bb2 5
DysterPytten Skrevet 11. november 2017 #8 Skrevet 11. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ELSKER min toppmatede maskin Anonymkode: be4d0...ff9 Haha, da er vi forskjellige. Hadde en I noen år, synes det var now herk, så jeg solgte den til broren min som skulle flytte på hybel og kjøpte meg ny 1
DysterPytten Skrevet 11. november 2017 #9 Skrevet 11. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg vil ikke gi henne rene penger. Hun har høyere inntekt enn meg, men drikker og bruker pengene på å gå ut på byen og alkohol. Jeg er ikke hennes verge, men det går en grense et sted. Hun ville selv ha toppmatet først, men ombestemte seg. Hun har et lite bad. Jeg vil ikke gi henne pengene. I går sa jeg at vil hun ha noe dyrt får hun spare litt hun også. Men jeg har som sagt mista lysta på å gi noe i det hele tatt. Hun mente at jeg i alle fall måtte gi henne fire tusen til vaskemaskin. Er hun ikke litt frekk? Som sagt har jeg ikke mye penger igjen, og hun har høyere lønn enn det jeg har. Ts Anonymkode: d53de...bb2 Jo, jeg synes absolutt hun er frekk som forventer å få noe som i utgangspunktet var en gave du ville gi 18
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #10 Skrevet 11. november 2017 Du MÅ gi henne 4000 mener hun? Fy så frekk. Hadde trukket tilbake tilbudet. Utaknemmelige og kravstore folk gidder jeg ikke å prøve å samarbeide med Anonymkode: 4fce4...f5c 20
Try2 Skrevet 11. november 2017 #11 Skrevet 11. november 2017 Hvilken maskin hun vil ha er jo hennes "problem". Gi henne 4 eller 5 tusen og si at hun kan kjøpe smågodt for resten. Herregud hva vi sliter med i dette landet
Elghund Skrevet 11. november 2017 #12 Skrevet 11. november 2017 Synes ikke du har sagt 'b' når du har sagt du vil kjøpe maskin - du trenger ikke kjøpe den hun ønsker seg. Hun trenger ikke bli sur selv om dere hadde forskjellige idéer om hva vaskemaskin betyr. Du skal heller ikke bli sur hvis hun avslår tilbudet ditt. Hvis hun har plan om å skaffe seg maskin uansett er det dumt for henne å styre med en midlertidig maskin, eller bli stuck med en hun er misfornøyd med. 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #13 Skrevet 11. november 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vant noen kroner og har brukt en god del på å pusse opp. Jeg tilbød min søster å kjøpe vaskemaskin til henne. Hun har fellesvaskeri. Men, nå kommer det frem at hun ikke vil ha noe på f.eks. januarsalget eller en billig maskin. Vi pratet sammen i går på telefon. Jeg har sagt til foreldrene våre at jeg faktisk ikke sitter igjen med så mye penger etter å ha brukt en god del til nødvendig oppussing hjemme, betalt privat gjeld og kredittlån, og at jeg ikke kommer til å gi søsteren min en krone hvis hun skal ha den dyreste modellen. Foreldrene mine var enige med meg. Men er hun ikke temmelig frekk når hun vil ha det dyreste? Jeg skylder ikke henne noe, ville bare kjøpe en vaskemaskin hvis hun ville ha det så hun kan vaske småtøy som bluser osv. de gangene man helst vil slippe gå på vaskeriet for en liten vask. Nå har jeg mistet lysta på å gi henne noe annet enn julegaven jeg allerede har kjøpt. Jeg sa at en venn av meg kan sjekke best i pris og kvalitet. Nei, det gikk hun ikke med på. Hun ville ha et merke med god kvalitet hun. Hva er et merke med god kvalitet spurte jeg, men det visste hun ikke. Dermed, hun vil ha noe dyrt. I sommer foreslo jeg en toppmatet maskin til tretusen som hadde fått god kritikk, nei den ville hun ikke ha. Hva ville dere gjort? Hun har fellesvaskeri i samme oppgang. Ts, er litt frustret nå. Anonymkode: d53de...bb2 Har hun felles vaskeri og gir uttrykk for at hun vil ha en Miele maskin så får hun spare selv. I mange brl. Der det er fellesvaskeri, er det ikke lov å sette inn egen vaskemaskin. Anonymkode: 41871...eda 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #14 Skrevet 11. november 2017 Hvilken prisklasse tenkte du på da, TS? Det er også forskjell på de veldig billige, de rimelige og de dyre. Jeg ville nok verken kjøpt eller tatt imot en billig maskin. Da hadde jeg lagt meg på 4000-5000 for å være sikker på at den dugde. Det går jo selvsagt an å kjøpe den på salg, da Personlig forstår jeg ikke hvorfor du tilbydde deg i det hele tatt om hun har bedre lønn. Om jeg ville delt en gevinst med noen, så hadde jeg gitt penger og latt de kjøpe det de ville. Med mindre man er villig til å kjøpe noe av bra kvalitet og prisen deretter, så er det ikke lurt å tilby seg å betale for hvitevarer, kjøkkenredskaper, biler eller hva det skulle være. Anonymkode: 1a6c6...348 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #15 Skrevet 11. november 2017 45 minutes ago, Try2 said: Hvilken maskin hun vil ha er jo hennes "problem". Gi henne 4 eller 5 tusen og si at hun kan kjøpe smågodt for resten. Herregud hva vi sliter med i dette landet Hun fikk ikke tilbud om penger. 33 minutes ago, Elghund said: Synes ikke du har sagt 'b' når du har sagt du vil kjøpe maskin - du trenger ikke kjøpe den hun ønsker seg. Hun trenger ikke bli sur selv om dere hadde forskjellige idéer om hva vaskemaskin betyr. Du skal heller ikke bli sur hvis hun avslår tilbudet ditt. Hvis hun har plan om å skaffe seg maskin uansett er det dumt for henne å styre med en midlertidig maskin, eller bli stuck med en hun er misfornøyd med. Hun har opplegg for vaskemaskin, og har ikke hatt planer om å kjøpe det, skylder på økonomien og har sagt hun fint klarer seg med fellesvaskeriet som er i samme oppgang, det er bare å ta heisen ned. Jeg vant ikke riktig så mye, men en pen sum. 31 minutes ago, AnonymBruker said: Har hun felles vaskeri og gir uttrykk for at hun vil ha en Miele maskin så får hun spare selv. I mange brl. Der det er fellesvaskeri, er det ikke lov å sette inn egen vaskemaskin. Anonymkode: 41871...eda Det er lov der hun bor og opplegg for vaskemaskin. 18 minutes ago, AnonymBruker said: Hvilken prisklasse tenkte du på da, TS? Det er også forskjell på de veldig billige, de rimelige og de dyre. Jeg ville nok verken kjøpt eller tatt imot en billig maskin. Da hadde jeg lagt meg på 4000-5000 for å være sikker på at den dugde. Det går jo selvsagt an å kjøpe den på salg, da Personlig forstår jeg ikke hvorfor du tilbydde deg i det hele tatt om hun har bedre lønn. Om jeg ville delt en gevinst med noen, så hadde jeg gitt penger og latt de kjøpe det de ville. Med mindre man er villig til å kjøpe noe av bra kvalitet og prisen deretter, så er det ikke lurt å tilby seg å betale for hvitevarer, kjøkkenredskaper, biler eller hva det skulle være. Anonymkode: 1a6c6...348 Litt enig med deg, men hun vil ikke ha noe som er på salg. Hun gjør seg vrang, det er det inntrykket jeg får i alle fall. Våre foreldre har også tilbudt seg å bidra hvis hun må ha en litt dyrere maskin, men hun svarer knapt når vaskemaskin blir tatt opp. De setter også en øvre grense på pris. Jeg tenkte at en rimelig maskin som er på salg er brukbar, siden hun likevel vil bruke fellesvaskeriet for det meste. Hennes egne ord at hun vil det, men at det vil være praktisk å ha en vaskemaskin til småtøy, bluser f.eks.. Jeg har ikke sagt at jeg skal holde henne med vaskemaskin til evig tid. Det var bare et innfall å tilby henne en vaskemaskin, men nå er ingenting bra nok. Jeg synes hun er krevende og sutrete. Det er ikke første gangen, men det vil jeg ikke gå inn på. Hun er den yngste i en søskenflokk og kanskje litt bortskjemt. Jeg tror jeg skal la være å nevne ordet vaskemaskin til henne. Den summen jeg vant, er ikke så stor. Og jeg har hatt utgifter, og gjort ting jeg ellers ikke ville hatt råd til. Og resten blir på en bufferkonto. Om hun kommer ett eller to år etterpå, da er det nesten for sent, for da har jeg ikke like mange penger som jeg var så naiv å tro at jeg hadde. Ts Anonymkode: d53de...bb2 1
Sirah Skrevet 11. november 2017 #16 Skrevet 11. november 2017 Søstra de er frekkere enn flatlusa. Hadde min bror tilbudt seg å kjøpe en vaskemaskin til meg hadde jeg saumfart butikkene etter en billig, men fremdeles ok maskin. Hadde "drømmemodellen" kostet 2000kr mer enn en "vanlig" maskin så hadde jeg sagt at mellomlegget får hun betale selv. Når det ble slutt mellom meg og eksen hadde jeg veldig lite penger og mine foreldre kjøpte en kjempebillig vaskemaskin til meg, 1999kr på salg tror jeg den kostet. Jeg brukte denne i flere år før jeg ble sammen med min nåværende samboer. Nå har ei venninne "lånt" den av meg og hun bruker den nå på fjerde året problemfritt. Min samboer på sin side hadde en "mellomklassemodell" som nå går på 10 året. Vi vasker en maskin nesten hver dag. Så lenge man har et normalt vaskeforbruk og ikke stapper maskinen full med muskelkraft så kan man fint klare seg med en billigere modell. Både min og min samboers maskin har alle programmene (innkl hurtigprogrammer osv) som man trenger i hverdagen. 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #17 Skrevet 11. november 2017 15 minutes ago, AnonymBruker said: Hun er den yngste i en søskenflokk og kanskje litt bortskjemt. Jeg tror jeg skal la være å nevne ordet vaskemaskin til henne. Den summen jeg vant, er ikke så stor. Og jeg har hatt utgifter, og gjort ting jeg ellers ikke ville hatt råd til. Og resten blir på en bufferkonto. Om hun kommer ett eller to år etterpå, da er det nesten for sent, for da har jeg ikke like mange penger som jeg var så naiv å tro at jeg hadde. Ts Anonymkode: d53de...bb2 Om hun tenker dere skal bruke 8000-10 000 (hvor dyre kan vaskemaskiner bli egentlig), så hadde jeg bare sagt at hun misforstod tilbudet. Hadde sagt rett ut at x var makspris og dersom det ikke var ok, så trekker du tilbudet. Så hadde jeg ikke stresset mer med det. Om hun sutrer i ettertid, så er det ok, man må lære seg å get over skuffelse Anonymkode: 1a6c6...348 8
Blod Skrevet 11. november 2017 #18 Skrevet 11. november 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Blod, mod 1
Gjest Cocosa Skrevet 11. november 2017 #19 Skrevet 11. november 2017 Synes du er utrolig generøs som ønsker å kjøpe henne en maskin, og at hun er utroligkravstor når hun ikke engang ønsker noe på salg! Dyre, fine ting kommer også på salg, her høres det ut som om pengene rår. Jeg hadde glatt latt tilbudet fly ut i intet, slik at det ikke ble noen maskin på henne
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #20 Skrevet 11. november 2017 42 minutes ago, Sirah said: Søstra de er frekkere enn flatlusa. Hadde min bror tilbudt seg å kjøpe en vaskemaskin til meg hadde jeg saumfart butikkene etter en billig, men fremdeles ok maskin. Hadde "drømmemodellen" kostet 2000kr mer enn en "vanlig" maskin så hadde jeg sagt at mellomlegget får hun betale selv. Når det ble slutt mellom meg og eksen hadde jeg veldig lite penger og mine foreldre kjøpte en kjempebillig vaskemaskin til meg, 1999kr på salg tror jeg den kostet. Jeg brukte denne i flere år før jeg ble sammen med min nåværende samboer. Nå har ei venninne "lånt" den av meg og hun bruker den nå på fjerde året problemfritt. Min samboer på sin side hadde en "mellomklassemodell" som nå går på 10 året. Vi vasker en maskin nesten hver dag. Så lenge man har et normalt vaskeforbruk og ikke stapper maskinen full med muskelkraft så kan man fint klare seg med en billigere modell. Både min og min samboers maskin har alle programmene (innkl hurtigprogrammer osv) som man trenger i hverdagen. Takk for svar. Hun virker frekk ja... Ikke første gangen heller. Hun sa at det kan være praktisk å ha vaskemaskin, til småvask, bluser, en dongeribukse eller to, men at hun ellers bruker fellesvaskeriet. Jeg sa til henne i går at hun får betale mellomlegget selv, men jeg vet jo at hun da går til våre foreldre, men heller ikke de er villige til å legge ut for den dyreste modellen. Jeg synes det oser misunnelse lang vei, fordi jeg vant noen kroner. Hun har større leilighet enn jeg har, den var nyoppusset når hun kjøpte, så misunnelig? 34 minutes ago, AnonymBruker said: Om hun tenker dere skal bruke 8000-10 000 (hvor dyre kan vaskemaskiner bli egentlig), så hadde jeg bare sagt at hun misforstod tilbudet. Hadde sagt rett ut at x var makspris og dersom det ikke var ok, så trekker du tilbudet. Så hadde jeg ikke stresset mer med det. Om hun sutrer i ettertid, så er det ok, man må lære seg å get over skuffelse Anonymkode: 1a6c6...348 Jeg har gitt penger til barna hennes som studerer. Uten at hun vet det. Ja, jeg kan si at hun har misforstått tilbudet. Penger får hun ikke, jeg vet at hun lever i sus og dus og har et høyt privat forbruk. Vi kranglet ikke i går. Jeg kan si at jeg betaler ikke mer enn for den jeg finner på salg i januar, best in test osv. Men hun vil ikke ha noe som er på salg og best in test stolte hun ikke på. Men jeg ringer ikke henne i dag. Først ville hun ha en toppmatet, så fant jeg en som hadde fått gode kritikker, så sier hun at nei, hun vil ha frontmatet osv. Og nå må den også være en dyr modell. Det vil egentlig si at hun får kjøpe det hun vil ha selv, for sine egne penger. Men jeg vet at hun går til foreldrene våre, men hun vet at de ikke er villige til å gi henne en veldig dyr maskin. Ts Anonymkode: d53de...bb2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå