Gå til innhold

Betent storetå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Storetåen er så betent og rød.

Hver gang jeg kommer borti den så verker det enormt, og gul puss kommer ut. 

Er det noe jeg kan gjøre hjemme? Syns det er for lite å dra til legen med. 

Anonymkode: 213cc...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er på høy tid å dra til legevakten med i dag. Skal du vente til du får blodforgiftning, eller? 

Tåen må tømmes for puss, renses, bandasjeres og du må ha antibiotika. Det er vanlig ved denne typen kraftige infeksjoner i tær.

Anonymkode: ca430...d46

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar vel ikke det i mot i en helg alikevel. 

Hva kan jeg gjøre selv fram til mandag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fint du kan vente til mandag. Har nettopp hatt samme problemet, fikk antibiotikakrem som egentlig er beregnet for øynene. Ble fort bra.

Anonymkode: de8ee...cdc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som neglerotbetennelse. Ta fotbad i grønnsåpe, det fikk jeg anbefalt å gjøre av apoteket. 

Anonymkode: 4e8ad...af5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du grønnsåpe i hus? I så fall kan du bade foten i grønnsåpevann. Grønnsåpen skal ha mild antiseptisk virkning. Støtter ellers tanken om en tur til legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hva du har i huset. Ser de anbefaler saltvann, eplecidereddik og diverse eteriske oljer rundtom på nettet.
Jeg klemte fingeren min igår og smørte masse tigerbalsam på, og dette tok ned hevelsen temmelig effektivt. Virker som de eteriske oljene trakk inn i selve fingeren, så mulig dette ville også hjelpe med infeksjon da disse oljene er bakteriedrepenede.
Søkte på "infected toe home remedies", og fant blant annet dette: http://www.naturallivingideas.com/ingrown-toenail-home-remedies/
Men man må bruke skjønn selvsagt når man leter på nettet.

Anonymkode: 9692b...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legevakten tar selvsagt imot dette problemet i helgene såvel som ukedagene.  Du bør dra til legevakten nå. Du kan også ta grønnsåpebad for foten, men ingen her kan vite hvor alvorlig infeksjonen din er eller om du risikerer blodforgiftning eller andre komplikasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, herremann skrev:

ligger plenty med videoer på youtube..
lag et lite snitt der du er betent og klem ut pussen selv.

Det skal man faktisk ikke gjøre, oppskriften på enda mer betennelse

Ikke bruk vanlig grønnsåpe. Apoteket har egen spesial grønnsåpe for sånne ting.

Anonymkode: 5b3b7...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en neglerotbetennelse. 

Grønnsåpebad, la det lufttørke og ha på fucidin eller annen antibakteriell salve og plaster. Om det ikke roer seg eller det blir verre så må du selvfølgelig til legen. Men dette her er veldig vanlig og i de fleste tilfeller helt ufarlig. 

Anonymkode: f46bc...6f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det skal man faktisk ikke gjøre, oppskriften på enda mer betennelse

Ikke bruk vanlig grønnsåpe. Apoteket har egen spesial grønnsåpe for sånne ting.

man skal ikke drenere sår som er fylt med puss?
hva skal man gjøre hvis ikke? antibiotika og grønnsåpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, herremann skrev:

Det må gjøres av lege med sterilt utstyr. Man kan få blodforgiftning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, herremann said:

ligger plenty med videoer på youtube..
lag et lite snitt der du er betent og klem ut pussen selv.

1 hour ago, herremann said:

Man skal ikke gjøre småkirurgiske inngrep på seg selv. Særlig ikke om man ikke vet hvordan man skal gjøre det. Sjansen for å skape større problemer enn man har er overhengende om man ikke har trening i hvordan dette skal gjøres, og hva man ikke skal skjære i.

Kirurgisk drenering av abscesser skal gjøres av lege eller sykepleier trent i sårbehandling

Anonymkode: 0177e...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært masse plaget med dette om vinteren med trange, og gjerne klamme sko. Det jeg gjorde (!) var å klemme ut det som kunne klemmes ut, badet tærne i grønnsåpe og smurte inn med brulidine krem. Dette er reseptfritt på apotek. Lykke til :)

Endret av Cocosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til legen med samme problemet etter lengre tids smerte. Fikk operasjon hos legen på minuttet, med streng beskjed om å komme rett til legen om det oppstod flere ganger. 

Bad foten i grønnsåpevann, hør med legevakten om de anser det som akutt. Eller får du time hos legen mandag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må gjøres av lege med sterilt utstyr. Man kan få blodforgiftning. 

Jojo. I følge teoriboken.. Og så bestiller man legentime, og det første legen sier når en kommer er et lett oppgitt «dette kan du fikse hjemme sånn og slik, bruk nettet.»

Anonymkode: ad00d...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror selv det er trange sko som har vært problemet.. 

Jeg har hatt foten i vannbad og klemte på tåen slik at veske kom ut. Ikke stukket på noe blemmer osv, kun klemt på siden. Har vært hjemme og ikke brukt sko eller sokker i dag. Det kjennes litt bedre ut og ser ingen ny puss foreløpig. 

Blir det ikke bedre til mandag så ringer jeg legen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, AnonymBruker said:

Jojo. I følge teoriboken.. Og så bestiller man legentime, og det første legen sier når en kommer er et lett oppgitt «dette kan du fikse hjemme sånn og slik, bruk nettet.»

Anonymkode: ad00d...e7a

Imnen lege vil be deg om å gjøre snitt på deg selv, Derimot kan man gi råd om hvordan man forebygger at en infeksjon utvikler seg til noe som må dreneres kirurgisk. Det hjelper ikke om man allerede har en abscess.

Anonymkode: 0177e...69d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sykt vondt! Jeg har tånegler som lett vokser inn i huden på sidene og har på det verste skreket at jeg heller ville gjennom en ny fødsel fremfor det der igjen. Jeg har gjort det hos legen 1 gang men syntes det var mye styr for så lite. Betennelsen gir seg raskt når man fjerner negldelen som er i huden. Jeg tar grønnsåpebad og bruker kokte negltilbehør som små sakser og sånn tynn metallneglfil med spiss. Denne bruker jeg å ta under neglen oppe og langs siden og vipper opp neglen. Du merker med en gang når det er løst for da verker det ikke mer siden neglen er borte. Ordentlig forløsende! Skraper eventuelt området fritt for død hud og klipper vekk hard hud og negl slik at området har plass til å hele uten irritasjon. Renser og tar på sårsalve og plaster. Unngår sokker og sko en periode. God bedring!

Anonymkode: 70ea2...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...