AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #1 Del Skrevet 11. november 2017 Har så vondt i halsen at det er ubehagelig bare å puste. Lyste litt med en lommelykt og er helt rød i halsen, og har masse blemmer+hovne mandler. Hva gjør man da? Vil helst unngå antibiotika med tanke på ressistens. Noen som har noen kjerringråd som faktisk funker? (Har prøvd te med honning uten bedring) Anonymkode: 2ac1f...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Legokloss Skrevet 11. november 2017 #2 Del Skrevet 11. november 2017 Gå til legen/legevakta asap. Kan være kyssesyken eller streptokokkker hvis det er så ille. Særlig hvis det har vart et par dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #3 Del Skrevet 11. november 2017 1 minutt siden, niledh skrev: Gå til legen/legevakta asap. Kan være kyssesyken eller streptokokkker hvis det er så ille. Særlig hvis det har vart et par dager. Ts her Er det virkelig nødvendig? Allmenntilstanden er helt fin, null feber, bare halsen som er vond. Er heller ikke spesielt sliten, slik man blir ved kyssesyken. Anonymkode: 2ac1f...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Legokloss Skrevet 11. november 2017 #4 Del Skrevet 11. november 2017 Det var ikke jeg heller i starten. Startet som verste vonde halsen ever. Og så etterhvert kom alt det andre (feber, null energi osv). Og symptomer og styrken på de varierer fra person til person. Hvis du virkelig har så vondt i halsen at du knapt klarer puste, og det har vart et par dager, kan det være verdt å sjekke det ut. Eller om det er nytt i dag se an utviklingen til mandag. Vedvarer eller blir verre = lege. Hvis du er ute etter noe som demper smerten i halsen: gå på apoteket og spør. Min personlige favoritt er fribol men de har også andre alternativer. Noen foretrekker å drikke varmt andre kaldt. Varm te med honning f eks. Men slikt demper jo bare smerte og ubehag, det gjør deg ikke frisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #5 Del Skrevet 11. november 2017 Hvis det ikke er bedre etter tre dager skal man kontakte lege. Legen vil ta en streptokokktest, og hvis den er negativ får du ikke antibiotika. Du trenger derfor ikke være så bekymret for resistens. Kontakt selvsagt også lege hvis du får veldig høy feber eller pusteproblemer. Halsbetennelse går som regel over av seg selv, og vanligvis merker man en bedring i løpet av tre dager. Halsbetennelse kan skyldes virus, og da har man ikke noe annet valg enn å lindre symptomene mens kroppen tar seg av problemet. Drikk masse væske, selv om det kjennes ut som om du rasper opp halsen med hvert svelg. Hvis du blir dehydrert blir ting verre. Sukkerfrie pastiller (ikke svarte, de gir stygge tenner) kan lindre. Apoteket har sugetabletter med lokalbedøvende effekt, de hjelper veldig. Det kan hjelpe å gurgle lunkent saltvann. Vannet skal smake omtrent som tårer, da er det passe salt. Dersom du er tett i nesen og snørrete bør du bruke nesespray for å åpne. Da kan du puste med nesen slik at du ikke blir så tørr i munnen. Du slipper også at så mye snørr renner bak i halsen og irriterer. Tett og snørrete er vanlig ved halsbetennelse med virus. Hvis du har mye slim i halsen kan slimløsende hostesaft hjelpe. Hold halsen varm, slik at blodgjennomstrømningen er høy. Da vil de hvite blodcellene transporteres raskere fram. Sørg for å få mye hvile, og unngå å fryse. Sørg likevel for å få noe frisk luft, for eksempel ved å sprenglufte i 5 min to ganger daglig nå som du holder deg hjemme hele dagen. Finn noe som distraherer deg. Hvis du bare ligger og tenker at du har det veldig vondt, da vil tida du har det veldig vondt føles veldig lang. Anonymkode: 6df96...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JudasPriest Skrevet 11. november 2017 #6 Del Skrevet 11. november 2017 Whisky og isbiter. Det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #7 Del Skrevet 11. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er bedre etter tre dager skal man kontakte lege. Legen vil ta en streptokokktest, og hvis den er negativ får du ikke antibiotika. Du trenger derfor ikke være så bekymret for resistens. Kontakt selvsagt også lege hvis du får veldig høy feber eller pusteproblemer. Halsbetennelse går som regel over av seg selv, og vanligvis merker man en bedring i løpet av tre dager. Halsbetennelse kan skyldes virus, og da har man ikke noe annet valg enn å lindre symptomene mens kroppen tar seg av problemet. Drikk masse væske, selv om det kjennes ut som om du rasper opp halsen med hvert svelg. Hvis du blir dehydrert blir ting verre. Sukkerfrie pastiller (ikke svarte, de gir stygge tenner) kan lindre. Apoteket har sugetabletter med lokalbedøvende effekt, de hjelper veldig. Det kan hjelpe å gurgle lunkent saltvann. Vannet skal smake omtrent som tårer, da er det passe salt. Dersom du er tett i nesen og snørrete bør du bruke nesespray for å åpne. Da kan du puste med nesen slik at du ikke blir så tørr i munnen. Du slipper også at så mye snørr renner bak i halsen og irriterer. Tett og snørrete er vanlig ved halsbetennelse med virus. Hvis du har mye slim i halsen kan slimløsende hostesaft hjelpe. Hold halsen varm, slik at blodgjennomstrømningen er høy. Da vil de hvite blodcellene transporteres raskere fram. Sørg for å få mye hvile, og unngå å fryse. Sørg likevel for å få noe frisk luft, for eksempel ved å sprenglufte i 5 min to ganger daglig nå som du holder deg hjemme hele dagen. Finn noe som distraherer deg. Hvis du bare ligger og tenker at du har det veldig vondt, da vil tida du har det veldig vondt føles veldig lang. Anonymkode: 6df96...a3a Tusen takk for mange fine tips! 6 timer siden, JudasPriest skrev: Whisky og isbiter. Det hjelper. Jeg er 17. Anonymkode: 2ac1f...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JudasPriest Skrevet 11. november 2017 #8 Del Skrevet 11. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange fine tips! Jeg er 17. Anonymkode: 2ac1f...6d0 Okay. Isbiter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #9 Del Skrevet 11. november 2017 Vet ikke, men et råd er å gurgle halsen med kokt vann med salt. 1-2 ss per halv liter vann. Enda et råd er å drikke eplecidereddik, 1 ss i et glass vann. Husk å skylle munnen med vann etterpå, eplecidereddik kan skade emaljen på tennene. Lakrispastiller kan hjelpe eller doc, helst den med honning og lakris. Drikk masse vann i løpet av dagen. Hvis du ikke har feber og bare vondt i halsen ville jeg sett an til mandag. En paracet eller ibux kan dempe smertene så du får sove til natta. Begynner du å hoste, ville jeg kontaktet lege. Hadde selv noe som begynte med vondt i halsen og som raskt utviklet seg til lungebetennelse. Det tok over en uke før jeg kontaktet legen, hadde cosylan stående i skapet fra forrige gang jeg var forkjølet. Men, denne gangen utviklet det seg selv om formen gikk litt opp og ned og jeg følte meg ganske frisk. Varm melk med honning kan også hjelpe, eller ta honning på en teskje og la det være det siste du putter i munnen før du går til sengs. God bedring. Anonymkode: 30931...9a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå