Gå til innhold

Hvor mye skatter man i IPS vs fond?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 11.11.2017 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Når mam tar ut pengene man har satt inn?

Anonymkode: 51e1c...6bb

Med dagens skattetakster er beskatningen i praksis lik. Om poltikerne på sikt skrur opp eller ned skattetakstene så blir beskatningen enten lavere eller høyere. 

IPS får du ikke ta ut før du er pensjonist. 

Anonymkode: 65b17...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 timer siden, Leo skrev:

Nei, man betaler ikke skatt på innskuddet, men uttaket beskattes. Står ganske enkelt og greit forklart bl.a. her

Ja, enten det er vanlig fond eller IPS må man betale dobbelt skatt: først skatt av inntekten og dernest av gevinst på uttak.

Det fine med IPS er at pengene er øremerket din pensjon og da får du ikke ta ut noe før du er 62 år i IPS.

Anonymkode: 92504...3b0

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IPS får du ikke ta ut før du er pensjonist. 

Anonymkode: 65b17...77f

Jo. Hvis jeg blir pensjonist ved fylte 70 år, så kan jeg starte uttak av IPS ved 62 års alder.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, enten det er vanlig fond eller IPS må man betale dobbelt skatt: først skatt av inntekten og dernest av gevinst på uttak.

Det fine med IPS er at pengene er øremerket din pensjon og da får du ikke ta ut noe før du er 62 år i IPS.

Nei, i IPS får man skattefritak for det beløpet man setter inn. I stedet betaler man skatt når man tar pengene ut igjen i form av pensjonsutbetalinger. I tillegg beskattes evt. gevinst. Ved sparing i fond blir pengene beskattet som vanlig inntekt før de settes inn, men uttak beskattes ikke. Derimot beskattes evt. gevinst. I begge tilfeller beskattes altså hver krone kun en gang, men ved sparing i IPS utsettes beskatningen av innskuddet. Hvis skattenivået er synkende vil dette være lønnsomt, er det likt vil det ikke ha noe å si og øker skattenivået taper man penger. 

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I linken står det:

• Skatt på avkastning i oppsparingsperioden utsettes til pengene tas ut.

Nøyaktig det samme som jeg har skrevet i sitatet. Du betaler skatt på avkastning/gevinst ikke hele uttaket som var spørsmålet jeg svarte på.

Anonymkode: 08421...7ec

Det er helt riktig at skatt på avkastningen i oppsparingsperioden utsettes til pengene tas ut, MEN i og med at man fikk skattefradrag da pengene ble satt inn beskattes uttaket som inntekt. All skatt blir med andre ord utsatt til pengene tas ut i form av pensjon. Slik du fremstiller det er pengene som settes inn i IPS helt skattefrie både ved innskudd og uttak og det stemmer ikke. Uttrykket "It's no such thing as a free lunch" stemmer også i dette tilfellet ;) 

Skrevet
7 timer siden, Leo skrev:

Nei, i IPS får man skattefritak for det beløpet man setter inn. I stedet betaler man skatt når man tar pengene ut igjen i form av pensjonsutbetalinger. I tillegg beskattes evt. gevinst. Ved sparing i fond blir pengene beskattet som vanlig inntekt før de settes inn, men uttak beskattes ikke. Derimot beskattes evt. gevinst. I begge tilfeller beskattes altså hver krone kun en gang, men ved sparing i IPS utsettes beskatningen av innskuddet. Hvis skattenivået er synkende vil dette være lønnsomt, er det likt vil det ikke ha noe å si og øker skattenivået taper man penger. 

Du antyder at om skattenivået er likt i framtiden som i dag, så vil man ikke tjene noe på IPS, kontra aksjefond? Hva skulle da være poenget med IPS? :)

Se mitt innlegg #16 i denne tråden, det er da åpenbart at man tjener mye på IPS kontra aksjefond om skattesatsene er som i dag. Tar et lite forbehold om at vi kanskje egentlig er enige og bare snakker forbi hverandre i måten å legge det fram på :)

Skrevet
1 time siden, JackIost skrev:

Du antyder at om skattenivået er likt i framtiden som i dag, så vil man ikke tjene noe på IPS, kontra aksjefond? Hva skulle da være poenget med IPS? :)

Se mitt innlegg #16 i denne tråden, det er da åpenbart at man tjener mye på IPS kontra aksjefond om skattesatsene er som i dag. Tar et lite forbehold om at vi kanskje egentlig er enige og bare snakker forbi hverandre i måten å legge det fram på :)

Som enkelte har antydet i andre innlegg her så er nok dette med IPS litt "hypet" og det er, kanskje ikke helt overraskende ;), markedsført som mer fantastisk enn det i virkeligheten er. 

Og vi er nok ganske sikkert helt enige fordi jeg har prøvd å legge det frem så enkelt som mulig. Ellers må jeg innrømme at jeg ikke ser det helt store poenget med IPS og spesielt ikke hvis man er ung. Personlig liker jeg også tanken på å binde midler på denne måten svært dårlig. 

Skrevet

IPS er spesielt bra for de som er unge, ettersom de får avkastning på den utsatte skatten i rundt 40 år i stedet for middelaldrende, som bare får det i rundt 20 år.

Anonymkode: 607d9...743

• 1 måned senere...
Skrevet
På 12.11.2017 den 11.06, JackIost skrev:

Nei, det er ikke «helt feil», illustrasjonen av hvordan IPS fungerer, kontra aksjefond, er helt riktig :)

Jeg tar riktig nok noen snaveier, men det er for å gjøre det enkelte å forstå. Men jeg kan gjerne hente fram teskjeene. En litt mer detaljert versjon følger under, som skulle illustrere det enda litt bedre. Vi forutsetter 24 % skatt både i dag og ved uttakstidspunktet, og også 24 % på aksjefondsgevinst og -tap, siden vi også må ta hensyn til skjermingsfradrag, selv om det egentlig ikke er så enkelt. Men i det aller vesentligste blir det slik, og avvik fra dette betyr i praksis ingenting for forklaringen som følger:

IPS, 100 % avkastning:

La oss si du sparer 40.000 kr i 2017, som er maks. Du får 24 % fradrag på skatten, som er 9600 kr. I praksis består de 40.000 kr av 30.400 kr av dine penger og 9600 kr av staten sine penger. La oss si at de 40.000 stiger til 80.000 kr, avkastning 100 %, og at man kan ta ut alt på en gang. La oss for enkelhets skyld si at skattesatsen fremdeles er 24 %. Man får da 60.800 kr og staten får 19.200 kr. I praksis har 30.400 kr steget til 60.800 kr, og man får 100 % avkastning etter skatt. Man får altså i praksis hele avkastningen.

Aksjefond, 100 % avkastning:

Om man kjøper andeler for 30.400 kr, og dette stiger med 100 %, blir det 60.800 kr. Men man må skatte 30 % av gevinsten på 30.400 kr, altså får man bare 23.104 r i gevinst, og får i praksis 53.504 kr. Man har dermed tapt 7.296 kr sammenlignet med IPS, «kun» 76 % avkastning etter skatt.

IPS, 50 % tap:

40.000 kr, hvorav du står for 30.400 og staten 9600 kr, reduseres til 20.000 kr. 24 % skatt, staten skal ha 4800 kr, dvs. man sitter igjen med 15.200 kr. Tap 15.200 kr, altså 50 %.

Aksjefond, 50 % tap:

Man kjøper andeler for 30.400, 50 % tap og dette reduseres til 15.200 kr. Antar symmetri og at man får skattefradrag på 24 %. Altså taper man bare 11.552 kr og sitter igjen med 18.848kr. 3648 kr mer enn om man hadde spart via IPS, og man har «kun» tapt 38 %. 

Poenget er at man ved IPS i praksis skatter av innskuddet, og ikke av hva det ender opp med :)

Fordel av ev. spart formuesskatt kommer altså i tillegg, og ulempen er at man låser pengene og at utbetalingsperioden må vare til man er 80 og tidligst kan starte ved 62.

Hei :) Takk for at du forklarer så grundig :blomst: Jeg sliter med konsentrasjonen, og jeg greier derfor ikke å forstå alt alikevel.

Hvorfor er det slik at "Man får da 60.800 kr og staten får 19.200 kr."? Skal ikke staten kun ha de 9600 kr tilbake? betaler man allikevel skatt av gevinsten?

Anonymkode: 2271b...5a6

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Takk for at du forklarer så grundig :blomst: Jeg sliter med konsentrasjonen, og jeg greier derfor ikke å forstå alt alikevel.

Hvorfor er det slik at "Man får da 60.800 kr og staten får 19.200 kr."? Skal ikke staten kun ha de 9600 kr tilbake? betaler man allikevel skatt av gevinsten?

I det tilfellet vil staten også ha fått 100 % avkastning på «sin» andel, som var 9600 kr, dermed blir skatten 19.200 kr. Gevinsten for deg er skattefri, gevinsten er økningen fra din egen andel på 30.400 kr som vokser til 60.800 kr. Man har dermed fått 100 % avkastning, uten at man skatter av det.

Skjønner at det kan være vanskelig, for det er litt innviklet :)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, JackIost skrev:

I det tilfellet vil staten også ha fått 100 % avkastning på «sin» andel, som var 9600 kr, dermed blir skatten 19.200 kr. Gevinsten for deg er skattefri, gevinsten er økningen fra din egen andel på 30.400 kr som vokser til 60.800 kr. Man har dermed fått 100 % avkastning, uten at man skatter av det.

Skjønner at det kan være vanskelig, for det er litt innviklet :)

Tusen takk for hjelpen :blomst: Nå forstår jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...