Gå til innhold

Sysselsettingsraten i Norge går ned år for år, viser tall vi har fått fra Finansdepartemente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finansiering av velferdsstaten blir ett av de største spørsmålene framover. Hvor mange av oss skal være i jobb? Hvor mange skal motta velferdsgoder?

Ja dette er noe partiene ikke vill prate om.  Årsaken er enkel.  Velferdsgodene i Norge er altfor gode.  Det har blitt et begrep å NAVE. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja velferdsgodene er alt for bra, jeg har 8 diagnoser, vært syk siden 2002, og jeg har prøvd alt tenkelig av behandling, mye i det private jeg har betalt for selv, og jeg har prøvd så mange forskjellige jobber, i håp om å kunne jobbe litt. Men det går ikke. Jeg går nå på AAP, er alene med 2 barn, og jeg får svimlende 14 000 kr utbetalt i måneden. Jeg har utdannelse, så hadde jeg jobbet hadde jeg hatt 500 000 eller mer i året. Tror du virkelig jeg ønsker å nave? Jeg legger meg jevnlig sulten, for at barna skal få alt de trenger. Og selv har jeg ikke noe liv. Da jeg aldri bruker noe penger på meg.

Anonymkode: aca89...898

• Liker 3
Skrevet

Enda en som tror at hvis man slutter å gi syke mennesker penger til livsopphold så blir de på mirakuløst vis friske, begynner å jobbe og forsørger seg selv?! :vetikke:

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Stina234 skrev:

Ja dette er noe partiene ikke vill prate om.  Årsaken er enkel.  Velferdsgodene i Norge er altfor gode.  Det har blitt et begrep å NAVE. 

Jeg synes faktisk at høyresiden burde seg seg selv i speilet. Det er jo nettopp de som satte igang de prosessene som gjør at vestlige land har en prosess hvor enten sysselsettingsgraden synker, eller man får en stadig voksende klasse arbeidende fattige. Det er jo slående hvordan man ser at land som har forsøkt å presse folk i jobb heller enn å ha dem på trygd, opplever en økende klasse arbeidende fattige og at kjøpekraftsveksten for vanlige folk har stoppet opp. På den annen side, det sistnevnte er jo ikke noe problem for Venstre og Høyre velgere som jobber på kontor. 

Saken er jo den at det er høyresiden som presset på for økt frihandel med lavkostland, fri kapitalflyt som fører til skattekonkurranse og lignende som både gjør det mye vanskeligere for ufaglærte og vanlige arbeidere samt presser ned skattene på de rike og velstående, noe som gjør finansieringen av velferdsstaten vanskelig. Høyre har også presset på for kutt i subsidier til industri, omlegging av postvesenet og mye annet som har presset mindre produktive fra arbeid over i trygd. 

En annen sak er jo at denne tendens først kom de senere årene etter krasjet i oljeprisen. Før det hadde Norge blant verdens aller høyeste sysselsettingsgrader. Om årsaken virkelig var velferdsordningene, så burde jo sysselsettingsgraden ha falt for flere tiår siden. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Stina234 said:

Finansiering av velferdsstaten blir ett av de største spørsmålene framover. Hvor mange av oss skal være i jobb? Hvor mange skal motta velferdsgoder?

Ja, livet og samfunnet er veldig enkelt. Hvorfor vi skal ha så mange partier når der er et åpenbart svart/ hvitt riktig svar på alt er for meg en gåte

Anonymkode: 39c48...24d

Skrevet
3 hours ago, Leo said:

Enda en som tror at hvis man slutter å gi syke mennesker penger til livsopphold så blir de på mirakuløst vis friske, begynner å jobbe og forsørger seg selv?! :vetikke:

Enda en som tror at enten er man helt i form og kan jobbe 100% og fortsatt ha overskudd til å bruke hele kvelden på fritidssysler, eller så er man så syk at man ikke klarer å gå ut i det hele tatt.

Anonymkode: 0fe78...189

Skrevet

Ifra Sverige, hvor de har alt for lave skatter, hvor de rikeste lurer unna milliarder fra skatt, akkurat som her i Norge. Der er dette blitt den normaliserte hverdagen, fordi fellesskapet ikke har de ressurser som en gang var "det svenska folkhemmet". For de ressursene forsvinner ut av samfunnet og inn på skjulte kontoer til enkeltpersoner i stedet.
-------
En kvinna som befann sig i slutskedet av en graviditet upplevde oregelbundna värkar och ringde till förlossningen på Karolinska universitetssjukhuset – sex gånger innan hon fick komma in. Väl på plats på sjukhuset konstaterade man att barnet var dött.
-
Personalbrist gjorde att någon röntgenundersökning inte kunde utföras och dessutom saknades laboratorieresurser på sjukhuset. Några veckor senare var fyraåringen död.
-
Tio veckor förflöt från det att en patient fick en tumör konstaterad vid röntgen till dess att en operationstid kom i början av augusti. När patienten ringde till sjukhuset under sommaren kunde man först inte ge besked om när operationen kunde bli av. ”Vi vet inte, vi har inga resurser”, var sjukhusets svar. När operationen till slut kunde äga rum hade cancern spridit sig, och går nu inte att operera.

https://www.arbetaren.se/2017/11/10/det-riskerar-att-ga-at-helvete-med-varden/

Anonymkode: 10a41...b60

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enda en som tror at enten er man helt i form og kan jobbe 100% og fortsatt ha overskudd til å bruke hele kvelden på fritidssysler, eller så er man så syk at man ikke klarer å gå ut i det hele tatt.

Anonymkode: 0fe78...189

Nei jeg tror ikke det, men jeg har kjent på kroppen hvor lite velkommen man er i arbeidslivet hvis man ikke kan yte 100%. Jeg tror med andre ord at vi bidrar til å grave vår egen grav ved å ha et lite inkluderende arbeidsliv. I tillegg kommer selvfølgelig spørsmålet om det i fremtiden vil være jobb til alle som ønsker å jobbe. Jeg mener også at det er dette myndighetene må fokusere på fremfor å redusere ytelsene i den grad at folk må finne alternative løsninger med de følgene det vil få for samfunnet som helhet. 

Skrevet

Hvorfor har Norge verdens høyeste andel med syke i forhold til folketallet?  Dette er ikke noe nytt med den regjeringen vi har nå.  Dette var like aktuelt under Arbeiderpartiet.

Sølvfølgelig skal det være gode ordninger for de som trnger det,

Skrevet
1 minutt siden, Stina234 skrev:

Hvorfor har Norge verdens høyeste andel med syke i forhold til folketallet?  Dette er ikke noe nytt med den regjeringen vi har nå.  Dette var like aktuelt under Arbeiderpartiet.

Sølvfølgelig skal det være gode ordninger for de som trnger det,

Har vi det? Statistikk blir hva man gjør det til. Det kan like gjerne hende at vi er flinkere til å kalle en spade for en spade og teller de som er syke som nettopp det i stedet for å "gjemme" dem i statistikken for sosialhjelp, arbeidsledige, hjemmeværende osv. Norge er vel også ett av de landene i verden som har best kontroll på innbyggerne sine og hvor myndighetene faktisk har rimelig god oversikt over hvem som er syke og hvem som ikke er det. Hva som defineres som syk vil jo også variere. I Norge er nok denne terskelen ganske lav nettopp fordi vi har blitt bortskjemt og vant til at alt skal fungere 100%. Det gjelder også mennesker og da blir det problematisk for de som ikke kan yte fullt ut til en hver tid å få innpass i arbeidslivet. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja velferdsgodene er alt for bra, jeg har 8 diagnoser, vært syk siden 2002, og jeg har prøvd alt tenkelig av behandling, mye i det private jeg har betalt for selv, og jeg har prøvd så mange forskjellige jobber, i håp om å kunne jobbe litt. Men det går ikke. Jeg går nå på AAP, er alene med 2 barn, og jeg får svimlende 14 000 kr utbetalt i måneden. Jeg har utdannelse, så hadde jeg jobbet hadde jeg hatt 500 000 eller mer i året. Tror du virkelig jeg ønsker å nave? Jeg legger meg jevnlig sulten, for at barna skal få alt de trenger. Og selv har jeg ikke noe liv. Da jeg aldri bruker noe penger på meg.

Anonymkode: aca89...898

Hva skjedde med mannen i huset da? Så mange enslige mødre og ufrivillig barnløse menn i Norge idag, trist utvikling.

Anonymkode: 0e18a...33b

Skrevet
2 timer siden, Stina234 skrev:

Hvorfor har Norge verdens høyeste andel med syke i forhold til folketallet? 

Fordi vi plasserer folk der som i andre land hadde vært langtidssosialklienter, arbeidsledige eller førtidspensjonerte. Andelen i jobb er jo tross alt ikke så grusomt ulik i de fleste vestlige landene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...