Gå til innhold

Dårlig referanse fra tidligere arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sagt opp jobben grunnet en konflikt med sjefen, og er ganske fortvilet med tanke på referanse... Jeg er ung, studerer deltid og har ikke all verdens erfaring. Jobben jeg nå skal slutte i er på en restaurant, jeg har jobbet der i nesten to år og har hatt en del ansvar. Ellers har jeg hatt noen mindre stillinger i butikk. Jeg har fått gode attester fra de tidligere arbeidsforholdene mine og da jeg hittil bare har søkt butikkjobber har jeg unnlatt å sette opp nåværende sjef som referanse, men nå skal jeg søke på en annen restaurant og da vil jeg tro at de ønsker attest eller referanse fra restauranten jeg har jobbet på til nå. 

Jeg har som nevnt hatt en del ansvar og sjefen har selv sagt flere ganger at han er svært fornøyd med arbeidet jeg har gjort, men det er bare denne konflikten som ødelegger... Det er så klart ikke snakk om noe ulovlig eller alvorlig i den forstand, men det ble veldig dårlig stemning mellom meg og sjefen, og jeg vet at han er typen til å la det farge synet hans på meg som ansatt dersom han nå får en telefon fra en potensiell arbeidsgiver. Jeg hadde egentlig tenkt å ikke sette ham som referanse til konflikten kommer litt på avstand og heller be om attest da, men nå skal jeg altså søke på en jobb hvor jeg nok trenger en referanse fra ham for å være aktuell. 

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? :( 

Anonymkode: f03ff...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om noen andre på arbeidsplassen kan være referanse? 

Etter å ha opplevd to konflikter på jobb der sjefen er fellesnevner så var jeg referanse for begge mine kolleger. De fikk ny jobb. 

Anonymkode: e1d43...0a1

• Liker 7
Skrevet

Det må ikke være sjefen :) 
Ta en kollega du kom godt overens med :)

Jeg måtte bruke en kollega fra min forrige jobb, grunnen var at jeg jobbet kveld og natt og min sjef så aldri til meg. ^^

Skrevet

Husk også på at du ikke har lov å sette opp sjefen (eller noen andre) som referanse uten å spørre dem først.

Anonymkode: 33886...7ab

Skrevet

Du har krav på attest, og det skal egentlig komme uoppfordret fra arbeidsgiver siste arbeidsdag. Jeg gjorde en god jobb i en bedrift, men siden jeg stod på krava ift arbeidsmiljøloven merka jeg at sjefen mislikte meg (selvom han ikke hadde noe å ta meg på). Jeg purret på attest flere måneder etter jeg hadde slutta uten respons, og til slutt skrev jeg min egen attest og la det sammen med et brev hvit jeg viste til loven og ba han om å signere attesten eller eventuelt skrive en egen med en ferdig konvolutt med frimerke. Da fikk jeg endelig en attest.

Anonymkode: 9657a...a7d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har krav på attest, og det skal egentlig komme uoppfordret fra arbeidsgiver siste arbeidsdag. Jeg gjorde en god jobb i en bedrift, men siden jeg stod på krava ift arbeidsmiljøloven merka jeg at sjefen mislikte meg (selvom han ikke hadde noe å ta meg på). Jeg purret på attest flere måneder etter jeg hadde slutta uten respons, og til slutt skrev jeg min egen attest og la det sammen med et brev hvit jeg viste til loven og ba han om å signere attesten eller eventuelt skrive en egen med en ferdig konvolutt med frimerke. Da fikk jeg endelig en attest.

Anonymkode: 9657a...a7d

Det er forskjell på en attest og referanse. En attest kan skrives nøytral eller positiv. Det finnes også en måte å skrive på så neste arbeidsgiver kan forstå at her var ikke alt så bra. 

En referanse er muntlig og må ikke følge ordene i en attest 

Anonymkode: e1d43...0a1

Skrevet

Jeg hadde bedt om en attest med fra-og til dato du jobbet der, samt stillingsprosent/hvor mye du jobbet i perioden. Denne bør være nøytral, og du har krav på attest. Som referanse ville jeg ha brukt en kollega. 

Anonymkode: 9a56e...7ef

• Liker 1
Skrevet

TS her. Takk for svar. :) 

Jeg tenker jeg setter opp en kollega som referanse i stedet, i hvert fall i første omgang. Så kan jeg spørre sjefen om en attest når gemyttene får roet seg litt. De fleste skjønner jo at en nøytral attest ofte betyr at man ikke er så veldig fornøyd, så jeg vil helst ha en som faktisk anbefaler meg til neste arbeidsgiver... Referanse er også enda mer risikabelt ettersom jeg ikke aner hva han kan finne på å si. :( 

Anonymkode: f03ff...32f

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk også på at du ikke har lov å sette opp sjefen (eller noen andre) som referanse uten å spørre dem først.

Anonymkode: 33886...7ab

Flott om du kan komme med lovhenvisning på en slik påstand. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, FrodeF said:

Flott om du kan komme med lovhenvisning på en slik påstand. 

Selvsagt har man "lov" til det, vedkommende mente nok heller at det er lurt å spørre vedkommende om han/hun ønsker å være referanse før man setter dem oppø. 

Anonymkode: 032c4...b1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...