Gå til innhold

Snart toåring som er mest i sin egen verden i bhg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en gutt på 22 måneder som går i barnehagen. De ansatte i barnehagen er litt bekymret for at han er for det meste for seg selv i barnehagen og virker som han er i sin egen verden. De sa at de skulle snart ha besøk av noen spesialpedagoger som skal observere han.

Selvfølgelig blir jeg bekymret og begynner å google det ene og det andre og mye pekee mot autisme.

Når jeg leser om tegn på autisme, så ser jeg en del som kan stemme, men også en del jeg ikke kjenner meg igjen i. 

Hjemme kan han også være litt i sin egen verden noen ganger når det er noe han er veldig opptatt av som TV eller noe å leke med. Da kan det være vanskelig å få oppmerksomheten hans, men at han ellers responderer bra når vi snakkee synger og leker med han.

Kan også nevne at han er treg med å begynne å prate. Han har akkurat begynt å si pappa. Har egentlig aldri sagt mamma etter at han fylte ett, og nå sier han pappa til både mamma og pappa. Ellers går det for det meste i dyrelyder og noen få ord, men han setter ingen ord sammen enda. Han svarer med dyrelyder når vi spør han om hva  sauen sier, hva kua sier osv.

Så jeg lurer på om det er noen andre som kjenner seg igjen i det her og har noen erfaringer med det?

Anonymkode: 0673e...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du blikkontakt?

Viser han interesse for andre barn?

Kan han vinke hadet?

Peker han?

Har han tics?

Ikke minst, hvordan er leken?

Hvordan takler han  overgangssituasjoner?

Anonymkode: 4a285...308

Skrevet

Han bør ha tostavelsesord

Stimuler språk aktivt, vær veldig "PÅ", les, syng, snakk, lag egen språkbok, klapp navn, rim, regler.

Skrevet

5 åringen vår er og var litt sånn, vi har fått inntrykk av fra BUP at de ikke mistenker autisme. Barnet er ikke ferdig utredet enda dog. Barnet hadde lite språk de første årene, kunne være veldig i sin egen verden i visse situasjoner ; situasjoner med mange folk, når TV sto på eller oppslukt i noe spesielt. Ellers responsiv, varm og sosial. 

Det med i sin egen verden gjelder fortsatt litt innimellom, men er mye bedre, men blir lett distrahert. Har utviklet språket enormt da, veldig stort ordforråd og ligger foran på tester av PPT. 

Dette er vår erfaring. Lønner seg å ta imot det man kan av hjelp og støtte fra rette innstanser, noen trenger bare litt drahjelp.

Anonymkode: 11704...a52

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle barn faller innenfor "normen". Alle barn er ulike. Problemet er samfunnet i dag som mener at de som er ulike saueflokken, bør diagnostiseres...

Anonymkode: 6f944...968

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har en gutt på 22 måneder som går i barnehagen. De ansatte i barnehagen er litt bekymret for at han er for det meste for seg selv i barnehagen og virker som han er i sin egen verden. De sa at de skulle snart ha besøk av noen spesialpedagoger som skal observere han.

Selvfølgelig blir jeg bekymret og begynner å google det ene og det andre og mye pekee mot autisme.

Når jeg leser om tegn på autisme, så ser jeg en del som kan stemme, men også en del jeg ikke kjenner meg igjen i. 

Hjemme kan han også være litt i sin egen verden noen ganger når det er noe han er veldig opptatt av som TV eller noe å leke med. Da kan det være vanskelig å få oppmerksomheten hans, men at han ellers responderer bra når vi snakkee synger og leker med han.

Kan også nevne at han er treg med å begynne å prate. Han har akkurat begynt å si pappa. Har egentlig aldri sagt mamma etter at han fylte ett, og nå sier han pappa til både mamma og pappa. Ellers går det for det meste i dyrelyder og noen få ord, men han setter ingen ord sammen enda. Han svarer med dyrelyder når vi spør han om hva  sauen sier, hva kua sier osv.

Så jeg lurer på om det er noen andre som kjenner seg igjen i det her og har noen erfaringer med det?

Anonymkode: 0673e...481

Det høres ut som barneautisme.

Det er noe de kan vokse av seg, men det er viktig at det blir tatt tak raskt slik at ppt kan få inn spesialpedagoger som er fast et viss antall timer i barnehagen der fokus er på språk og lek med andre barn.

PS; barneautisme er en midlertidig diagnose der barnet har visste autistiske trekk som de du nevner. 

I tillegg til at de gjerne ikke peker, er litt treg på å gå/språk, spesielle og innsnevret interesseområde. De knytter seg lettere til voksne, men de ler og har øyekontakt. 

Med rett oppfølging så kan de som sagt utvikle seg normalt etterhvert. Det kan selvsagt være de har en mild eller sterkere form for autisme, men igjen er det utrolig bra at det blir tatt tak i såpass tidlig :) 

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Har en som nå går i 2.klasse som var helt lik på den alderen. Ble observert av spes.ped da, men de så ikke noe bekymringsfullt. 

Han har hatt store språkvansker hele livet og har ADHD. Men han klarer seg helt fint altså! Han er bare ikke helt sånn som «normalen», men det er da vanlig det også. Han blir veldig interessert i det han gjør og veldig opptatt i sin egen fantasi, slik har han alltid vært. Men han blir ikke fraværende, unngår blikkontakt og ukontaktbar slik det gjerne fremtrer ved f.eks autisme. 

Så det trenger ikke være noe galt med barnet ditt. Sannsynligvis er han normal! Men dersom barnehagen anbefaler spesialpedagog så burde dere bare kjøre på med det. ALL hjelp, veiledning og tilrettelegging man får er jo bare for å hjelpe barnet mest mulig. 

Samtidig må jeg jo si at det er veldig stor variasjon når det gjelder språkutvikling på den alderen. Det kan plutselig skje mye på kort tid. Det er heller ikke uvanlig å ikke leke så mye med andre barn heller. De leker hjerne mer ved siden av hverandre. 

Jeg syns IKKE det minner om autisme! 

Anonymkode: 04187...a65

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en som nå går i 2.klasse som var helt lik på den alderen. Ble observert av spes.ped da, men de så ikke noe bekymringsfullt. 

Han har hatt store språkvansker hele livet og har ADHD. Men han klarer seg helt fint altså! Han er bare ikke helt sånn som «normalen», men det er da vanlig det også. Han blir veldig interessert i det han gjør og veldig opptatt i sin egen fantasi, slik har han alltid vært. Men han blir ikke fraværende, unngår blikkontakt og ukontaktbar slik det gjerne fremtrer ved f.eks autisme. 

Så det trenger ikke være noe galt med barnet ditt. Sannsynligvis er han normal! Men dersom barnehagen anbefaler spesialpedagog så burde dere bare kjøre på med det. ALL hjelp, veiledning og tilrettelegging man får er jo bare for å hjelpe barnet mest mulig. 

Samtidig må jeg jo si at det er veldig stor variasjon når det gjelder språkutvikling på den alderen. Det kan plutselig skje mye på kort tid. Det er heller ikke uvanlig å ikke leke så mye med andre barn heller. De leker hjerne mer ved siden av hverandre. 

Jeg syns IKKE det minner om autisme! 

Anonymkode: 04187...a65

Det trenger verken å være noe «unormalt» eller «galt» med ungen selv om det er en diagnose i bildet. Det finnes mange grader av ting og i noen tilfeller trengs det bare litt ekstra oppfølging for å gjøre ting lettere for barnet.

Alt for mange foreldre stikker huet i sanden og håper ting «går bort av seg selv». Det er så mange barn som faller ut og går igjennom unødvendig dritt fordi folk er så himla redd for et barn som muligens kan være litt annerledes. 

Annerledes betyr ikke at det innebærer problemer.

Det er mye bedre å få inn tiltak og vurderinger i så ung alder slik at evt ekstra behov kan settes tiltak mot allerede i barnehagealder. Sannsynligheten for at de vil få en mye bedre fremtid øker drastisk istedenfor å bli et «problembarn» fordi foreldre og barnehage valgte å se bort.

You can’t blend in when you were born to stand out!

Skrevet

Kjempebra at barnehagen har tatt tak i dette. Følg opp og ta imot alt av hjelp som dere kan få. Samarbeid alt dere kan av fagfolkene. Ikke takk nei til noe.

Kanskje er det barneautisme, kanskje er han kun litt utenfor det smale spektetet som man kaller normalen. Barn utvikler seg veldig ulikt i den alderen. Prøv å senke skuldrene.

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk mye bekymringer angående dette fra en ansatt, og barnet vårt ble utredet herfra til himmelen og tilbake. Masse tiltak og tester og alt mulig fra spesialister.

Og konklusjonen var igrunnen ingenting, ingen så noe unormalt. 

Nå som 3 er han ikke slik, og jeg ser at endel av de andre småbarna også har sine varianter av å "være i en egen verden" uten at noe er galt.

Jeg ville ikke trukket så mange konklusjoner her, barnehager og skole følger en ganske streng mal for hva som skal være "etter normalen" og er pliktet å sette inn tiltak om det kan tenkes at noe bør sees på.

Vi har fått så mye ressurser at det er helt underlig, for noe som ikke er noe. 

Anonymkode: 2a0fe...762

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, GoldenLioness skrev:

Det høres ut som barneautisme.

Det er noe de kan vokse av seg, men det er viktig at det blir tatt tak raskt slik at ppt kan få inn spesialpedagoger som er fast et viss antall timer i barnehagen der fokus er på språk og lek med andre barn.

PS; barneautisme er en midlertidig diagnose der barnet har visste autistiske trekk som de du nevner. 

I tillegg til at de gjerne ikke peker, er litt treg på å gå/språk, spesielle og innsnevret interesseområde. De knytter seg lettere til voksne, men de ler og har øyekontakt. 

Med rett oppfølging så kan de som sagt utvikle seg normalt etterhvert. Det kan selvsagt være de har en mild eller sterkere form for autisme, men igjen er det utrolig bra at det blir tatt tak i såpass tidlig :) 

Tror du har misforstått litt hva barneautisme er 😊 http://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=39

Og jeg synes egentlig ikke heller at TS sin beskrivelse høres ut som autisme helt automatisk. Mange hopper rett på autisme når visse trekk trekkes frem, jeg gjorde det selv da jeg har et barn som oppførte seg som ts sitt barn. Poenget er at det finnes mange ulike problemstillinger og diagnoser. F.eks konsentrasjonsvansker, ADD, ADHD, høysensitivitet etc. Det kan også være dårlig hørsel og t.o.m dårlig syn.

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har misforstått litt hva barneautisme er 😊 http://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=39

Og jeg synes egentlig ikke heller at TS sin beskrivelse høres ut som autisme helt automatisk. Mange hopper rett på autisme når visse trekk trekkes frem, jeg gjorde det selv da jeg har et barn som oppførte seg som ts sitt barn. Poenget er at det finnes mange ulike problemstillinger og diagnoser. F.eks konsentrasjonsvansker, ADD, ADHD, høysensitivitet etc. Det kan også være dårlig hørsel og t.o.m dårlig syn.

Nei, det har jeg ikke.

»Barne» autisme er en diagnose som settes før barnet når en viss alder nettopp fordi det er så store utviklingsforskjell at det ikke er mulig å fastsette en konkret diagnose før barnet blir eldre. Fra der kan alvorlighetsgraden settes. Men mange med svake tegn og spesielt de som lærer tregt, men som viser en jevn læringskurve som går oppover og som utvikler seg mer sosialt, kontaktsøkende med jevnaldrende, bryter mønstre etc har stor mulighet til å vokse det av seg og kan utvikle seg normalt.

Skrevet
På 11. november 2017 den 5.18, AnonymBruker skrev:

Han bør ha tostavelsesord

Stimuler språk aktivt, vær veldig "PÅ", les, syng, snakk, lag egen språkbok, klapp navn, rim, regler.

Nei, det bør han ikke. Noen barn lagrer ord, og plutselig snakker de som en foss. Gutter kan som kjent være litt tregere. Vår datter, nettop fylt to, babler i vei, har mange ord,uten at hun uttaler de korrekt. og vi har nettopp observert at hun har satt to ord sammen, som "mamma sitte". 

Anonymkode: 553a4...2ed

Skrevet

Noen barn reagerer rett og slett på det å være i bhg. Selv om det er normen i vårt samfunn, er det ikke en naturlig setting for et lite barn. Enkelte kan reagere med å flykte inn i sin egen verden. Når det gjelder språk, er det veldig individuelt. Jeg har to barn. Hun eldste snakket i setninger da hun var 18 mnd. Han yngste snakket ikke før han var 3 år. Ingenting galt med noen av de ;) 

Anonymkode: 4a275...f7c

• 4 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2017 den 16.49):

Noen barn reagerer rett og slett på det å være i bhg. Selv om det er normen i vårt samfunn, er det ikke en naturlig setting for et lite barn. Enkelte kan reagere med å flykte inn i sin egen verden. Når det gjelder språk, er det veldig individuelt. Jeg har to barn. Hun eldste snakket i setninger da hun var 18 mnd. Han yngste snakket ikke før han var 3 år. Ingenting galt med noen av de ;) 

Anonymkode: 4a275...f7c

Hei. Gammelt innlegg :) men må bare spørre. Hvordan var språkforståelsen til barnet ditt som snakket sent når han var i alderen 2 år? 

Anonymkode: f1184...462

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei. Gammelt innlegg :) men må bare spørre. Hvordan var språkforståelsen til barnet ditt som snakket sent når han var i alderen 2 år? 

Anonymkode: f1184...462

Jeg er ikke TS eller har sett denne tråden før, men har et barn som hadde lite og dårlig språk. Det var såpass at de startet utredninger, hørsel ble sjekket flere ganger og plutselig på nok en hørselstest rett etter 4årsdagen ble det oppdaget vann i begge mellomører som hadde sittet så lenge at trommehinnene var fortykket. 

Barnet hadde da maks to-ordssetninger og falt endel utenfor i lek. En uke etter operasjon og dren så kom det setninger med både sju, elleve og tretten ord - med paranteser og ettertanker og hjelpes. For vi hadde lest mye med barnet på fanget og hadde kun ett barn da, så hjemme fikk barnet fange opp nye språk, selv om det trolig var mye støy og vanskelig å høre i barnehagen. 

Nå er dette barnet i fjerdeklasse og har skåret "på topp" i nasjonale prøver siden første trinn, leser veldig godt og elsker lekser. Ordforrådet er høyt og viktigst av alt: barnet har det nå veldig fint sosialt! 

Så selv med veldig forsinket språk... Det kan snu ❤️

Anonymkode: 3b523...26c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...