aloha01 Skrevet 11. november 2017 #1 Skrevet 11. november 2017 Hei, hva synes dere om å gå offentlig ut med navn på overgripere/voldtektsmenn, og spesielt om de er politimenn på fora som for eksempel Facebook, slik Andrea Voll Voldum gjorde i fjor? Jeg vurderer å gjøre dette selv, spesielt fordi jeg er lei av å bite meg i leppa hver gang jeg har en dårlig dag, om hvorfor jeg har en dårlig dag. Jeg har lyst å slutte å skamme meg. Det skal sies jeg er ekstremt trigga om dagen av #metoo-bølgen som ikke ser ut til å ha noen ende. For ikke å snakke om den nevnte Andrea Voll Voldum saken. Jeg har i tillegg lyst å være en ressursperson for andre. Jeg føler vi fremdeles lever i et voldtektssamfunn og at i en voldtektssak er det fremdeles den eneste straffesaken der fornærmede sitter på tiltalebenken. Jeg ønsker gjerne innspill og debatt, og jeg vil også vise til mitt innlegg på finn en venn siden, for folk som er berørt og søker en venn med felles opplevelser. Takk. 4
heihererjeg Skrevet 11. november 2017 #2 Skrevet 11. november 2017 Jeg synes det er helt greit å snakke ut om sin historie, men jeg synes ikke noe om å legge ved navn på den måten. 5
aloha01 Skrevet 11. november 2017 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2017 (endret) Svar til den ovenfor, heihererjeg: Hvorfor synes du det ikke er greit? Endret 11. november 2017 av aloha01 Vise at jeg svarer den ovenfor. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #4 Skrevet 11. november 2017 5 minutter siden, aloha01 skrev: Hei, hva synes dere om å gå offentlig ut med navn på overgripere/voldtektsmenn, og spesielt om de er politimenn på fora som for eksempel Facebook, slik Andrea Voll Voldum gjorde i fjor? Jeg vurderer å gjøre dette selv, spesielt fordi jeg er lei av å bite meg i leppa hver gang jeg har en dårlig dag, om hvorfor jeg har en dårlig dag. Jeg har lyst å slutte å skamme meg. Det skal sies jeg er ekstremt trigga om dagen av #metoo-bølgen som ikke ser ut til å ha noen ende. For ikke å snakke om den nevnte Andrea Voll Voldum saken. Jeg har i tillegg lyst å være en ressursperson for andre. Jeg føler vi fremdeles lever i et voldtektssamfunn og at i en voldtektssak er det fremdeles den eneste straffesaken der fornærmede sitter på tiltalebenken. Jeg ønsker gjerne innspill og debatt, og jeg vil også vise til mitt innlegg på finn en venn siden, for folk som er berørt og søker en venn med felles opplevelser. Takk. Det er straffbart å legge ut navn eller noe som kan identifisere en person som overgriper el. offentlig, særlig når personen ikke er dømt for forholdet. Da kan du selv få både erstatningskrav mot deg i millionklasse, og bli dømt til fengsel. Er dette er reell situasjon så er det politiet du går til og ikke nettet. Anonymkode: 50242...df0 3
aloha01 Skrevet 11. november 2017 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2017 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er straffbart å legge ut navn eller noe som kan identifisere en person som overgriper el. offentlig, særlig når personen ikke er dømt for forholdet. Da kan du selv få både erstatningskrav mot deg i millionklasse, og bli dømt til fengsel. Er dette er reell situasjon så er det politiet du går til og ikke nettet. Anonymkode: 50242...df0 Vedkommende er dømt, og dommen er rettskraftig. For øvrig, er det i saker mot politimenn, ikke politiet man går til, men spesialenheten for politisaker. Endret 11. november 2017 av aloha01 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #6 Skrevet 11. november 2017 27 minutter siden, aloha01 skrev: Vedkommende er dømt, og dommen er rettskraftig. For øvrig, er det i saker mot politimenn, ikke politiet man går til, men spesialenheten for politisaker. Er personen dømt, så hev deg over skaen og gå videre med livet ditt. Søk hjelp om du henger fast i fortiden. Henger du personer ut offentlig så kommer du selv i trøbbel. Anonymkode: 50242...df0 9
Djungelvrål Skrevet 11. november 2017 #7 Skrevet 11. november 2017 Hvis en politimann gjør noe slikt skal han selvsagt miste jobben og løyvet sitt som politibetjent. 5
aloha01 Skrevet 11. november 2017 Forfatter #8 Skrevet 11. november 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er personen dømt, så hev deg over skaen og gå videre med livet ditt. Søk hjelp om du henger fast i fortiden. Henger du personer ut offentlig så kommer du selv i trøbbel. Anonymkode: 50242...df0 Jeg gikk videre med livet mitt i flere år til jeg først fikk en "smell". og deretter en smell til, mye kraftigere enn den første. Så det er ikke "bare å gå videre". Jeg sliter i tillegg med senvirkninger som angst for politiet/ingen tillit til politiet, panikkangst, depresjoner, overspising, alkoholisme, sosial tilbaketrekking, konsentrasjonsvansker m.m. Og generell skam for å ha vært involvert i en slik sak - det føles urettferdig at han skal bare kunne gå videre med livet sitt etter knappe to år i fengsel. Endret 11. november 2017 av aloha01 Jeg ville legge til noe viktig. 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #9 Skrevet 11. november 2017 Jeg ønsker at vi skal leve i en rettstat hvor det er domstolene som skal straffe folk. Det finnes så mange eksempler på at når folk tar loven i egne hender så bærer det fryktelig galt av sted og helt uskyldige blir rammet. Hvis man blir dømt så er det også domstolen som skal bestemme når man har sonet ferdig og kan gå videre. Er man uenig får man påvirke via politikere og ikke gjennom selvjustis. Det er tungt å leve. For mange mennesker blir det tydeligvis lettere hvis de kan legge ansvaret for alt det negative på en x-kjæreste, svigermor, naboen, læreren, sjefen, jødene, muslimene, Fremskrittspartiet/Arbeiderpartiet, en opplevelse i barndommen o.s.v. For meg virker det ofte svært overdrevet hvor mye ansvar en person/hendelse virkelig kan ha for det negative i en annens persons liv. Det virker mer som de duller seg inn i det negative og dyrker det i stedet for å gå videre. Selvfølgelig skal man være svært forsiktig med å dømme hvilke forutsetning forskjellige folk har for å undertrykke negative opplevelser, men av og til virker det som andre rundt bidrar til at de fortsetter å dyrke depresjonene i stedet for å fokusere på å komme seg videre. Anonymkode: cd4d0...2a0 5
Mari Y Skrevet 11. november 2017 #10 Skrevet 11. november 2017 Primært sett ikke. Det kan skade øvrige familie, osv. 2
aloha01 Skrevet 11. november 2017 Forfatter #11 Skrevet 11. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker at vi skal leve i en rettstat hvor det er domstolene som skal straffe folk. Det finnes så mange eksempler på at når folk tar loven i egne hender så bærer det fryktelig galt av sted og helt uskyldige blir rammet. Hvis man blir dømt så er det også domstolen som skal bestemme når man har sonet ferdig og kan gå videre. Er man uenig får man påvirke via politikere og ikke gjennom selvjustis. Det er tungt å leve. For mange mennesker blir det tydeligvis lettere hvis de kan legge ansvaret for alt det negative på en x-kjæreste, svigermor, naboen, læreren, sjefen, jødene, muslimene, Fremskrittspartiet/Arbeiderpartiet, en opplevelse i barndommen o.s.v. For meg virker det ofte svært overdrevet hvor mye ansvar en person/hendelse virkelig kan ha for det negative i en annens persons liv. Det virker mer som de duller seg inn i det negative og dyrker det i stedet for å gå videre. Selvfølgelig skal man være svært forsiktig med å dømme hvilke forutsetning forskjellige folk har for å undertrykke negative opplevelser, men av og til virker det som andre rundt bidrar til at de fortsetter å dyrke depresjonene i stedet for å fokusere på å komme seg videre. Anonymkode: cd4d0...2a0 Straff er det riktignok kun det å frihetsberøve folk. Jeg mener det vil funke preventivt at man risikerer å få navnet sitt eksponert. Hvis dette skal regnes som straff, må jo også de senskader eg har blitt påført også regnes som straff. Jeg synes de øvrige sammenligningene dine er urimelige og tåplige da seksuelle overgrep er av ein heilt anna art enn "Arbeiderpartiet". 1
aloha01 Skrevet 11. november 2017 Forfatter #12 Skrevet 11. november 2017 2 minutter siden, Mari Y skrev: Primært sett ikke. Det kan skade øvrige familie, osv. Sin kommentaren min ovenfor.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #13 Skrevet 11. november 2017 8 minutes ago, aloha01 said: Straff er det riktignok kun det å frihetsberøve folk. Jeg mener det vil funke preventivt at man risikerer å få navnet sitt eksponert. Hvis dette skal regnes som straff, må jo også de senskader eg har blitt påført også regnes som straff. Jeg synes de øvrige sammenligningene dine er urimelige og tåplige da seksuelle overgrep er av ein heilt anna art enn "Arbeiderpartiet". Straff er ikke bare frihetsberøvelse. Uansett må straff gjøres via lovlige og organiserte former og ikke gjennom lynsjemobber og selvjustis. Jeg forstår ikke hva du mener med at dine senskader skal regnes som straff. For overgriperen skal det tas hensyn til hvilken skade det er sannsynlig at han påfører offeret. Hvis offeret har et uvanlig sterkt emosjonelt forhold til noe som ble stjålet/ødelagt så skal ikke vedkommende få ekstra straff for det. Noen mennesker gjør opplevelser med andre personer til mye større belastninger enn det andre gjør. I en del tilfeller kan det virke direkte sykelig. Hver av disse belastningene kan selvfølgelig ha sin helt egen skala. At seksuelle overgrep og negative holdninger til Arbeiderpartiet ikke er på samme skala betyr ikke at det ikke skjer. Anonymkode: cd4d0...2a0 3
Ak90 Skrevet 11. november 2017 #14 Skrevet 11. november 2017 (endret) Domstolen skal avgjøre straffen! og har han gitt ut bok?! I så fall har han vel tatt sitt ansvar? Endret 11. november 2017 av Ak90
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #15 Skrevet 11. november 2017 Jeg støtter hva Andrea Voll Voldum gjorde 110 %. Men hun oppsøkte lege, politi og fikk rettsak. Det var så tydelig at disse tre voldteksmennene var skyldig, så jeg syns at hun var modig som advarte andre kvinner mot dem. Hun ble sviktet av lekdommerne i den saken. Jeg syns man må prøve å få rettferdighet gjennom systemet først. Så om om du ikke har anmeldt vedkommende, så syns jeg du bør gjøre det først. Anonymkode: e8440...cbd 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #16 Skrevet 11. november 2017 17 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg støtter hva Andrea Voll Voldum gjorde 110 %. Men hun oppsøkte lege, politi og fikk rettsak. Det var så tydelig at disse tre voldteksmennene var skyldig, så jeg syns at hun var modig som advarte andre kvinner mot dem. Hun ble sviktet av lekdommerne i den saken. Jeg syns man må prøve å få rettferdighet gjennom systemet først. Så om om du ikke har anmeldt vedkommende, så syns jeg du bør gjøre det først. Anonymkode: e8440...cbd Jeg synes ikke det var riktig av henne å gå ut med navnet på disse personene. Men noe som kom ut av dette var en litt bedre bevisstgjøring på hva som er voldtekt og overgrep. Dessverre virker det som om denne debatten nå har stoppet opp. Noen synes det er helt greit å utnytte jenter/gutter som er fulle eller jenter/gutter som er for redde, sjenerte eller uerfarne til å si "nei". Jeg synes at noe av det viktigste som kunne ha kommet ut av dette var at man har ikke sex med fulle folk og man har ikke sex med noen med mindre de tydelig sier ja. Men dessverre er mange ikke enige i dette. Anonymkode: cd4d0...2a0 2
Ak90 Skrevet 11. november 2017 #17 Skrevet 11. november 2017 Jeg synes heller ikke det var riktig. Det finnes andre lovlige løsninger innenfor rettssystemet.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #18 Skrevet 11. november 2017 Det synes jeg ikke noe om. Rett og slett fordi vedkommende sikkert har familie, og kanske barn. Det vil ramme dem hardere enn du tror. Du kan jo selv tenke deg hvordan det hadde vært om din pappa hadde blitt hengt ut slik om han var mistenkt for det. Men du bør jo selvsagt anmelde saken, det skulle jo bare mangle. Anonymkode: 6a6f3...317 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #19 Skrevet 11. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg støtter hva Andrea Voll Voldum gjorde 110 %. Men hun oppsøkte lege, politi og fikk rettsak. Det var så tydelig at disse tre voldteksmennene var skyldig, så jeg syns at hun var modig som advarte andre kvinner mot dem. Hun ble sviktet av lekdommerne i den saken. Jeg syns man må prøve å få rettferdighet gjennom systemet først. Så om om du ikke har anmeldt vedkommende, så syns jeg du bør gjøre det først. Anonymkode: e8440...cbd Dette blir helt feil. Det er derfor vi har et rettsvesen, og der vi har det grunnleggende prinsipp om at det skal bevises utover en hver tvil om man er skyldig. Tanken om at det er bedre at 10 skyldige går fri enn 1 uskyldig dømt er viktig. Du skriver at det "var så tydelig" at de var skyldige. Med andre ord var du i rettssaken og fikk med deg detaljene? Hvis ikke du var der, er påstanden din latterlig, med mindre du mener "bevis" fremstat i mediene skal holde til å dømme noen..... De som har lest dommen i Voldum-saken kan fortelle at det definitivt er rom for tvil i saken, men mediene og et par kjente bloggere har løftet denne saken opp på et voldsomt nivå og skapt et svært ensidig inntrykk av saken. Den ene av disse bloggerne har også uttalt at hun ikke støtter prinsippet om at man er uskyldig inntil det motsatte er bevisst. Voldum-saken bar preg av svært mye følelser. I USA har de en egen nettside som registrerer alle sexforbrytere, hva de heter, hvor de bor og hva de er dømt for. Tanken bak er å beskytte folk som kan søke disse opp. Men det er ingenting som tyder på at dette fungerer. Tvert i mot er det folk som blir stemplet for livet. Er man en såkalt "sex offender" kan det være alt fra grov gruppevoldtekt til mildere form for seksuell trakassering. Det er ikke heldig at slikt blir offentlig. Anonymkode: 6a6f3...317 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #20 Skrevet 11. november 2017 7 timer siden, aloha01 skrev: Hei, hva synes dere om å gå offentlig ut med navn på overgripere/voldtektsmenn, og spesielt om de er politimenn på fora som for eksempel Facebook, slik Andrea Voll Voldum gjorde i fjor? Jeg vurderer å gjøre dette selv, spesielt fordi jeg er lei av å bite meg i leppa hver gang jeg har en dårlig dag, om hvorfor jeg har en dårlig dag. Jeg har lyst å slutte å skamme meg. Det skal sies jeg er ekstremt trigga om dagen av #metoo-bølgen som ikke ser ut til å ha noen ende. For ikke å snakke om den nevnte Andrea Voll Voldum saken. Jeg har i tillegg lyst å være en ressursperson for andre. Jeg føler vi fremdeles lever i et voldtektssamfunn og at i en voldtektssak er det fremdeles den eneste straffesaken der fornærmede sitter på tiltalebenken. Jeg ønsker gjerne innspill og debatt, og jeg vil også vise til mitt innlegg på finn en venn siden, for folk som er berørt og søker en venn med felles opplevelser. Takk. helt unødvendig, de får staff av rettsystemet, trenger ikke den politiske korrekte lynsjmobben av kvinner og deres beta menn som ødlegger resten av livet deres Anonymkode: 0c815...163 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå