AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #1 Skrevet 10. november 2017 Jeg er ei jente på 20 år som har siden august leid et rom i et kollektiv i Oslo. Det bor 4 andre her. Etter to uker i kollektivet ville jeg allerede flytte ut. Kort oppsummert: Startet med at jeg så hun ene som bor her bli slått til blods to ganger av kjæresten sin, som forøvrig også bodde her men er kastet ut nå, hvor jeg måtte ringe politiet og i avhør osv. De jeg bor med røyker daglig både weed og vanlig røyk inne. Jeg sliter med migrene med aura, og det utløses fort av røyklukt. Dette går igjen utover jobb og studier. Pappa som har røyket hele livet måtte slutte å røyke inne pga dette. Jeg har sagt ifra til huseier tre ganger i løpet av disse mnd, og han får sjokk hver gang og sier han skal kaste dem ut. Dette har han ikke gjort, bare sendt ut fellesmeldinger om at det vil føre til utkastelse og politianmeldelse om de fortsetter. De har sagt dette tre ganger, at det ikke skal skje igjen, men allikevel fortsetter de. Ikke rydder eller vasker de heller, og jeg våkner hver morgen til sigarettstumper i glass, rester av mat osv stående fremme på kjøkkenet. Det er også en dårlig stemning her ettersom de selvfølgelig forstår at det er jeg som har sladret i og med at samtlige røyker. Er dette grunn til å bryte kontrakten? Utrolig kjipt å betale 7000kr for et rom når de andre leietagerne ikke tar hensyn. Jeg har en kontrakt på 9 mnd med 3 mnd oppsigelsestid, og huseier sier jeg må forholde meg til denne. Er det noe jeg kan gjøre? Vil ikke ringe politiet da de hadde skjønt det var meg, og de er ekstremt ustabile. Anonymkode: 2ca13...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2 Skrevet 10. november 2017 Har heller ikke lås på rommet, og de har ofte med veldig shady mennesker inn i leiligheten. Anonymkode: 2ca13...ebe
Stein-saks-papir Skrevet 10. november 2017 #3 Skrevet 10. november 2017 Ville bare sagt opp, da er det iallefall bare tre mnd du må holde ut med dette. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #4 Skrevet 10. november 2017 Hva jobber de med/studerer de? Eller er de fulltids junkies? Anonymkode: 7aed5...404 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #5 Skrevet 10. november 2017 Si opp med en gang og se etter noe annet fra nå av. Bo hos noen andre i mellomtiden helt eller delvis hvis du kan. Anonymkode: afb48...023 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #6 Skrevet 10. november 2017 Jeg kan ikke si opp før om 9 mnd sier huseier. Det står også i kontrakten.. To av de går på nav, alle i 20-årene. Han ene er fengselsbetjent. Anonymkode: 2ca13...ebe
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #7 Skrevet 10. november 2017 Se om det er lurt å melde seg inn i huseiernes landsforbund og få hjelp sv jurist til å komme ut derfra. Anonymkode: afb48...023 4
Stein-saks-papir Skrevet 10. november 2017 #8 Skrevet 10. november 2017 Da blir det litt verre. Røyking inne er sannsynligvis lovlig grunn til oppsigelse for din del. Men usikker på hvordan du bør gå frem. Du har betalt depositum antar jeg?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #9 Skrevet 10. november 2017 Har betalt depositum, men kun 14k. Takk for tips om huseiernes landsforbund, skal sjekke det ut. Anonymkode: 2ca13...ebe
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #10 Skrevet 10. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Se om det er lurt å melde seg inn i huseiernes landsforbund og få hjelp sv jurist til å komme ut derfra. Anonymkode: afb48...023 Rettelse: Jeg mener leieboernes landsforbund. Anonymkode: afb48...023 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #11 Skrevet 10. november 2017 Kjente de hverandre før du flyttet inn? Driver de og røyker sammen og gjør ikke stort annet? Hvordan oppfører deg seg mot deg? Anonymkode: 7aed5...404
herremann Skrevet 10. november 2017 #12 Skrevet 10. november 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Jeg kan ikke si opp før om 9 mnd sier huseier. Det står også i kontrakten.. To av de går på nav, alle i 20-årene. Han ene er fengselsbetjent. Anonymkode: 2ca13...ebe du har lov å kansellere en kontrakt ved kontraktbrudd at du har vært i kontakt med utleier 3 ganger, hver gang med lovnad om utbedring uten at noe har skjedd, så hadde jeg kansellert. jeg er selv er pro hasj, men det er et ulovlig narkotikum, noe som huseier BØR ta tak i ved klage fra andre leietakere. dette er kontraktbrudd fra hans side. jeg hadde sendt mail og kansellert kontrakten og informert at jeg flyttet ut fortløpende og heller ikke aktet å fullføre oppsigenlsestia. men, er depositum betalt til privat konto eller i bank? 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #13 Skrevet 10. november 2017 To av de bodde her før jeg flyttet inn, de to andre har flyttet inn i ettertid. Snakker fortsatt litt med tre av de om jeg møter på de, men hun siste hilser ikke på meg lenger. De røyker hver dag, ofte flere ganger daglig. Både vanlig sigaretter og hasj. Jeg har forsøkt å forklare at jeg ikke vil lage trøbbel for de, men når de ikke tar hensyn til meg og min helse så ser jeg ikke hvorfor jeg skal ta hensyn til de. Anonymkode: 2ca13...ebe
Gjest yeans Skrevet 10. november 2017 #14 Skrevet 10. november 2017 9 minutes ago, AnonymBruker said: Se om det er lurt å melde seg inn i huseiernes landsforbund og få hjelp sv jurist til å komme ut derfra. Anonymkode: afb48...023 Leieboerforeningen mener du vel? Ts leier. Hun eier ikke. Ts du kan sende inn tips til politiet anonymt om hasjrøyking på politiet.no. Google tips politi og fyll inn opplysninger og adressen det gjelder. Du er ikke nødt til å oppgi navn, nummer eller epostadresse.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #15 Skrevet 10. november 2017 Just now, herremann said: du har lov å kansellere en kontrakt ved kontraktbrudd at du har vært i kontakt med utleier 3 ganger, hver gang med lovnad om utbedring uten at noe har skjedd, så hadde jeg kansellert. jeg er selv er pro hasj, men det er et ulovlig narkotikum, noe som huseier BØR ta tak i ved klage fra andre leietakere. dette er kontraktbrudd fra hans side. jeg hadde sendt mail og kansellert kontrakten og informert at jeg flyttet ut fortløpende og heller ikke aktet å fullføre oppsigenlsestia. men, er depositum betalt til privat konto eller i bank? Men kan han ikke sende meg inkasso på husleiene da? Det er en av tingene han truet de andre med, Betalt i en depositumskonto gjennom dnb Anonymkode: 2ca13...ebe
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #16 Skrevet 10. november 2017 Du kan flytte på dagen. Dersom du ønsker å bli raskt ferdig med denne saken anbefaler jeg deg å kontakte en advokat som ordner resten med huseier, slik at du får igjen depositumet ditt. Men begynn å se deg om etter et nytt sted å bo allerede i morgen. Anonymkode: 0ca67...8da 4
herremann Skrevet 10. november 2017 #17 Skrevet 10. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Men kan han ikke sende meg inkasso på husleiene da? Det er en av tingene han truet de andre med, Betalt i en depositumskonto gjennom dnb Anonymkode: 2ca13...ebe ved kontraktbrudd har du lov å kansellere en kontrakt. hvis kansellert har du lov å flytte ut fortløpende og uten oppsigelsestid. men dette kan leieboerforeningen bedre enn meg selv. eller spør på jus delen på diskusjon.no, flere av brukerne der har god kjennskap om dette. 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #18 Skrevet 10. november 2017 Anmeld de som røyker hasj eller huseier som tillater det siden han ikke kaster de ut? Anonymkode: aab59...c6a 1
halvehimmelen Skrevet 10. november 2017 #19 Skrevet 10. november 2017 5 minutter siden, yeans skrev: Leieboerforeningen mener du vel? Ts leier. Hun eier ikke. Ts du kan sende inn tips til politiet anonymt om hasjrøyking på politiet.no. Google tips politi og fyll inn opplysninger og adressen det gjelder. Du er ikke nødt til å oppgi navn, nummer eller epostadresse. Poenget var vel at hen ikke ville kontakte politiet flere ganger fordi alle de andre i kollektivet skjønner hvem som har kontaktet dem. Utifra ts virket det som om det allerede er dårlig stemning, og skjønner at hen ikke vil gjøre det verre dersom kontrakten ikke kan kanselleres. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #20 Skrevet 10. november 2017 Det høres kjedelig ut, og virker ikke som de har tenkt å ta noe hensyn. Hvordan virker de ellers? Ser de ut som vanlige folk eller ser man at de er preget av tobakk og narkotika? Bare vær forsiktig hvis dette er type folk som etter hvert kommer til å ta i bruk flere rusmidler enn bare hasj. Anonymkode: 7aed5...404
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå