AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #1 Skrevet 10. november 2017 Jeg er 24 år og har lenge slitt med å finne ut hva jeg vil jobbe med - klarer liksom aldri å bestemme meg, og har i tillegg sytet med å gå tilbake til skolebenken siden jeg ikke har hatt noe konkret mål, hvis dere skjønner... Men for ca et år siden fikk jeg for meg at jeg ønsker å jobbe som låsesmed, eller innen mekanisk/produksjon e.l. Så kontaktet jeg yrkesrådgiver gjennom fylket om hjelp til dette, men lite hjelp å få derfra utenom råd om å prøve å søke seg inn på TIP, evt voksenopplæring. Siden jeg har fullført videregående skole, så har har jeg ingen rettigheter til å søke meg inn på TIP, som var planen min. (Prøvde selvfølgelig å søke uansett, men kom ikke inn.) Har også prøvd å søke rundt på nettet etter alternativ, uten hell. Jeg har lite/ingen kunnskap innen dette, derfor ønsker jeg grunnleggende opplæring og erfaring før jeg evt går ut i lære. Hva skal jeg gjøre?? Det er så frustrerende da dette er noe jeg virkelig ønsker! Håper andre i lik/lignende situasjon kan dele deres erfaring! Anonymkode: 24d69...c6f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2 Skrevet 10. november 2017 Du har fire muligheter: 1. Praksiskandidat. 5 år i jobb + ta en teoretisk eksamen, så kan du gå opp til fagprøve for å få fagbrevet. 2. Søk deg inn på en videregående skole. Selvom du har fullført vgs kan du søke deg innpå TIP, men du står bakerst i køen av alle søkere. Du har ingen rettigheter til plass, men er det få søkere kommer du inn. 3. Ta opp alle programfagene på Vg1 TIP som privatist (bare 3 teoretiske fag som utgjør 477 timer), men du må også finne deg en praksisplass for å få fullørt yrkesfaglig fordypning, eller så må du ta opp et valgfag som privatist i fra studiespesialisering som gir deg like mange timer som YF utgjør (168 timer). Når du er ferdig med å ta opp alle eksamene, finner du deg en lærlingplass som du er i tre år før du går opp til fagprøve. 4. Gi opp håpet om å bli låsesmed. Basic info jeg fant på Google på 5 min. Anonymkode: ecaf9...4ff
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #3 Skrevet 11. november 2017 Hadde jeg vært deg ville jeg satset på å få jobb i en bedrift og opparbeide erfaring som praksiskandidat, slik som AB over skisserer i punkt 1. Jeg har selv forsøkt å søke meg inn på TIP etter oppbrukt studierett, sendte vel mail og søkte til cirka 15 skoler rundt om i landet, på mer eller mindre avsides plasser, men fikk ikke plass noen steder - alt var fullt. TIP er en populær linje. Å ta fagene som privatist er ikke umulig, men jeg ser for meg dette kan bli vanskelig for deg siden du ikke får den praksisbiten som det er mye av på TIP. Du kan imidlertid søke om å få være hospitant i timene til de fagene du trenger (uten å faktisk være elev ved skolen), da får du praksisen og eksamen vil bli lettere for deg. Men jeg tror altså at alternativ 1 vil være best for deg..da kommer du deg ut i arbeid med lønn som hjelpearbeider (vil jeg tro) som ikke er helt ulevelig, du får erfaring og du får jobbe med det du faktisk vil. Første bud for deg vil være å selge deg inn hos en bedrift og overbevise de om at dette er det du vil, og at de bør satse på deg. Anonymkode: abe50...852
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 Men vil noen bedrifter ansette folk som ikke kan noen ting om faget? Synes bare det virker håpløst Takker for svar forresten! TS Anonymkode: 24d69...c6f
tdm900 Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men vil noen bedrifter ansette folk som ikke kan noen ting om faget? Synes bare det virker håpløst Takker for svar forresten! TS Anonymkode: 24d69...c6f Jada, de kan de. I svært mange tilfeller ansetter de uten fagbrev. Det viktigste er at man kommer seg opp om morren, møter i tide på jobben, gjør jobben tilfredstillende og er der hele dagen. Har du prøvd å søke på en slik jobb forresten?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men vil noen bedrifter ansette folk som ikke kan noen ting om faget? Synes bare det virker håpløst Takker for svar forresten! TS Anonymkode: 24d69...c6f Ingen kommer ferdig utlært De tar deg inn, gir deg den opplæringa du trenger, og med tid og erfaring vil det ordne seg Anonymkode: abe50...852
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå