Gå til innhold

Hvordan kan jeg hjelpe mannen min ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mann som jeg elsker over alt, men jeg er bekymret for helsen hans. Han er 27 år, 183 høy og veier 143 kg. Han er forhåndsvis sprek og glad i å gå turer etc, men problemet er at han har et veldig dårlig kosthold. Han liker veldig lite grønnsaker, salat etc. I tilegg er han ekstremt glad i søtsaker, energidrikker og smør/fet mat. Han spiser det jeg serverer til middag, som som regel er ganske sunt. Problemet er måltidene han lager selv, med masse smør, og generelt feit mat. Han er også veldig glad i søtsaker, energidrikk etc. Jeg har prøvd å "blande meg" og prøve å hjelpe han/veilede uten hell. Og nå er jeg bekymret siden han stadig legger på seg litt og litt.... Hvordan kan jeg hjelpe han?
(han synes ikke han er så stor selv og sier at han er sterk og frisk. Men jeg tenker at det er bare et spørsmål om tid før han blir syk...?)..

Anonymkode: 767bd...0ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en mann som jeg elsker over alt, men jeg er bekymret for helsen hans. Han er 27 år, 183 høy og veier 143 kg. Han er forhåndsvis sprek og glad i å gå turer etc, men problemet er at han har et veldig dårlig kosthold. Han liker veldig lite grønnsaker, salat etc. I tilegg er han ekstremt glad i søtsaker, energidrikker og smør/fet mat. Han spiser det jeg serverer til middag, som som regel er ganske sunt. Problemet er måltidene han lager selv, med masse smør, og generelt feit mat. Han er også veldig glad i søtsaker, energidrikk etc. Jeg har prøvd å "blande meg" og prøve å hjelpe han/veilede uten hell. Og nå er jeg bekymret siden han stadig legger på seg litt og litt.... Hvordan kan jeg hjelpe han?
(han synes ikke han er så stor selv og sier at han er sterk og frisk. Men jeg tenker at det er bare et spørsmål om tid før han blir syk...?)..

Anonymkode: 767bd...0ea

Om han ikke vil ha hjelpe, bør du akseptere det. Ikke si du er redd for helsa, for det er ikke det du bryr deg om, det er utseende hans. Håper jeg tar feil i det siste jeg skrev... 

Skrevet

Ta bilde av ham. Både med klær og naken. Har hørt at flere har fått seg et lite sjokk fordi de trodde at de ikke var så tjukk.

Anonymkode: 7f691...175

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Mr. Kilmister skrev:

Om han ikke vil ha hjelpe, bør du akseptere det. Ikke si du er redd for helsa, for det er ikke det du bryr deg om, det er utseende hans. Håper jeg tar feil i det siste jeg skrev... 

Eh... Mannen hennes har en BMI på godt over 40 og veier kanskje over 50 kilo mer enn han burde og da finner jeg det i hvert fall meget sannsynlig at det i hvert fall ikke er bare utseendet hans hun er bekymret for. Vi snakker liksom ikke om 5 - 10 "kosekilo" som har lagt seg på uheldige steder, men potensielt svært helsefarlig overvekt. Foreløpig går det kanskje bra fordi han er ung og sprek, men sannsynligvis vil det ikke ta så alt for mange år før han får tydelige helseplager som en følge av overvekten. Sannsynligvis påvirker overvekten helsen hans allerede, men det merkes ikke i det daglige og menn i den alderen går som regel ikke til legen før de føler seg virkelige syke. 

Dessverre tror jeg ikke det så mye TS kan gjøre med det så lenge han ikke synes dette er et problem selv annet enn å handle inn og lage sunn mat. Ut over det er han en voksen mann og styrer matinntaket sitt selv. Sannsynligvis har han også en eller annen form for spiseforstyrrelse siden han ikke selv ser eller vil se at han er kraftig overvektig og spiser helt feil. Det beste hadde kanskje vært å få ham til å gå til legen for å få det svart på hvitt at han faktisk er bælfeit. Men jeg kan tenke meg at det sitter langt inne. 

• Liker 12
Skrevet

Skjønner godt at du er bekymret for hans helse. 

Hvordan kan du få han interessert? Det er jo hans kropp og motivasjonen må komme fra han, men du kan gi han start-hjelp. Tenker at det er naturlig å starte med at du er bekymret, men siden det ikke hjelper kanskje følge opp med filmer/bøker/artikler ut fra hva som kan fenge nettopp ham. Potensproblemer oppstår ofte som følge av dårlig hjerte/kar -kanskje det kan være en innfallsvinkel som fanger oppmerksomheten.

Skrevet

Ikke gjør fettmat tilgjengelig. 

Skrevet

Han må kutte ned på søtt og det fettrike.

Du kan jo ta kaloriene til middagsmåltidet du lager og sammenligne med fettmåltidet han lager selv? Kanskje han ikke er klar over hvor veldig mye kalorier det er i fett? Er ikke smør 600 kalorier per 100 gram eller noe? Sammenligne det med en kyllingfilet som har 120 kalorier per 100g (husker ikke tallene nøyaktig). 

Anonymkode: 3f03a...1c2

Skrevet
12 minutter siden, Skap-plass skrev:

Ikke gjør fettmat tilgjengelig. 

Og hvordan skal hun unngå det mener du? Mannen er voksen og helt sikkert i stand til både å kjøpe og lage mat selv. Han er ikke en hund eller barn hvor hun som bestemmer hva han skal spise og når ;) 

• Liker 7
Skrevet

Min erfaring er at det ikke lar seg gjøre å overtale/påvirke partner til å gå ned. Prøvde i årevis å påvirke og oppmuntre eksen til å tenke mer på helsa og gå ned før det ble for seint, men han døde av hjertesvikt før han ble 50.

Anonymkode: d1b45...199

Skrevet
9 minutter siden, Leo skrev:

Og hvordan skal hun unngå det mener du? Mannen er voksen og helt sikkert i stand til både å kjøpe og lage mat selv. Han er ikke en hund eller barn hvor hun som bestemmer hva han skal spise og når ;) 

Det spørs vel hvem som handler, serverer maten, om det legges godteri og kaker i skåler eller lignende. Mannen trenger i alle tilfeller ikke å få det servert. 

Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Min erfaring er at det ikke lar seg gjøre å overtale/påvirke partner til å gå ned. Prøvde i årevis å påvirke og oppmuntre eksen til å tenke mer på helsa og gå ned før det ble for seint, men han døde av hjertesvikt før han ble 50.

Anonymkode: d1b45...199

Det er egentlig litt absurd å tenke på, at han kunne blitt 80-100 år om kostholdet hans var bra

Anonymkode: 3f03a...1c2

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Skap-plass skrev:

Det spørs vel hvem som handler, serverer maten, om det legges godteri og kaker i skåler eller lignende. Mannen trenger i alle tilfeller ikke å få det servert. 

Nå forstår jeg det slik ut fra HI at det er noe TS allerede gjør. Hun skriver også at problemet er det han selv lager og kjøper. Og det kan hun ikke gjøre så mye med hvis han ikke selv vil. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Leo skrev:

Nå forstår jeg det slik ut fra HI at det er noe TS allerede gjør. Hun skriver også at problemet er det han selv lager og kjøper. Og det kan hun ikke gjøre så mye med hvis han ikke selv vil. 

Javel

Skrevet (endret)

Det er umulig å hjelpe ham dersom han ikke selv mener hanhar et problem. 

Skjønner godt du er bekymret. Det eneste du kan gjøre er å appelere til følelsene hans, og si at du er bekymret å redd for og miste ham. 

Men igjen, han lever tydeligvis godt med denne overveken (enn så lenge), og min erfaring er at endringer kun finner sted når personen selv finner ut at ulempene blir større enn gleden. At det ikke er verdt det lenger rett og slett. Dette gjelder førøvrig ved alle typer av «misbruk».

Endret av Perle
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det må være lov å bry seg om både helse og utseende til samboeren. Det vil jo påvirke livet til begge to. Han har rett til å gjøre som man vil, men man kan ikke forvente at samboeren skal være like glad uansett. 

Jeg kan snakke for min egen del: Hvis jeg var overvektig og det gikk ut over forholdet ville jeg at hun skulle sagt det. Inkludert at hun ikke ble like tent av en svært overvektig mann,( hvis det var sånn). Det er brutalt, men i lengden bedre enn en samboer som bare trekker seg unna og er passiv/aggressiv.

Selvsagt bør man være litt forsiktig med hvordan man sier sånt. Forsikre om at man er glad i personen etc. 

PS: jeg ville ikke sagt det til en kvinne. Jeg tror kanskje menn er litt tøffere enn kvinner akkurat på det punktet. Litt mindre sårt for en mann å være tykk, tross alt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg satte hardt mot hardt og sa at jeg ikke gadd være sammen med en som sannsynligvis kom til å ende opp med diabetes og hjerteproblemer og han fikk valget mellom meg og dårlig kosthold. Nå har han gått ned i vekt og løpt sin andre halvmaraton og er også selv fornøyd.

Anonymkode: 46bb8...7ce

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Isambard skrev:

Litt mindre sårt for en mann å være tykk, tross alt. 

Generelt: det er ikke "sårt å være tykk". Det er sårt å få så mange stygge kommentarer om at en ikke holder mål slik som en er. Det er sårt uansett hvilket kjønn en er. Det er "velmenende folk" som er et problem. Det er trendy å legge seg opp i ting en ikke har noe med. Tynnhetstyraniet er som et virus og det finnes visst ingen kur. 

Anonymkode: 12fc5...e2e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Generelt: det er ikke "sårt å være tykk". Det er sårt å få så mange stygge kommentarer om at en ikke holder mål slik som en er. Det er sårt uansett hvilket kjønn en er. Det er "velmenende folk" som er et problem. Det er trendy å legge seg opp i ting en ikke har noe med. Tynnhetstyraniet er som et virus og det finnes visst ingen kur. 

Anonymkode: 12fc5...e2e

Ja, jeg synes man skal "legge seg opp i" hva samboere og barn gjør med helsen sin. Det kalles også å bry seg. 

• Liker 5
Skrevet

Dere som mener at man ikke har noe med at den man er glad i utvikler kraftig overvekt/fedme. Hadde dere sagt det samme om det var motsatt fortegn? Hvis personen det var snakk om hadde spisevegring og sto i fare for ødelegge kroppen sin og i verste fall dø som følge av for lite mat? 

Å mene at man skal sitte stilletiende å se på at de man er glad i spiser på seg alvorlige helseplager og et forkortet liv er absurd! 

Anonymkode: c09b8...58a

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...