Gå til innhold

Menn fra Øst-Europa som kommer til Norge for å jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge blir de i Norge? 
Kommer de hit kun for å tjene penger for så å sende hjem igjen?
Hvordan takler de å være borte fra familien så lenge?

Mange slike her jeg bor, bare nysgjerrig på hvordan de faktisk lever livet sitt. Noen innspill?

Anonymkode: 9f3c1...39b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er mange kvinner også. Hvorfor lurer du bare på mennene?

Anonymkode: 6b309...775

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mange kvinner også. Hvorfor lurer du bare på mennene?

Anonymkode: 6b309...775

Jeg er bare nysgjerrig. Her jeg bor er det flest menn.

Skrevet

Mange bor her i flere år, sender penger hjem og besøker fam i ferie, så henter de opp familien når de har spart lenge nok. Noe som er komisk er at mannen til ei jeg kjenner har bodd her i ni år og snakket liiite norsk

Kona henta han opp for ett år siden og hun snakker allerede bra norsk

Men jeg ser at han jobber mye og omgås da mest sine polske kolleger. Kona jobber i barnehage og er veldig sosial.

Anonymkode: b749f...77b

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange bor her i flere år, sender penger hjem og besøker fam i ferie, så henter de opp familien når de har spart lenge nok. Noe som er komisk er at mannen til ei jeg kjenner har bodd her i ni år og snakket liiite norsk

Kona henta han opp for ett år siden og hun snakker allerede bra norsk

Men jeg ser at han jobber mye og omgås da mest sine polske kolleger. Kona jobber i barnehage og er veldig sosial.

Anonymkode: b749f...77b

En jeg vet av snakker veldig godt engelsk og er veldig hyggelig å prate med. Han er ikke så gammel heller, men har kone og ett barn. Jeg lurer bare på hvordan de får til å være så lenge borte fra familien sin. De gjør vell det for en god sak... 

Skrevet

Polakkene ha jo gjort dette å årevis, men det begynte jo med fattigdom og nød, høy arbeidsledighet i landet. Vi har vel hatt arbeidsinnvandring i ca 20 år, i et større antall da, og de kommer jo alle fordi her kan de tjene på noen mnd det som er en årslønn i deres hjemland. Nå har det vært oppgang og fremgang i de fleste land de siste 20 år, men fremdeles er det gode penger for mange mennesker i type tidligere østblokkland å komme hit å jobbe noen mnd om gangen. Vi har jo jordbærplukkere som kommer hvert år, de hadde ikke kommet om de hadde syntes det var elendig betalt. Så om det er jordbær eller i bygg/anleggsbransjen eller hva, for dem er det meget gode lønninger. 

Kona og barna er hjemme i hjemlandet, barna går på skolen etc, men pengene som mannen får inn med å jobbe periodevis i Norge, muliggjør en bedre livsstil, hakket over fattig ofte, de kommer seg ut av den verste fattigdommen. Men så er det de som har reist til Norge å arbeidet jevnlig i mange år, da kan vi kanskje snakke om, i deres hjemlands standard, at de har arbeidet seg opp til middelklasse, og det betyr at deres barn har mye bedre forutsetninger her i livet.

Samme greia med de filippinske jentene som kommer her som au-pair, veldig ofte er greia at de har barn hjemme, kanskje mann også, men au-pair pengene de tjener her, muliggjør at de kan sende barnet sitt på skole. 

Anonymkode: 34b57...e83

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge blir de i Norge? 
Kommer de hit kun for å tjene penger for så å sende hjem igjen?
Hvordan takler de å være borte fra familien så lenge?

Mange slike her jeg bor, bare nysgjerrig på hvordan de faktisk lever livet sitt. Noen innspill?

Ja, øst-europeere jobber og sender pengene hjem igjen. De er her som regel bare en sesong. En sesong er vel ikke så lenge for dem. 

Anonymkode: 9102e...558

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, øst-europeere jobber og sender pengene hjem igjen. De er her som regel bare en sesong. En sesong er vel ikke så lenge for dem. 

Anonymkode: 9102e...558

En sesong uten familien er akkurat like lang for en polakk som for en nordmann. 

Anonymkode: bde31...7f0

• Liker 1
Skrevet

En jeg vet av snakker veldig godt engelsk og er veldig hyggelig å prate med. Han er ikke så gammel heller, men har kone og ett barn. Jeg lurer bare på hvordan de får til å være så lenge borte fra familien sin. De gjør vell det for en god sak... 

De er vel selvstendige og tålmodige enn nordmenn😊 De griner mindre og har bedre kontroll på følelsene. God arbeidsmoral!

Anonymkode: b1439...8af

• Liker 1
Skrevet

Får til? De fleste gjør det vel fordi de må. Tidligere (Og da snakker vi om bare noen få tiår siden) var det ikke uvanlig at norske menn også var borte fra familien for å jobbe og tjene penger i uker og måneder, og av og til faktisk i år, på skogsarbeid, på anlegg og på sjøen. Fremdeles er det jo en del som er på sjøen, i forsvaret, jobber på oljeplattformer og lignende som er borte relativt lenge om gangen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...