AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #1 Skrevet 10. november 2017 Hei! Jeg er 2. Års sykepleierstudent og har valgt helt feil yrke. Jeg elsker det i teorien men hater det i praksis. Jeg er akkurat ferdig med sykehuspraksis nå og merker ar jeg gjør veldig mye feil, glemmer essensielle ting og føler hele dagene flyr over hodet på meg. Jeg interesserer meg for faget, men klarer ikke å følge opp i praksis. Klarer ikke tempoet og det er alt for mye som skal huskes. Jeg har altså valgt feil yrke, og skjønner ikke hvordan jeg består praksis. Synes nesten det er uforsvarlig å la meg bestå. Spørsmålet er hva gjør jeg nå? Hvis jeg ikke skal bli sykepleier, har jeg ingen anelse hva jeg skal gjøre. Jeg har alltid likt meg godt i psykiatri (vært assistent i nesten 10 år), så psykiatrisk sykepleier er en mulighet. Men jeg fatter ikke hvordan jeg skal overleve to nye sykehuspraksiser som jeg må igjennom før jeg får bacheloren. Har tenkt på å bytte til vernepleier, men da må jeg jo begynne på nytt, noe som hadde vært utrolig kjedelig da jeg er såå klar for å flytte hjem (uten studietilbud)..... råd? Anonymkode: 8ccd9...369
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2 Skrevet 10. november 2017 Bare hold ut og jobb på for å bestå i praksis og finn en annen type stilling som passer deg bedre når du er ferdig tenker jeg, høres ut som det er selve jobben på sengepost som du ikke liker og ikke hele sykepleieryrket? Hvis du vet du trives i psykiatrien og kunne tenkt deg å jobbe der så har du jo på en måte planen klar Har også hørt noen som sliter med å huske alt på sengepost som liker å jobbe med dårlige pasienter på spesialavdelinger f.eks fordi da er man så fokusert og følger de tett opp hele tiden.. altså.. alle egner seg til og liker forskjellig tenker jeg Anonymkode: f2ae7...586 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #3 Skrevet 10. november 2017 Du er jo nesten halvveis. Èn ting er om du overhodet ikke kunne tenke deg en retning innenfor sykepleie, men når du kan tenke deg å bli psykiatrisk sykepleier er to praksisperioder lite å ofre. På slike profesjonsstudier må man gjennom noe man ikke liker så godt, men det er ikke dette som definerer resten av din yrkeskarriere. Det er helt greit å bli skeptisk og lure på om dette egentlig er noe for deg når man har slike tanker om det man møter i studiehverdagen over lengre tid, men fokuser på dit du vil etter studiet. Så lenge dette er noe du vil trives med klarer du å holde ut dette. Anonymkode: c6f98...f46 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #4 Skrevet 11. november 2017 Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort alt jeg kunne for å fullføre og bestå praksis. Er jo ikke så mye igjen nå. Jeg følte jeg såvidt greide å holde meg flytende den første sykehuspraksisen, men det var jo mye bedre neste gang. Sånn er det jo, man skal jo lære - ikke være utlært når man er i praksis. Lykke til! Anonymkode: 07700...b49 1
nutella Skrevet 11. november 2017 #5 Skrevet 11. november 2017 Synes ikke det høres ut som du henger etter så mye mer enn det som er normalt i første sykehuspraksis. Jeg følte meg som tidenes idiot i medisinsk praksis, og hadde nå nylig kirurgisk praksis, og da gikk det litt bedre. Men jeg føler jo likevel at jeg ikke klarer å holde tritt med sykepleierne, men det skal man jo ikke heller. Du er der for å lære, og det krever erfaring lengre enn 10 uker for å virkelig komme inn i det. Hvis det i tillegg ikke er somatikken du brenner for anbefaler jeg deg å fortsette Jeg hadde lyst til å slutte i psykiatripraksis fordi det var så veldig klart for meg at det ikke var det jeg er interessert i, men holdt ut og det er jeg glad for i dag.
Gjest Mattie16 Skrevet 11. november 2017 #6 Skrevet 11. november 2017 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver at du har valgt "helt feil"? For det virker jo som at psykiatri kan være noe for deg. Begynner du på vernepleien er det mye praksis du må gjennom der og, sikkert ikke alt du liker like godt. Pluss du kommer ikke utenom medisinering og medisinansvar der heller.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #7 Skrevet 12. november 2017 For all del avslutt studiet. Å være sykepleier er masse ansvar . Medisin ansvarlig kan bety liv eller død. Med slike holdninger blir du avslørt og lite likt. Sykepleier må samarbeide og være 100 prosent med hele dagen-. Anonymkode: 21314...43d
Gjest Hjerter50 Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 På 10.11.2017 den 18.08, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er 2. Års sykepleierstudent og har valgt helt feil yrke. Jeg elsker det i teorien men hater det i praksis. Jeg er akkurat ferdig med sykehuspraksis nå og merker ar jeg gjør veldig mye feil, glemmer essensielle ting og føler hele dagene flyr over hodet på meg. Jeg interesserer meg for faget, men klarer ikke å følge opp i praksis. Klarer ikke tempoet og det er alt for mye som skal huskes. Jeg har altså valgt feil yrke, og skjønner ikke hvordan jeg består praksis. Synes nesten det er uforsvarlig å la meg bestå. Spørsmålet er hva gjør jeg nå? Hvis jeg ikke skal bli sykepleier, har jeg ingen anelse hva jeg skal gjøre. Jeg har alltid likt meg godt i psykiatri (vært assistent i nesten 10 år), så psykiatrisk sykepleier er en mulighet. Men jeg fatter ikke hvordan jeg skal overleve to nye sykehuspraksiser som jeg må igjennom før jeg får bacheloren. Har tenkt på å bytte til vernepleier, men da må jeg jo begynne på nytt, noe som hadde vært utrolig kjedelig da jeg er såå klar for å flytte hjem (uten studietilbud)..... råd? Anonymkode: 8ccd9...369 Vær snill med deg selv😊 Tok studiet for et 25 år siden og vet at det er masse du skal lære. Du må gi deg selv tid til å være student og ikke forvente at du skal håndtere sykehushverdagen som en fulldreven sykepleier. Du har hørt om "Fra novise til ekspert"? Tillat deg å være novise og vit at ting faller på plass etterhvert. Det skal ta tid, vi jobber med mennesker😊 Jeg er sjeleglad for studenter som ser sin begrensning og stiller spørsmål både til seg selv, egen kompetanse og helsevesenet generelt . De blir de beste og tryggeste sykepleierne😊 Ikke gi opp😊 Faget gir et hav av arbeidsmuligheter, du MÅ ikke jobbe på sykehus. Du lever helt bra med lønna og det er jobb å få👍 Vernepleie har noen likhetstrekk med sykepleie. Med som sykepleier med en event spesialisering så kan du jobbe med de samme pasientene som en vernepleier. Det er mer begrensninger for vernepleiere. Sykepleie gir en bredere plattform. Ikke gi deg😊 Skolen vil kunne gi deg lengre studietid om du trenger det. Snakk med rådgiver. Jeg heier på deg😊
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 Tar opp denne tråden, da jeg er i litt tilsvarende situasjon som deg ts. Hva endte du opp med å gjøre? Andre som har innspill? Anonymkode: 4d2ae...50f
Gjest Wanda1984 Skrevet 7. april 2021 #10 Skrevet 7. april 2021 Kjenner meg igjen, men selv likte jeg ikke/ slet jeg med psykiatrien og kirurgisk...likte også forelesningene best...men kom meg igjennom det , neste gang velger jeg m hjerte når jeg skal studere og da blir det kunst...valgte m fornuften da jeg valgte å bli sykepleier,muligheter m lån og økonomi etc...
lærernakenkvinne Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 Jeg har også studert en helsefaglig profesjonsbachelor, og var litt lenger enn deg. Jeg likte også teorien, spesielt støttefagene som anatomi, fysiologi og psykiatri. Til trods for det, synes jeg at praksisen var kjedelig og hadde problemer med å se poenget med det vi gjorde. Det gikk virkelig utover den psykiske helsen min, og jeg bestemte meg for å stoppe og heller utdanne meg indenfor STEM. Det har vært en god avgjørelse for meg, men det høres ikke ut som om du ikke liker studiet, heller som om du synes det er vanskelig i praksis. Husk at praksis er virkelig vanskelig, du er helt ny på arbeidsplassen i et fag du ikke er ferdig utdannet i og det blir også satt høye krav til deg. Kanskje du kan prøve å snakke med veilederen din, eller en studieveilder på skolen hvordan du kan få en bedre praksisopplevelse? Håper det ordner seg for deg ❤️
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #12 Skrevet 7. april 2021 Wanda1984 skrev (47 minutter siden): Kjenner meg igjen, men selv likte jeg ikke/ slet jeg med psykiatrien og kirurgisk...likte også forelesningene best...men kom meg igjennom det , neste gang velger jeg m hjerte når jeg skal studere og da blir det kunst...valgte m fornuften da jeg valgte å bli sykepleier,muligheter m lån og økonomi etc... I følge sykepleierne selv, så tjener de grusomt lite i inntekt. Hvordan kan velge sykepleiere med tanke på økonomi? Da du velge bort sykepleieyrket... Anonymkode: 02b7c...308
Gjest Wanda1984 Skrevet 7. april 2021 #13 Skrevet 7. april 2021 Vel, banken var ihvertfall villig til å gi meg lån på 80% sykepleiestilling, banken vet at en person vil ikke gå arbeidsledig m det yrke. Som kunstner hadde det blitt tøffere å få lån trur jeg😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå