Gå til innhold

Venner vil komme å bli smittet med vannkopper..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har fått vannkopper og vi har fått to forespørsler om å få komme på besøk og forhåpentligvis bli smittet. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å med viten og vilje påføre andre barn denne sykdommen. Datteren min er ikke i form til besøk da hun har feber og ikke klarer å spise. Har sagt at de må vente til hun er i bedre form iallfall.Hun er hardt rammet med kopper både i svelg, skritt, ører osv. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke visste at man kan vaksineres mot dette😔. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 10e93...3ec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi har fått vannkopper og vi har fått to forespørsler om å få komme på besøk og forhåpentligvis bli smittet. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å med viten og vilje påføre andre barn denne sykdommen. Datteren min er ikke i form til besøk da hun har feber og ikke klarer å spise. Har sagt at de må vente til hun er i bedre form iallfall.Hun er hardt rammet med kopper både i svelg, skritt, ører osv. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg ikke visste at man kan vaksineres mot dette😔. Hva hadde dere gjort?

Kan man vaksineres?

Anonymkode: 25c64...168

• Liker 8
Skrevet

Du vet at det er feil å smitte barn med vannkopper.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hva er feil med det? Alle skal ha vannkopper, og tidligere jo bedre(så lenge det ikke er spedbarn) 

hvorfor ikke bare bli ferdig med det? 

Endret av ForestRun
  • Liker 26
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan man vaksineres?

Anonymkode: 25c64...168

Ja, men det er ikke inn i det vanlige vaksinasjonsprogrammet. For de aller fleste er vannkopper relativt uskyldig, men for mange er det viktig å ikke bli smittet. Man kan selv be om vaksine og betaler da denne selv.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lukker døra om de kommer på døra til tross for at du gir beskjed om at du ikke tar i mot besøk før siste vannkopp er tørket inn. Noe annet er uforsvarlig av deg. Du vet ikke hvem disse uansvarlige menneskene smitter videre. Hva om et barn eller en voksen med alvorlig sykdom blir smittet og dør? Vil du ha det på samvittigheten? Både eldre, kreftsyke og andre alvorlig syke kan faktisk dø av vannkopper. 

Jeg vil ikke ha vannkopper og er vaksinert før cellegiftbehandling fordi det kan bli dødelig.

Anonymkode: 2af5e...e97

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lukker døra om de kommer på døra til tross for at du gir beskjed om at du ikke tar i mot besøk før siste vannkopp er tørket inn. Noe annet er uforsvarlig av deg. Du vet ikke hvem disse uansvarlige menneskene smitter videre. Hva om et barn eller en voksen med alvorlig sykdom blir smittet og dør? Vil du ha det på samvittigheten? Både eldre, kreftsyke og andre alvorlig syke kan faktisk dø av vannkopper. 

Jeg vil ikke ha vannkopper og er vaksinert før cellegiftbehandling fordi det kan bli dødelig.

Nå har hun jo sikkert smittet noen før de første prikkene kom og jeg legger ikke det på samvittigheten min, men ja jeg vil virkelig ikke smitte noen med vilje..jeg kommer ikke til å ta imot besøk før hun er helt frisk kjenner jeg. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har hun jo sikkert smittet noen før de første prikkene kom og jeg legger ikke det på samvittigheten min, men ja jeg vil virkelig ikke smitte noen med vilje..jeg kommer ikke til å ta imot besøk før hun er helt frisk kjenner jeg. 

Jeg snakker ikke om den smittespredningen du ikke kunne forhindret, men den smittespredningen du nå er ansvarlig for å forhindre. Det er ikke uten grunn at man skal holde seg hjemme inntil siste vannkoppen er tørket ut. Les på fhi.no

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke vanlig å vaksinere mot vannkopper og man ønsker gjerne at man skal få det som barn siden det er farlig som voksen. Men det er bare å si nei og be folk holde seg unna.

• Liker 10
Skrevet

Flere av oss gjorde dette da ungene var små, da ble vi ferdige med vannkopper mens det var små :)

Anonymkode: 3e0ff...a94

• Liker 10
Skrevet

Det er langt mer fordelaktig å få vannkopper som barn enn som voksen, så jeg skjønner dem som ønsker å bli ferdig med det. På den annen side, er ikke jenta di i form til besøk, må hun få slippe besøk. 

• Liker 23
Skrevet

Det er vel fordi vannkopper blir verre eldre man blir? Jeg var 8 år og broren min 2 når vi hadde det, jeg hadde det mye verre. 

Anonymkode: 46ba0...3e6

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk vannkopper som voksen, og ble så syk at jeg kunne strøket med. Med barnehagebarn er det ikke lett å unngå og bringe smitte med hjem. Men jeg skulle virkelig ønsket at jeg heller fikk det som barn. 3-åringen var helt upåvirket tross blemmer her og der.

Kopper som har tørket smitter heller ikke

• Liker 12
Skrevet

Ungen din har jo ikke noe normal reaksjon på vannkopper? Alle barn jeg har kjent som har hatt det, har kun slitt med kløe. Jeg fikk selv vannkopper sent i tenårene, og ble derfor dårligere enn normalt, men ikke så dårlig som datteren din høres ut. 

Jeg skjønner faktisk godt at noen vil ha barna sine smittet. De er mest harmløst når man er barn, og kan være direkte farlig for voksne. 

Anonymkode: fb66b...cc0

• Liker 7
Skrevet

JEg var 12 da jeg fikk vannkopper, og var helt ødelagt i godt over en uke da jeg hadde det. Tunga mi hovnet opp fordi den var så full av vannkopper, jeg hadde vannkopper i hele halsen så jeg ikke engang orket å spise yoghurt, og gikk ned veldig mye i vekt på den lille uka. Tror faktisk ikke jeg har hatt det så vondt før, og skulle ønske jeg ble ferdig med det da jeg var yngre. Alle skal ha vannkopper uansett, like greit å bare bli ferdig med det.

Anonymkode: 6b8cb...bc8

• Liker 10
Skrevet

Vet du, selv om det strider i mot all etikk så hadde jeg faktisk vurdert det å la barnet smitte andre, fordi dette er en sykdom det er best å bli ferdig med mens man er i barneåren, jo eldre man blir jo sykere blir man. Ikke uten grunn at det er en barnesykdom, barn takler de ganske greit (stort sett), og jo flere i et område som blir syke samtidig, desto flere år lengre tid vil det gå igjen før "neste runde" starter igjen. Husker selv fra tiden jeg selv gikk i barnehage, foreldrene hadde visstnok vært veldig fornøyd med at så si hele barnehagen ble smittet av et par av oss som fikk utbrudd mens vi var i barnehagen (ble jo sendt hjem da det ble oppdaget, men da er det allerede for sent. 

Anonymkode: 88174...d48

• Liker 11
Skrevet

Jeg var også 12 da jeg fikk det

.. Hadde over hele kroppen. Men glad nå at jeg har hatt det, da jeg nå har kreft og går på cellegift.

Anonymkode: 1fc5d...036

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungen din har jo ikke noe normal reaksjon på vannkopper? Alle barn jeg har kjent som har hatt det, har kun slitt med kløe. Jeg fikk selv vannkopper sent i tenårene, og ble derfor dårligere enn normalt, men ikke så dårlig som datteren din høres ut. 

Jeg skjønner faktisk godt at noen vil ha barna sine smittet. De er mest harmløst når man er barn, og kan være direkte farlig for voksne. 

Anonymkode: fb66b...cc0

Ts sin datter har en normal reaksjon på vannkopper, vannkopper kan angripe hardt sånn som i datteren til Ts sitt tilfelle, eller man kan få en lettere variant der kløe er det verste. Begge deler er like normale. Både hud og slimhinner kan bli angrepet, derfor får enkelte vannkopper i munn/svelg og også inni skjeden. 

Eldste datteren min var 1 år da hun fikk vannkopper og hun ble like syk som Ts sin datter. Hun er nå voksen og har fortsatt arr etter vannkoppene. 

Yngstejenta valgte vi å vaksinere mot vannkopper da hun i en alder av 13 enda ikke hadde hatt vannkopper. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om at det går an å vaksineres mot vannkopper

Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Aldri hørt om at det går an å vaksineres mot vannkopper

Vi vaksinerte yngste som nå er 14 i fjor mot vannkopper. To vaksiner som ble tatt med noen ukers mellomrom ( husker ikke helt hvor lang tid mellom sprøytene). Var dyrt, men det er jo alle vaksiner, kostet ca 1500kr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...