Gå til innhold

Er dette normalt av en 17 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å plage lillesøsteren på fem tid enhver tid de  er sammen. Med å ta fra tingene hennes, banke på og dinge på døren slik at femåringen tror det er noen på døra osv.. hver eneste gang vi har en rolig stund i dette huset blir vi avbrutt, og jeg holder på å bli gal av hyling og skriking. Har sagt ifra til 17 åringen at han må slutte, men det ser ikke til å gå inn..

Anonymkode: 6baee...202

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Femåringen sier også ofte at hun vil at han skal slutte.. 

• Liker 1
Skrevet

Virker helt tilbakestående. 17 år virkelig?

Anonymkode: 0e2d8...7b7

• Liker 22
Skrevet

Denne 17 åringen virker ikke helt normal nei. 

• Liker 15
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å plage lillesøsteren på fem tid enhver tid de  er sammen. Med å ta fra tingene hennes, banke på og dinge på døren slik at femåringen tror det er noen på døra osv.. hver eneste gang vi har en rolig stund i dette huset blir vi avbrutt, og jeg holder på å bli gal av hyling og skriking. Har sagt ifra til 17 åringen at han må slutte, men det ser ikke til å gå inn..

Du får sette deg ned og prate med 17-åringen. Fordelen med barn i den alderen er at de har evnen til rasjonell tankegang og kan delta i en samtale knyttet til årsak og konsekvens. 

Så han er fint i stand til å fortelle hvorfor. Siden du ikke alt gjør dette jevnlig: gå også gjennom en enkel samtale der du kartlegger litt basic ting rundt hans psykiske vurderingsevne. Og så får du tenke gjennom eller søke hjelp på om dette hvorfor er noe dere kan håndtere selv eller behøver ekstern hjelp til. 

Anonymkode: c8005...e81

• Liker 5
Skrevet

I en alder av 17 høres det litt rart ut. Kanskje hun føler at hun ikke får nok oppmerksomhet av dere, men at barnet på 5 får mye? Mulig hun prøver å få oppmerksomhet eller bli sett av dere? 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Årstider skrev:

I en alder av 17 høres det litt rart ut. Kanskje hun føler at hun ikke får nok oppmerksomhet av dere, men at barnet på 5 får mye? Mulig hun prøver å få oppmerksomhet eller bli sett av dere? 

*han.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du enda ikke oppnådd å skape fred mellom din feåring og syttenåring? 

Er det dette som skjer hjemme hos dere, og du ikke klarer å ordne opp så er det normalen hos dere.

Anonymkode: ea254...dd4

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes derimot dette høres ut som en helt vanlig tenåringsgutt. Kanskje et hakk mer umoden enn andre søttenåringer, men denne oppførselen går nok snart over hvis du forteller ham at det bare er femtenåringer som plager småsøsknene sine, ikke nesten myndige søttenåringer. 

Anonymkode: a9443...75d

• Liker 2
Skrevet

Du må ta dette med far. Regner med du er stemor, siden han ikke hører?

Anonymkode: 47995...446

• Liker 1
Skrevet

Hvis vi stemmer enstemming i: Nei, han er UNORMAL! Uempatisk! Dum! Slem! Stakkars deg, stakkars ditt lille barn! Det er morens skyld. Farens skyld, men han er jo litt konfliktsky og har dårlig samvittighet! Guttens skyld, han er ond! Ingen andre oppfører seg slik, han burde være høflig og hyggelig og lese for lillesøster og ta hensyn når han er på besøk. 

Hva så?

Hvis vi sier: nja, høres da høyst normalt ut, ihvertfall ikke sykelig, alle terger jo småsøsken, kanskje femåringen burde lære seg å ikke la seg terge så fort, så blir det jo mindre hyling. Er femåringen litt umoden kanskje? Litt bortskjemt med oppmerksomhet og omtanke, slik at hun er et lett offer. Hva med å tøffe opp henne? Det hadde jo vært unormalt med en storebror som IKKE erter lillesøster ved anledning. Kanskje han elsker henne så høyt at han gjør alt for å få oppmerksomhet FRA HENNE, mens hun sjelden er hyggelig mot ham.  Det er vel ikke så koselig for ham kanskje, når dere andre (familien, som hører til) koser dere med femåringtilpassede aktiviteter, så noe må han finne på (når han er på besøk).

Hva så?

Hva skal du bruke våre kommentarer til? Mitt råd er faktisk: så lenge det er femåringen som hyler og skriker, så begynn med henne. Lær henne å ikke bry seg, og snakk med ham om å slutte å terge. Femåringen er ikke enebarn, søsken BRÅKER.

Anonymkode: 23601...d1b

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde 17 åringen egentlig vært 10 ser jeg for meg at det hadde vært vanlig. Men 17? Det syns jeg er ekstremt umodent. En 17 åring burde forstå at en femåring er for liten til å skjønne at dette bare er på gøy

• Liker 8
Skrevet

Husker jeg holdt på med dette...

.. når jeg var 5-6 år.

Anonymkode: d0b33...1a7

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes derimot dette høres ut som en helt vanlig tenåringsgutt. Kanskje et hakk mer umoden enn andre søttenåringer, men denne oppførselen går nok snart over hvis du forteller ham at det bare er femtenåringer som plager småsøsknene sine, ikke nesten myndige søttenåringer. 

Anonymkode: a9443...75d

Det er forskjell påen 17 åring som terger kanskje en 3 år yngre søster som fa selv er tenåring enn at han terger et bittelite barnehagebarn

• Liker 6
Skrevet

"Du, nå må vi prate sammen. Du er nesten voksen å har vi flere ganger hatt samtalen om at du må slutte å plage lillesøsteren din uten at det virker. Så nå tenker jeg at det er på tide at vi reiser til fastlegen din å ser om vi kan få en henvisning til noen å prate med om dette. Vi er så glade i deg at nå må vi komme til bunns i dette og hvorfor du ikke slutter med det".

Det skremmer han npk til å slutte, hvis ikke så gjennomfør. Det er ikke normal oppførsel.

Anonymkode: 42933...4ff

• Liker 9
Skrevet

Skrev ikke du en tråd om akkurat dette for noen mnd (?) siden? Og fortsatt er det akkurat like ille?

Anonymkode: 7fa58...1f4

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi stemmer enstemming i: Nei, han er UNORMAL! Uempatisk! Dum! Slem! Stakkars deg, stakkars ditt lille barn! Det er morens skyld. Farens skyld, men han er jo litt konfliktsky og har dårlig samvittighet! Guttens skyld, han er ond! Ingen andre oppfører seg slik, han burde være høflig og hyggelig og lese for lillesøster og ta hensyn når han er på besøk. 

Hva så?

Hvis vi sier: nja, høres da høyst normalt ut, ihvertfall ikke sykelig, alle terger jo småsøsken, kanskje femåringen burde lære seg å ikke la seg terge så fort, så blir det jo mindre hyling. Er femåringen litt umoden kanskje? Litt bortskjemt med oppmerksomhet og omtanke, slik at hun er et lett offer. Hva med å tøffe opp henne? Det hadde jo vært unormalt med en storebror som IKKE erter lillesøster ved anledning. Kanskje han elsker henne så høyt at han gjør alt for å få oppmerksomhet FRA HENNE, mens hun sjelden er hyggelig mot ham.  Det er vel ikke så koselig for ham kanskje, når dere andre (familien, som hører til) koser dere med femåringtilpassede aktiviteter, så noe må han finne på (når han er på besøk).

Hva så?

Hva skal du bruke våre kommentarer til? Mitt råd er faktisk: så lenge det er femåringen som hyler og skriker, så begynn med henne. Lær henne å ikke bry seg, og snakk med ham om å slutte å terge. Femåringen er ikke enebarn, søsken BRÅKER.

Selvsagt er 5 åringen umoden. Ungen er FEM ÅR

• Liker 4
Skrevet

Dette stopper du NÅ.

Det er ikke akseptabelt,det er ogå veldig umoden adferd av en som er 17.

Har denne 17åringen opplevd noe kriser/ sorg i livet som har preget?

Anonymkode: dc7cd...2b4

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så?

Hva så?

Jeg og 17 åringen hadde en diskusjon om akkurat dette. Han er uenig. Vi ble enig om at jeg postet en kommentar her, så fikk vi se

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og 17 åringen hadde en diskusjon om akkurat dette. Han er uenig. Vi ble enig om at jeg postet en kommentar her, så fikk vi se

? Han var uenig i hva da? Du er jo ikke akkurat nøytral i beskrivelsen din i hovedinnlegget? Han er uenig i at DU holder på å bli gal av lillesøsters hyling?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...