AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #1 Del Skrevet 10. november 2017 Hei Jeg bor i blokk. Blokken er av betong, og taket mitt og gulvet til naboen over meg er i samme stykke betong, uten noe annet som skiller i mellom leiilighetene. Det er svært lytt og det blir svært høylydt støy i min leillighet når naboen over meg setter gjenstander i gulvet (ved f.eks. å løfte et møbel og sette det i gulvet), når noen går med sko på, når noen slamrer en dør, snekrer osv. Når et møbel blir skjøvet over parkettgulvet i etasjen over meg, blir det også høylydt larm. Drar noen en støvsuger over gulvet i leiiligheten over meg, høres det ut som bowlingkule som kastes bortover gulvet. Hva er mest støydempende av disse alternativene? Lyddempende plater i mitt tak eller i gulvet til naboen over meg? Jeg ønsker også tips om hva slags lyddempende plater som egner seg best til tak i mitt tilfelle, og hva slags plater som egner seg best for naboen å legge i gulvet (under parketten, dersom naboen skal legge ny parkett og kan tenke seg å legge lyddempende plater) for å dempe sin støy som er sjenerende for meg. Lyd blir forsterket (etter som jeg har lest) slik at naboen hører mindre støy enn meg fra sine støyende aktiviteter, fordi lyden er høyere der lydbølgene treffer (og lydbølgene treffer inni min leillighet). Anonymkode: 08822...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2 Del Skrevet 10. november 2017 Det vanligste er å lydisolere i taket til de under. Det er det som gjøres i mitt borettslag, der kan man søke om støtte til dette til og med. Anonymkode: 9cddf...5c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #3 Del Skrevet 10. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vanligste er å lydisolere i taket til de under. Det er det som gjøres i mitt borettslag, der kan man søke om støtte til dette til og med. Anonymkode: 9cddf...5c5 Takk for godt tips Kan du si noe om hva slags materiale det er i den lysisoleringen som blir brukt i ditt borettslag og eventuelt hva den lydisoleringen heter? Anonymkode: 08822...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #4 Del Skrevet 10. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt tips Kan du si noe om hva slags materiale det er i den lysisoleringen som blir brukt i ditt borettslag og eventuelt hva den lydisoleringen heter? Anonymkode: 08822...9f4 Det aner jeg ikke, da jeg bodde på toppen, og dermed ikke hadde noen grunn til å få lydisolering i taket Anonymkode: 9cddf...5c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #5 Del Skrevet 10. november 2017 Jeg fant noe her som kan være interessant for flere: "Hva du kan gjøre selv for å forbedre lydforholdene i egen bolig Dersom du selv ønsker å utbedre støyforholdene i boligen din, har du flere muligheter for å gå frem på: Du kan bruke en akustisk konsulent til å rådføre seg med og/eller lage et forslag til utbedringer. Dette er ofte kostbart, men fører til et garantert resultat. (Se eget faktaark når det gjelder fysiske tiltak som du kan gjøre). Du kan bruke anvisninger og retningslinjer for lyd- og støyisolering som er utarbeidet av SINTEF Byggforsk Du kan kontakte de kommunale myndighetene eller Enova for å få støtte til utbedringer i form av ENØK-støtte (varmeisolering og lydisolering kan kombineres)"http://www.stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk Anonymkode: 08822...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #6 Del Skrevet 10. november 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det aner jeg ikke, da jeg bodde på toppen, og dermed ikke hadde noen grunn til å få lydisolering i taket Anonymkode: 9cddf...5c5 Ok Takk for svar. Jeg fant noe mer: "Luftlyd/trinnlyd Fagfolk snakker om to typer lyd: luftlyd og trinnlyd. Enkelt sagt er trinnlyd lyden fra fottrinn, banking og skraping med møbler. Luftlyd er tale, musikk, lyd fra TV eller trafikken utenfor. - Luftlyd kan man få bukt med ved å lage fine konstruksjoner. Trinnlyd er verre, meddeler Henrik Norland. Det kan faktisk være så enkelt som at den plagsomme lyden kommer via et nøkkelhull. Eller at listverket skal tettes for å dempe lyden. En vegg kan være fin med tanke på lyd, inntil elektrikeren kommer og borer hull til ledningen. Uansett lydproblem lønner det seg å kontakte fagfolk for å finne ut hva som bør gjøres. En del byggmestere kan hjelpe, men Sigurd Weem i SINTEF Byggforsk er klar: Se etter rådgivende ingeniører på akustikk i telefonkatalogen under Gule sider. - Det aller første du bør gjøre, er å ta opp problemet med naboen eller borettslaget. Eller med entrepenøren som har bygd boligen. For dårlig lydisolering blir som en vanlig reklamasjonssak. Og lydproblemet må måles av spesialister som har kunnskap og utstyr til å måle dempningen mellom rommene. Weem råder folk til å gå inn på www.byggforsk.no, for å få oversikt over regler og framgangsmåter. Det er SINTEF Byggforsk som har utarbeidet disse bladene. " http://www.klikk.no/kvinneguiden/lei-av-lyd-fra-naboen-2556370 Anonymkode: 08822...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #7 Del Skrevet 10. november 2017 Vi skiller mellom to ting når det kommer til lyd. Lydisolering på grunn av lydtrykknivå og så er det trinnlyd, som skyldes typisk støvsuging, gange, flytting av møbler o.l. For meg høres det ut som det er det siste som er mest plagsomt. Hvis det er betong som er etasjeskiller er det definitivt best å gjøre tiltak under naboens gulv som er mest effektivt, ikke å legge plater i ditt tak. Du demper noe men du vil nok høre aktiviteter oppe hos naboen da trinnlyden ikke er ivaretatt. Jeg vil anbefale at det plasseres hunton silenco 24 mm eller 36 mm for da vil også luftlydisolasjonen øke . Andre sponplater kan nok også hjelpe. Et annet produkt er å bruke et tynt plastbelegg på mellom 3-6 mm under naboens parett, men det vil gi litt begrenset effekt i forhold til silencio, men vil nok fremdeles være en stor forbedring slik det er nå. (Da antar jeg at parketten hans ligger rett på gulvet) Anonymkode: 5e73c...7f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #8 Del Skrevet 10. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi skiller mellom to ting når det kommer til lyd. Lydisolering på grunn av lydtrykknivå og så er det trinnlyd, som skyldes typisk støvsuging, gange, flytting av møbler o.l. For meg høres det ut som det er det siste som er mest plagsomt. Hvis det er betong som er etasjeskiller er det definitivt best å gjøre tiltak under naboens gulv som er mest effektivt, ikke å legge plater i ditt tak. Du demper noe men du vil nok høre aktiviteter oppe hos naboen da trinnlyden ikke er ivaretatt. Jeg vil anbefale at det plasseres hunton silenco 24 mm eller 36 mm for da vil også luftlydisolasjonen øke . Andre sponplater kan nok også hjelpe. Et annet produkt er å bruke et tynt plastbelegg på mellom 3-6 mm under naboens parett, men det vil gi litt begrenset effekt i forhold til silencio, men vil nok fremdeles være en stor forbedring slik det er nå. (Da antar jeg at parketten hans ligger rett på gulvet) Anonymkode: 5e73c...7f0 Tusen takk for gode råd Anonymkode: 08822...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #9 Del Skrevet 10. november 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg bor i blokk. Blokken er av betong, og taket mitt og gulvet til naboen over meg er i samme stykke betong, uten noe annet som skiller i mellom leiilighetene. Det er svært lytt og det blir svært høylydt støy i min leillighet når naboen over meg setter gjenstander i gulvet (ved f.eks. å løfte et møbel og sette det i gulvet), når noen går med sko på, når noen slamrer en dør, snekrer osv. Når et møbel blir skjøvet over parkettgulvet i etasjen over meg, blir det også høylydt larm. Drar noen en støvsuger over gulvet i leiiligheten over meg, høres det ut som bowlingkule som kastes bortover gulvet. Hva er mest støydempende av disse alternativene? Lyddempende plater i mitt tak eller i gulvet til naboen over meg? Jeg ønsker også tips om hva slags lyddempende plater som egner seg best til tak i mitt tilfelle, og hva slags plater som egner seg best for naboen å legge i gulvet (under parketten, dersom naboen skal legge ny parkett og kan tenke seg å legge lyddempende plater) for å dempe sin støy som er sjenerende for meg. Lyd blir forsterket (etter som jeg har lest) slik at naboen hører mindre støy enn meg fra sine støyende aktiviteter, fordi lyden er høyere der lydbølgene treffer (og lydbølgene treffer inni min leillighet). Anonymkode: 08822...9f4 Trinnlyd er ikke fryktelig komplisert. Luftlyd er den nifse - luftlyd sniker seg ofte langs ledninger og rør. Det du og naboen må gjøre er ganske enkelt å legge et lag «fluff» eller mykt materiale mellom hans gulv og ditt tak. Det kan legges på undersiden med helt fint resultat eller på oversiden med et noe bedre resultat. På oversiden ville jeg på betonggulv gått for flytende gulv, fortrinnsvis (for hans del) med innebygget varmekabling. Men er naboen vrien vil å fore ned taket med trinnlydisolasjon funke. Google fenomenet. Les deg opp. Kjøp det siste nye, ikke noe fra 2016 som er utdatert. Anonymkode: 8b7bc...00e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #10 Del Skrevet 10. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trinnlyd er ikke fryktelig komplisert. Luftlyd er den nifse - luftlyd sniker seg ofte langs ledninger og rør. Det du og naboen må gjøre er ganske enkelt å legge et lag «fluff» eller mykt materiale mellom hans gulv og ditt tak. Det kan legges på undersiden med helt fint resultat eller på oversiden med et noe bedre resultat. På oversiden ville jeg på betonggulv gått for flytende gulv, fortrinnsvis (for hans del) med innebygget varmekabling. Men er naboen vrien vil å fore ned taket med trinnlydisolasjon funke. Google fenomenet. Les deg opp. Kjøp det siste nye, ikke noe fra 2016 som er utdatert. Anonymkode: 8b7bc...00e Tusen takk for gode råd Hva kan brukes som "fluff"? Hjelper det forresten å legge en tynn fuktsperre (som består av skumgummi og plast) under parketten til naboen? Hva er flytende gulv? Anonymkode: 08822...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 10. november 2017 #11 Del Skrevet 10. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Trinnlyd er ikke fryktelig komplisert. Luftlyd er den nifse - luftlyd sniker seg ofte langs ledninger og rør. Det du og naboen må gjøre er ganske enkelt å legge et lag «fluff» eller mykt materiale mellom hans gulv og ditt tak. Det kan legges på undersiden med helt fint resultat eller på oversiden med et noe bedre resultat. På oversiden ville jeg på betonggulv gått for flytende gulv, fortrinnsvis (for hans del) med innebygget varmekabling. Men er naboen vrien vil å fore ned taket med trinnlydisolasjon funke. Google fenomenet. Les deg opp. Kjøp det siste nye, ikke noe fra 2016 som er utdatert. Anonymkode: 8b7bc...00e 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for gode råd Hva kan brukes som "fluff"? Hjelper det forresten å legge en tynn fuktsperre (som består av skumgummi og plast) under parketten til naboen? Hva er flytende gulv? Anonymkode: 08822...9f4 Hm, flytende gulv er vel parkett som beveger seg og ikke et tregulv som er spikret /skrudd fast. Jeg har lagt ny parkett og fikk lagt en varmeisolerende isopor-aktig matte før gulvet ble lagt. Jeg håper den også isolerer for støy for de under meg. Selv hører jeg naboen over som kanskje veier nitti kilo når han går over gulvet... og når han hoster. Men tror han har flyttet. Vet om andre som også har samme problem, hører når det trampes over og når det brukes sko. Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men kan jo spørre en som kan, men det blir ikke før til uka. Håper andre svarer i mellomtiden. Men hva i alle dager er luft-støy? Musikk og lyd fra tv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #12 Del Skrevet 10. november 2017 Jeg hadde fagfolk hjemme hos meg grunnet samme problem, og de sa lydhimling er løsningen. Jeg ville da få lavere takhøyde, da lydhimling teknologien går ut på at det er tomrom, at lyden ikke har noen plass å gå, i betong eller treverk eller hva, men dempes da kraftig i tomrommet. Anonymkode: 43b78...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #13 Del Skrevet 10. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok Takk for svar. Jeg fant noe mer: "Luftlyd/trinnlydFagfolk snakker om to typer lyd: luftlyd og trinnlyd. Enkelt sagt er trinnlyd lyden fra fottrinn, banking og skraping med møbler. Luftlyd er tale, musikk, lyd fra TV eller trafikken utenfor. - Luftlyd kan man få bukt med ved å lage fine konstruksjoner. Trinnlyd er verre, meddeler Henrik Norland. Det kan faktisk være så enkelt som at den plagsomme lyden kommer via et nøkkelhull. Eller at listverket skal tettes for å dempe lyden. En vegg kan være fin med tanke på lyd, inntil elektrikeren kommer og borer hull til ledningen. Uansett lydproblem lønner det seg å kontakte fagfolk for å finne ut hva som bør gjøres. En del byggmestere kan hjelpe, men Sigurd Weem i SINTEF Byggforsk er klar: Se etter rådgivende ingeniører på akustikk i telefonkatalogen under Gule sider. - Det aller første du bør gjøre, er å ta opp problemet med naboen eller borettslaget. Eller med entrepenøren som har bygd boligen. For dårlig lydisolering blir som en vanlig reklamasjonssak. Og lydproblemet må måles av spesialister som har kunnskap og utstyr til å måle dempningen mellom rommene. Weem råder folk til å gå inn på www.byggforsk.no, for å få oversikt over regler og framgangsmåter. Det er SINTEF Byggforsk som har utarbeidet disse bladene. " http://www.klikk.no/kvinneguiden/lei-av-lyd-fra-naboen-2556370 Anonymkode: 08822...9f4 4 minutter siden, Atea skrev: Hm, flytende gulv er vel parkett som beveger seg og ikke et tregulv som er spikret /skrudd fast. Jeg har lagt ny parkett og fikk lagt en varmeisolerende isopor-aktig matte før gulvet ble lagt. Jeg håper den også isolerer for støy for de under meg. Selv hører jeg naboen over som kanskje veier nitti kilo når han går over gulvet... og når han hoster. Men tror han har flyttet. Vet om andre som også har samme problem, hører når det trampes over og når det brukes sko. Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men kan jo spørre en som kan, men det blir ikke før til uka. Håper andre svarer i mellomtiden. Men hva i alle dager er luft-støy? Musikk og lyd fra tv? Hei Tusen takk for svar og for at du deler av dine erfaringer. Det er veldig omtenksomt og hjelpsomt av deg å spørre en som kan dette. Tusen takk Ja, luftlyd er som du sier, bl.a. lyd fra musikk og tv. " Fagfolk snakker om to typer lyd: luftlyd og trinnlyd. Enkelt sagt er trinnlyd lyden fra fottrinn, banking og skraping med møbler. Luftlyd er tale, musikk, lyd fra TV eller trafikken utenfor" (fra innlegget som jeg siterte over ditt her) Anonymkode: 08822...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #14 Del Skrevet 10. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde fagfolk hjemme hos meg grunnet samme problem, og de sa lydhimling er løsningen. Jeg ville da få lavere takhøyde, da lydhimling teknologien går ut på at det er tomrom, at lyden ikke har noen plass å gå, i betong eller treverk eller hva, men dempes da kraftig i tomrommet. Anonymkode: 43b78...a0e Tusen takk for råd og for at du forklarer meg om dette Anonymkode: 08822...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #15 Del Skrevet 10. november 2017 Jeg hadde dette problemet i to sokkelleiligheter og ene eiern tilbydde seg å legge Glava i mitt tak , men det hadde jo gjort at takhøyden min hadde blitt 40 cm lavere og det er mye i en allerede lav sokkelleilighet så det hadde blitt katakombe og utrivelig. Jeg flyttet. Andre brydde seg ikke om problemet. Jeg flyttet. Så vidt jeg vet fins det ikke noen tynne lyddempende plater, man må legge tykk isolering under deres gulv oppe, og helst betong mellom etasjene , da blir det lettest å legge betong i ditt tak eller under deres gulv om de er villige til å rive opp hele gulvet der (noe de må om de skal få lagt isolasjon i gulvet også) Det er noe som vil koste kanskje flere hundre tusen kroner, men som sannsynligvis vil lønne seg i lengden da mange utleiere er plaget med at leieboere bare orker å bo der i noen måneder før de flytter igjen, så står leiligheten tom i mange måneder før de får ny leieboer osv. Anonymkode: 47d36...436 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #16 Del Skrevet 10. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde dette problemet i to sokkelleiligheter og ene eiern tilbydde seg å legge Glava i mitt tak , men det hadde jo gjort at takhøyden min hadde blitt 40 cm lavere og det er mye i en allerede lav sokkelleilighet så det hadde blitt katakombe og utrivelig. Jeg flyttet. Andre brydde seg ikke om problemet. Jeg flyttet. Så vidt jeg vet fins det ikke noen tynne lyddempende plater, man må legge tykk isolering under deres gulv oppe, og helst betong mellom etasjene , da blir det lettest å legge betong i ditt tak eller under deres gulv om de er villige til å rive opp hele gulvet der (noe de må om de skal få lagt isolasjon i gulvet også) Det er noe som vil koste kanskje flere hundre tusen kroner, men som sannsynligvis vil lønne seg i lengden da mange utleiere er plaget med at leieboere bare orker å bo der i noen måneder før de flytter igjen, så står leiligheten tom i mange måneder før de får ny leieboer osv. Anonymkode: 47d36...436 Tusen takk for at du deler av din kunnskap om dette Jeg fant noe viktig her:" Det er utrolig viktig å fuge tett alle sprekker og overganger mellom tak og vegg. En lydreduksjon på 10db kan oppleves som halvering av lydnivå. " " Bygningsdel som skal lyddempes må først og fremst være LUFTTETT. Det bør fuges godt i overganger på begge sider av konstruksjonen. "http://byggebolig.no/trearbeider-konstruksjoner-isolering/hvor-mye-lyd-demper-en-lydhimling Anonymkode: 08822...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå