AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #1 Skrevet 10. november 2017 Hva tenker dere om dette. Er det riktig skritt å ta? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/politiet-anbefaler-obligatoriske-foreldremoeter/a/24183685/ Anonymkode: fac7b...a58
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2 Skrevet 10. november 2017 Ja, det synes jeg. Anonymkode: c74e7...91b 18
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #3 Skrevet 10. november 2017 Ja, det tror jeg! Det er alltid de samme som kommer på foreldremøter, og det er de samme som ikke kommer. Ofte så er det de som ikke kommer, som burde vært der. Anonymkode: c74f6...ce3 37
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #4 Skrevet 10. november 2017 Da må det også nedfelles i arbmiljøloven at man har rett på fri (uten lønn) for sånt. Er mange som jobber kveld og vil slite, ikke alle som har god tilgang på barnevakt. Anonymkode: 818de...b75 30
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2017 #5 Skrevet 10. november 2017 Er fullstendig enig i at det er viktig. Men da må også skolen ha respekt for foreldrenes tid. Møtene jeg går på (vanligvis, så lenge jeg ut mulighet) varer ofte i 2,5 time og minst 1,5 timer går med til det samme vi hørte i fjor og alle årene før det. I tillegg, når man har flere barn på forskjellige trinn får man også høre ting om og om igjen. Jeg er alene med barna og har ikke mulighet til barnevakt i tide og utide. Hvis det blir obligatorisk må jeg sette krav til at innholdet er relevant og at jeg ikke har hørt det ti ganger før! Pluss at det må godkjennes dersom man har problemer ifht barnepass eller andre gode grunner. 32
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #6 Skrevet 10. november 2017 Må begge foreldre stille? Synes det er rart at foreldre faktisk lar være å komme på slike møter Er det ikke godt nok at den ene forelderen møter opp? Anonymkode: 2c4fc...51d 1
Annonym91 Skrevet 10. november 2017 #7 Skrevet 10. november 2017 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Er fullstendig enig i at det er viktig. Men da må også skolen ha respekt for foreldrenes tid. Møtene jeg går på (vanligvis, så lenge jeg ut mulighet) varer ofte i 2,5 time og minst 1,5 timer går med til det samme vi hørte i fjor og alle årene før det. I tillegg, når man har flere barn på forskjellige trinn får man også høre ting om og om igjen. Jeg er alene med barna og har ikke mulighet til barnevakt i tide og utide. Hvis det blir obligatorisk må jeg sette krav til at innholdet er relevant og at jeg ikke har hørt det ti ganger før! Pluss at det må godkjennes dersom man har problemer ifht barnepass eller andre gode grunner. Enig. Er også alene. Å lite/ingen familie rundt.. så barnevakt er vanskelig.. åsså er det det samme om å om å om igjen pp hvert møte 3
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2017 #8 Skrevet 10. november 2017 4 minutter siden, Annonym91 skrev: Enig. Er også alene. Å lite/ingen familie rundt.. så barnevakt er vanskelig.. åsså er det det samme om å om å om igjen pp hvert møte Nettopp! Den eneste jeg har i nærheten er søsteren min som bor en time unna, hun stiller gjerne opp når det er noe viktig og hun har mulighet. Men jeg vil helst ikke bruke opp alt av godviljen hennes for å høre det samme om igjen... men da er jeg vel en dårlig mor da 😉 1
Annonym91 Skrevet 10. november 2017 #9 Skrevet 10. november 2017 2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Nettopp! Den eneste jeg har i nærheten er søsteren min som bor en time unna, hun stiller gjerne opp når det er noe viktig og hun har mulighet. Men jeg vil helst ikke bruke opp alt av godviljen hennes for å høre det samme om igjen... men da er jeg vel en dårlig mor da 😉 Jeg også 2
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2017 #10 Skrevet 10. november 2017 1 minutt siden, Annonym91 skrev: Jeg også Haha da er vi to 😁 Og sikkert mange fler, det er derfor jeg skrev det... 1
Angelheart2 Skrevet 10. november 2017 #11 Skrevet 10. november 2017 Det er jo ikke snakk om dere som en gang i blant ikke har mulighet til å stille på grunn av jobb, manglende barnevakt eller lignende, men de som ALDRI møter opp på slike møter. Det er vel ikke slik at man alltid jobber kveld, at ingen av foreldrene kan stille opp noen gang. Kan man kanskje alliere seg med andre foreldre for felles barnepass når det er slike møter? Det er alltid de samme menneskene man møter igjen på foreldremøter på skolen, på dugnad for idrettslaget og i alle andre sammenhenger der foreldre normalt stiller opp. En ting er at dette gjør at man ikke blir kjent med de andre foreldrene, og at man går glipp av viktig informasjon, men like viktig er den signaleffekten man gir videre til sine barn når man aldri stiller opp på noe. Det et barn i mine barns klasser som jeg nesten ikke tror har foreldre. de er aldri med på noen ting, ikke en gang som publikum på oppsetninger, fotballkamper eller lignende. Jeg vet det er kjempesårt for disse barna som ser at de andre foreldrene er der men deres egne viser ingen interesse. Jeg syns det å stille på foreldremøter ofte kan være både kjedelig og tidkrevende, men det jeg får igjen er så veldig mye mer enn bare konkret informasjon. Man knytter kontakter til de andre foreldrene og blir mer involvert i barnas liv. Tenk på at de som jobber på skolen i mange sammenhenger ser barna deres mer enn det vi som foreldre gjør. Da er det ganske interessant å høre hva de har å si også, tenker jeg. 23
Gjest making.a.mess Skrevet 10. november 2017 #12 Skrevet 10. november 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om dette. Er det riktig skritt å ta? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/politiet-anbefaler-obligatoriske-foreldremoeter/a/24183685/ Anonymkode: fac7b...a58 Det er det største sludder jeg noensinne har lest. Aldri har det vært så store krav til foreldre som nå. Man lesser stadig mer over på foreldrene i form av å gi barna leksematriale de ikke har lært på skolen, som foreldrene må sette seg inn i så de kan lære barna det. Før i tiden lærte man leksematerialet på skolen. Det skulle være en repetisjon. Foreldre skal yte 110% på jobb før de kommer sent hjem med sine barn. Og man har også flere barn så det å få hverdagen til å gå opp er for mange et problem. Barna skal også ha fritidsaktiviteter og der er det endel dugnadsarbeid. Mange kommer ikke på alle foreldremøtene fordi den tiden ikke fantes. De kan sende en mail isteden. Det er stort sett foreldresamtalene som har en konkret innhold mens møtene fort blir mange løse baller i luften. Jeg er fullstendig motstander av obligatoriske foreldremøter. Det største problemet for foreldre her er å få pass til barna. Skal man bøtelegge de som ikke har barnepass?? Eller skal flere foreldre ha med seg både en og to sutrete, slitne småunger som kanskje burde vært i seng?? Det møtet ville jo blitt bra....
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2017 #13 Skrevet 10. november 2017 8 minutter siden, Angelheart2 skrev: Det er jo ikke snakk om dere som en gang i blant ikke har mulighet til å stille på grunn av jobb, manglende barnevakt eller lignende, men de som ALDRI møter opp på slike møter. Det er vel ikke slik at man alltid jobber kveld, at ingen av foreldrene kan stille opp noen gang. Kan man kanskje alliere seg med andre foreldre for felles barnepass når det er slike møter? Det er alltid de samme menneskene man møter igjen på foreldremøter på skolen, på dugnad for idrettslaget og i alle andre sammenhenger der foreldre normalt stiller opp. En ting er at dette gjør at man ikke blir kjent med de andre foreldrene, og at man går glipp av viktig informasjon, men like viktig er den signaleffekten man gir videre til sine barn når man aldri stiller opp på noe. Det et barn i mine barns klasser som jeg nesten ikke tror har foreldre. de er aldri med på noen ting, ikke en gang som publikum på oppsetninger, fotballkamper eller lignende. Jeg vet det er kjempesårt for disse barna som ser at de andre foreldrene er der men deres egne viser ingen interesse. Jeg syns det å stille på foreldremøter ofte kan være både kjedelig og tidkrevende, men det jeg får igjen er så veldig mye mer enn bare konkret informasjon. Man knytter kontakter til de andre foreldrene og blir mer involvert i barnas liv. Tenk på at de som jobber på skolen i mange sammenhenger ser barna deres mer enn det vi som foreldre gjør. Da er det ganske interessant å høre hva de har å si også, tenker jeg. Enig i at det er viktig å møte opp. Poenget her var vel at det skulle bli obligatorisk. Og da har man fort et problem, selv om man er oppegående, interessert og ønsker å bli kjent med de andre foreldrene. Derfor mener jeg at en generell oppmøteplikt ikke nødvendigvis er veien å gå. Noe slikt vil sannsynligvis føre til enda mer stress for de som faktisk er engasjerte, og jeg mener at det sannsynligvis ikke ville føre til at 'de som trenger det mest ' vil møte opp likevel. 3
solmåneogstjerner Skrevet 10. november 2017 #14 Skrevet 10. november 2017 11 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Det er det største sludder jeg noensinne har lest. Aldri har det vært så store krav til foreldre som nå. Man lesser stadig mer over på foreldrene i form av å gi barna leksematriale de ikke har lært på skolen, som foreldrene må sette seg inn i så de kan lære barna det. Før i tiden lærte man leksematerialet på skolen. Det skulle være en repetisjon. Foreldre skal yte 110% på jobb før de kommer sent hjem med sine barn. Og man har også flere barn så det å få hverdagen til å gå opp er for mange et problem. Barna skal også ha fritidsaktiviteter og der er det endel dugnadsarbeid. Mange kommer ikke på alle foreldremøtene fordi den tiden ikke fantes. De kan sende en mail isteden. Det er stort sett foreldresamtalene som har en konkret innhold mens møtene fort blir mange løse baller i luften. Jeg er fullstendig motstander av obligatoriske foreldremøter. Det største problemet for foreldre her er å få pass til barna. Skal man bøtelegge de som ikke har barnepass?? Eller skal flere foreldre ha med seg både en og to sutrete, slitne småunger som kanskje burde vært i seng?? Det møtet ville jo blitt bra.... Enig. Det kreves mye mer av foreldre nå i forhold til når jeg selv gikk på skolen, spesielt i forhold til lekser og at man skal ta med ting, bake etc. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #15 Skrevet 10. november 2017 5 minutes ago, Mrs.Purdey said: Det er det største sludder jeg noensinne har lest. Aldri har det vært så store krav til foreldre som nå. Man lesser stadig mer over på foreldrene i form av å gi barna leksematriale de ikke har lært på skolen, som foreldrene må sette seg inn i så de kan lære barna det. Før i tiden lærte man leksematerialet på skolen. Det skulle være en repetisjon. Foreldre skal yte 110% på jobb før de kommer sent hjem med sine barn. Og man har også flere barn så det å få hverdagen til å gå opp er for mange et problem. Barna skal også ha fritidsaktiviteter og der er det endel dugnadsarbeid. Mange kommer ikke på alle foreldremøtene fordi den tiden ikke fantes. De kan sende en mail isteden. Det er stort sett foreldresamtalene som har en konkret innhold mens møtene fort blir mange løse baller i luften. Jeg er fullstendig motstander av obligatoriske foreldremøter. Det største problemet for foreldre her er å få pass til barna. Skal man bøtelegge de som ikke har barnepass?? Eller skal flere foreldre ha med seg både en og to sutrete, slitne småunger som kanskje burde vært i seng?? Det møtet ville jo blitt bra.... Helt enig. At mange fremstiller det som omsorgssvikt om man ikke møter opp er skammelig! Anonymkode: fac7b...a58 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #16 Skrevet 10. november 2017 57 minutes ago, AnonymBruker said: Da må det også nedfelles i arbmiljøloven at man har rett på fri (uten lønn) for sånt. Er mange som jobber kveld og vil slite, ikke alle som har god tilgang på barnevakt. Anonymkode: 818de...b75 Det er jo nedfelt. Anonymkode: d6772...a05 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #17 Skrevet 10. november 2017 Må handler det vel strengt tatt at om at foreldre må ta ansvar for egne barn og ikke dytte dette over til skolen. Hvis man konstant prioriterer jobb foran egne barn, vil jeg si man ikke gjør jobben sin som foreldre. Hvor i artikkelen sto det at man blir bøtelagt? Anonymkode: 1d95c...012 11
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #18 Skrevet 10. november 2017 Det er ikke veldig vanskelig å skaffe barnevakt. Men man må regne med å betale litt for det. Har man svært lite nettverk, bør man knytte til seg en fast barnevakt, gjerne en ungdom på ungdomsskolen eller videregående. Det er jo for øvrig ikke mange år man ikke kan la barna være alene hjemme når det er foreldremøte, en 9-10-åring kan fint være hjemme alene noen få timer på kveldstid, og 12-åringer kan fint passe småsøsken noen timer. Anonymkode: 34fc3...7e3 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #19 Skrevet 10. november 2017 Dette høres ut som en grei regel, men de som f. eks. er alene med barna og ikke har mulighet til barnevakt vil jo slite litt (kanskje det kan være slik at små barn kan være med på skolen og leke i gymsalen eller lignende under oppsyn av en annen lærer? Men da hadde det vel blitt oppstandelse blant lærerne som ble pålagt enda mer kveldsarbeid ) Da jeg gikk på barneskolen husker jeg et barn som ikke hadde noen mor, og en temmelig fraværende far. Han møtte faktisk ikke opp på konferansetimer en gang. Barnet syklet til skolen og møtte opp men far kom aldri...Og dette gjentok seg flere ganger. Anonymkode: 022cb...8c2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #20 Skrevet 10. november 2017 46 minutes ago, Angelheart2 said: Det er jo ikke snakk om dere som en gang i blant ikke har mulighet til å stille på grunn av jobb, manglende barnevakt eller lignende, men de som ALDRI møter opp på slike møter. Det er vel ikke slik at man alltid jobber kveld, at ingen av foreldrene kan stille opp noen gang. Kan man kanskje alliere seg med andre foreldre for felles barnepass når det er slike møter? Det er alltid de samme menneskene man møter igjen på foreldremøter på skolen, på dugnad for idrettslaget og i alle andre sammenhenger der foreldre normalt stiller opp. En ting er at dette gjør at man ikke blir kjent med de andre foreldrene, og at man går glipp av viktig informasjon, men like viktig er den signaleffekten man gir videre til sine barn når man aldri stiller opp på noe. Det et barn i mine barns klasser som jeg nesten ikke tror har foreldre. de er aldri med på noen ting, ikke en gang som publikum på oppsetninger, fotballkamper eller lignende. Jeg vet det er kjempesårt for disse barna som ser at de andre foreldrene er der men deres egne viser ingen interesse. Jeg syns det å stille på foreldremøter ofte kan være både kjedelig og tidkrevende, men det jeg får igjen er så veldig mye mer enn bare konkret informasjon. Man knytter kontakter til de andre foreldrene og blir mer involvert i barnas liv. Tenk på at de som jobber på skolen i mange sammenhenger ser barna deres mer enn det vi som foreldre gjør. Da er det ganske interessant å høre hva de har å si også, tenker jeg. ...syntes du har tynne og på grensen til tåpelige argument her. Det som er viktig er å ha tid til barna sine, innhente det som er viktig informasjon, gi barna kjærlighet og styrke til å takle livet, følge opp med lekser ol. Å mene at det er viktig å møte opp med tanke på hva slags signaler man sender ut - er helt tullete... Jeg er sikker på at veldig mange foreldre ser lite til ingen hensikt i å møte opp på foreldremøte. De gjør det kun for at de andre voksne ikke skal rulle på øynene og dømme dem - ikke fordi det kommer til å bidra til en tryggere og bedre oppvekst for barna. Alt handler om prioriteringer. Og sitter man med masse energi, fleksibel jobb og en unge - skjønner jeg at man har slik tankegang som dette. Anonymkode: fac7b...a58 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå