AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #1 Del Skrevet 10. november 2017 Jeg skal skifte sikring fra 10 ampere til 16, da strømmen stadig går i stua nå etter jeg tok inn ovn nr 2. La oppdraget på mittanbud.no, og første som svarte, svarte ikke på oppfølgings spørsmålene mine på mittanbud.no, men ringte meg. Gjentok seg at timeprisen var 798 inkl mva, og sa at han kunne komme å kikke, finne beste løsning, det ville ta ca 1/2 time, og da ville han sette igang å utføre jobben. Jeg vet eletrikere priser delene sinnsykt høyt, så vil jo ha en totalpris før jeg setter igang, men han kunne kun tilby at jeg må betale halv timelønn for befaringen om jeg velger å ikke utføre jobben allikevel. Jeg synes dette er svært vanskelig å forholde meg til, skal jeg betale halv timelønn for ingenting da, om totalprisen jeg får blir så dyr at jeg må velge å ikke skifte sikring. Jeg vet ikke hva jeg kan forvente, er det 5000 eller 10 000 eller 15 000, er det jo umulig å vite. Kjenner til en som bare skulle flytte en kontakt 20 cm, og betale 7000 for det. Det er jo sinnsyke priser! Det er nesten så en ikke tør å slippe en eletriker inn i hus! Nå har jeg fått et til svar på mittanbud.no, og han tilbyr gratis befaring for å kunne gi pris. Hva gjør jeg nå, avtalen med han første er neste uke, han skulle ringe dagen før han kommer bare.. Hvor sur blir han/legger på prisene, om jeg forstår jeg utsetter han for å først få inn han som kan ta gratis befaring først? Jeg synes det er helt på styr, ha inn dyre håndverkere uten pris, han første gav meg inntrykk av at sånn var hans bransje, man kommer på jobb for å gjøre jobben, men at kunden kunne avbryte etter han hadde kartlagt jobben, og gitt pris, men da måtte betale for den 1/2 timen Jeg blir stressa av dette... Anonymkode: b86af...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2 Del Skrevet 10. november 2017 Send en mail til han første: "Hei! Jeg har fått svar fra en som utfører gratis befaring på oppdraget mitt, så jeg avventer og ser hva han kommer frem til før jeg kontakter deg for evt en befaring til. Siden jeg ikke aner hvilken prisklasse dette ligger på velger jeg han med gratis befaring i første omgang. Mvh. xxx" Anonymkode: 42737...3b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ze.Xhx Skrevet 10. november 2017 #3 Del Skrevet 10. november 2017 Du ringer og sier at du har fått en som kommer og kikker gratis, og at han er også velkommen til å kikke såfremt han ikke tar betalt for det. Mange håndtverkere er møkka-folk som prøver seg med en gang de har sjansen. Det er søren meg ikke rart at det er mye svart arbeid i landet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #4 Del Skrevet 10. november 2017 Avbestill luringen som først meldte seg. Han prøver å "bondefange" deg. Der kommer du til å få problemer. Anonymkode: 53d22...5c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #5 Del Skrevet 10. november 2017 Mener dere virkelig at seriøse elektrikere skal løpe rundt hjemme hos folk halve dagen gratis? Min mann er elektriker for et seriøst firma, de tar da ikke gratis befaring. Kan sikkert få en ca pris over telefon om man har en veldig spesifik jobb som skal utføres, men de bruker ikke arbeidsdagen på befaringer til folk som kun Vil ha jobben gjort billigst mulig. Han kommer forresten ofte å forteller om alle disse folkene som har hatt dårlige elektrikere hjemme hvor han må dra å gjøre hele jobben om igjen fordi den rett og slett er uforsvarlig utført. Legger til at prisoverslag og befaring ikke er det samme. Anonymkode: 99e2e...3b6 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #6 Del Skrevet 10. november 2017 Altså, du har fått en elektriker til å komme for en befaring. Sånn som jeg forstår det, så må du betale for en halv time (halv timepris à 798) dersom du IKKE benytter tilbudet han kommer med. For de pengene får du: 1) Et tilbud 2) Frihet til å kunne velge aktør (bruke prisen hans til å prute hos andre..) Å måtte betale for en halv time synes jeg ikke er ille i det hele tatt. Han skal 1) forflytte seg til deg, og tilbake igjen 2) Sette opp priser og sende deg et skriftlig tilbud. Totalt sett kan jeg garantere deg at han bruker en del mer en den halvtimen du betaler for. Hadde jeg vært deg, hadde jeg lett betalt de kronene for å få to tilbud å velge mellom. (Jeg jobber selv i bransjen, og det forundrer oss stadig hvor mye folk tror de kan få gratis.... ber våre folk komme på befaring, går gjennom jobben, så snapper de opp løsningene og gjør jobben selv...) Anonymkode: cdc7a...989 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #7 Del Skrevet 10. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, du har fått en elektriker til å komme for en befaring. Sånn som jeg forstår det, så må du betale for en halv time (halv timepris à 798) dersom du IKKE benytter tilbudet han kommer med. For de pengene får du: 1) Et tilbud 2) Frihet til å kunne velge aktør (bruke prisen hans til å prute hos andre..) Å måtte betale for en halv time synes jeg ikke er ille i det hele tatt. Han skal 1) forflytte seg til deg, og tilbake igjen 2) Sette opp priser og sende deg et skriftlig tilbud. Totalt sett kan jeg garantere deg at han bruker en del mer en den halvtimen du betaler for. Hadde jeg vært deg, hadde jeg lett betalt de kronene for å få to tilbud å velge mellom. (Jeg jobber selv i bransjen, og det forundrer oss stadig hvor mye folk tror de kan få gratis.... ber våre folk komme på befaring, går gjennom jobben, så snapper de opp løsningene og gjør jobben selv...) Anonymkode: cdc7a...989 Dette. Anonymkode: d1583...e16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #8 Del Skrevet 10. november 2017 Takk for svar alle Ja, jeg mener at de fleste håndverkere må kunne gi en ca pris, så vi som kunder vet hva vi har å forholde oss til, å ta en vurdering om vi har råd til dette, eller må kanskje spare litt mer, eller bare kansellerer hele greia. Selvfølgelig må vi ha det valget. Når da håndverker ikke kan si noe før han har vært på befaring, så forventer jeg at han kan stikke innom meg i mellom 2 oppdrag eller noe, å ta en kikk så jeg kan få et prisoverslag gratis.. I mitt tilfelle der jeg vil skifte en sikring fra 10 til 16 amper, jeg oppgav antall kvm og byggeår på brl leiligheten min, så på det grunnlag burde han kunne gitt meg et prisoverslag, men nei, han måtte komme, og ja, det kostet halv timelønn, men når han var der på plassen, så ville han jo utføre hele jobben sa han. Man blir jo trengt opp i et hjørne da. Alle andre håndverkere jeg har hatt befatning med har kunne gitt prisoverslag på informasjon jeg gav, og andre har måtte komme for gratis befaring som de har selv tilbudt. Hvorfor er elektrikerne så i særstilling? Nei, jeg gav beskjed til håndverker 1 at jeg velger å ta inn håndverker 2 som kan gi gratis befaring, sånn at jeg får et prisoverslag, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til. TS Anonymkode: b86af...043 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 10. november 2017 #9 Del Skrevet 10. november 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skal skifte sikring fra 10 ampere til 16, da strømmen stadig går i stua nå etter jeg tok inn ovn nr 2. La oppdraget på mittanbud.no, og første som svarte, svarte ikke på oppfølgings spørsmålene mine på mittanbud.no, men ringte meg. Gjentok seg at timeprisen var 798 inkl mva, og sa at han kunne komme å kikke, finne beste løsning, det ville ta ca 1/2 time, og da ville han sette igang å utføre jobben. Jeg vet eletrikere priser delene sinnsykt høyt, så vil jo ha en totalpris før jeg setter igang, men han kunne kun tilby at jeg må betale halv timelønn for befaringen om jeg velger å ikke utføre jobben allikevel. Jeg synes dette er svært vanskelig å forholde meg til, skal jeg betale halv timelønn for ingenting da, om totalprisen jeg får blir så dyr at jeg må velge å ikke skifte sikring. Jeg vet ikke hva jeg kan forvente, er det 5000 eller 10 000 eller 15 000, er det jo umulig å vite. Kjenner til en som bare skulle flytte en kontakt 20 cm, og betale 7000 for det. Det er jo sinnsyke priser! Det er nesten så en ikke tør å slippe en eletriker inn i hus! Nå har jeg fått et til svar på mittanbud.no, og han tilbyr gratis befaring for å kunne gi pris. Hva gjør jeg nå, avtalen med han første er neste uke, han skulle ringe dagen før han kommer bare.. Hvor sur blir han/legger på prisene, om jeg forstår jeg utsetter han for å først få inn han som kan ta gratis befaring først? Jeg synes det er helt på styr, ha inn dyre håndverkere uten pris, han første gav meg inntrykk av at sånn var hans bransje, man kommer på jobb for å gjøre jobben, men at kunden kunne avbryte etter han hadde kartlagt jobben, og gitt pris, men da måtte betale for den 1/2 timen Jeg blir stressa av dette... Anonymkode: b86af...043 Nei, dette må du ikke la deg selv bli stressa av. Husk at du er sjefen, det er du som betaler. Jeg ville bare sendt en mail til den første og sagt at jeg har fått et bedre tilbud så må avlyse avtalen. Helt konkret, ferdig med saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #10 Del Skrevet 10. november 2017 Altså, det er ingen som gir gratis befaring. Hvis de får jobben, så trekker de fra timeprisen på befaring/prisen for befaring, men om de ikke får jobben så skal de jo fortsatt ha timepris for at de tok seg tid til å komme. Det beste er å få noen på befaring så de kan se eksagt hva som trengs å gjøres og gi deg et prisanslag på det, og si takk for hjelpen jeg tar kanskje kontakt senere, betale for at de kom på befaring, også ta en ringerunde til andre leverandører når du vet hva som konkret må gjøres sånn at flere kan gi deg prisanslag uten å komme å se, og sette tilbudene opp mot hverandre, og gi den billigste jobben. Anonymkode: b0e1a...bcb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 10. november 2017 #11 Del Skrevet 10. november 2017 Jeg har heldigvis venner som jobber i bransjen og som har lagt ut anbud for meg. Gratis. Da har de forklart hva som skal gjøres. Det jeg reagerer litt voldsomt på nå, er at han første sa at han skulle ha betaling for en halv time. Alle fagfolk tar betalt for en time selv om det tar maks ti minutter. Pluss kjøring til og fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 10. november 2017 #12 Del Skrevet 10. november 2017 Joda, er mitt i stort renoveringsprosjekt, og alle tjenestetilbydere har hatt gratis befaring. Hvis det er mye å tjene er tydeligvis viljen større. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #13 Del Skrevet 10. november 2017 7 minutter siden, Kontormus skrev: Joda, er mitt i stort renoveringsprosjekt, og alle tjenestetilbydere har hatt gratis befaring. Hvis det er mye å tjene er tydeligvis viljen større. Ja, da er man jo noenlunde sikker på at man går i pluss om man får oppdraget. Er vanlig i alle håndtverkeryrker å ta betalt for befaring, men etter at «mitt anbud» og andre slike tjenester er kommet, blir det mer vanlig å ikke ta betalt for befaring. Men det er jo klart at ikke alle har mulighet til å jobbe gratis. En ca.pris er ikke verdt noe. Jeg gir aldri ca.priser, om jeg gjør det f.eks sier at det kommer på mellom 20-25tusen. Så forventer kunden at det skal komme på 20tusen. Det beste er å komme på befaring og gi en nøyaktig fastpris. Mange liker ikke timespris heller (selv om det i mange tilfeller er billigere) og de tror de blir lurt fordi det står timer + kjøring. Anonymkode: 75d99...c62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 10. november 2017 #14 Del Skrevet 10. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, da er man jo noenlunde sikker på at man går i pluss om man får oppdraget. Er vanlig i alle håndtverkeryrker å ta betalt for befaring, men etter at «mitt anbud» og andre slike tjenester er kommet, blir det mer vanlig å ikke ta betalt for befaring. Men det er jo klart at ikke alle har mulighet til å jobbe gratis. En ca.pris er ikke verdt noe. Jeg gir aldri ca.priser, om jeg gjør det f.eks sier at det kommer på mellom 20-25tusen. Så forventer kunden at det skal komme på 20tusen. Det beste er å komme på befaring og gi en nøyaktig fastpris. Mange liker ikke timespris heller (selv om det i mange tilfeller er billigere) og de tror de blir lurt fordi det står timer + kjøring. Anonymkode: 75d99...c62 Det er jo derfor det er greit å sette seg litt inn i hva tjenestene pleier å koste, og høre med flere tilbydere. Hvis jeg ikke husker feil så har "Mitt anbud" en funksjon hvor en etter endt oppdrag kan legge inn pris for tjenesten, og før- og etter bilder. Veldig nyttig for de som ønsker å benytte seg av dem. Men når jeg uttaler meg slik jeg gjør, er det med utgangspunkt i at de kan tjene i størrelsesorden årslønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #15 Del Skrevet 10. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle Ja, jeg mener at de fleste håndverkere må kunne gi en ca pris, så vi som kunder vet hva vi har å forholde oss til, å ta en vurdering om vi har råd til dette, eller må kanskje spare litt mer, eller bare kansellerer hele greia. Selvfølgelig må vi ha det valget. Når da håndverker ikke kan si noe før han har vært på befaring, så forventer jeg at han kan stikke innom meg i mellom 2 oppdrag eller noe, å ta en kikk så jeg kan få et prisoverslag gratis.. Nei, jeg gav beskjed til håndverker 1 at jeg velger å ta inn håndverker 2 som kan gi gratis befaring, sånn at jeg får et prisoverslag, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til. TS Anonymkode: b86af...043 Så når han stikker innom deg mellom to oppdrag, så blir det så ubetydelig at da er det gratis? Veldig mange tenker sånn, og det er nettopp derfor han tar seg betalt. Alternativet til å ta betalt for befaringer som ikke resulterer i oppdrag, er å la alle kundene spleise. Du risikerer faktisk å betaler mer hos han som gir gratis befaring, siden du må spleise på alle de gratis befaringene han går på det skal jo tas inn en plass uansett. Du må også sette deg inn i forskjellen mellom tilbud og overslag. Et overslag kan fort bli 15% dyrere enn oppgitt pris. Anonymkode: cdc7a...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #16 Del Skrevet 10. november 2017 Jobber selv som elektriker for ett stort firma på sørlandet. Selvfølgelig kjører vi ut og befarer gratis for kunden ( skriver dette på intern tid så jeg får lønn uansett), for større jobber går servicelederene og kikker da dette er inkludert i fastlønnen. Høres merkelig ut med å ta betalt for befaring. Ts prøv å ta direkte kontakt med seriøse elektrikere som har holdt på en stund utenom mittanbud, de befarer gratis. Anonymkode: 447f6...3ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EkteMannen Skrevet 11. november 2017 #17 Del Skrevet 11. november 2017 Jeg har aldri betalt for befaring... verken fra rørlegger eller elektriker. Alt annet gjør jeg selv. Jeg ringer et par stykker og ber de komme å gi tilbud og diskutere hvordan de kan løse det. Ingen har noen gang sagt at de skal ha betalt for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #18 Del Skrevet 11. november 2017 Jobber som håndverker men vi har stort verksted også. Kommer kunder innom med tegninger/ting de vil ha fikset får de pris der og da. Er det en jobb til 100-200 000 ++ får de gratis befaring med til sendt anbud. Alle privatpersoner som har en fillejobb til 1000-5000 kr ringer alltid å maser om gratis befaring osv. Vi bruker ingeniører og tekniske tegner folk på befaringer og de tar 800 kr timen. Så om de bruker 1-2 timer på reise/se på jobb/sende anbud er nesten hele jobben allerede gått i minus. Da henviser vi de heller til useriøse firmaer som er desperat etter jobb så tar vi heller reklamasjons jobben når den kommer :D Anonymkode: 30652...1f5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #19 Del Skrevet 11. november 2017 Kan legge til til den over. Vi har minstepris på 5000 på en jobb. Befaring/sende tilbud/skaffe deler/utstyr/føre regnskap/sende fagarbeidere på jobb osv så lønner småjobbene seg ikke. Anonymkode: 30652...1f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 11. november 2017 #20 Del Skrevet 11. november 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener dere virkelig at seriøse elektrikere skal løpe rundt hjemme hos folk halve dagen gratis? Min mann er elektriker for et seriøst firma, de tar da ikke gratis befaring. Kan sikkert få en ca pris over telefon om man har en veldig spesifik jobb som skal utføres, men de bruker ikke arbeidsdagen på befaringer til folk som kun Vil ha jobben gjort billigst mulig. Han kommer forresten ofte å forteller om alle disse folkene som har hatt dårlige elektrikere hjemme hvor han må dra å gjøre hele jobben om igjen fordi den rett og slett er uforsvarlig utført. Legger til at prisoverslag og befaring ikke er det samme. Anonymkode: 99e2e...3b6 Mulig det er fordi det er mange elektrikere/håndverkere her i byen (=konkurranse) men vi får alltid gratis befaring. Befaring er nødvendig for å kunne gi prisoverslag. Man betaler vel ikke før man har bestemt seg for om jobben skal gjøres/av hvem? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå