Gå til innhold

Apotekniker/Helsesekretær


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er det veldig stor forskjell på lønningene når man "bare" tar videregående utdannelse, iforhold til høgskole eller universitet ?

Å hva tjener man som apotekniker eller Helsesekretær ?

Jobb muligheter ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

En helsesekretær/medisinsksekretær tjener opp mot 200000 kr i året, vet ikke helt hvordan arbeidsmarkeder er no, men tror ikke det er noe stort problem å få jobb.

Vet ikke hva en apotektekninker tjener, eller hvordan arbeidsmarkedet er på det området. Men de tjener vel noe mer enn en sekretær, i og med at de må ha 3 års utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELSESEKRETÆRER har også 3 års utdanning på videregående. De som tar den "korte" versjonen av utdannelsen, kalles medisinsk sekretær/legesekretær/sykehussekretær. Det er stooor forskjell på pensumet mht helsesekretærutdanningen på videregående og den på MI/Næringsakademiet/Noroff o.l.

Man har også lettere for å bli autorisert hvis man har den tradisjonelle utdanningen på tre år.

Lønnen ligger noenlunde likt med apotektekniker da utdanningene på videregående er svært like. Begge yrkesgrupper begynner med helse og sosialfag 1.året, helseservicefaget 2.året før de deles opp til bl.a helsesekretær/apotektekniker/tannhelsesekretær det siste året.

Apotektekniker er vel heller labert arbeidsmarked fortida, men sjekk med legemiddelfirmaer/farmasøytiske avd på sykehus. Legesekretær : Tja. Kommer an på hvor man bor det. I Oslo er det knallbra muligheter. Tips : sjekk stillinger i aftenposten evt. meld deg på medisinske vikarbyråer. Jeg har jobbet for Henie Medisinsk personal og det var kjempegøy :D

Jeg bor i Skien og det mye vanskeligere i de mindre byene i landet :(

Men jeg skal bli kjemiingeniør, så jeg legger snart helsesekretærkarrieren på hylla....

Videregående skole vs høyskole/universitet ? Kommer an på hvilke yrker du snakker om her. Stort sett tjener man nok bedre på høyere utdanning. Klart, er du håndtverker kan det jo hende de tjener mer enn lærere f.eks ? Er ikke sikker der.

Klem Kattepus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB : Apotektekniker / helsesekretær er begge videregående utdanninger , evt. privatskoler (se nevnte over) Skal du på noe liknende på høgskole/universitet, bør du søke på bioingeniør eller farmasøyt e.l.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...