Gå til innhold

Hvilke symptomer hadde du på Endometriose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør fordi selv har jeg flere ø, kanskje ikke typiske men hadde vørt fint å høre hvilke symptomer dere hadde og hva dere gjorde før å få diagnosen.

Takker for alle svar😊

Anonymkode: 1a6d5...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har akkurat tatt operasjon pga endomteriose.  Jeg har alltid hatt store smerter under mensen. Men de siste årene ble værre. Det var for eksempel helt grusomt å enten tisse eller ha avføring. Da skrek jeg i smerte. Dette var når jeg dæ hadde mensen. Trur du at du har endomteriose, så skaff en gu time 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, miihita skrev:

Hei! Jeg har akkurat tatt operasjon pga endomteriose.  Jeg har alltid hatt store smerter under mensen. Men de siste årene ble værre. Det var for eksempel helt grusomt å enten tisse eller ha avføring. Da skrek jeg i smerte. Dette var når jeg dæ hadde mensen. Trur du at du har endomteriose, så skaff en gu time 😊

Har nevnt det fra legen min men han mente det var lite sanselig siden jeg hadde mensen regelmessig og siden jeg ikke hadde andre problemer. Men sliter mye med smerte i magen og kjenner at det er noe som ikke som det skal. Mensensmertene bli bare verre og verre, slik har det vørt siden fødselen for 4 år siden. Stråler ned i beina, verker overalt, har nedpress. Vet ikke om det heter det men det er en slags tyngdefølelse i underlivet osv.

Han mente det ikke var vits i å sjekke det opp da jeg ikke skal har flere barn uansett... Men har jo mye smerter og har mensensmertene når jeg har avføring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nevnt det fra legen min men han mente det var lite sanselig siden jeg hadde mensen regelmessig og siden jeg ikke hadde andre problemer. Men sliter mye med smerte i magen og kjenner at det er noe som ikke som det skal. Mensensmertene bli bare verre og verre, slik har det vørt siden fødselen for 4 år siden. Stråler ned i beina, verker overalt, har nedpress. Vet ikke om det heter det men det er en slags tyngdefølelse i underlivet osv.

Han mente det ikke var vits i å sjekke det opp da jeg ikke skal har flere barn uansett... Men har jo mye smerter og har mensensmertene når jeg har avføring osv.

Vel: han har jo et slags poeng. I utgangspunktet diagnostiserer man ikke endo fordi det kun kan diagnostiseres gjennom kikkhullsoperasjon. Men du behøver jo en behandling mot smertene. Til det bruker man helt p-piller tilpasset mistanken om endo. Er man da symptomfri så går man på desse til man entrer menopause. Da gir endo seg helt av seg selv.

Så diagnose er her relativt irrelevant: p-piller er førstelinjeforsøk. Satt opp mot problemene dine er de å regne som sympromfrie. For som en lege sa: det er ikke snakk om kvantitet i liv, men kvalitet.

Anonymkode: 08128...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel: han har jo et slags poeng. I utgangspunktet diagnostiserer man ikke endo fordi det kun kan diagnostiseres gjennom kikkhullsoperasjon. Men du behøver jo en behandling mot smertene. Til det bruker man helt p-piller tilpasset mistanken om endo. Er man da symptomfri så går man på desse til man entrer menopause. Da gir endo seg helt av seg selv.

Så diagnose er her relativt irrelevant: p-piller er førstelinjeforsøk. Satt opp mot problemene dine er de å regne som sympromfrie. For som en lege sa: det er ikke snakk om kvantitet i liv, men kvalitet.

Jeg vil helst unngå p-piller men hadde jeg fått diagnose så hadde jeg nok vurdert det sterkere. Men må vite om det faktisk vil hjelpe før jeg begynner da kroppen min ikke er glad i den slags. Men har en mistanke om jeg har endometriose og at det har skapt problemer med tarmen, har slitt utrolig mye de siste ukene så noe har skjedd iallfall. Eller så er det PCOS cystene mine som sprekker eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde regelmessig mens men voldsomme smerter som ble værre og værre. Fikk laprascopi og hadde masse endometriose. Ble etterhvert gravid på naturlig måte med mens opphold i nesten to år. Det hjalp. Men kom gradvis etterhvert tilbake. 

Etter barn nr to er det nå fremdeles OK og hun er 1.5 år  

Med slike smerter skulle jeg ville forsøkt å gå på piller for å hindre mens. Det var det som var behandlingen min før ble gravid.  De øøøø 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil kommentere dette litt mtp egne erfaringer. Man kan ha endometriose selv om dette ikke påvises via kikhullsoperasjon. Jeg hadde kikhullsoperasjon og fikk ikke påvist endometriose her, men de kom heller ikke til bak livmor, og det er sannsynligvis der eller på tarmen min endometriose sitter. Jeg har dermed ikke fått diagnose endometriose, men "svært sannsynlig endometriose" og har fått behandling for dette. Gikk 6 mnd på medisiner som satte meg kunstig i menopause for å ikke ha menstruasjon de månedene. Etter å ha prøvd svært mange merker p-piller fant vi til slutt et merke som gjorde at jeg nå nesten aldri har menstruasjon. Er helt frisk nå. 

Anonymkode: ada41...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sterke menssmerter, og vondt når jeg skal nummer to mens jeg har mensen, i tillegg til vondt i korsryggen. Smertestillende av typen Paracet hjelper ikke (holder meg unna Ibux og andre NSAIDs siden jeg prøver å bli gravid). Smertene har også blitt verre med årene.

Det er vanlig å begynne med hormonell prevensjon for å forhindre mensen som et første steg. Hjelper ikke dette, stå på krava og krev din hjelp. Det tar i snitt 6-7 år å få påvist endometriose, dessverre.

Men jeg kan sterkt anbefale endometriose.no. Der kan du stille spørsmål direkte til eksperter på sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør fordi selv har jeg flere ø, kanskje ikke typiske men hadde vørt fint å høre hvilke symptomer dere hadde og hva dere gjorde før å få diagnosen.

Takker for alle svar😊

Endometriose er en sykdom som gir smerter som primærsumptom. Å ha flere symptom på endometriose enn smerter er vanskelig. 

Anonymkode: c1a7a...f74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symtomer var menssmerter og barnløshet. Ble påvist ved laproskopi i forbindelse med fertilitetsbehandling.

Anonymkode: 10021...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg merket var økende smerter ved mens, så tung utmattelse, sterk frostfølelse (aktiv inflammatorisk Endometriose, ikke alle har det + tarm), så eksploderte symptomene over kort tid til at jeg var konstant plaget, ikke bare ved mens. Var tidligere rimelig symptomfri i alle år. Det er sjelden at man blir så hardt rammet, men det kan skje, og du vet ikke om det kan skje deg. Så stol på deg selv når det kommer til Endometriose, fordi det er et hav av mangel på kunnskap, generaliseringer og ren idioti der ute, også blant allmennleger som ikke kan så mye om variasjonene innen Endometriose. Og det er en sykdom som gjerne utvikler seg til det verre. 

Anonymkode: d64bf...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...