Gå til innhold

Er det normalt å ha stygge tanker om andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å være snill, høflig og hyggelig mot alle. Er det noen skikkelig fæle mennesker har jeg ikke problemer med å lufte meningene mine blant venner f.eks, men med de fleste andre prøver jeg heller bare å si ingenting hvis jeg ikke har noe fint å si.

Men, så begynte jeg å tenke på noe... Ofte hvis jeg ser bilder av noen med det jeg synes er stygt hår, rar nese, ujevn hud og andre dumme ting, så følger det gjerne med noen tanker inni hodet mitt. "Oi, den huden kunne trengt litt sminke. Tenk så fin hun hadde blitt med litt foundation av noe slag!" eller "Den hårfargen ser kjempestygg ut på henne, hun burde forandre den."

Betyr det at jeg kanskje ikke er så snill og hyggelig som jeg liker å tro? Tankene kommer jo automatisk før jeg rekker å prøve å stoppe de. Men så kan man jo kanskje spørre seg selv om det i det hele tatt er mulig å stoppe tanker...

Eller er sånne tanker normalt? Flere som tenker sånne ting inni seg, i all hemmelighet, men likevel aldri sier sånne ting til/om noen...?

Anonymkode: 0f60e...f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er sikkert snill du, men kanskje litt enkel. Onkelen min er slik også, bare at han kan finne på å komme med en frekk kommentar fordi han synes noen har rart hår eller går rart. Han er også snill og alltid den første som stiller opp for andre, men han er også litt enkel i hvordan han tenker. 

Anonymkode: 50c51...c99

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er sikkert snill du, men kanskje litt enkel. Onkelen min er slik også, bare at han kan finne på å komme med en frekk kommentar fordi han synes noen har rart hår eller går rart. Han er også snill og alltid den første som stiller opp for andre, men han er også litt enkel i hvordan han tenker. 

Kanskje litt enkel? Det er vel helt normale tanker å ha siden vi alle har ulik smak. Betyr ikke at du er enkel heller helt normal. Men hvis man kommentere høylytt i tide og utide så er det en helt annen sak. 

Anonymkode: a44ad...c30

• Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Kanskje litt enkel? Det er vel helt normale tanker å ha siden vi alle har ulik smak. Betyr ikke at du er enkel heller helt normal. Men hvis man kommentere høylytt i tide og utide så er det en helt annen sak. 

De som er enkle tenker gjerne at det er normalt å være slik. Om man tenker "oi, den huden kunne trengt sminke", så ser man bare overflaten og er ikke i stand til å vurdere andre faktorer som gir deg hint om hvem et menneske er. For eks blir sminkegreia viktig og skiller seg ut, man legger ikke merke til mer viktige indikatore på hvordan en person er og hvorfor han er som han er- som kroppspråk, hva han snakker om, hvordan han snakker om ting, hva han ler av, hvem han liker å være med, tegn på om han sliter med noe fysisk eller psykisk osv. Når du sitter og tenke på sminke, så vil jeg si du er litt enkel, ja. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nå så jeg for meg noe riktig ille, som å skvise livet ut av noen som alltid hadde behandlet deg stygt for eksempel. Jeg hadde en herlig drøm engang (men ble riktignok forskrekket da jeg våknet). Jeg drømte at jeg satt rett overfor min mor ved frokostbordet. Hun malte i vei og var hånlig og ironisk som vanlig. Til slutt sprakk det for meg, jeg tok forskjærkniven og kjørte den i halsen hennes så blodet sprutet utover bordet og maten, mens jeg lo og lo og lo aldeles hysterisk. Den drømmen forløste mye vonde, oppsamlede følelser gjennom årene hos meg.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, så begynte jeg å tenke på noe... Ofte hvis jeg ser bilder av noen med det jeg synes er stygt hår, rar nese, ujevn hud og andre dumme ting, så følger det gjerne med noen tanker inni hodet mitt. "Oi, den huden kunne trengt litt sminke. Tenk så fin hun hadde blitt med litt foundation av noe slag!" eller "Den hårfargen ser kjempestygg ut på henne, hun burde forandre den."

Det er helt normalt og naturlig å tenke slik, og ikke stygt i det hele tatt. Hva skulle være stygt med tanker om hvordan andre kunne blitt bedre? Du plaprer jo ikke om dette til andre, snakker ikke bak ryggen til noen, og hadde du vært frisør eller sminkør ville noen av tankene dine vært gode råd kundene hadde satt pris på.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er enkle tenker gjerne at det er normalt å være slik. Om man tenker "oi, den huden kunne trengt sminke", så ser man bare overflaten og er ikke i stand til å vurdere andre faktorer som gir deg hint om hvem et menneske er.

Jeg tenker at en person er enkel om hun tror at andre ikke kan ha dypere tanker i tillegg til de overfladiske.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er enkle tenker gjerne at det er normalt å være slik. Om man tenker "oi, den huden kunne trengt sminke", så ser man bare overflaten og er ikke i stand til å vurdere andre faktorer som gir deg hint om hvem et menneske er. For eks blir sminkegreia viktig og skiller seg ut, man legger ikke merke til mer viktige indikatore på hvordan en person er og hvorfor han er som han er- som kroppspråk, hva han snakker om, hvordan han snakker om ting, hva han ler av, hvem han liker å være med, tegn på om han sliter med noe fysisk eller psykisk osv. Når du sitter og tenke på sminke, så vil jeg si du er litt enkel, ja. 

Tror ikke det var sånn ts mente det. Er du klar over hvor mange tanker vi har i løpet av en dag? Å tenke noe om noens hårfarge eller sminke er en ganske overflatisk tanke som fort forsvinner når andre faktorer kommer inn i bildet. Å ha en sånn innskytede tanke betyr ikke at den er den dominerende for hvordan man danner et inntrykk av et menneske. Det blir jo som å se på noen med verdens styggeste tatovering og gå videre til verdens vakreste øyne eller personlighet. Syns fremdeles personens tatovering er stygg,men glemmes raskt fordi personen er generelt vakker inside-out. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det var sånn ts mente det. Er du klar over hvor mange tanker vi har i løpet av en dag? Å tenke noe om noens hårfarge eller sminke er en ganske overflatisk tanke som fort forsvinner når andre faktorer kommer inn i bildet. Å ha en sånn innskytede tanke betyr ikke at den er den dominerende for hvordan man danner et inntrykk av et menneske. Det blir jo som å se på noen med verdens styggeste tatovering og gå videre til verdens vakreste øyne eller personlighet. Syns fremdeles personens tatovering er stygg,men glemmes raskt fordi personen er generelt vakker inside-out. 

Om man har en mer kompleks forståelse av mennesker, så blir det rett og slett irrelevant med de tankene i det hele tatt. Man forstår mennesker på en måte der man automatisk ser mulige grunner til hvorfor noen går med sminke eller ikke. Når du ser en person som halter, så tenker du ikke "oi, han hadde tatt seg bedre ut om han ikke haltet", du tenker at der er en grunn til at han halter og kanskje er det mulig å se hvorfor han halter (brukket fot). Samme med for eks sminke og hårfarge. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man har en mer kompleks forståelse av mennesker, så blir det rett og slett irrelevant med de tankene i det hele tatt. Man forstår mennesker på en måte der man automatisk ser mulige grunner til hvorfor noen går med sminke eller ikke. Når du ser en person som halter, så tenker du ikke "oi, han hadde tatt seg bedre ut om han ikke haltet", du tenker at der er en grunn til at han halter og kanskje er det mulig å se hvorfor han halter (brukket fot). Samme med for eks sminke og hårfarge. 

Hvis jeg står og snakker med en person jeg ikke kjenner med en kjempebuse hengende ut nesa,så klarer jeg ikke la være å tenke" hadde kledd bedre å ikke hatt den busen der", enkel som jeg er,så da opplyser jeg dette for vedkommende, hvis det passer seg sånn.

Tror ikke du forstår hvor impulse " enkle" vi mennesker kan være. Er nok ikke så kompleks som deg. Vil nå si du er ganske enkel som sitter å dømmer andre ut fra hva de skriver om en sak. Du får jo ikke dette komplekse helhetsinntrykket da,vet du.

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man har en mer kompleks forståelse av mennesker, så blir det rett og slett irrelevant med de tankene i det hele tatt.

Du tar feil når det gjelder tankene til TS, men du har rett om du tenker på forhold som kan ha komplekse forklaringer. For eksempel når noen sier noe dumt, så kan du se forbi dette og forstå at personen var nervøs. Eller når noen blir sint, så kan du tenke litt videre og se hvorfor. Denne evnen medfører at man ikke så lett dømmer andre. Men i eksemplene til TS er det ikke spesielt komplekse situasjoner.

Endret av Horten Market
Skrevet

jeg tenkte mer sånn før. Tror ikke jeg har blitt noe snillere fordi jeg ikke tenker sånn, bare har ikke overskudd til å tenke over andre på den måten. 

Skrevet

Personlig tenker jeg ikke slik. Jeg bare blar videre uten noe mer dveling ved det. Hvorfor skal jeg bruke tid og energi på å finne feil ved andre..?

Anonymkode: ba618...cbe

Skrevet

Ja, jeg har ofte slike tanker og skammer meg over dem. Og det at andre også kan ha sånne tanker om meg, gjør meg redd for andre folks tanker rettogslett.

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Bare at du stiller det spørsmålet tyder på at du er en såkalt snill person Ts. Jeg liker bedre betegnelsen synpatisk egentlig. 

Tror asolutt alle får sånne tanker. Så kan en korrigere seg selv. Eller la tankene fare. Det som skiller seg fra mindre sympatiske og reflekterende mennesker,er at de dveler ikke ved sånt,og deler sånt før de vurderer hensikt og konsekvenser. Mest på nettet.

Så lenge du tillater deg å ha de tankene uten å utbasunere de,så ingen fare. Og du er åpenbart ikke typen til det. Fortsett å vær den du er. Med tanker og alt. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for noe. 

Skrevet

Dette er da helt normalt. Om man har noe estetisk sans vel og merke 😀 

Anonymkode: 7f060...d22

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette.

Kragebein, mod

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det er helt normalt, alle har stygge tanker de som sier noe annet lyver.

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg prøver å være snill, høflig og hyggelig mot alle. Er det noen skikkelig fæle mennesker har jeg ikke problemer med å lufte meningene mine blant venner f.eks, men med de fleste andre prøver jeg heller bare å si ingenting hvis jeg ikke har noe fint å si.

Betyr det at jeg kanskje ikke er så snill og hyggelig som jeg liker å tro? Tankene kommer jo automatisk før jeg rekker å prøve å stoppe de. Men så kan man jo kanskje spørre seg selv om det i det hele tatt er mulig å stoppe tanker...

Eller er sånne tanker normalt? Flere som tenker sånne ting inni seg, i all hemmelighet, men likevel aldri sier sånne ting til/om noen...?

Det eneste det betyr, er at du er ung.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...