Gå til innhold

Angående interiørstil. Litt forvirret angående hva jeg skal gjøre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har før hatt mest gjenbruksting. Møbler, tekstiler, nips. Ala hvit på hvit shabbe chic. Hvitmalt. Dog ikke sølv og bokstaver og masse puter. Altså ikke overfylt. Mer middels fylte rom pluss planter. Moderne sofa, tvbenk og slikt. 

Så en annen periode med minst mulig av alt, nedgradering fra hus til leilighet 80 kvm. Hvitt og sort for det meste. Og nye møbler fra butikk. Jeg har virkelig forsøkt hardt med farger. Grønt, blått, rosa, pastell og pudder. Men allikevel er det som om noe mangler. Leiligheten er moderne. Hvite vegger for jeg fikk nok av bondefarger i mitt barndomshjem.

Men så fant jeg en stil jeg virkelig elsker..... Bare det at den passer ikke inn her. Og det ser jeg før jeg har forsøkt den.

For stilen er litt enkel, tregulv, tremøbler, noen hvite metallmøbler av type skjenk (tror det kan være noe ala ikea) Noen sorthvite tegninger i hvite rammer, linduk på spisebordet, endel rustikk fargede kopper og fat i rosa brunt. Stoler i ulik stil i brunt tre. Noen svarte detaljer. Hvite gardiner, gammeldagse dører og balkongdør med vinduer i gammel stil. Klassisk? Noen som skjønner hva jeg mener? Rosetter i taket. 

Det hele er veldig enkelt, og bare noen få planter av type sukkulenter. Pluss drivved til hylle, gren til lampeoppheng. Litt grå og dusgrønt sengetøy og matte lyse vegger der noen er svakt rosa og svakt grå. Noen avskårne blomster i vaser. Fant bildene på google for en tid siden så vet ikke hvilke nettsider de var fra. Det kan minne om fransk landsstil bare at det er ikke så gjennomført og så gammeldags.

Dere skjønner. Jeg vet ikke hva stilen heter. Men den er så enkel, rustikk og dus. Og for meg som egentlig ikke er så glad i gulbrune gulv er det overraskende at jeg likte kombinasjonene så godt.

Men som sagt, mitt hjem er moderne, glatte dører, store vinduer så det kan ikke la seg gjøre å gjenskape dette her. Og jeg eier leiligheten men trives ikke det grann her. Jeg er også usikker på om jeg kan få råd til en leilighet med gamle dører og rosetter i taket. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 5252d...751

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bytte dører og male rosetter i taket?

Anonymkode: 93551...b58

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Du kan bytte dører og male rosetter i taket?

Vil ikke det bare se rart ut i en leilighet med store moderne vinduer? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke det bare se rart ut i en leilighet med store moderne vinduer? 

Jeg vet ikke. Men det du sa om at du ikke trives. Er det selve utseendet på leilligheten du ikke trives med, eller er det stedet du ikke trives med å bo på? Er det sistnevnte, ville jeg vurdert å flytte. Hva er det som gjør at du ikke trives?

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke. Men det du sa om at du ikke trives. Er det selve utseendet på leilligheten du ikke trives med, eller er det stedet du ikke trives med å bo på? Er det sistnevnte, ville jeg vurdert å flytte. Hva er det som gjør at du ikke trives?

Litt av begge deler, men mest fordi det viser seg å bo veldig ustabile naboer rundt her, tungvint styre som ikke tar ansvar og fordi det er en veldig asfaltjungel med masse bygninger og lite med trær og parker i nærheten. Da jeg kjøpte var jeg bare glad for å komme ut av huset grunnet skilsmissen og alt skjedde igrunn litt for fort.

• Liker 1
Skrevet

Har du forsøkt å bruke pinterest og se om du finner inspirasjonsbilder som kombinerer en moderne leilighet med elementer av den stilen du liker? Jeg skjønner hva du mener: jeg liker også den stemningen man ofte finner i gamle hus med tregulv, høy takhøyde og fine detaljer (nesten uavhengig av hvordan de er innredet), men det er nok ofte selve huset/leiligheten som står for den gode følelsen - noe jeg ikke ville klart å gjennskape i rekkehuset vårt uansett hvor hardt jeg hadde prøvd.

Ettersom du sier at du mistrives med både naboer, sameiet og beliggenheten ville jeg vurdert å se meg om etter noe annet, istedet for å bruke mye tid og penger på interiøret. Det er jo ikke sikkert det er realistisk at du ender opp med "drømmeleiliheten", men finner du en allright leilighet ett sted du trives med å bo tipper jeg du alltids kan innrede den på en måte du er fornøyd med også :)

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt av begge deler, men mest fordi det viser seg å bo veldig ustabile naboer rundt her, tungvint styre som ikke tar ansvar og fordi det er en veldig asfaltjungel med masse bygninger og lite med trær og parker i nærheten. Da jeg kjøpte var jeg bare glad for å komme ut av huset grunnet skilsmissen og alt skjedde igrunn litt for fort.

Da vil jeg heller anbefale deg å ikke bruke masse penger på interiør, men spare og flytte når du kommer over en bolig i et område du kan trives i. For naboene og asfalten får du ikke gjort noe med, og selv om du får det superfint inne kommer dette fortsatt til å plage deg.

Anonymkode: 00c2c...9a6

• Liker 3
Skrevet

Da blir jeg nok å lete etter ny leilighet med tiden.

Tusen takk for råd! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville malt leiligheten i noen nøytrale farger som passer til en moderne leilighet, stylet den i nordisk stil og lagt den ut for salg. Det er en stil som er lett å få solgt i dag og kan få flere på visning og dermed er sjansen større for at du tjener noen kroner på salget også. 

52e3395201cbba90b66d6fd89ac1c870.jpg

• Liker 3
Skrevet

Hvis du søker på rustik minimalisme og rustik modernisme, finner du kanskje litt inspirasjon du leter etter men som er tilpasset mer moderne leilighet som du har.  Evt legg til romantisk så får du bilder med litt mer tekstil og duse farger.

Anonymkode: 499d5...a29

Skrevet

Det du beskriver høres nesten ut som H&M Home. Kanskje du finner inspirasjon der?

Skrevet
8 hours ago, Cathj said:

Det du beskriver høres nesten ut som H&M Home. Kanskje du finner inspirasjon der?

Nei, det er ikke noe interessant hos h&m home. Stilen der minner mer om skandinavisk og tropisk. Lyst tre og palmetekstiler. Slike ting.

Jeg har tråkket rundt på noen lokale bruktbutikker i dag og der plukket jeg ut noen gamle ting jeg vil ha som base for denne stilen. Heldigvis var det veldig billig også. 

Skrevet

Du får Google litt om eklektisk interiør, så får du kanskje inspirasjon til hvordan du kan mikse stilarter.  Det er mye bra miksing der ute.

Jeg personlig synes forøvrig det er mest inspirerende å komme til hjem, der det ikke ser ut til at de har forsøkt å rendyrke en stilart og kjøpt inn alt nytt i tråd med en utstillingkatalog, men at man kjenner igjen noe av personligheten til vedkommende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...