AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #1 Skrevet 10. november 2017 Jeg sliter med å forstå hva de mener? Hvis jeg går ut i permisjon i slutten av februar, men si at jeg mistet jobben i desember. Får jeg fremdeles svangerskapspenger som om jeg skulle vært i jobb frem til februar? Anonymkode: 5caef...6b4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #3 Skrevet 10. november 2017 Du mener foreldrepenger regner jeg med.... Hvis du går over på dagpenger får du. Men trooor at hvis du har lenger opphold enn 14 dager mellom to arbeidsforhold i denne 10 mnd perioden, så mister du retten. Anonymkode: f074c...205
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #5 Skrevet 11. november 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med å forstå hva de mener? Hvis jeg går ut i permisjon i slutten av februar, men si at jeg mistet jobben i desember. Får jeg fremdeles svangerskapspenger som om jeg skulle vært i jobb frem til februar? Anonymkode: 5caef...6b4 Regner med at du mener foreldrepenger. Det som menes er at du har opparbeidet rett til foreldrepenger hvis du har jobbet i minst 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. Dvs at hvis terminen din feks er 14.03.18, må du senest starte permisjonen 21.02.18 (tre uker før termin). Så mellom permisjonsstart 21.02.18 og 10 mnd bakover i tid; 21.04.17, altså mellom 21.04.17-21.02.18, må du ha hatt pensjonsgivende inntekt i tilsammen seks måneder eller mer, og årsinntekten din må tilsvare halvparten av grunnbeløpet i folketrygden, for å få foreldrepenger. Mister du feks jobben i 21.desember, har du fortsatt oppfylt kravene til opptjening. Fra 21.04.17 til 21.12.17 er det 8 måneder hvor du har vært i jobb. Det er heller ikke krav om at du må ha vært i jobb i 6 sammenhengende mnd. Anonymkode: 695f0...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #6 Skrevet 11. november 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med at du mener foreldrepenger. Det som menes er at du har opparbeidet rett til foreldrepenger hvis du har jobbet i minst 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. Dvs at hvis terminen din feks er 14.03.18, må du senest starte permisjonen 21.02.18 (tre uker før termin). Så mellom permisjonsstart 21.02.18 og 10 mnd bakover i tid; 21.04.17, altså mellom 21.04.17-21.02.18, må du ha hatt pensjonsgivende inntekt i tilsammen seks måneder eller mer, og årsinntekten din må tilsvare halvparten av grunnbeløpet i folketrygden, for å få foreldrepenger. Mister du feks jobben i 21.desember, har du fortsatt oppfylt kravene til opptjening. Fra 21.04.17 til 21.12.17 er det 8 måneder hvor du har vært i jobb. Det er heller ikke krav om at du må ha vært i jobb i 6 sammenhengende mnd. Anonymkode: 695f0...5e6 I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden, dersom to vilkår er oppfylt: vedkommende må ha vært i arbeid i fire uker i henhold til § 8‑2 . det mellomliggende tidsrom, regnet fra siste faktiske arbeidsdag, må ikke være på mer enn to uker. Er det mellomliggende tidsrom på mer enn to uker, anses arbeidsforholdet for opphørt. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-6-opptjening-av-rett-til-foreldrepenger Anonymkode: f074c...205
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #7 Skrevet 11. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden, dersom to vilkår er oppfylt: vedkommende må ha vært i arbeid i fire uker i henhold til § 8‑2 . det mellomliggende tidsrom, regnet fra siste faktiske arbeidsdag, må ikke være på mer enn to uker. Er det mellomliggende tidsrom på mer enn to uker, anses arbeidsforholdet for opphørt. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-6-opptjening-av-rett-til-foreldrepenger Anonymkode: f074c...205 Du uthevet denne setningen i forrige innlegget mitt: Det er heller ikke krav om at du må ha vært i jobb i 6 sammenhengende mnd. Mener du at det jeg skriver er feil? Anonymkode: 695f0...5e6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #8 Skrevet 11. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du uthevet denne setningen i forrige innlegget mitt: Det er heller ikke krav om at du må ha vært i jobb i 6 sammenhengende mnd. Mener du at det jeg skriver er feil? Anonymkode: 695f0...5e6 I følge sånn som nav skirver det, så tolker jeg det sånn ja. Anonymkode: f074c...205
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #9 Skrevet 11. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge sånn som nav skirver det, så tolker jeg det sånn ja. Anonymkode: f074c...205 Du kan jo ved hjelp av flere ulike arbeidsgivere eller flere arbeidsperioder hos samme arbeidsgiver, innenfor 10 mnds perioden, dekke kravet om å ha jobbet i 6 mnd. Fra innlegget ditt: I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden. Det du skriver om handler om dagene uten arbeid mellom arbeidsdager. Det er noe annet. Anonymkode: 695f0...5e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå