Gå til innhold

Hvis man har vært i arbeid 6 av de 10 siste månedene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å forstå hva de mener? Hvis jeg går ut i permisjon i slutten av februar, men si at jeg mistet jobben i desember. Får jeg fremdeles svangerskapspenger som om jeg skulle vært i jobb frem til februar? 

Anonymkode: 5caef...6b4

Skrevet

Ja

Anonymkode: 10cd1...5e4

Skrevet

Du mener foreldrepenger regner jeg med....

Hvis du går over på dagpenger får du. Men trooor at hvis du har lenger opphold enn 14 dager mellom to arbeidsforhold i denne 10 mnd perioden, så mister du retten.

Anonymkode: f074c...205

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med å forstå hva de mener? Hvis jeg går ut i permisjon i slutten av februar, men si at jeg mistet jobben i desember. Får jeg fremdeles svangerskapspenger som om jeg skulle vært i jobb frem til februar? 

Anonymkode: 5caef...6b4

Regner med at du mener foreldrepenger.

Det som menes er at du har opparbeidet rett til foreldrepenger hvis du har jobbet i minst 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. Dvs at hvis terminen din feks er 14.03.18, må du senest starte permisjonen 21.02.18 (tre uker før termin). Så mellom permisjonsstart 21.02.18 og 10 mnd bakover i tid; 21.04.17, altså mellom 21.04.17-21.02.18, må du ha hatt pensjonsgivende inntekt i tilsammen seks måneder eller mer, og årsinntekten din må tilsvare halvparten av grunnbeløpet i folketrygden, for å få foreldrepenger. 

Mister du feks jobben i 21.desember, har du fortsatt oppfylt kravene til opptjening. Fra 21.04.17 til 21.12.17 er det 8 måneder hvor du har vært i jobb. 

Det er heller ikke krav om at du må ha vært i jobb i 6 sammenhengende mnd.

Anonymkode: 695f0...5e6

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at du mener foreldrepenger.

Det som menes er at du har opparbeidet rett til foreldrepenger hvis du har jobbet i minst 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. Dvs at hvis terminen din feks er 14.03.18, må du senest starte permisjonen 21.02.18 (tre uker før termin). Så mellom permisjonsstart 21.02.18 og 10 mnd bakover i tid; 21.04.17, altså mellom 21.04.17-21.02.18, må du ha hatt pensjonsgivende inntekt i tilsammen seks måneder eller mer, og årsinntekten din må tilsvare halvparten av grunnbeløpet i folketrygden, for å få foreldrepenger. 

Mister du feks jobben i 21.desember, har du fortsatt oppfylt kravene til opptjening. Fra 21.04.17 til 21.12.17 er det 8 måneder hvor du har vært i jobb. 

I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden, dersom to vilkår er oppfylt:

vedkommende må ha vært i arbeid i fire uker i henhold til § 8‑2 .

det mellomliggende tidsrom, regnet fra siste faktiske arbeidsdag, må ikke være på mer enn to uker.

Er det mellomliggende tidsrom på mer enn to uker, anses arbeidsforholdet for opphørt.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-6-opptjening-av-rett-til-foreldrepenger

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden, dersom to vilkår er oppfylt:

vedkommende må ha vært i arbeid i fire uker i henhold til § 8‑2 .

det mellomliggende tidsrom, regnet fra siste faktiske arbeidsdag, må ikke være på mer enn to uker.

Er det mellomliggende tidsrom på mer enn to uker, anses arbeidsforholdet for opphørt.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-6-opptjening-av-rett-til-foreldrepenger

Du uthevet denne setningen i forrige innlegget mitt: 

Mener du at det jeg skriver er feil? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du uthevet denne setningen i forrige innlegget mitt: 

Mener du at det jeg skriver er feil? 

I følge sånn som nav skirver det, så tolker jeg det sånn ja.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge sånn som nav skirver det, så tolker jeg det sånn ja.

Du kan jo ved hjelp av flere ulike arbeidsgivere eller flere arbeidsperioder hos samme arbeidsgiver, innenfor 10 mnds perioden, dekke kravet om å ha jobbet i 6 mnd. 

Fra innlegget ditt: I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden.
Det du skriver om handler om dagene uten arbeid mellom arbeidsdager. Det er noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...