Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har fått innvilget permisjon fra studiene pga. sykdom. Jeg ønsker å ta et årsstudium i permisjonstiden. Vanskelig å forklare situasjonen da jeg har en spesiell sykdom (samt flere andre helsemessige faktorer inn i bildet). Når jeg tar et årsstudium bor jeg langt nærmere hjemme enn det jeg gjør nå, og samme klima som er best for min sykdom. Jeg trenger dette året på å tenke hva jeg vil med livet mitt, om jeg vil fortsette med studiene eller ikke (ev. om helsa ikke tillater meg å fortsette å bo i det klimaet/miljøet studiet jeg nå tar tilbys). Uansett trenger jeg et avbrekk fra studiet jeg holder på med nå, selv om jeg trives. 

Det jeg lurer på er om det har noe å si at jeg tar et årsstudium mens jeg har permisjon? Jeg mister vel ikke studieplassen min da? 

Anonymkode: 9402a...ca9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kan det være litt finjuss som spiller inn. 

Jeg ville diskutert dette åpent med begge læresteder og eventuelt lånekassen og andre involverte. 

Det kan være helt greit, men det er jo mye bedre å ha avklart med alle parter i forkant. 

• Liker 1
Skrevet

Om du har permisjon pga sykdom er det vel ment at du er for syk til å studere...? Et årsstudium er jo normal studiebelastning. Jeg vil tro Lånekassen vil ha sitt å si her, om du er avhengig av bistand der ifra.

Anonymkode: 8d490...7c1

• Liker 3
Skrevet

Ville fått det avklart med begge studiesteder først. Tar man ut en permisjon fordi man er syk, så er det en permisjon fordi man er syk. 

Anonymkode: 7dd3c...766

Skrevet (endret)

På 10.11.2017 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Ville fått det avklart med begge studiesteder først. Tar man ut en permisjon fordi man er syk, så er det en permisjon fordi man er syk. 

Anonymkode: 7dd3c...766

-

Endret av ewna
Skrevet (endret)

-

Endret av ewna
Skrevet
19 minutter siden, ewna skrev:

Å, hadde virkelig håpet dette skulle ordne seg. :( Men takk for svarene!

Jeg er syk, og blir sykere av å bo i denne studiebyen. Har det virkelig ingenting å si? :(

TS

Så du sykmelder deg fordi du mener at du blir for syk til å bo i studentbyen du bor i nå? Da er det jo brudd på permisjon, fordi du er ikke syk. Eller du gjør deg sykere ved å bli boende. Blir du syk velger du å flytte, enten ved å overflytte deg i fra et studiested til et annet eller hoppe av studiet. Enklere er det ikke. 

Forstår godt hvis Lånekassen nekter deg støtte på årsstudiumet når du er i permisjon i et annet. Det er en grunn for at det heter permisjon, og det betyr at du er for syk til å studere i det hele tatt. Ikke faen om du skal svindle Lånekassen ved å få permisjon og sykestipend, også rømme til utlandet for 1 år og tro at du skal få stipend og lån til å studere der. 

Og en ting til. Mener du at du kommer til å være så mye friskere om 1 år når du er ferdig med årsstudiumet ditt? Du kommer tilbake til samme studieby og studium. Hva skal du gjøre da? 

Anonymkode: 0aad4...ca7

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du sykmelder deg fordi du mener at du blir for syk til å bo i studentbyen du bor i nå? Da er det jo brudd på permisjon, fordi du er ikke syk. Eller du gjør deg sykere ved å bli boende. Blir du syk velger du å flytte, enten ved å overflytte deg i fra et studiested til et annet eller hoppe av studiet. Enklere er det ikke. 

Forstår godt hvis Lånekassen nekter deg støtte på årsstudiumet når du er i permisjon i et annet. Det er en grunn for at det heter permisjon, og det betyr at du er for syk til å studere i det hele tatt. Ikke faen om du skal svindle Lånekassen ved å få permisjon og sykestipend, også rømme til utlandet for 1 år og tro at du skal få stipend og lån til å studere der. 

Og en ting til. Mener du at du kommer til å være så mye friskere om 1 år når du er ferdig med årsstudiumet ditt? Du kommer tilbake til samme studieby og studium. Hva skal du gjøre da? 

Anonymkode: 0aad4...ca7

Jeg visste ikke at man fikk sykestipend. Isåfall ville jeg ikke tatt det imot. Jeg skjønner at det nok ikke blir å gå. Det er selvsagt uaktuelt å svindle Lånekassen, det har aldri vært min intensjon. Og hvor har jeg snakket om å rømme til utlandet? 

Og til ditt siste spørsmål: Det vet jeg ikke, men ville hatt mer enn nok tid til å vurdere hva jeg eventuelt må gjøre videre i løpet av det året. 

Det går ikke å overflytte meg fra studiestedet. 

Igjen, jeg har aldri hatt noen intensjon om å svindle Lånekassen. Og det har aldri vært snakk om å rømme til utlandet, ærlig talt.

TS

Skrevet

Jeg kjenner flere som har tatt permisjon ett semester eller et helt år, for å studere noe annet ved et annet studiested. Man har vel mulighet til å ta permisjon opp til ett år uten grunn, uten at det går ut over studieplassen? De fikk vanlig stipend/lån mens de var på det andre stedet.

Kontakt studieveileder, så får du nok mer oppdaterte og korrekte svar. Umulig er det hvertfall ikke :)

Skrevet
1 minutt siden, Ginny skrev:

Jeg kjenner flere som har tatt permisjon ett semester eller et helt år, for å studere noe annet ved et annet studiested. Man har vel mulighet til å ta permisjon opp til ett år uten grunn, uten at det går ut over studieplassen? De fikk vanlig stipend/lån mens de var på det andre stedet.

Kontakt studieveileder, så får du nok mer oppdaterte og korrekte svar. Umulig er det hvertfall ikke :)

Det er for sent å søke permisjon nå dessverre. TS

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er for sent å søke permisjon nå dessverre. TS

Men du sier jo i HI at du har fått innvilget permisjon? Hvis regelen om at man kan ta et års permisjon uten å begrunne det fremdeles gjelder, så er det vel ikke noe i veien for at du ikke kan studere ved et annet studiested, hvis du uansett har permisjon? 

Hvis permisjonen din er utelukkende pga sykdom, ville jeg heller fokusert på å bruke permisjonen på å bli frisk, og legge en videre plan for neste studieår. 

Skrevet
3 minutter siden, Ginny skrev:

Men du sier jo i HI at du har fått innvilget permisjon? Hvis regelen om at man kan ta et års permisjon uten å begrunne det fremdeles gjelder, så er det vel ikke noe i veien for at du ikke kan studere ved et annet studiested, hvis du uansett har permisjon? 

Hvis permisjonen din er utelukkende pga sykdom, ville jeg heller fokusert på å bruke permisjonen på å bli frisk, og legge en videre plan for neste studieår. 

Er permisjon pga. sykdom. Fristen for permisjon uten begrunnelse var for lenge siden. Har forstått at jeg ikke kan ta et årsstudium under permisjonen. TS 

Skrevet

Noen som vet om jeg eventuelt kan (uten noen form for permisjon) ta ett år fri fra studiene (for å ta årsstudium), for så å søke meg inn etter det? Eller spørsmålet blir egentlig om jeg må ta førsteåret på nytt, når jeg allerede har fullført det? :( Mister nattesøvnen av dette.

Skrevet

Nei jeg syns ikke det er rettferdig at du skal få lov til å studere noe annet mens du er permittert fra det opprinnelige studiet ditt.

Jeg ble sykemeldt fra ekstrajobben min i fjord, og var faktisk nødt til å si fra meg studieplassen siden jeg mottok sykepenger for jobben. Det var ikke gøy, jeg er 28 år gammel å har dårlig tid på meg. Men jeg var nødt til å følge systemet og helsa.

Nå er jeg blitt frisk, og jeg kan ikke begynne på studie igjen før til våren.

Anonymkode: 884f9...67f

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om jeg eventuelt kan (uten noen form for permisjon) ta ett år fri fra studiene (for å ta årsstudium), for så å søke meg inn etter det? Eller spørsmålet blir egentlig om jeg må ta førsteåret på nytt, når jeg allerede har fullført det? :( Mister nattesøvnen av dette.

Vet ikke hva du studerer eller vurderer å bytte til, men du kan alltids forsinke deg i studieløpet med vilje. Meld deg opp i emner, for så å melde deg av alle unntatt en (forhåpentligvis) enkel eksamen. Om du studerer noe som det ikke er oppmøteplikt på kan du studere det andre parallelt der du ønsker å være.

Emner du har bestått skal du ikke trenge å ta omigjen. 

Hvorfor ligger du søvnløs? Snakk med en studieveileder om de tingene du lurer på, så får du en bedre oversikt over hvilke alternativer du har.

Anonymkode: 8d490...7c1

Skrevet

Er det her snakk om å ha permisjon fra en institusjon for å studere noe annet ved en annen institusjon? I så fall er det helt uproblematisk. I hvert fall ville det vært det her jeg jobber. Hilsen studieveileder. 

Anonymkode: 16371...3f6

Skrevet
På 10.11.2017 den 1.23, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har fått innvilget permisjon fra studiene pga. sykdom. Jeg ønsker å ta et årsstudium i permisjonstiden. Vanskelig å forklare situasjonen da jeg har en spesiell sykdom (samt flere andre helsemessige faktorer inn i bildet). Når jeg tar et årsstudium bor jeg langt nærmere hjemme enn det jeg gjør nå, og samme klima som er best for min sykdom. Jeg trenger dette året på å tenke hva jeg vil med livet mitt, om jeg vil fortsette med studiene eller ikke (ev. om helsa ikke tillater meg å fortsette å bo i det klimaet/miljøet studiet jeg nå tar tilbys). Uansett trenger jeg et avbrekk fra studiet jeg holder på med nå, selv om jeg trives. 

Det jeg lurer på er om det har noe å si at jeg tar et årsstudium mens jeg har permisjon? Jeg mister vel ikke studieplassen min da? 

Har du fått invilget sykepermisjon fra et studium, så må du minimum ha legeerklæring på at du er for syk til det ene men ikke til det andre. I praksis vil jeg tro at du neppe får tillatelse til det du nå planlegger. 

Anonymkode: 5d713...4cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...