Gå til innhold

Hva slags jobber bør jeg søke som jurist med C-snitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt mye med motivasjonen gjennom studiet, og nå sliter jeg med motivasjonen til å søke jobber. De gangene jeg har prøvd så har jeg knapt nok fått svar, og jeg synes egentlig at de er mindre hyggelige i avslagene sine hos det offentlige enn hos de private selskapene. Det er et halvt års tid til jeg er ferdig med mastergraden, og jeg må begynne og få ut fingeren. Hva slags jobb er det realistisk at jeg kan få?  Jeg angrer sånn på at jeg valgte juss. Jeg sammenlikner meg selv med de andre og skammer meg over de middelmådige resultatene. Skulle ønske at jeg hadde valgt noe jeg kunne blitt god i og ikke noe der alt bare er nederlag... nå er det imidlertid for sent. Kan jeg i det hele tatt få en jobb? Er det i så fall mulig å få en jobb der jeg får brukt evnene mine og ikke bare er robotsaksbehandler? Alle juristene jeg har møtt har enten vært professorer, næringslivsadvokater eller dommere. Alt det er ting som jeg ikke har sjangse til. Jeg kjenner ingen jurister som jobber med mer alminnelige ting, så jeg vet ikke hvor jeg skal starte eller hva jeg kan forvente. Alle vennene mine har hatt traineeships og noen av dem har allerede signert arbeidskontrakt med de store innen skatt og forretningsjuss. Jeg har aldri fått napp på noe. Jeg føler meg så mislykket i forhold til dem. Jeg er redd for at de kommer til å se ned på meg, baksnakke meg og le av meg. 

Anonymkode: 0b202...e2b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der du har lyst til å jobbe 

Anonymkode: b6abe...4be

Skrevet

Studerer selv juss og kjenner jurister som jobber i Nav forvaltning. Det må da være en mulighet? Så lenge du er villig til å flytte på deg får du jobb.

Anonymkode: 22355...635

• Liker 1
Skrevet

Men du, de aller fleste som går ut fra jussen har jo nettopp C i snitt! Og alle sammen får seg jobb til slutt! Om jeg var deg ville jeg har prøvd meg hos mindre advokatfirma eller i offentlige stillinger. At det er en offentlig stilling betyr ikke at det er snakk om å jobbe på NAV. Har venninner med C i snitt som helt nyutdannede har fått seg jobb som fullmektiger i mindre firma. Og om noen år så har du mer erfaring, og siden mer erfaring er attraktivt kan du nok klare å få deg en jobb som du vil være enda mer fornøyd med. 

Anonymkode: c29d3...261

• Liker 1
Skrevet

Om det hjelper så vil nok mange av vennene dine som allerede har fått jobb hos "de store" oppleve et helt ekstremt arbeidspress og ha lite fritid. Det er ikke alle av oss som synes en slik arbeidshverdag hadde vært verdt det til tross for lønnen. 

• Liker 1
Skrevet

Nå tror jeg du ser kun det du vil se, altså. Akkurat som at hvis man ikke klarer å få barn, ser man kun tilsynelatende lykkelige mennesker med barnevogn. Nå ser du kun de som har toppkarakterer og fått seg superjobb, og så klart vil du føle deg mislykket om du sammenlikner deg med dem. Men realiteten er at de ALLER FLESTE er helt vanlige middelmådige juss-studenter som får seg en helt grei jobb til å begynne med. Så baller det på seg etterhvert som man får erfaring :) Du må åpne øynene dine, og slutte å sammenlikne deg med toppstudentene. Det har ingenting godt for seg. Du har fortsatt et halvt år igjen på skolen, og god tid til å skaffe deg jobb. Kanskje utstråler du mislykkethet og dårlig selvfølelse på jobbintervju, siden du faktisk kjenner deg sånn? Du må løfte blikket og tenke at du absolutt er god nok - for det er du, du er en helt vanlig student! Og utstråle selvsikkerhet og et ønske om å jobbe på jobbintervju. 

Når det er sagt har jeg ikke så mye erfaring med hvor en nyutdannet jurist kan jobbe, så det får bli opp til noen andre å gi tips om :) 

Anonymkode: ca606...480

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt mye med motivasjonen gjennom studiet, og nå sliter jeg med motivasjonen til å søke jobber. De gangene jeg har prøvd så har jeg knapt nok fått svar, og jeg synes egentlig at de er mindre hyggelige i avslagene sine hos det offentlige enn hos de private selskapene. Det er et halvt års tid til jeg er ferdig med mastergraden, og jeg må begynne og få ut fingeren. Hva slags jobb er det realistisk at jeg kan få?  Jeg angrer sånn på at jeg valgte juss. Jeg sammenlikner meg selv med de andre og skammer meg over de middelmådige resultatene. Skulle ønske at jeg hadde valgt noe jeg kunne blitt god i og ikke noe der alt bare er nederlag... nå er det imidlertid for sent. Kan jeg i det hele tatt få en jobb? Er det i så fall mulig å få en jobb der jeg får brukt evnene mine og ikke bare er robotsaksbehandler? Alle juristene jeg har møtt har enten vært professorer, næringslivsadvokater eller dommere. Alt det er ting som jeg ikke har sjangse til. Jeg kjenner ingen jurister som jobber med mer alminnelige ting, så jeg vet ikke hvor jeg skal starte eller hva jeg kan forvente. Alle vennene mine har hatt traineeships og noen av dem har allerede signert arbeidskontrakt med de store innen skatt og forretningsjuss. Jeg har aldri fått napp på noe. Jeg føler meg så mislykket i forhold til dem. Jeg er redd for at de kommer til å se ned på meg, baksnakke meg og le av meg. 

Dette kunne jeg nesten ha skrevet selv. Jeg skjønner deg så sinnsykt godt! Har man ikke B i snitt på jussen så tror jeg det er lett å føle seg mislykket, vi har jo opp gjennom hele studiet fått høre at man er nærmest ikke ekte jurist uten A/B på karakterkortet. 

Jeg er i ferd med å søke jobber selv, og jeg tror det først nå har gått opp for meg at jeg ikke nødvendigvis MÅ ta en typisk juristjobb. Det er så mange spennende jobber der ute som vi kan få, du kan gjøre så mye forskjellig! Du bør se etter jobber flere steder, men Finn og JobbNorge er to store portaler hvor stillinger legges ut. Jeg liker å gå gjennom absolutt alle nye stillinger for en dag/en uke i et geografisk område, altså ikke bare filtrere etter juriststillinger. På den måten får du også opp andre spennende stillinger som du også er kvalifisert for. 

Når det gjelder å få en jobb så kommer det til å gå helt fint. Det er greit å være forberedt på at det kan ta litt tid, og mye handler om timing og flaks. 

Anonymkode: 95ccd...011

Skrevet

De aller fleste jurister er IKKE dommere, professorer eller næringslivsadvokater! Jeg synes du skal være stolt av deg selv, du er snart ferdig med en master med et helt fint resultat. Du vil få jobb, men du trenger litt selvtillit! Du kan ikke komme på intervju og be om unnskyldning for at du "bare" fikk C. 

Søk bredt. Søk på alle jobber du synes virker interessante, og noen som ikke er det (som regel viser de seg å være  interessante de også). Søk jobber flere steder i landet, ikke bare i Oslo. Husk at uansett yrke og karakterer er det veldig uvanlig å få drømmejobben som nyutdannet! 

Anonymkode: b18b9...308

• Liker 1
Skrevet
På 10.11.2017 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Søk der du vil jobbe. Ikke la dine tanker ødelegge. Hva så om noen fikk A’er. Det betyr ikke at de er likandes og flinkere enn deg i yrket.

Karakterene er et resultat av hva dere presenterte der og da. De er ikke representative for hva dere presterer igjen og igjen og igjen.

Gå videre. Stå på! 

Anonymkode: 01db4...043

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du ville blitt overasket om du så karakterene til studievennene dine! De er nok ikke så gode som du tror.

Det er mange søkere i de største byene. Det er derfor lettere å få jobb i utkanten. Bor du i Oslo f.eks. er det ikke langt ut du skal før søkertallel faller mye. Søk på typiske saksbehandlerstillinger i Nav, kommunen, sivilt Politi, Skatteetaten osv. Du må begynne med noe, men det betyr ikke at du må jobbe med det resten av din karriere. Å søke jobb nr. to er mye enklere! 

Anonymkode: 138c2...3fb

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du ville blitt overasket om du så karakterene til studievennene dine! De er nok ikke så gode som du tror.

Det er mange søkere i de største byene. Det er derfor lettere å få jobb i utkanten. Bor du i Oslo f.eks. er det ikke langt ut du skal før søkertallel faller mye. Søk på typiske saksbehandlerstillinger i Nav, kommunen, sivilt Politi, Skatteetaten osv. Du må begynne med noe, men det betyr ikke at du må jobbe med det resten av din karriere. Å søke jobb nr. to er mye enklere! 

Altså jeg er helt enig med dere alle, men jeg tror dere undervurderer en del her. Kommunen? Skatteetaten? De er _beinharde_ på at de skal ha folk med erfaring. Jeg var i TS sin situasjon for et halvt år siden, og fikk karret meg til et ettårig engasjement, så om noen måneder er jeg i samme situasjon igjen.

Alle forteller oss at det offentlige skal være så mye lettere å få jobb i, men helt ærlig? Min erfaring er at de fleste begynner som fullmektiger i advokatfirma, som er de eneste som ser ut til å være glad i nyutdannede. Jeg jobber selv i et privat firma som jurist, og det er egentlig mitt beste råd: Søk i det private på alt som er juridisk relevant. Om noen år har man gjerne den kompetansen som de trenger i advokatfirmaene om advokat er veien du vil gå. 

Anonymkode: 0db40...36e

Skrevet
On 11/11/2017 at 1:26 PM, AnonymBruker said:

Sivilt politi...? Det er nok ikke en kan jobbe som når en er utdannet jurist. Å få jobb som politijurist- eller politifullmektig er også noe som er vanskelig siden så mange nyutdannede ønsker å jobbe innen politiet. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sivilt politi...? Det er nok ikke en kan jobbe som når en er utdannet jurist. Å få jobb som politijurist- eller politifullmektig er også noe som er vanskelig siden så mange nyutdannede ønsker å jobbe innen politiet. 

Tenkte på sivile stillinger som utlendingsenhet og namsmann. Litt klønete formulert. 

Mitt viktigste budskap var uansett å søke utenfor de største byene. Mange kommuner som ikke får tak i jurist og de som tar jobben kan få mye selvstendig ansvar og varierte oppgaver. Bare det å utvide søket til å gjelde Akershus og Drammen hjelper.

Det stemmer at mange stillinger i det offentlige er vanskelige å få. Heldigvis kan man kanskje si. Og Oslo kommune kan ikke sammenlignes med mindre kommuner. Jeg kjenner ikke så godt til det private, men det virker som forsikringsselskaper kan være en grei vei inn.

Midlertidige stillinger er vanlig som første jobb. Det viktigste er at man kommer i gang og får erfaring.

Skrevet

Kanskje eiendomsfullmektig/eiendomsmegler?

Anonymkode: 0288c...1c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...