Pbrina Skrevet 26. januar 2005 #1 Skrevet 26. januar 2005 Har bakt litt brød i det siste og legger merke til at brød med sammalt hvete(fint) ofte blir fortere tørt enn de uten. Bør jeg erstatte det med sammalt rug(fint)? Andre forslag?
Gjest gjesta Skrevet 26. januar 2005 #2 Skrevet 26. januar 2005 Rug gir saftige brød, jeg pleier å blande litt hvetemel, mest sammalt hvete og så litt rugmel. Og litt surmelk eller biola gir god smak.
ashera Skrevet 27. januar 2005 #3 Skrevet 27. januar 2005 Jeg bruker spelt, grov rug og bygg, linfrø, solsikkefrø, havregryn, nøtter og mandler. Juice, youghurt og litt olivenolje gir saftige og holdbare brød.
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #4 Skrevet 27. januar 2005 Jeg bruker kesam i grove rundtykker med stort hell.
Gjest Cerise Skrevet 3. februar 2005 #5 Skrevet 3. februar 2005 Noen som har en god oppskrift å komme med?interessert i hjemmebakt brød uten for mye/ingenting hvetemel i..og som er lett å heve,hehe,sliter aaaaalltid med det.. :oops:
Elbereth Skrevet 3. februar 2005 #6 Skrevet 3. februar 2005 Jeg bruker sammalt hvete grov og sammalt rug grov i mine brød. I tillegg har jeg i linfrø, solsikkefrø, helkorn og havregryn, i tillegg til havsalt og olivenolje. Deigvæske er vann. Brødene er grove og gode og holder seg saftige i mange dager. Synes de blir tørrere med sammalt fint mel i. Mye av hemmeligheten med saftige brød er lang og god elting, lang heving og en deig som ikke er altfor fast.
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #7 Skrevet 4. februar 2005 1) For å få ordentlige saftige brød pleier jeg å rive noen gulrøtter eller ta i litt revet eller kokt (og most) potet. 2) Jeg baker ofte med ca 75% grovt mel. Da koker jeg ofte havregryn eller det grove melet så det blir mykt/ grøtaktig. Avkjøl til ca 40 grader og bland det med resten av ingrediensene. Begge måter gir supert og saftig brød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå