Charlene87 Skrevet 9. november 2017 #1 Skrevet 9. november 2017 Jeg har en bachelorgrad i Reiselivsledelse og jeg har brukt utdanningen min, jeg har jobbet i kontor(sittestillende jobber) i ca 4 år tilsammen, alt fra callcenter, resepsjon og saksbehandler. Mye av grunnen til at jeg valgte å ta utdannelse var pga status og sikre en god fremtid. Jeg bryr meg veldig hva alle rundt tenker. Men jeg liker dessverre ikke å jobbe som det, selv om jeg gjorde ganske OK jobb, så var det ikkeno for meg Syns det er litt kjipt å si til folk at jeg er servitør, men jeg stortrives virkelig, men lønna er også dessverre dårlig og det er mye turnus jobbing. Er det noen som er i samme situasjon? føler dere mislykket ? og at folk ser ned på deg? Har dere akseptert at sånn er livet? Er det teit av meg og ønske en mann som har høyere utdanning, når jeg selv har en servitørjobb?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 Det viktigste er at du trives og har det greit i livet ditt Ja, jeg har høy utdannelse med master innen markedsføring og jeg jobber i butikk. På en måte ønsker jeg å få bruk for utdannelsen på ett høyere nivå, jeg har aldri jobbet med det før siden jeg ble nyutdannet i fjor. Men på en annen side trives jeg med å jobbe i butikk, ulempen er at jeg har bare en ekstrahjelp stilling og jeg ønsker noe fast. Det er også vanskelig å få noe fast i butikkbransjen, så det er mulig jeg må søke meg etter noe annet (har søkt men har ikke fått noe napp på andre jobber enda). Jeg føler meg litt mislykket, men igjen så er jeg likevel glad for de to butikkjobbene jeg har. Likevel er det heller ikke forsent for meg å få noe annet om det skulle dukke noe opp. For om jeg mistrives så kan jeg alltids søke på andre ting Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg også akseptert mer at trivsel er viktigere enn lønn og status. Jeg skjønner deg godt TS! Det er ikke teit av deg å ønske en mann som har høyere utdanning, det er naturlig for oss damer Har selv en IT mann. Vurderer selv å studere litt IT Anonymkode: dc6a0...9b2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 Jeg har samme utdannelse som deg, men endte opp i et typisk lavtlønnsyrke. Synes det er noe dritt. Anonymkode: 9560e...63c
Horten Market Skrevet 9. november 2017 #4 Skrevet 9. november 2017 43 minutter siden, Charlene87 skrev: Er det teit av meg og ønske en mann som har høyere utdanning, når jeg selv har en servitørjobb? Nei, det er da helt normalt. Som andre sier: Det viktigste er at DU trives i jobben. Du lever ikke for å tilfredsstille andres forventninger til deg, men dine egne. 1
_LanciA_ Skrevet 9. november 2017 #5 Skrevet 9. november 2017 Jeg har ganske høy utdannelse innen it og bra jobb. Men innerst inne skulle jeg ønske jeg var sprengningsleder/borerigg fører. Noe jeg har ønsket hele livet. Har egentlig bestemt meg for å jobbe noen år til med IT og hvis jeg fortsatt føler det samme så begynner jeg å studere på deltid. Valgte IT fordi jeg likte å game og status. Mistrives ikke. Er i bra firma og flotte kollegaer, men sliter med å se for meg at jeg skal gjøre det her i 30-40 år til😱 Så tror ikke du er alene.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #6 Skrevet 9. november 2017 Hvis man vil ha status og trygg framtid bør man ikke velge studieretninger som er opprettet fordi de selger godt blandt unge studenter. Det er altfor mange som tar dem i forhold til ledige stillinger, og jeg har også inntrykk av at man egentlig blir verken fugl eller fisk, men bare en glorifisert turistguide. Arbeidsgivere foretrekker nok noen som har en tyngre utdannelse innenfor økonomi og ledelse. Anonymkode: 89016...a08 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #7 Skrevet 9. november 2017 Jeg har bachelor i sykepleie og jobber nå som portør - som ikke krever noe utdannelse 😝😝 turnusjobb og travelheten holdt på å knekke meg. Jeg elsker nye jobben min, får pasientkontakt og føler meg viktig samtidig som jeg kun jobber dagtid og har fri alle helger! Det eneste jeg misliker er studielånet jeg fortsatt betaler på, for en utdannelse jeg ikke bruker. Utenom det stortrives jeg. Og jeg vet at folk sier forskjellig om mitt yrkesvalg på sykehuset, men jeg, kroppen min og familien min har det bra - og det er det eneste som betyr noe. Det neste viktige er: liker DU jobben din? Anonymkode: 8b1a9...9c9 9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 ^ det eneste viktige, mente jeg. Anonymkode: 8b1a9...9c9
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #9 Skrevet 10. november 2017 Jeg synes at det er trist at alle høyskolene rundt om i landet lurer unge mennesker til å ta tulleutdannelser som det ikke er bruk for. Og det det er ofte de som ikke har råd til å tulle vekk masse studielån som går fem på. Med mindre du skal jobbe med utenlandske turister nærme et turistmål (noe som i Norsk sammenheng som regel betyr i gokk), så er den utdannelsen tull. Det er noe rikmannsbarn tar som «friår» slik at de kan stå på ski og reise, før de begynner på den egentlige utdannelsen sin innen noe fornuftig. Du ville kommet mye lenger med en mer generell økonomigrad. Bare synd at su ikke hadde noen ansvarlige voksne som kunne fortalt deg det for 3 år siden. Anonymkode: c06f0...fbd 10
Charlene87 Skrevet 10. november 2017 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har samme utdannelse som deg, men endte opp i et typisk lavtlønnsyrke. Synes det er noe dritt. Anonymkode: 9560e...63c Uff, men angrer du ? hva er grunnen til at du ikke får jobb?
Charlene87 Skrevet 10. november 2017 Forfatter #11 Skrevet 10. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste er at du trives og har det greit i livet ditt Ja, jeg har høy utdannelse med master innen markedsføring og jeg jobber i butikk. På en måte ønsker jeg å få bruk for utdannelsen på ett høyere nivå, jeg har aldri jobbet med det før siden jeg ble nyutdannet i fjor. Men på en annen side trives jeg med å jobbe i butikk, ulempen er at jeg har bare en ekstrahjelp stilling og jeg ønsker noe fast. Det er også vanskelig å få noe fast i butikkbransjen, så det er mulig jeg må søke meg etter noe annet (har søkt men har ikke fått noe napp på andre jobber enda). Jeg føler meg litt mislykket, men igjen så er jeg likevel glad for de to butikkjobbene jeg har. Likevel er det heller ikke forsent for meg å få noe annet om det skulle dukke noe opp. For om jeg mistrives så kan jeg alltids søke på andre ting Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg også akseptert mer at trivsel er viktigere enn lønn og status. Jeg skjønner deg godt TS! Det er ikke teit av deg å ønske en mann som har høyere utdanning, det er naturlig for oss damer Har selv en IT mann. Vurderer selv å studere litt IT Anonymkode: dc6a0...9b2 Ja, jeg tror mange føler seg litt mislykket når det har blitt sånn, og det tar litt tid til å akseptere. jeg trives veldig godt med jobben min. og tror ikke jeg kommer til å ta noen kontorjobb på en stund. Du får nok sikkert jobb, hvis du velger å flytte på deg litt, men skjønner hvis du har mann
Charlene87 Skrevet 10. november 2017 Forfatter #12 Skrevet 10. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bachelor i sykepleie og jobber nå som portør - som ikke krever noe utdannelse 😝😝 turnusjobb og travelheten holdt på å knekke meg. Jeg elsker nye jobben min, får pasientkontakt og føler meg viktig samtidig som jeg kun jobber dagtid og har fri alle helger! Det eneste jeg misliker er studielånet jeg fortsatt betaler på, for en utdannelse jeg ikke bruker. Utenom det stortrives jeg. Og jeg vet at folk sier forskjellig om mitt yrkesvalg på sykehuset, men jeg, kroppen min og familien min har det bra - og det er det eneste som betyr noe. Det neste viktige er: liker DU jobben din? Anonymkode: 8b1a9...9c9 Takk , for fine ord, familen min og venner har det bra, og jeg har det bra. Har ikke lyst til å flytte ut, bare for å få en kjedelig jobb, selv om jeg tenker pengene frister noe veldig. Jeg liker jobben min veldig godt
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #13 Skrevet 10. november 2017 Sånn i forhold til status så skal du ikke tenke på det, Ts. Folk flest tenker virkelig ikke at en med reiseliv eller sykepleie som utdannelse er bedre enn folk med butikkjobb eller uutdannet kontorjobb. Tvert i mot er det meste bedre (for personen som er det) enn å være sykepleier og reiseliv en kjent ikke-utdannelse som ikke ansees som utdannelse. En god butikkansatt er meget godt ansett og en engasjert kelner er en respektert person. Det er alle de uangasjerte og kunnskapsløse som går og driver og er sure på jobb folk ser ned på. Og dem ser man ned på selv når de utdanner seg til lege. Eller - man ser mer ned på dem om de velger et høystatusyrke fordi inkompetansen deres synes så mye bedre i slike yrker.. Anonymkode: 087f8...90a
Charlene87 Skrevet 10. november 2017 Forfatter #14 Skrevet 10. november 2017 10 timer siden, Horten Market skrev: Nei, det er da helt normalt. Som andre sier: Det viktigste er at DU trives i jobben. Du lever ikke for å tilfredsstille andres forventninger til deg, men dine egne. Tror du jeg kunne datet revisorer og leger da? xD. Jeg tjener ikke mye da, fins det mannlige golddiggers? så lenge man er pen og grei , så er det vel bra nok?
caskerette Skrevet 10. november 2017 #15 Skrevet 10. november 2017 Kjenner ei med bachelor hun aldri får brukt som stortrives som servitør iaf. Jeg stusser litt på mannfolkønsket, dog. Ikke noe i veien for å ønske deg en mann med høyere utdanning, du har det selv og det er naturlig å tenke at de vil være på samme nivå som deg intellektuelt og sånt. Men du selv har valgt en litt utradisjonell vei, det kan være at menn med yrkesutdanning el.l kan overraske deg. Jeg ville ikke avskrevet dem.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #16 Skrevet 10. november 2017 6 minutes ago, caskerette said: Kjenner ei med bachelor hun aldri får brukt som stortrives som servitør iaf. Jeg stusser litt på mannfolkønsket, dog. Ikke noe i veien for å ønske deg en mann med høyere utdanning, du har det selv og det er naturlig å tenke at de vil være på samme nivå som deg intellektuelt og sånt. Men du selv har valgt en litt utradisjonell vei, det kan være at menn med yrkesutdanning el.l kan overraske deg. Jeg ville ikke avskrevet dem. Men den graden TS har krever da ikke så mye intellektuelt? Poenget mitt er at bare fordi man har høy eller lav utdannelse, så betyr ikke det automatisk tilstedeværelse eller fravær av intellektuelle evner. Mange som jobber i ufaglærte yrker tar også kurs, eksamen eller fagbrev der de må studere. Til og med mine 2 søsken som knapt åpnet skolebøkene da de gikk på vgs har nå begge tatt fagbrev mens de jobbet, innenfor tekniske noe kompliserte fag som krever matematikk. At man har studert litt betyr ikke at man har superoverlegne intellektuelle evner eller noe. Tar man en grad i for eks fysikk, så kan jeg være med på at du sannsynligvis har en del i hodet, men mange høyere utdanninger krever ikke mer intellektuelt enn fagbrev/ yrkesfag gjør. Anonymkode: 9dab7...2ee 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #17 Skrevet 10. november 2017 Jeg har utdannelse innen språkvitenskap, håper å finne en trygg kontorjobb hvor jeg får brukt utdanninga, men jobber i blomsterbutikk og har nå lært å lage alle typer buketter og dekorasjoner og stortrives med det. Det er kjipt når jeg får høre at jeg kaster bort utdanninga...men finner jo ikke jobb. Det var lite gjennomtenkt og vet jo ikke hva slags jobber jeg kan få, jeg fulgte bare rådet om å studere det som interesserer meg Anonymkode: 33e3c...427
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #18 Skrevet 10. november 2017 Du valgte reiselivsledelse på grunn av status? Kan du forklare dette for meg? For meg sier ikke dette seg selv. Anonymkode: 7e9d0...da8 5
Charlene87 Skrevet 10. november 2017 Forfatter #19 Skrevet 10. november 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du valgte reiselivsledelse på grunn av status? Kan du forklare dette for meg? For meg sier ikke dette seg selv. Anonymkode: 7e9d0...da8 Man kan få en del kontorjobber, med den utdanninga jeg har men jeg valgte også pga jeg var interresert i å jobbe innenfor reiselivsnæringen.
Charlene87 Skrevet 10. november 2017 Forfatter #20 Skrevet 10. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men den graden TS har krever da ikke så mye intellektuelt? Poenget mitt er at bare fordi man har høy eller lav utdannelse, så betyr ikke det automatisk tilstedeværelse eller fravær av intellektuelle evner. Mange som jobber i ufaglærte yrker tar også kurs, eksamen eller fagbrev der de må studere. Til og med mine 2 søsken som knapt åpnet skolebøkene da de gikk på vgs har nå begge tatt fagbrev mens de jobbet, innenfor tekniske noe kompliserte fag som krever matematikk. At man har studert litt betyr ikke at man har superoverlegne intellektuelle evner eller noe. Tar man en grad i for eks fysikk, så kan jeg være med på at du sannsynligvis har en del i hodet, men mange høyere utdanninger krever ikke mer intellektuelt enn fagbrev/ yrkesfag gjør. Anonymkode: 9dab7...2ee At de mannfolka har tatt en del fagbrev, kurs, livserfaring osv, funker selvfølgelig fint det og, så lenge jeg kan ha en intektuell samtale med partneren så er det bra nok det Var faktisk på en date her i kveld han hadde en bachelorgrad, men hadde ikke mye til sosiale antenner :/ maks turn off
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå