AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #1 Skrevet 9. november 2017 Hun har godt språk. Hun kjenner alle bokstavene i stor og liten form blokkbokstaver, hun skriver enkle ord fonetisk (og feilstavet) og leser overraskende godt for sin alder. Hun leser tekst på bøker ment for hennes alder men må få hjelp til ord innimellom. Så det er feil å si at hun leser og skriver, men hun har definitivt knekket koden. Men bleia er på, gitt. Vi har både sete og potte. Hun sitter best på setet. Vi har prøvd å ta bleia av og erstatte med truser. Det var en uke i august hvor vi vasket dammer overalt. Hun tisset I trusa og gav ikke tegn til noe før det ble kaldt/ubehagelig og hun ville ha ny bleie eller truse. I disse dagene satte vi henne hyppig på do, og spurte som gærne papegøyer hele dagen om hun måtte. Etter den uken uten resultat gav vi opp litt og tenkte å drøye siden hun ikke er klar. I høstferien tok vi en ny runde. Niks. Nå har vi siden høstferien satt på do når hun står opp ved måltid, ved tannpuss og ofte ved bleieskift om det passer. Hun sitter der gjerne I noen minutter. Men tisser aldri. Om morgenen har hun sitt der I nesten ti minutter og sunget og tøysa også nesten sprengfylt den første bleia som kommer på etterpå. Hjelp. Råd? Anonymkode: 5ecea...144
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 Ser at det virker absurd å sammenligne lesing og bleie, men det er for å forsøke å forklare modenhet og at hun er sterk i språk for en treåring. Anonymkode: 5ecea...144 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 Hun er rett og slett ikke klar enda. Blæra er ikke en viljestyrt muskel, så det har ikke noe for seg å presse frem bleieslutt. Selv om hun er flink til å lese.. Barn er forskjellige når det kommer til å sitte, krabbe, gå, slutte med bleie. Mine døtre sluttet med bleie når de var hhv 2 år og 3 år. (Begge var like tidlig ut å lese...) Anonymkode: 570f3...044 9
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #4 Skrevet 10. november 2017 Tror ikke det er noen sammenheng mellom leseevne og når man er klar for bleieslutt... kanskje ble det drøyt mye press fra dere der en periode også? Tenk så slitsomt å bli mast sånn på ang noe du ikke har løst helt enda... hadde fått noia selv. Anonymkode: 88246...83f 11
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #5 Skrevet 10. november 2017 Man må være fysisk moden for å slutte med bleie .. Anonymkode: a881f...462 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #6 Skrevet 10. november 2017 Ikke stress! Anonymkode: 74865...d51 2
Jabbadabbaduu Skrevet 10. november 2017 #7 Skrevet 10. november 2017 Sønnen vår er også moden og langt framme med mange ting (tall, bokstaver, forståelse etc), men han var ikke klar for å slutte med bleie før han var 3 år og 5 måneder. Vi ventet til vi kunne se at han var helt klar over når han skulle tisse og bæsje. Han sa fra ofte, før han gjorde det, i bleia. Da forberedte vi ham på det en kort stund før, uten å snakke det ihjel, og sa at «I sommerferien skal du gå uten bleie om dagen. Hvis du sitter på do eller potte og prøver, så får du klistremerke, og hvis det kommer bæsj eller tiss, så får du en non stop». Dette praktiserte vi, og vi var nøye med å ikke bombardere med spørsmål om han skulle på do, og beit oss i tunga for å være heeeeelt cool hvis han tisset/bæsjet i buksa. Gjorde ikke noe nummer av det, men roste når han satte seg på potte/do eller tisset på et tre i hagen. Etter 4-5 dager var han bleiefri på dagtid. Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #8 Skrevet 10. november 2017 Gutten min var helt lik, men sluttet ikke med bleie før han var neste fire år, det har jo ingen sammenheng. Kan de ikke holde seg så kan de ikke holde seg liksom. Han er førskolegutt nå og leser som om han alltid har gjort det, han kunne alle bokstavene (lese dem altså, ikke hele ord) når han var to år. Anonymkode: 6d1b2...2c4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #9 Skrevet 10. november 2017 Synes det høres spesielt ut at ei tre år gammel jente leser. Lurt å være forsiktig så man ikke presser barnet, som skal være nettop dét - et barn. Anonymkode: 646cb...892 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #10 Skrevet 11. november 2017 Lesing og bleieslutt har ikke noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: 965fe...99a 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #11 Skrevet 11. november 2017 Jeg mener å ha hørt at noen barn lærer ting litt «skjevt». Dvs at hjernen deres fokuserer på en ting av gangen på en måte. Så da er hun kanskje litt tidlig ute med noe, mens sent ute med annet. Min niese er akkurat blitt to år. Hun snakket usedvanlig tidlig og veldig rent. Men hun går fortsatt veldig dårlig i en alder av 2år. Jeg syns uansett ikke dere skal stresse med henne. Hun trenger hverken lese eller slutte med bleie når hun er 3år. Anonymkode: 6fffa...22c 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #12 Skrevet 11. november 2017 Fortsett å spørre henne om hun vil prøve å gå på do i ny og ne, gå all in neste sommer 😊 Anonymkode: c38dc...b66 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #13 Skrevet 11. november 2017 Mitt råd er slapp av. Hun er bare tre. Skjønner ikke hvorfor du drar inn dette med bokstaver og sånt. Anonymkode: 1f115...d58 2
Glød Skrevet 13. november 2017 #14 Skrevet 13. november 2017 Barnet mitt på 3 har lenge vært bleiefri, men skriver ikke en eneste bokstav. Siden det ikke har noen sammenheng har det aldri slått meg å nevne disse to egenskapene i samme setning før nå. Tilrettelegg for muligheten til å gå på do, så kommer det når det kommer.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #15 Skrevet 13. november 2017 Utvikling fungerer ikke slik som du beskriver. At hun er tidlig på å lese bokstaver så da skal hun være tidlig ute med alt? Det å slutte med bleie, og ikke minst lykkes med det kreves det to ting som må være koordinert. Modenhet, altså forstå konseptet å sitte på do. Og modenhet fysisk, altså forstå at man kan holde igjen hvis man må tisse, og skjønne selv at nå signaliserer hjernen at jeg må tisse. Noen barn kan syns det er veldig stas med do, og være opptatt av bæsj osv. Men får ikke til å tisse mens man sitter på do. Uansett hvordan man vrir og vender på ting skal foreldre legge til rette for utvikling. Men det er barna selv som bestemmer når de er klar for å gå, slutte med bleie osv. Det å presse et barn kan skape vegring som igjen kan skape problemer for utviklingen. Mitt råd er å ikke mase om dette, men legg det inn i rutinen. Prøv å gå på do som det første man gjør når man våkner. Prøve å gå på do når man kommer hjem fra bhg. Så må man lese barnet. Syns de det er stas å sitte på do kan du godt gi henne tid. Syns hun det er kjipt skal du ikke stresse med det. Finnes også mye info og råd om det på nettet. Og husk å ikke ta til deg alle råd, og gjøre litt sånn og litt sånn. Dovaner er nettopp det, vaner. Så prøv å finn en stabil rutine dere kan følge. Lykke til. Anonymkode: 3c506...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #16 Skrevet 13. november 2017 Slutt med maset. Anonymkode: 61f57...8a6
Outlander Skrevet 13. november 2017 #17 Skrevet 13. november 2017 Det kan være noe med trygghet å gjøre, spesielt hvis hun er litt foran i andre deler av utviklingen. Gi det litt tid, det kommer! Kanskje slutt å mase så mye nå frem til juleferien og da kan dere begynne å jobbe litt mer med henne når dere har fri.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #18 Skrevet 13. november 2017 På 10.11.2017 den 19.52, AnonymBruker skrev: Synes det høres spesielt ut at ei tre år gammel jente leser. Lurt å være forsiktig så man ikke presser barnet, som skal være nettop dét - et barn. Anonymkode: 646cb...892 Det er ikke så veldig uvanlig. Det er sjeldent barn i denne alderen presses til å lese. De fleste finner ut av det på egenhånd, eller krever å lære det (indre motivert). De elsker mønstre og lyder i denne alderen, så det er den perfekte alderen å lære bokstaver! -pedagog Anonymkode: f8550...a8d
Million Skrevet 13. november 2017 #19 Skrevet 13. november 2017 Min sønn sluttet ikke med bleie før han var 3 år og 8 måneder. Det er ganske sent, men til gjengjeld var han da helt klar. Ingen uhell på natten eller i sengen noensinne etter bleieslutt, og jeg kan heller ikke huske mer enn et par tisseuhell på dagtid. Ingen uhell med bæsjing, det kom i do.
Amalie123456 Skrevet 21. november 2017 #20 Skrevet 21. november 2017 På 11.11.2017 den 16.26, AnonymBruker skrev: Jeg mener å ha hørt at noen barn lærer ting litt «skjevt». Dvs at hjernen deres fokuserer på en ting av gangen på en måte. Så da er hun kanskje litt tidlig ute med noe, mens sent ute med annet. Min niese er akkurat blitt to år. Hun snakket usedvanlig tidlig og veldig rent. Men hun går fortsatt veldig dårlig i en alder av 2år. Jeg syns uansett ikke dere skal stresse med henne. Hun trenger hverken lese eller slutte med bleie når hun er 3år. Anonymkode: 6fffa...22c Dette har jeg også lært noe om. Så stemmer nok. Ofte er barn gode på enten fysiske eller psykiske ting. Det er gjerne litt enten eller ja. Vet om ei lita jente som sluttet med bleie veldig tidlig og begynte å gå veldig tidlig ( 10 måneder når hun begynte å gå og 1 år og 10 måneder når hun sluttet med bleie). Men språket henne ble ikke forståelig for hun var nærmere 3 1/2 år. Så ja, barn utvikler seg litt skjevt 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå