Gå til innhold

Hvor sunt er egentlig te?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste blitt veldig glad i te etter at jeg prøvde en type fra Pukka. Har kjøpt inn flere forskjellige, og kan drikke opp til tre kopper om dagen. 

Men hvor sunt er det egentlig? Har det noen helsevinnende effekt eller er det bare svada? 

Anonymkode: b152a...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ikke til Pukka te, jeg kjøper kun te i løs vekt, og kun grønn te og hvit te som skal være meget sunt.

Anonymkode: 8eaa2...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tenker på som også er te drikker er tennene. Jeg prøver å ikke drikke for mye "sur" te, altså der det er sitron og annen sitrus. Bruker også bare søtningstabletter så blir jo i grunn vann med smak. Men det er jo vanndrivende mye av det, så pass på å drikke nok vann mellom :) 

Anonymkode: fa3b4...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg tenker på som også er te drikker er tennene. Jeg prøver å ikke drikke for mye "sur" te, altså der det er sitron og annen sitrus. Bruker også bare søtningstabletter så blir jo i grunn vann med smak. Men det er jo vanndrivende mye av det, så pass på å drikke nok vann mellom :) 

Anonymkode: fa3b4...d97

Skjønner. Jeg bruker ikke søtningstabletter. :) 

Anonymkode: b152a...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drikker te fra tørkede urter og frukter så er nok det sunnere enn mye annet. Selv liker jeg best fruktte eller røde teer. 

Anonymkode: a38db...cbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaslags te da? Pukka har veldig mange sorter. I sort, grønn og hvit te er det antioksidanter og sikkert endel vitaminer/mineraler/sporstoffer som er nyttige, men det som er hovedgrunnen til at man drikker det er at det gir kroppen et "kick" når man er trøtt, noe som er ok for noen, men som sliter ut binyrene mere om man allerede har binyretretthet. Det har jeg så jeg unngår det for tiden.

Og så har vi urte- og krydderte, og veldig mange urter og krydder har utrolig mange gode egenskaper. Om du velger en urtete, se på ingredienslista og google urtene. Urter og krydder er faktisk veldig viktig å få i seg. F.ex nesle er veldig næringsrikt og tilfører kroppen mineraler som styrker bein og tenner, peppermynte og lakrisrot hjelper på fordøyelsen, kamille skal være godt for nyrene, salvie dreper bakterier og virker særlig på kvinners forplantningssystem, lavendel er beroligende etc. etc.

Pass på med teer at de ikke inneholder "naturlig smak" da dette er egentlig forkledt MSG som er et veldig omstridt tilsetningsstoff som jeg tror man gjør lurt i å unngå.

Nå tror jeg jeg må ha meg en kopp yogi-te :) 

Anonymkode: 20a90...54a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fruktte er nok bare vann med smak. Så det blir som varm saft uten sukker. 

Men stort sett alle andre teer er jo basert på planter, urter og vekster. Flere med mange antioksidanter i. 

Som en annen sier så kan tenna være det eneste som lider her. Man kan fort få fargebelegg på tenna og te med mye syre er nok ikke så lurt. Men igjen så er det hundre ganger bedre enn lettbrus :) 

Anonymkode: 1718e...904

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamillete er bevist å ha beroligende effekt og det kan styrke immunforsvaret. Det ble funnet betydelig økte mengder av et stoff som dreper mikrober i urinen hos mennesker som drakk kamillete. Dette stoffet holder seg også i økte mengder lenge, typ 1-2 uker etter man har drukket den. 

Fruktte og grønn te inneholder antioksidanter og er IKKE vann med smak som en bruker sier over. Det forebygger kreft. 

Anonymkode: e2dd6...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fruktte er nok bare vann med smak. Så det blir som varm saft uten sukker. 

Men stort sett alle andre teer er jo basert på planter, urter og vekster. Flere med mange antioksidanter i. 

Som en annen sier så kan tenna være det eneste som lider her. Man kan fort få fargebelegg på tenna og te med mye syre er nok ikke så lurt. Men igjen så er det hundre ganger bedre enn lettbrus :) 

Har drukket te nesten hver dag i mange år og har veldig hvite tenner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har drukket te nesten hver dag i mange år og har veldig hvite tenner. 

Det er jo fint. Men spør en tannlege om te. Te, kaffe og vin er noe av det som gir mest misfargingen på tennene. Men det kommer vel an på din type emalje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kamillete er bevist å ha beroligende effekt og det kan styrke immunforsvaret. Det ble funnet betydelig økte mengder av et stoff som dreper mikrober i urinen hos mennesker som drakk kamillete. Dette stoffet holder seg også i økte mengder lenge, typ 1-2 uker etter man har drukket den. 

Fruktte og grønn te inneholder antioksidanter og er IKKE vann med smak som en bruker sier over. Det forebygger kreft. 

Jeg skrev fruktte. Ikke grønn te. Grønn te er jo veldig bra. Hvit og sort også. Og urtete. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev fruktte. Ikke grønn te. Grønn te er jo veldig bra. Hvit og sort også. Og urtete. 

Og jeg skreiv at fruktte inneholder antioksidanter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg skreiv at fruktte inneholder antioksidanter ;)

Like mye som hvit, sort og grønn? 

For meg er fruktte som saft. Mye syre. Smaker ikke te heller. Men men. Folk liker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sort te er ikke sunt. Grønn te, krydder te og nype te er sunnest. Særlig den siste.

Anonymkode: 33260...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sort te er ikke sunt. Grønn te, krydder te og nype te er sunnest. Særlig den siste.

Jeg har lest at sort te er sunt, har masse antioksidanter, samt bakteriedrepende.

Hilsen koffein-avhengig ;)

Anonymkode: 0fde5...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 10.11.2017 at 10:57 PM, AnonymBruker said:

Jeg har lest at sort te er sunt, har masse antioksidanter, samt bakteriedrepende.

Hilsen koffein-avhengig ;)

Sort te er ikke sunt nei. Akkurat som kaffe. Skal du unngå koffein må du og unngå sort te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sort te er ikke sunt nei. Akkurat som kaffe. Skal du unngå koffein må du og unngå sort te.

Hvor står det at jeg skal unngå koffein?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...