AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #1 Skrevet 9. november 2017 Skolen jeg har barn på er full av disse. Jeg har også jobbet på samme skole som tilkallingsvikar. Og gjengangeren er at disse barna kommer fra arabiske land, og land i Afrika. Hvorfor er så mange av dem så sinte og voldelige? Den minste lille pirk fra en annen elev, og hånden knyttes, eller skjellsordene kommer. De arabiske går gjerne totalt i tottene på hverandre av små bagateller. Noen norske barn er så klart også problembarn, men andelen av de utenlandske er så enormt mye høyere. Har dere erfaringer med det samme? Er dere bekymret for barna deres i skolen pga dette? Anonymkode: 77dd3...12b 10
herzeleid Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 (endret) Minner meg om da jeg spilte fotball i tenårene i Oslo. Stort sett gikk kampene helt fint, men som oftest når vi spilte mot lag fra enkelte deler av byen, der innvandrere var kraftig overrepresentert, haglet det med drittslenging og trusler, med heller tvilsom norsk uttale. Det fortonet seg som en absurd opplevelse, fordi en gikk fra å spille med og omgås relativt normalt høflige mennesker, til folk som sa ulike variasjoner av "morrachnuller" gjennom hele kampen. Lærdommen for min del ble noe i retning av at jeg ikke skal flytte til disse områdene i allefall. Så ja, har lignende erfaring. Endret 9. november 2017 av herzeleid 13
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 Drit ihvertfall i å diskutere at sånt kommer fra genetikk eller arvelige forhold. Det handler om alle sider ved oppvekstmiljøet. Anonymkode: 396d9...acc 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #4 Skrevet 9. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Drit ihvertfall i å diskutere at sånt kommer fra genetikk eller arvelige forhold. Det handler om alle sider ved oppvekstmiljøet. Anonymkode: 396d9...acc Selvfølgelig, for ingenting kan tilskrives genetikk eller arvelige forhold, det er jo helt absurd, lissom... Anonymkode: f9636...707 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #5 Skrevet 9. november 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig, for ingenting kan tilskrives genetikk eller arvelige forhold, det er jo helt absurd, lissom... Anonymkode: f9636...707 Nope, problematferd kan ikke det. Anonymkode: 396d9...acc 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #6 Skrevet 9. november 2017 Det er jo mere konflikter i de landene enn her, og barna tar jo etter foreldrene, så.... Anonymkode: c644f...779 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #7 Skrevet 9. november 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope, problematferd kan ikke det. Anonymkode: 396d9...acc Et kjapt googlesøk viser at du tar feil http://www.ppt-ot.no/Atferdsvansker.9UFRjKYq.ips "Følgende elementer kan vikre inn på atferdsvansker i ulike aldergrupper: Svikt i samspill i familien Rusrelatert skade i svangerskap Genetiske årsaker Lærevansker Motivasjon Sosiale vansker i hjem og/eller skole Konsentrasjons- og oppmerksomhetsproblemer Psykiske vansker, angst og depresjon Læringsmiljø og klasseledelse Ungdomstid og pubertet Fysisk og/eller psykisk krenkelse, traumer, krigstraumer, vold Språkvansker Sosial ekskludering, mobbing" Anonymkode: f9636...707 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #8 Skrevet 10. november 2017 Det har ikke med gener å gjøre men med kultur. Det du beskriver er jo æreskultur. Samfunn hvor klan og familie dominerer samfunnet, og ikke staten, har ofte æreskultur. Det tar lang tid, ofte mange hundre år å endre en slik kultur. Nordmenn har ikke æreskultur. Nordmenn har skamkultur. Det er to helt forskjellige verdener. Anonymkode: 8fcc9...dbe 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #9 Skrevet 10. november 2017 6 hours ago, AnonymBruker said: Skolen jeg har barn på er full av disse. Jeg har også jobbet på samme skole som tilkallingsvikar. Og gjengangeren er at disse barna kommer fra arabiske land, og land i Afrika. Hvorfor er så mange av dem så sinte og voldelige? Den minste lille pirk fra en annen elev, og hånden knyttes, eller skjellsordene kommer. De arabiske går gjerne totalt i tottene på hverandre av små bagateller. Noen norske barn er så klart også problembarn, men andelen av de utenlandske er så enormt mye høyere. Har dere erfaringer med det samme? Er dere bekymret for barna deres i skolen pga dette? Anonymkode: 77dd3...12b Tuller du? Du er lærer og vet ikke et par grunner til hvorfor barn kan bli voldelige og utagerende? Som for eks traumer eller psykopati? Om det er sant og du er lærer og du ikke kan elemæntere ting om mennesker, så frykter jeg for den norske skolen Anonymkode: 58f97...fa6 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #10 Skrevet 10. november 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Tuller du? Du er lærer og vet ikke et par grunner til hvorfor barn kan bli voldelige og utagerende? Som for eks traumer eller psykopati? Om det er sant og du er lærer og du ikke kan elemæntere ting om mennesker, så frykter jeg for den norske skolen Anonymkode: 58f97...fa6 Traumer eller psykopati? Om det er slik at mange barn fra samme bakgrunn har like tendenser, da er det nærliggende å se på sosiale mekanismer. Det kan være hvordan de blir møtt, det kan være fellesnevner i oppdragelsen. Slike kulturelle, bakgrunn, identitetsgreier er veldig vanskelig å endre. Det er bare å holde seg unna. Bosette seg et annet sted. Anonymkode: f4153...8df 5
Sirah Skrevet 10. november 2017 #11 Skrevet 10. november 2017 Det kan vel kanskje ha en sammenheng med hva disse barna ofte har vært gjennom? Har du flyktet fra krig og elendighet vil jeg tro det gjør noe med deg som menneske....
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #12 Skrevet 10. november 2017 Mine barn kommer ikke til å gå på skoler hvor innvandrere er overrepresentert nei, så akkurat det trenger jeg ikke bekymre meg for. Heldigvis. Jeg har bodd på Grønland og Tøyen som student og selv sett litt av hvert. Anonymkode: 8c48a...7f0 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #13 Skrevet 10. november 2017 6 minutter siden, Sirah skrev: Det kan vel kanskje ha en sammenheng med hva disse barna ofte har vært gjennom? Har du flyktet fra krig og elendighet vil jeg tro det gjør noe med deg som menneske.... Men alle disse barna er jo ikke flyktninger, mange er jo også født i landet, og oppførselen er ikke bedre av den grunn. Anonymkode: b6c82...a30 8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #14 Skrevet 10. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men alle disse barna er jo ikke flyktninger, mange er jo også født i landet, og oppførselen er ikke bedre av den grunn. Anonymkode: b6c82...a30 De lærer seg ukultur fra sine nærmeste, foreldre som har dratt med seg ukultur fra hjemlandet sitt. Anonymkode: 8c48a...7f0 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #15 Skrevet 10. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tuller du? Du er lærer og vet ikke et par grunner til hvorfor barn kan bli voldelige og utagerende? Som for eks traumer eller psykopati? Om det er sant og du er lærer og du ikke kan elemæntere ting om mennesker, så frykter jeg for den norske skolen Anonymkode: 58f97...fa6 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Skolen jeg har barn på er full av disse. Jeg har også jobbet på samme skole som tilkallingsvikar. Og gjengangeren er at disse barna kommer fra arabiske land, og land i Afrika. Hvorfor er så mange av dem så sinte og voldelige? Den minste lille pirk fra en annen elev, og hånden knyttes, eller skjellsordene kommer. De arabiske går gjerne totalt i tottene på hverandre av små bagateller. Noen norske barn er så klart også problembarn, men andelen av de utenlandske er så enormt mye høyere. Har dere erfaringer med det samme? Er dere bekymret for barna deres i skolen pga dette? Anonymkode: 77dd3...12b Tror ikke TS er lærer. Vi vet bedre... Anonymkode: cc915...096 1
Sirah Skrevet 10. november 2017 #16 Skrevet 10. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men alle disse barna er jo ikke flyktninger, mange er jo også født i landet, og oppførselen er ikke bedre av den grunn. Anonymkode: b6c82...a30 Les: Ofte. Sier ikke at det gjelder alle.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #17 Skrevet 10. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke TS er lærer. Vi vet bedre... Anonymkode: cc915...096 Og godt er det. Et menneske som har et slikt syn på barn, bør ikke jobbe på skole eller barnehage. Barna kan oppføre seg sånn pga. De har traumer eller at de ikke skjønner hva som blir sagt. Selvsagt er det andre faktorer som spiller inn, men jeg tror disse to faktorene er større enn kultur, når det gjelder små barn. Anonymkode: cb0cd...b93 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #18 Skrevet 10. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Tuller du? Du er lærer og vet ikke et par grunner til hvorfor barn kan bli voldelige og utagerende? Som for eks traumer eller psykopati? Om det er sant og du er lærer og du ikke kan elemæntere ting om mennesker, så frykter jeg for den norske skolen Anonymkode: 58f97...fa6 Har jeg sagt det? Anonymkode: 77dd3...12b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #19 Skrevet 10. november 2017 Minner meg om en gang på ungdomsskolen når en arabergutt klapset til meg i fjeset fordi jeg dultet borti han... Stod der som et spørsmålstegn etterpå. Men for å svare på ts, jeg er også lei av voldelige utlendinger. Anonymkode: 4e5ab...d1a 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #20 Skrevet 11. november 2017 "Barn" og "utlendinger" er feil begreper, for jentene fra disse landene er det veldig få problemer med. Det er gutta og de voksne mennene som lager problemer, og grunnen er som nevnt miljø og æreskultur. Og jeg mener selvsagt ikke alle, selv om de fleste skjønner at man ikke mener alle når man diskuterer innvandrere. Anonymkode: be5e2...68d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå