Gå til innhold

Graviditet i forhold til studier?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg og sambo har pratet om å prøve å bli gravide med nestemann i juli, så h*n da (forhåpentligvis) vil komme i april neste år. Dette passer best i forhold til mine studier, det andre alternativet er å vente til jeg er ferdig med utdanning.

Leste i et innlegg for noen dager siden at man kunne søke permisjon og studelån om hverandre, og da få det gjort om til stipend, men det medfører jo selvsagt at studiene blir utsatt et år, noe jeg ikke ønsker.

Dersom vi er så heldige å få nummer to neste vår, vil h*n jo være 4-5 mnd før neste semester begynner igjen, og med litt flaks vil ting da gå litt mer på skinner enn de første mnd, med tanke på amming og søvnrutiner og sånn. (Mulig jeg er helt på jordet, for vi var usannsynlig bortskjemte med snuppa som har sovet hele netter helt siden hun ble født!)

Hva tror dere vil lønne seg i forhold til graviditet og studier, legger jeg for mye press på meg selv (og babyen) ved å droppe permisjonen og heller fortsette studiene? Bør kanskje legge til at mesteparten av forelesningene er frivillige, og at vi har hjemmeeksamen, så det er ikke mye jeg _må_ være på skolen heller.

Håper noen kan hjelpe meg litt her! Vet at det selvfølgelig er opp til meg selv hvordan jeg velger å løse dette, men det er alltid greit å ta imot råd og andre meninger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg går forresten "bare" deltid, så jeg har jo større frihet enn de som går fulle dager da. Går bare på skoleen to dager i uken, og da er gruppearbeidet lagt opp til å passe inni disse to dagene.

Vi har ingen ordinære eksamener, bare hjemmeeksamener/essay, pluss noen få obligatoriske seminarer per semester.

Begynte på skolen når snuppa var 10 mnd, og har bare hatt henne hos dagmamma de to dagene jeg er på skolen, og det har gått greit hittil. Er jo selvfølgelig klar over at det blir endel mer jobb med en til, men det er jeg forberedt på. Snuppa kommer mest sannsynlig til å begynne i barnehage til neste år, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre det da, mtp fulltid eller deltid. Mye man skal tenke på!

Gjest Mamma'n
Skrevet

Jeg tok årsstudium (tidl. grunnfag) som privatist da jeg var hjemmeværende. Minstemann var sju mnd da jeg begynte i januar, og så tok jeg eksamen i mai/juni. Det gikk greit, men så var han veldig rolig, da... Eldstemann var i bhg tre dager i uka, så de ble brukt flittig, ellers så hadde pappaen permisjonen sin, og jeg fikk lån og stipend som gjorde at jeg "hadde råd" til å være hjemme litt lenger enn de vanlige 11 mnd. Dette passet utmerket for oss! :wink:

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk fødselsstipend og tok permisjon fra studiene da jeg fikk sistemann. Jeg planla å være hjemme iallefall to semester. Det ble etterhvert litt kjedelig så jeg forsøkte meg på ett lite vekttalsstudium med forelesninger bare to dager i uka. Etter en stund syntes jeg imidlertid det ble for tøft - og valgte å være hjemme på full tid igjen. Nå i ettertid er jeg veldig glad for at jeg valgte å være hjemme - det var igrunnen en hærlig tid med tid til masse kos... :)

Skrevet

Jeg synes det virker som en god idé å få nummer to på det tidspunktet du nevner. Tenk så fint å allerede ha "unnagjort" to barn når du er ferdig utdannet og skal søke jobber! Og hvis dere er litt lure, kan mannen din ta mesteparten av svangerskapspermisjonen. På den måten får dere mye mer tid sammen og sammen med babyen, uten å tape noe særlig økonomisk. Gitt at du kan være så mye hjemme som du sier, altså. Det er såklart ingen spøk å ha småbarn i studietiden, men det er sannelig ikke lett å skulle få flere unger når du er helt ny i fast jobb heller. Vil gjerne ha flere barn, men har det fryktelig fint på jobben, og vil ikke "forsvinne" med en gang jeg har fått jobb heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...