AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #1 Skrevet 9. november 2017 Er det bare jeg som gruer meg så inderlig til både farsdag og morsdag? Har ikke det beste forholdet til noen av dem, og har et spesielt anstrengt forhold til min far. Likevel føler jeg meg pålagt å gratulere han på selve dagen, men får en klump i magen av å tenke på hvordan. Har ikke så lyst å kjøpe gave (han takker svært sjeldent for det), og post på sosiale medier føler jeg blir så falskt! Mange legger jo ut fine bilder og skriver "Gratulerer til verdens beste pappa!" osv. Men når jeg ikke synes at han er det? Hva skal jeg gjøre da? Det skal sies at jeg prøver å ivareta det lille som er igjen av "forholdet", men er ganske lei av at det hele tiden er jeg som gir og aldri får noe respons tilbake. Sukk. Er det flere som er i samme situasjon? Anonymkode: 5bd38...fdd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 Bare forbigå dagen i stillhet - det er HELT greit. Anonymkode: d3da6...ac7 20
Minlillelykke Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 Må du det da? Farsdag var noe vi feiret mest da vi var små, hvor pappa fikk gaver vi hadde laget, og evt en kake vi hadde vært med på å bake. Jeg prøver å vidreføre det, selvom jeg i år har kjøpt en ulltrøye til pappaen her i huset som fryser veldig på turene sine. Så får toåringen lage noe fint. 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #4 Skrevet 9. november 2017 Dropp det da. Når han er så utakknemmlig fortjener han ingenting. Anonymkode: 26bf3...922 4
ForestRun Skrevet 9. november 2017 #5 Skrevet 9. november 2017 Jeg kommer ikke til å gi far noe oppmerksomhet heller 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #6 Skrevet 9. november 2017 Lær deg å ta avgjørelser som føles riktig for deg. Vil du ikke gratulere eller gi gave til far på farsdagen så gjør du ikke det. Verken samfunnet eller faren din kan presse deg til å gjøre en frivillig handling. Dropp det i år, og føles det riktig så vet du hva du skal gjøre til neste år, og året etter det osv. Anonymkode: 4baec...463 2
Ulrikke Skrevet 9. november 2017 #7 Skrevet 9. november 2017 Jeg har et veldig fint forhold til min far, han har vært en flott far for meg (om enn litt fraværende og jobbet mye, så har han alltid brydd seg, alltid prioritert meg liksom) og han er nå en flott bestefar til min datter. MEN jeg skriver ingenting om ham i sosiale medier, og han får ikke gave. Jeg sender nok en sms, men vi gjør ikke noe særlig ut av dagen uansett. Jeg mener altså at du fint kan forbigå dagen i stillhet. Gjør som du vil. Jeg har aldri tenkt på at jeg burde skrive noe om/til ham på Facebook feks, men det kan selvfølgelig hende at jeg hadde lagt bedre merke til dem som gjør det dersom jeg hadde et anstrengt forhold til ham... Du er ikke pålagt noe som helst! En sms kan han sikkert få, i kraft av at han faktisk er din far, men han trenger ikke mer! Og ønsker du å droppe sms'en også, så gjør du det! 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 Jeg har et meget godt forhold til min far, men her passerer farsdagen i stillhet. Ingen gaver eller gratulasjoner. Samme med morsdagen, ingen feiring eller tradisjoner knyttet til den dagen heller. Jeg er en voksen dame i midten av 30-årene, og ser virkelig ikke nødvendigheten for å markere slike dager etter en viss alder. Jeg og samboeren min ikke har egne barn, heller, så det føles unaturlig å skulle lage en markering av dagen. Bare la dagen gå forbi uten et ord, tviler på at noen tenker over det. Anonymkode: e4f37...57e 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #9 Skrevet 9. november 2017 Send en sms. Anonymkode: d70cf...fb9 2
sofie777 Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 Tråden er ryddet for diskriminerende uttalelse sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #11 Skrevet 9. november 2017 Jeg syns både morsdag og farsdag er noe man bør markere litt. Det er jo på en måte en "hyllest" til alle de GODE foreldrene der ute. jeg bor ganske langt unna min far og mor nå, men jeg sender blomster med sjokolade på døren til han. Men jeg gjør det fordi han fortjener det. og han er alltid takknemlig. Høres ikke ut som din far er noe takknemlig, så jeg hadde ikke sendt han noe Anonymkode: 316c1...8d9
Chiyo Skrevet 9. november 2017 #12 Skrevet 9. november 2017 I min familie gjør vi veldig lite ut av det. Min far er aldri hjemme på farsdag fordi det er midt i jaktsesongen, og dette året er han utenlands. Han pleier ikke få noe av meg, og vi har et veldig godt forhold. Når min mor eller far får en slik gave, enten det er farsdag eller morsdag, eller om det er bursdag, så skriver jeg aldri noe på Facebook eller andre sosiale medier. Dette er en privat "feiring" in min familie, vi inkluderer ikke andre. Man kjøper ikke gave bare for å kjøpe. Hvis faren din ikke takker for gaven eller bryr seg noe særlig, så trenger du ikke gjøre noe ut av det. Hvem er det du gjør det for? Jeg tviler at noen av vennene dine på sosiale medier ligger merke til om du ikke skriver noe på Facebook. Du har ingenting du trenger å bevise. Hvis ikke faren din kommer til å merke noe uansett, så kan du like godt la være. Ikke bry deg med hva andre gjør på sosiale medier, personlig syns jeg at folk gjør for mye av slikt. Det blir liksom så fake når enkelte alltid skal spre "gleden" sin på nett. Man begynner nesten å lure på hvorfor det er viktig at de viser det til hele verden. Kanskje så er ikke alt så perfekt som det ser ut som. 1
Glød Skrevet 9. november 2017 #13 Skrevet 9. november 2017 Ignorer hele dagen, ikke noe problem. Du skylder ham ingen gratulasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #14 Skrevet 10. november 2017 TS her! Noe av problemet ligger også i at han selv ikke har noe særlig selvinnsikt, og ser ikke at han har et dårlig forhold til samtlige av barna sine (valgte oss bort pga ny familie osvosv...), og har den oppfattelsen om at han selv er verdens beste far! Det skal sies at han har fått seg ny kone (nr. 3) og det virker som om han "later" som ovenfor henne at han liksom har et så fantastisk forhold til ungene sine, når han i realiteten aldri tar kontakt med oss med mindre han har behov for en tjeneste. Orker ikke beskyldninger om å være en dårlig datter fordi jeg ikke roser han opp i skyene, men har virkelig ikke lyst å mate egoet hans heller! Han vinner uansett. Sier jeg ingenting får han "rett" i at jeg er en "egoistisk drittunge som bare tenker på meg selv", og gratulerer jeg får han "bekreftet at han er den fantastiske faren" han tror han er. Et skikkelig drittforhold, men vi bor på et så lite sted at det er umulig å kutte kontakten helt. Vil derfor prøve å opprettholde det lille som er igjen av relasjonen, men får helt angst av hele greia. Anonymkode: 5bd38...fdd
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #15 Skrevet 10. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vinner uansett. Sier jeg ingenting får han "rett" i at jeg er en "egoistisk drittunge som bare tenker på meg selv", og gratulerer jeg får han "bekreftet at han er den fantastiske faren" han tror han er. Anonymkode: 5bd38...fdd Neida. Han får ikke rett. Sannheten er at han er en middelmådig/dårlig far som ikke fortjener skryt, og du er en voksen kvinne som tar dine egne avgjørelser. Han høster som han har sådd. Hans løgner om at du er en egoist, kan du bare ignorere. Anonymkode: d3da6...ac7 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #16 Skrevet 10. november 2017 Jeg har et helt OK forhold til min far, men lar også dagen forbigå i stillhet (noen år har jeg sendt en enkel "Gratulerer på farsdagen " på sms, men det er alt). For meg er den dagen ekstremt opphauset i sosiale media/handelsstanden og handler mest om at man skal kjøpe, kjøpe, kjøpe. I likhet med valentinsdagen. Dermed føles det også helt fremmedgjørende. Jeg har selv et barn med min samboer og synes det er koselig å lage en kake her hjemme til samboeren min, men det blir mer personlig - nettopp fordi vi har et lite barn i hus og er midt i den krevende omsorgsfasen, og fordi min samboer er en utrolig snill og varm pappa som gir alt, selv når han er sliten. Om hyllesten blir en plikt, eller er unaturlig, så dropper du det. Handler om å være tro mot seg selv også. Har ikke pappaen din stilt opp for deg slik du trengte, så gir du ikke hyllest. Anonymkode: 0c7d5...841 1
Sensi Skrevet 10. november 2017 #17 Skrevet 10. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et meget godt forhold til min far, men her passerer farsdagen i stillhet. Ingen gaver eller gratulasjoner. Samme med morsdagen, ingen feiring eller tradisjoner knyttet til den dagen heller. Jeg er en voksen dame i midten av 30-årene, og ser virkelig ikke nødvendigheten for å markere slike dager etter en viss alder. Jeg og samboeren min ikke har egne barn, heller, så det føles unaturlig å skulle lage en markering av dagen. Bare la dagen gå forbi uten et ord, tviler på at noen tenker over det. Anonymkode: e4f37...57e Hmm..jeg tror de hadde blitt glade for en gratulasjons SMS likevel. En liten gest bare. :-).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå