Gå til innhold

Er begrepet rasisme blitt utvannet?

Rasisme   

23 stemmer

1. 1. Er rasisme et oppbrukt begrep?

• Ja, helt klart
      17
    • Delvis
      3
    • Nei, absolutt ikke
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener du at ordet rasist fortsatt har en reell betydning? Eller føler du at folk misbruker dette begrepet?

Anonymkode: 55560...e3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rasistene ønsker ikke å bli oppfattes som rasister så da sier de gjerne at ordet har mistet sin betydning.  Er vel menneskelig å leve i fornektelse. 

Anonymkode: fc128...fb0

• Liker 1
Skrevet

At faktisk rasisme finnes, det er helt klart. Både mot svarte og hvite, men at begrepet blir misbrukt og brukt i feile settinger er det vel få som er i tvil om.

• Liker 2
Skrevet

Folk kaller jo de som ikke liker islam rasister. Men det er fordi de ikke har noe annet å komme med i en slik diskusjon. 

Hvis man ikke liker negrer eller ser ned på andre raser. Da er man rasist. Men at man er kritisk til en religion, sekt eller personer med en annen politisk overbevisning. Det er noe helt annet. 

Jeg er ikke religiøs selv. Men jeg blir litt skremt av ha kristendommen kan drive folk til å gjøre. Mye i Norge av nordmenn. F.eks. Breivik og hans "Knights templar".  Er jeg da rasist?

Det er mye terror og kriger som foregår på grunn av religion. Når et land tar inn mange som tror på islam mot folkets vilje. Så vokser det ofte opp en aggressiv høyreekstrem bevegelse i det landet. 
Jeg er minst like redd hva de kan finne på. F.eks Breivik. Da ser jeg helst at man lytter til folket og ikke tar inn slike religiøse mennesker. Så blir det fred og ro i mitt land. Både blant de religiøse og det blir ikke et høyreekstremt ustabilt miljø. 

Dette er en del eksempler på hva jeg tror noen kan kalle rasisme. Men dette har ingen verdens ting med at noen ser ned på noen raser. Islam, Jødedommen, Hinduisme, Kristendommen osv. kommer i alle raser. Noen av disse religionene er mer aggressive enn andre for tiden. Da er det bare å styre unna hvis man liker fred, trygghet og ro. 

Anonymkode: 554f7...656

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det er flere år siden det ble utvannet.

Gjest Rosetelys
Skrevet

Selvfølgelig. Det å henge opp plakater hvor det står "It's ok to be white" er rasistisk, visst.

Skrevet

Ja det har blitt fullstendig utvannet, for lenge siden...         

Nå har vel venstrepopulistene gått over til å kalle folk de ikke liker for "nynazister" da... 

Anonymkode: 2ddcf...781

Gjest Rosetelys
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har blitt fullstendig utvannet, for lenge siden...         

Nå har vel venstrepopulistene gått over til å kalle folk de ikke liker for "nynazister" da... 

Anonymkode: 2ddcf...781

Jepp, og de treffer jo så godt også. Milo Yiannopoulos for eksempel er jo også stemplet som nazist, forstå det den som kan. Ben Shapiro også...

Skrevet

Folk legger, helt ulikt innhold i ordet, og det er alltid problematisk

Min mann er svart, derfor er også våre barn svarte, men jeg er blitt kalt rasist flere ganger. Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 4c940...a55

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rasistene ønsker ikke å bli oppfattes som rasister så da sier de gjerne at ordet har mistet sin betydning.  Er vel menneskelig å leve i fornektelse. 

Anonymkode: fc128...fb0

Å være rasist innebærer en overbevisning om at raser kan inndeles i et verdimessig hierarki. Hvordan kan man logisk sett leve i fornektelse om en slik bevisst overbevisning?

Skrevet

Folk kaller jo de som ikke liker islam rasister. Men det er fordi de ikke har noe annet å komme med i en slik diskusjon. 

Hvis man ikke liker negrer eller ser ned på andre raser. Da er man rasist. Men at man er kritisk til en religion, sekt eller personer med en annen politisk overbevisning. Det er noe helt annet. 

Å fremheve en gruppe på bekostning av en eller flere andre faller inn under sjåvinisme. Rasisme kan betraktes som en form for sjåvinisme basert på rasetilhørighet. Å fremheve en bestemt religion eller sekt framfor en annen kan også betraktes som sjåvinisme, men denne vil da være adskilt fra den formen for sjåvinisme man kaller rasisme.

Jeg er ikke religiøs selv. Men jeg blir litt skremt av ha kristendommen kan drive folk til å gjøre. Mye i Norge av nordmenn. F.eks. Breivik og hans "Knights templar".  Er jeg da rasist?

Det er mye terror og kriger som foregår på grunn av religion. Når et land tar inn mange som tror på islam mot folkets vilje. Så vokser det ofte opp en aggressiv høyreekstrem bevegelse i det landet. 
Jeg er minst like redd hva de kan finne på. F.eks Breivik. Da ser jeg helst at man lytter til folket og ikke tar inn slike religiøse mennesker. Så blir det fred og ro i mitt land. Både blant de religiøse og det blir ikke et høyreekstremt ustabilt miljø. 

Anders Behring Breiviks ugjerninger var på ingen måte inspirert av bibelens innhold. Det var ikke kristendom som drev ham til hans ugjerninger. Like lite som terroren i Nord-Irland har vært drevet av kristendom, selv om mange later til å tro det.

Hva gjelder oppsving i høyreekstremisme som svar på innvandring av muslimer, skal man huske på at islamister og andre religiøse ekstremister også kan regnes som høyreekstreme.

Dette er en del eksempler på hva jeg tror noen kan kalle rasisme. Men dette har ingen verdens ting med at noen ser ned på noen raser. Islam, Jødedommen, Hinduisme, Kristendommen osv. kommer i alle raser. Noen av disse religionene er mer aggressive enn andre for tiden. Da er det bare å styre unna hvis man liker fred, trygghet og ro. 

En religion er egentlig bare en samling ideer. Ikke ulikt er politiske retninger også hver for seg en samling ideer. Disse ideene kan oppfordre til aggresjon, men er ikke i seg selv aggressive. Det er mennesker som utøver aggresjonen, ikke religionene de eventuelt sverger til. Det er viktig å ha et visst skille mellom religioner og mennesker som følger dem. Mennesker tilhører ikke religioner eller andre idésamlinger. De bare følger dem i større eller mindre grad.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ja, nå blir det brukt som hersketeknikk, og det er et hån mot de som virkelig blir utsatt for rasisme.

Skrevet

Dersom en faktisk forsker vil en se at det diskrimineres på så godt som alle mulige tenkelige måter i alle sammenhenger, uavhengig av om det er bevisst eller ikke, hudfarge, hårfarge, øyefarge, navn, høyde , fødested,. bosted, landsdel, dialekt, sosial klasse, venner, klær, religion, kultur, tykkelse, "pen"het, funksjonshemming, rase, kjønn(?) +++++++++

Så var det jo noen smartinger som kom på, jammen la oss forby diskriminering, da ordner alt seg sikkert! :laugh:

.... men, det gjør ikke det, når du forbyr diskriminering , så fortsetter alle å diskriminere i likes tor grad som før, og de som er bevisst på det de bare nekter å innrømme det

alle kan bruke dette til å hevde at de selv er "diskriminert mot" og dyrke offerrollen til tusen om en vil det. Og, ikke for å være... rasist, eller noe, men........... enkelte grupper virker helt besatt på å dyrke offerrollen, både enkelte etniske minoriteter  og enkelte kjønn (kvinnfolket). 

Men hva hjelper det? .... (ingenting........)

Anonymkode: ddb7b...3d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...