Gå til innhold

skal sitte 3 måneder i fengsel... tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg er en 23 år gammel mann, går siste året mitt på en bachelor utdanning innen økonomi, og jeg skal snart i fengsel på grunn av en ganske omfattende svindel sak(nav/lånekassa). Jeg må innrømme at jeg fikk hakeslepp av dommen, så for meg en blanding av samfunnstjeneste og nedbetaling av en type erstatning... det første jeg lurer på er om jeg kommer til å få være for meg selv? jeg vil helst ikke omgås mine medfanger i det hele tatt, en annen ting, hvorfor får jeg ikke lov å ta med egne hygieneartikler? antar da at jeg får shampo osv utlevert i fengselet da. Men ja, jeg er veldig opptatt av privatlivet mitt, håper det blir tatt hensyn til.... tar gjerne imot generelle tips også!!!

Anonymkode: 39635...7bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det værste er nok at du må sitte 21 timer av dagen på rommet alene kun med en tv som har 2 kanaler.. 

Jeg ble lovt DS, kanal digital og 7 timer frihet om dagen. Men det ble ikke nor av....

Å da satt jeg inne for slåsskamp i fylla

Anonymkode: 0b0bf...9c5

Skrevet

Du kan være for deg selv på cellen din. I de fleste fengsler har du en smekklås med egen nøkkel, slik at du kan ta med nøkkelen inn på cellen. Da er det ingen som kommer inn, utenom betjentene. Men, husk at du skal være der i tre måneder, så det kan være greit å ha noen å prate med. Du vil nok finne noen du kommer overens med. Når du skal ut for å lufte deg eller trene vil det også være andre innsatte der. Benytt deg av disse tilbudene, slik at du får tiden til å gå.

Grunnen til at du ikke få ha med egne hygieneartikler har med sikkerhet å gjøre. Det tar mye ressurser å skulle gå igjennom alt av innhold i kremer, tannkremer osv. Du får mest sannsynlig utdelt en hygienepakke med det mest nødvendige når du kommer til fengselet.

Hilsen fengselsansatt

Anonymkode: b7bf8...586

• Liker 6
Skrevet

Har du søkt om lenkesoning? Du er vel midt i målgruppen, siden du ikke har noen voldsdom.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan være for deg selv på cellen din. I de fleste fengsler har du en smekklås med egen nøkkel, slik at du kan ta med nøkkelen inn på cellen. Da er det ingen som kommer inn, utenom betjentene. Men, husk at du skal være der i tre måneder, så det kan være greit å ha noen å prate med. Du vil nok finne noen du kommer overens med. Når du skal ut for å lufte deg eller trene vil det også være andre innsatte der. Benytt deg av disse tilbudene, slik at du får tiden til å gå.

Grunnen til at du ikke få ha med egne hygieneartikler har med sikkerhet å gjøre. Det tar mye ressurser å skulle gå igjennom alt av innhold i kremer, tannkremer osv. Du får mest sannsynlig utdelt en hygienepakke med det mest nødvendige når du kommer til fengselet.

Hilsen fengselsansatt

takk for svar og gode råd! Jeg søkte opp fengselet på google og på cella er det køyeseng, betyr det at jeg må dele celle? også er det ingen dusj på cella, pleier det ikke å være det? 

Skrevet
2 minutter siden, Horten Market skrev:

Har du søkt om lenkesoning? Du er vel midt i målgruppen, siden du ikke har noen voldsdom.

Det er for sent når han har fått datoen for soning, det lå gjøres ganske raskt etter domfelling. Han burde fått veiledning av advokaten sin til dette. 

Anonymkode: 329eb...2bc

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen fengselsansatt

Er det slutt på arbeidsplikten nå da?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

takk for svar og gode råd! Jeg søkte opp fengselet på google og på cella er det køyeseng, betyr det at jeg må dele celle? også er det ingen dusj på cella, pleier det ikke å være det? 

Nå veit ikke jeg om alle fengsler er like, men minfar kunne fortelle om fellesdusj der han var. 

Anonymkode: f420e...477

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Du kan risikere å måtte bo på dobbeltcelle ja, men du kan selvfølgelig si fra om at dette ikke er noe du ønsker. Det er ikke sikkert det er dobbeltceller på hele fengselet. Nei, de fleste norske fengsler har ikke dusj på cellen. Den må du dele med de andre innsatte på avdelingen, men dusjene er adskilt slik at du får stå i fred.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan risikere å måtte bo på dobbeltcelle ja, men du kan selvfølgelig si fra om at dette ikke er noe du ønsker. Det er ikke sikkert det er dobbeltceller på hele fengselet. Nei, de fleste norske fengsler har ikke dusj på cellen. Den må du dele med de andre innsatte på avdelingen, men dusjene er adskilt slik at du får stå i fred.

aaah, kjipt... er det i det minste flytende såpe i den hygienepakken?? det er mitt ene ønske nå

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Arabella said:

Er det slutt på arbeidsplikten nå da?

Sitter man for eksempel i varetekt er det ingen arbeidsplikt. Men jo, det skal egentlig være arbeidsplikt. I praksis er det ikke alle fengsler som får dette til, fordi man kanskje ikke har gode nok tilbud som passer alle innsatte. 

Skrevet

Hvordan skal du rekke å bli rehabilitert på 3 måneder? Må være intensivbehandling det snakk om da, så da slipper du å bekymre deg for medfanger, tv-er og køyesenger for det kommer du ikke til å ha tid til.

Anonymkode: 446ae...d93

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

aaah, kjipt... er det i det minste flytende såpe i den hygienepakken?? det er mitt ene ønske nå

Dette vil jeg tro varierer fra fengsel til fengsel. Etter min erfaring kan du handle såpe selv. Handling foregår en gang i uken, men de ulike fengslene har forskjellige måter å gjøre dette på. Det kan også hende det er såpe i dispenser i dusjen. 

Skrevet

Ta det med ro og oppfør deg.

Jeg satt fra mai-september for 2 år siden. Var som en summer camp for å være helt ærlig.  de 5. ukene var jeg i alene celle før jeg ble overført til felles avdelingen. Her handlet vi mat og lagde mat selv utenom middagen. Var rart å se mordere få lov til å holde kniv liksom :P 

De innsatte var stort sett hyggelig om du oppfører deg. Polakker og sånt holdt for seg selv.

Vi spilte fotball, bandy, volleyball 2-4 ganger i uken.

Men så klart, om du vil holde for deg selv og det er kun 3 måneder.... Slå deg vrang og nyt alene cellen, ikn galt i det. Si at du blir aggresiv blant andre og har sosial angst. Du har kun 3 måneder så tror de skal fint la deg være i alene cellen :)  

Anonymkode: 33ba2...240

• Liker 1
Skrevet

ps: satt i Ringerike fengsel, vi alle hadde eget bad på rommet

Anonymkode: 33ba2...240

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er uhyre overfladisk, må jeg si. Du skal i fengsel, og din eneste bekymring er om det finnes flytende såpe der.

• Liker 7
Skrevet
1 minute ago, Arabella said:

Du er uhyre overfladisk, må jeg si. Du skal i fengsel, og din eneste bekymring er om det finnes flytende såpe der.

For noen er det å havne i fengsel en livskrise. Da er det ikke sikkert man tenker så klart, og man må prøve å finne noen holdepunkter man kjenner igjen fra livet utenfor fengsel. I dette tilfellet kan flytende såpe være en trøst. 

Hilsen fengselsansatt

• Liker 37
Gjest tidevann
Skrevet

Hahahahaha! Vær glad du sitter i fengsel i Norge du! Brutt loven? Well here it goes! Det SKAL ikke være kjekt å være i fengsel. 

Skrevet
5 minutter siden, Arabella skrev:

ja, da slipper jeg bekymre meg for å miste den i dusjen

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja, da slipper jeg bekymre meg for å miste den i dusjen

Haha, tenkte meg nok det var noe i den retning. Du har sett for mye på amerikansk krim.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...