Gå til innhold

Jeg vil ikke feire jul i år, men mamma sa jeg måtte bare ta meg sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa døde i år og jeg har hatt det fryktelig vondt. Savner han mye. Søsteren min hadde ikke noe forhold til han (brøyt selv kontakten) og mamma kunne ikke brydd seg mindre. De har vært skilt i noen år nå. De kom ikke i begravelsen.

Mens alle gleder seg mye til jul, så vil jeg ikke feire jul i det hele tatt. Det føles så tomt uten pappa og jeg sliter med depresjon.Jeg skulle egentlig feire hos pappa i år .Jeg vil egentlig bare være hjemme med kattene mine. Lage en god middag og se på film. Hos mamma blir vi 15 og orker ikke :( Søsteren til mamma kommer og de er alltid i tottene på hverandre. 

Jeg luftet det for mamma, men ble dårlig tatt i mot. Fikk bare beskjed om at jeg måtte klarer å klistre på et smil den kvelden og hun forventet at jeg møter opp. Jeg må ta meg sammen. Tror ikke hun skjønner hvor vanskelig jeg har det etter pappas død. Hennes foreldre er enda i livet 

Nå føler jeg meg veldig presset til å komme, men det frister null prosent. Jeg venter på å få komme til psykolog. Søster skjønner at jeg ikke vil og synes jeg bare skal slappe av hjemme den dagen. Kommer jeg ikke, så blir mamma nok sur. Har ikke bestemt meg helt  (Kan hende jeg får mer lyst når det nærmer seg, selv om jeg tviler på det) men hva hadde dere gjort? Dratt og klistret på et smil?

Anonymkode: 98c2d...9ca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville dratt og klistra på meg et smil, og hatt så lave forventninger at det hadde gått bra. Resten av jula kan du slappe av alene med kattene. Må du være der lenge? En middag og litt julefeiring er bare noen timer, du kan komme til middag og dra klokka ni, hvis det ikke er lang reisevei.

Anonymkode: ec120...1e5

• Liker 8
Skrevet

Hvor gammel er du og bor du for deg selv?

Dersom du bor for deg selv, bestemmer du jo helt selv om du skal kle deg og komme deg til feiringen. Det er ikke alle som veil feire, og det mener jeg selvsagt skal respekteres på lik linje som de som vil.

Anonymkode: 24680...fb4

• Liker 13
Skrevet

Synes det er veldig vanskelig å svare på, for du kjenner det på deg selv best. For min egen del tror jeg at jeg hadde dratt, ville nok blitt vondere å være alene tror jeg. Men det er det bare du selv som kan føle på. 

Anonymkode: a36f5...2ce

• Liker 8
Skrevet (endret)

Når min far døde ble jeg hjemme hos meg selv på julaften selv om det bare var en kilometer å gå for å feire med familien. Det var det som føltes riktig for meg, å være for meg selv, og da ble det sånn. Ingen ble sure, tror det skal mye til å bli sur fordi noen velger ut i fra hva som føles riktig. Mine foreldre var også skilit, men gode venner.

Edit. Jeg var godt voksen og vant til å feire jul alene, hadde gjort det par ganger tidligere. Tror ikke jeg ville sagt et bastant nei nå, det er enda en stund til jul, og det kan være koselig å ha familie rundt seg. Men jeg valgte det som den gangen var riktig for meg. Tente lys, laget middag, var på kg, så på fim, tok par glass vin, leste. Å være alene julaften betyr ikke at man ikke kan kose seg. Nær sorg og vemodige minner kan likevel dukke opp.

Endret av Atea
  • Liker 6
Skrevet

Hvorfor må du bestemme deg for dette nå? Er fortsatt over en måned til jul.

Anonymkode: 1eeb1...bdc

• Liker 3
Skrevet

Hadde blitt hjemme når bakgrunnen er som du stipulerer. Hadde det vært av åpenbar omsorg jeg hadde blitt oppfordret til å komme, at jeg visste at min mor forsto sorgen og ville støtte meg ville jeg kanskje dratt, men ikke når du får beskjed om å ta deg sammen og klistre på deg et smil. Greit at man ikke skal dyrke sorgen, og at hun ikke føler det samme, men litt støtte og forståelse må man kunne forvente.

• Liker 18
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ville dratt og klistra på meg et smil, og hatt så lave forventninger at det hadde gått bra. Resten av jula kan du slappe av alene med kattene. Må du være der lenge? En middag og litt julefeiring er bare noen timer, du kan komme til middag og dra klokka ni, hvis det ikke er lang reisevei.

Anonymkode: ec120...1e5

Når vi er så mange, så blir vi sittende lenge med bordet og tar jo en evighet å åpne pakkene. Mamma kan ofte si det blir middag kl 5, men så blir det ikke mat før 7. Hun bor litt over 2 timer unna.

Skrevet

Hvorfor må du bestemme deg for dette nå? Er fortsatt over en måned til jul.

Anonymkode: 1eeb1...bdc

Har heller ikke sagt at jeg MÅ bestemme meg nå. Sier at jeg virkelig ikke har lyst, men kanskje jeg endrer mening når det nærmer seg. Siden jeg sliter så mye nå, så tviler jeg på at jeg er mye bedre på julaften 

Skrevet

Ikke ta denne avgjørelsen nå TS. Det er godt over en måned til jul og mye kan ha forandret seg innen den tid :)

• Liker 3
Skrevet

Pappa døde i år og jeg har hatt det fryktelig vondt. Savner han mye. Søsteren min hadde ikke noe forhold til han (brøyt selv kontakten) og mamma kunne ikke brydd seg mindre. De har vært skilt i noen år nå. De kom ikke i begravelsen.

Mens alle gleder seg mye til jul, så vil jeg ikke feire jul i det hele tatt. Det føles så tomt uten pappa og jeg sliter med depresjon.Jeg skulle egentlig feire hos pappa i år .Jeg vil egentlig bare være hjemme med kattene mine. Lage en god middag og se på film. Hos mamma blir vi 15 og orker ikke :( Søsteren til mamma kommer og de er alltid i tottene på hverandre. 

Jeg luftet det for mamma, men ble dårlig tatt i mot. Fikk bare beskjed om at jeg måtte klarer å klistre på et smil den kvelden og hun forventet at jeg møter opp. Jeg må ta meg sammen. Tror ikke hun skjønner hvor vanskelig jeg har det etter pappas død. Hennes foreldre er enda i livet 

Nå føler jeg meg veldig presset til å komme, men det frister null prosent. Jeg venter på å få komme til psykolog. Søster skjønner at jeg ikke vil og synes jeg bare skal slappe av hjemme den dagen. Kommer jeg ikke, så blir mamma nok sur. Har ikke bestemt meg helt  (Kan hende jeg får mer lyst når det nærmer seg, selv om jeg tviler på det) men hva hadde dere gjort? Dratt og klistret på et smil?

Vet du hva. Du er voksen, du bestemmer selv hvordan DU ønsker å feire julen. Om du vil være hjemme med pusene og lage seg god mat, så gjør du nettopp det! Det skal jeg neste år. Gleder meg!

Anonymkode: ef15c...212

• Liker 13
Skrevet

Er det så ille om mor blir sur? Vil hun gå å klage på dette i lang tid? 

Jeg bryr meg døyten om mor blir sur om det er noe jeg virkelig vil/ikke vil, jeg er voksen og bestemmer over mitt eget liv. 

Jeg har også feiret jul flere ganger alene, pga utrivelig jul med familien. Jeg synes det å feire alene er mye mer hyggelig enn å feire med familien. 

Anonymkode: 611d3...edb

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt og jeg hadde nok villet holdt meg hjemme hadde det vært meg. Jeg har faktisk planer om å være alene på julaften i år jeg også, og det samme gjorde jeg for to år siden. 

Hvis moren min hadde blitt sur på det så hadde jeg sagt at jeg beklager at hun ikke liker det, men at jeg velger å være hjemme uansett. Og så går det vel over?

• Liker 6
Skrevet

Første julen uten pappa var tøff for oss også men å isolere seg hjemme var ikke på tale - det ville ikke pappa ønsket som elsket julen. Du trenger ikke "klistre" på deg et falskt smil heller men vær en støtte for moren sin, søster og resten av familien slik de er en støtte for deg. Dere må holde sammen. 

Dette er ikke tiden for pubertalt tenåringstrass. 

Anonymkode: dbe69...78a

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Første julen uten pappa var tøff for oss også men å isolere seg hjemme var ikke på tale.

Skrevet

Så trist å lese at du har mistet faren din og at moren din ikke er en støtte for deg nå som du har det vanskelig. Hun høres ikke ut som noen god mor når hun ikke støttet deg i begravelsen, og ikke forstår at du fremdeles sørger. Forstår godt at du ikke orker å feire jul i år, hvertfall ikke sammen med moren din. Men kan du feire hos noen andre slektninger, på farssiden? Er du ikke litt redd for at du på julaften plutselig vil føle deg veldig alene? Kan du da i så fall reise til noen likevel? Kanskje søsteren din vil komme til deg og bli over til første juledag, så kan dere feire litt bare dere to? 

Anonymkode: 611d3...849

• Liker 5
Skrevet

Nei, det må du ikke. Bare bli hjemme.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også mistet faren min, og det gjør like vondt hver jul. Selv om det snart er ti år siden. Dessverre. 

Poenget er at livet går videre. Du skal gjennom så veldig mange juler uten faren din, og det blir ikke lettere neste år. 

Vil du virkelig sitte alene hver julaften fordi du savner faren din? Det tror jeg ikke faren din hadde ønsket...

Anonymkode: b92bc...df0

• Liker 1
Skrevet

Første julen uten pappa var tøff for oss også men å isolere seg hjemme var ikke på tale - det ville ikke pappa ønsket som elsket julen. Du trenger ikke "klistre" på deg et falskt smil heller men vær en støtte for moren sin, søster og resten av familien slik de er en støtte for deg. Dere må holde sammen. 

Dette er ikke tiden for pubertalt tenåringstrass. 

I din familie høres det ut som dere var sammen om sorgen, men TS er alene med sin. Det hjelper lite på sorg om man skal omgi seg med folk som ikke er støttende og heller si at de må "ta seg sammen". Jeg tror ikke TS får noen som helst hjelp til sorgbearbeidelse av moren sin. 

• Liker 16
Skrevet

Vet du hva? Du gjør hva DU vil på julaften. Ikke la mora de bestemme at du må komme. Da får hun bare bli sur tenker jeg da. Hun virker fryktelig lite støttende. Skjønner du ikke vil hjem til henne da.

Jeg synes du skal bestemme deg når det nærmer seg. Jeg har feiret jul alene (frivillig) og koste meg jeg :)

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...