AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #1 Skrevet 9. november 2017 Jeg går tur med hunden min sent på kvelden, ca. 1t. Vi er tilbake fra tur ca kl 23. Om morgenen går jeg tur ca kl 0630. Men innimellom så hender det at hunden står utenfor soveromsdøren å piper og skraper på døren. Hun drikker sjeldent vann om natten (ser at det ikke har minket i skålen). Og hun pleier heller ikke å bæsje om morgenen, dette pleier hun på ettermiddagstur eller kveldstur. Jeg synes derfor det er vanskelig å tolke hvorfor hun piper. Er det pga. oppmerksomhet? Det har hendt at jeg hat stått opp tidligere når hun har laget lyder å tatt henne med ut, men det er ikke alltid hun har tisset da, så jeg vil ikke tro at det er det som er problemet? Og hva skal jeg gjøre når hun piper? Jeg vil jo ikke at hun skal bli lært opp til at med en gang hun piper, så kommer jeg. Anonymkode: 7f39f...3cd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 Kanskje hun vil være sammen med deg og er ensom og/eller litt redd for å være bak en lukket dør? Kan hun ikke være på soverommet? Trenger jo ikke være oppi senga, bare på rommet. Har du trent på at hun skal tørre å være alene bak lukket dør, gradvis? Hvis ikke du vil ha henne på soverommet kan det være lurt å trene på det. Feks kjøpe grinder fra plantasjen og sperre døra, slik at hun hører og lukter deg bedre, men ikke kommer inn. Da blir hun trygg på at du er der, og ikke har forsvunnet gjennom en magisk portal og blitt borte for alltid! Hundene kan jo ikke forstå at det ikke går an for deg å forsvinne der inne, så ved å ta det gradvis vil du venne henne til at du er bare der inne, og du blir ikke borte, og du kommer igjen. Men det er jo koseligst å kunne sove i samme rom. Hvor gammel er hun? Det kan også ha endel å si. For å få henne til å slutte å pipe bør du belønne at hun ikke piper. Altså komme ut og belønne henne når hun er stille. men det kan jo være ganske slitsomt, derfor tenker jeg det er lurere å fokusere på hvorfor hun piper - ensomhet, redsel, usikkerhet, selskapssyk, usikker etc, enn å ta tak i å få henne til å slutte å pipe. Du vil jo ikke ha en hund som ikke piper, men som er kjempeusikker og ikke uttrykker det heller. Anonymkode: 903c3...749
Majott Skrevet 9. november 2017 #4 Skrevet 9. november 2017 Hunder er sosiale sovere, og vil helst være sammen med familien når de skal sove. De føler seg lett veldig ensomme om de skal sove et annet sted enn vi gjør, selv om de er to som har hverandre. Vi har våre hunder på soverommet, i en egen seng for dem.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #5 Skrevet 9. november 2017 Hunder vil jo helst være med flokken. Hva med å ha hundeseng på soverommet? Anonymkode: 8f764...709
Tabris Skrevet 9. november 2017 #6 Skrevet 9. november 2017 Jeg tror nok også det er ønske om å være i samme rom som deg. Min hund sover også på soverommet hos oss, på gulvet. Det er jo det som er mest naturlig for dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå