Gå til innhold

1-klassingen kjeder seg på skolen. Det er for lett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i 1. Klasse, men hun sier hun kjeder seg og at det er for lett. Tenkte å høre med læreren angående litt vanskeligere oppgaver. F.eks. Jobber de med 1-tall og 2-tall i matte nå og det er altfor enkelt for henne. Hun kunne også lese og skrive litt før skolen startet og hun har kommet veldig langt, så hun er lenger frem enn pensum. Hun sier hver dag nå at hun ikke vil på skolen for det er så kjedelig siden det er for enkelt.

Holder det med å sende en Mail til læreren om dette, eller bør man møte opp på skolen (vanskelig pga. arbeidstider)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I klassen til min førsteklassing holder de på med tallet 8 nå, hun får ekstralekser i matte og norskleksene (og -undervisningen) var  nivåinndelt fra første uke. Min regner godt, men må allikevel øve seg på å ikke skrive to-tallet speilvendt for eksempel, og det er jo ikke spesielt spennende, men må til. Du bør absolutt snakke med læreren mener jeg, men det går jo an å sende en epost, si hva det gjelder og be lærer ringe deg? Det faglige og det sosiale henger så mye sammen i første klasse, og det å sitte stille på skolen er "kjedelig" for de fleste fem/seksåringene uansett nivå eller undervisning. Mitt andre barn kjedet seg også på skolen i førsteklasse, og han var ikke faglig sterk. Min nåværende hater utedagene og turene :) nSakk med lærer og hør om hun/han er enig i at det er selve oppgavene som er problemet, i så fall burde det være en enkel sak å få mer utfordringer. Sier barnet hver dag at det ikke vil på skolen, bør lærer ta det på alvor.

Anonymkode: 08786...334

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Panna skrev:

Datteren min går i 1. Klasse, men hun sier hun kjeder seg og at det er for lett. Tenkte å høre med læreren angående litt vanskeligere oppgaver. F.eks. Jobber de med 1-tall og 2-tall i matte nå og det er altfor enkelt for henne. Hun kunne også lese og skrive litt før skolen startet og hun har kommet veldig langt, så hun er lenger frem enn pensum. Hun sier hver dag nå at hun ikke vil på skolen for det er så kjedelig siden det er for enkelt.

Holder det med å sende en Mail til læreren om dette, eller bør man møte opp på skolen (vanskelig pga. arbeidstider)?

1 voksenperson...30 barn (hvorpå mange utagerende «se meg!») -

say no more.

😖😢😤😡😱

Anonymkode: 26723...4b2

• Liker 1
Skrevet

Mye av målet med 1 klasse er vel heller å lære barna det grunnleggende og fokusere på å stille fint opp på rekke, sitte rolig i timene, høre på de voksne, rekke opp hånden osv. Det er jo en grunn for at man ikke måler hva de har lært i første klasse. De fleste barna som gjør det bra i første klasse gjør det ikke like bra når de er i 3. Alle foreldrene tror deres barn er langt fremme.:fnise:

Anonymkode: 31ff3...e9d

• Liker 8
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye av målet med 1 klasse er vel heller å lære barna det grunnleggende og fokusere på å stille fint opp på rekke, sitte rolig i timene, høre på de voksne, rekke opp hånden osv. Det er jo en grunn for at man ikke måler hva de har lært i første klasse. De fleste barna som gjør det bra i første klasse gjør det ikke like bra når de er i 3. Alle foreldrene tror deres barn er langt fremme.:fnise:

Det måles hva barna har lært i 1.klasse. til våren har de nasjonale kartleggingsprøver i både lesing og regning.

Anonymkode: 20a81...e51

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor lærte hun å lese og skrive før hun begynte på skolen?

Anonymkode: 5bb67...5f6

• Liker 4
Skrevet

Hei. Datteren min går i 2. klasse nå, og hadde det akkurat sånn i 1. klasse. Hun kunne lese veldig bra før hun startet på skolen, og førsteklasse handler jo veldig mye om å lære å lese, så da ble det ganske kjedelig. I matte var også alt veldig enkelt, og samme i engelsk. Jeg tok det opp med læreren, fokuserte på at det ikke var noe mål for meg at datteren min skal behandles så annerledes, men at jeg vil at hun også skal få oppleve å få utfordringer, fordi jeg tror barn lærer mye ved å ikke alltid få til alt med en gang.

Læreren bekreftet at hun hadde lagt merke til at datteren min lå langt fremme. Vi ble enige om en del små justeringer som gjaldt henne og noen andre barn i samme situasjon. F.eks. fikk de et ekstrahefte i matte med grubleoppgaver som ble brukt innimellom både på skolen og som lekse, istedenfor å lese samme lette teksten 3 ganger i lekse skulle de lese 15 min i en selvvalgt bok, de får noen ganger gå på biblioteket og jobbe med lese og skriveoppgaver sammen med bibliotekaren når resten av klassen har repetisjon av temaer læreren vet at disse elevene kan svært godt, i engelsk ble de utfordret til å prøve å lese og skrive ordene de andre kun lærer muntlig osv. Jeg var veldig fornøyd med dette opplegget, og de har fortsatt med dette nå i 2. klasse.

Men allerede nå i 2. klasse merker jeg at det er mer spennende for datteren min. Selv om hun fremdeles ligger langt fremme til å være 2. klassing, er det ikke nå kun fokus på det tekniske ved å lese og regne, de har også om en del spennende temaer på skolen, f.eks. har de hatt om lyd, steinalderen, FN-dagen, bakterier etc. Dette er det jo spennende å lære om, selv om man er veldig god på "basis-kunnskapen".

Læreren har sagt at de differensierer lekser og undervisning noe mer fra 3. klasse, for da ser de mer hvilke elever som evt har veldig høy læringskapasitet i enkelte fag, og hvilke som fremdeles har utfordringer knyttet til basisen. De passer på å ikke bare ta ut en gruppe elever av undervisningen i vanlig klasse, men har noen ganger grupper med elever som trenger ekstra oppfølging, andre ganger elever som trenger ekstra utfordringer. Jeg synes dette virker som et veldig bra system. Til info er dette snakk om en klasse med 26 elever, så det er ingen liten klasse der lærer har allverdens tid til hver elev, men de virker veldig flinke til å utnytte ressursene de har på en god måte.

Jeg vil anbefale deg å ta det opp med lærer, og spørre hva som er læreren sin oppfatning av situasjonen, og forslag til tiltak som kan gjøre hverdagen litt mer spennende. Det er viktig å huske på at de flinke elevene har like mye krav på tilrettelagt undervisning som de som henger etter (selv om det i praksis ofte ikke er slik), men ville nok gått litt forsiktig frem siden vi tross alt bor i et land der det er veldig tabu å hevde at ens eget barn er flinkere enn andre i noe...

Anonymkode: 65a2e...663

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke HI, men har også en datter som lærte å lese og skrive før hun begynte på skolen. Hvorfor? Tja, si det. Hun har alltid elsket å bli lest for, og begynte tidlig å spørre "hva står det der?", "hva heter den bokstaven?", "hvordan skriver man ....?" osv. Et år før skolestart begynte hun bare å lese. Selv om det vanligste er å lære å lese på skolen, er det ikke unormalt at barn lærer det tidligere. I en klasse på 26 elever, vet jeg at minst 4 kunne lese ganske godt før de startet på skolen (og det kan ha vært flere jeg ikke vet om). Heldigvis er det ikke lengre slik at foreldre til barn som interesserer seg for bokstaver før skolealder blir oppfordret til å gjemme unna bøkene og forby lesing (slik min mormor ble oppfordret til da min mor begynte å lese av seg selv om 5 åring).

Og at det finnes voksne som tydeligvis mener at det er horribelt at noen barn lærer å lese før skolestart, det får stå for deres regning....

• Liker 7
Skrevet

Har du vurdert en internasjonal skole, hvis det er noen i nærheten der du bor? Anbefales på det varmeste!

Anonymkode: 35e3d...a6c

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle foreldrene tror deres barn er langt fremme.:fnise:

Mitt inntrykk er at de aller fleste foreldre har et realistisk syn på hva barna kan, at mange kanskje er litt i overkant bekymret når de opplever at barna ligger etter jevnaldrende, og at foreldre som har barn som ligger et stykke foran andre barn ikke våger å si et pip i redsel for å bli utsatt for denne typen hersketeknikk. 

Er man usikker på om barnet får den oppfølging barnet har krav på, uansett om det gjelder at barnet ligger foran eller etter, så bør man diskutere det med læreren, og prøve å finne frem til løsninger som fungerer godt for alle. Særlig når det er snakk om barn som ikke trives på skolen pga at de enten ikke skjønner noe, eller kjeder seg. 

• Liker 4
Skrevet

De første ukene i første handler om å få på plass rutiner. Etter høstferien starter man med mer faglig undervisning. Jeg ville gitt læreren noen uker til.  Det tar tid å finne ut hvor alle elevene ligger. Rundt jul (seinest) bør hun ha arbeid tilpasset sine evner. Alle barn har rett på tilpasset opplæring.

-lærer 

Anonymkode: b2cc9...331

Skrevet

Si ifra til læreren du. :) Det blir nok mye bedre for datteren din hvis hun får oppgaver som er mer tilpasset hennes nivå. 

Anonymkode: f57d7...d31

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da helt normalt å lære å lese og skrive før man begynner på skolen? At barnet lærer det tidlig er jo bare positivt.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet klarer alt dette bør hun få lekser som er faglig utfordrende for henne, i stedet for å kjede seg på skolen. Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til, bortsett fra å være spydig? Det finnes så klart de som ikke har et helt realistisk syn på hvor langt fremme barnet er også, men hvis det er noen som ligger langt over gjennomsnittet så må de barna så klart få oppgaver som er tilpasset dem. 

Anonymkode: f57d7...d31

• Liker 4
Skrevet

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også et barn som lærte å lese og skrive før hun begynte på skolen. Det var ikke noe vi oppmuntret til, men hun bare lærte det. Som hun gjør med det meste.. Ped.leder i bhg sa faktisk at vi ikke burde fokusere på skriving/ lesing, for han så at hun var langt fremme, og muligens kom til å kjede seg på skolen.. 

Vel.. Hun kjeder seg veldig på skolen, og jeg skulle på en måte ønske hun ikke tok ting så lett. Det har blitt verre år for år. I tillegg har hun utrolig mye energi, og blir "sprø" av å sitte og lære ting hun allerede kan. 

Anonymkode: 66b5a...29e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk er at de aller fleste foreldre har et realistisk syn på hva barna kan, at mange kanskje er litt i overkant bekymret når de opplever at barna ligger etter jevnaldrende, og at foreldre som har barn som ligger et stykke foran andre barn ikke våger å si et pip i redsel for å bli utsatt for denne typen hersketeknikk. 

Er man usikker på om barnet får den oppfølging barnet har krav på, uansett om det gjelder at barnet ligger foran eller etter, så bør man diskutere det med læreren, og prøve å finne frem til løsninger som fungerer godt for alle. Særlig når det er snakk om barn som ikke trives på skolen pga at de enten ikke skjønner noe, eller kjeder seg. 

Nettopp! 

Anonymkode: 66b5a...29e

Skrevet

Jeg kjedet meg gjennom hele grunnskolen og leste alltid bøker i timene. Hun må bare holde ut.

Anonymkode: 8d143...513

Skrevet

Jeg kjedet meg ofte de første årene på barneskolen. Som mattelekse var det 3+2= og så var neste stykke 2+3=...

Leste fort, og det var forferdelig kjedelig å sitte og høre andre sleeeeepe seg gjennom høytlesning i norsken. Hele barne- og ungdomsskolen feide jeg gjennom leksene på null komma svisj. Dessverre fikk jeg en smell på videregående, fordi jeg var skikkelig lat! Jeg hadde jo aldri behøvd å anstrenge meg... og nå ble det plutselig veldig mye. Resultatene fra første klasse på vgs ble derfor mange kjedelige 4ere (den gang var 6 best), fordi jeg ikke hadde lært meg å jobbe.

Vil anbefale å be om ekstraoppgaver til barnet ditt. Jeg fikk litt av det, men for lite...

Anonymkode: 0daf4...c70

• Liker 3
Skrevet

Jeg er voksen nå, men var også laaangt foran de andre da jeg begynte på skolen på åttitallet. Kan likevel ikke huske at jeg kjedet meg. Det var så mye annet nytt, nye barn, nye voksne osv.  Men som personen over sier, så kom straffen senere. Etter å ha surfet gjennom barneskolen og ungdomsskolen, fikk jeg sjokk da jeg begynte på byens beste videregående skole. Her var alle flinke, og jeg hadde ikke lært meg å jobbe....

Anonymkode: 31bab...afd

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som de går veldig sakte fram i matten? I klassen til min seksåring har de vel gått gjennom tallene 1-20 nå. De har også mye annet enn tall, for eksempel geometriske former. Matteoppgavene skjer ofte på PC, og der kan man velge ulike nivåer. Kanskje dere kan sjekke ut noen slike oppgaver som ekstralekse? De ligger ute på nett og er fritt tilgjengelig. Tror det er via Gyldendal sine sider.

I lesing bør det være mulig å få utfordringer både i timene og i lekse. Vår jente sitter sammen med en annen som leser godt, og de leser små bøker i stedet for enkeltord på ark. De får også mer avansert lekse. Funker fint! 

Snakk med læreren :) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjedet meg gjennom hele grunnskolen og leste alltid bøker i timene. Hun må bare holde ut.

Anonymkode: 8d143...513

Nei, det må hun ikke! Læreren er pliktig til å tilrettelegge.  Jeg har selv hatt flere evnerike elever (noen av dem mensa-medlemmer), og det skal følges opp!

Anonymkode: b2cc9...331

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...