Gå til innhold

Hvorfor må akkurat hester bruke sko laget av mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lurt på noe i det siste. Hvorfor må akkurat hester(som det eneste dyret), få på seg sko laget av mennesker? Kuer og griser trenger jo ikke dette. Villhester klarer seg jo fint uten menneskelagde «sko». 

Og en annen ting, jeg syns akkurat dette med hestesko virker så utrolig primitivt og lite videreutviklet. Det skal spikres inn og det må en utdannelse til for å gjøre det. Jeg ser for meg at man kunne tatt et avtrykk av hestens fot, og lager noe i plast man kunne klipset på. 

Såå dette har jeg ligget å fundert på i natt da jeg ikke fikk sove😂

Anonymkode: 81da9...ea9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hester går oftere på hardt underlag, noe som øker slitasjen på høver. 
Generelt blir hester brukt på en annen måte enn kyr og gris, siden hester er bruksdyr/sportsdyr. 

Men det er mye videreutvikling av sko til hest. Nå finnes det utrolig mange ulike typer sko, som kan blant annet korrigere beinstilling, endre steget til hesten. 
Jeg hadde en hest som beveget bakbeina kjappere enn frambein i terreng, som gjorde at hun ofte tråkket av seg sko, så da la jeg på litt tyngre sko bak, og problemet var borte. 
Det er også mange som har begynt med barfot-hest, men det krever litt tid før høvene er sterke nok til å tåle de fleste belastninger uten sko. 
På vinter får hester sko med brodder, barfothester bruker ofte boots på vinterstid om dem skal gå på isete underlag. 

Kyr får også trimmet kløver nå, siden ku-hold også har endret seg med årene slik at den naturlige slitasjen på kløvene er blitt mindre ettersom vi har begynt med gummimatter inne for eksempel. 

Anonymkode: 95fdc...bda

• Liker 6
Skrevet

Villhester bærer sjelden 70 kg ekstra på asfalt. Eller trekker vogner på hardpakket grus og asfalt. Og de står sjelden på støpte stallgulv halve døgnet. 

Anonymkode: 551a0...184

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner at de har ekstra belastning når noen rir på de osv. Men det er vel ikke såå store deler av tiden? Men at de trenger sko liksom? Hvorfor har man så ekstra hardt gulv i staller da? Kunne man ikke hatt samme underlag som det høres ut som kuer og griser har? De få gangene jeg har vært i en stall har vel gulvet vært dekket av sagflis? Er det ikke sånn at de vil utvikle sterkere føtter dersom vi gir dem lov til det?

Som dere skjønner har jeg ikke peiling, ble bare så engasjert i natt!

ts

Skrevet

Det er en fin balanse, som jeg skrev i forrige innlegg så har man måtte begynne beskjære kløvene på kyr etter det ble vanlig med gummimatter, fordi man fjernet naturlig slitasje. Hester romsterer mye i boksen, og vil ofte "grave" bort sagflisen på enkelte områder, og dermed treffe betongen. 
Men hester bytter vanligvis på å stå på sagflis med/uten gummimatte under, går mye på grus, står på fuktig gress og noen står også i en del gjørme. 
Høver er på en måte lik neglene våre, får dem mye fuktighet så blir dem myke og fliser seg lettere opp. 
Men ja, dersom man begynner la hesten gå barfot, så vil veldig mange av dem utvikle sterkere høver som tåler det, men det kan ta lang tid. Det varierer fra hest til hest, noen tar overgangen fra sko til barfot kjapt, andre trenger veldig lang tid for å venne seg til det. 
Min hest tålte ikke gå barfot, hun hadde veldig stor slitasje på høvene selv om hun ikke ble brukt, så etter 1-2 måneder på sommerbeite var høvene så nedslitt at hun fikk smerter av å gå på hardt underlag. 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fin balanse, som jeg skrev i forrige innlegg så har man måtte begynne beskjære kløvene på kyr etter det ble vanlig med gummimatter, fordi man fjernet naturlig slitasje. Hester romsterer mye i boksen, og vil ofte "grave" bort sagflisen på enkelte områder, og dermed treffe betongen. 
Men hester bytter vanligvis på å stå på sagflis med/uten gummimatte under, går mye på grus, står på fuktig gress og noen står også i en del gjørme. 
Høver er på en måte lik neglene våre, får dem mye fuktighet så blir dem myke og fliser seg lettere opp. 
Men ja, dersom man begynner la hesten gå barfot, så vil veldig mange av dem utvikle sterkere høver som tåler det, men det kan ta lang tid. Det varierer fra hest til hest, noen tar overgangen fra sko til barfot kjapt, andre trenger veldig lang tid for å venne seg til det. 
Min hest tålte ikke gå barfot, hun hadde veldig stor slitasje på høvene selv om hun ikke ble brukt, så etter 1-2 måneder på sommerbeite var høvene så nedslitt at hun fikk smerter av å gå på hardt underlag. 

Jeg tror jeg skjønner. Men er det ikke rart at et dyrs føtter ikke tåler et par mnd på sommerbeite(går ut fra at det betyr på gress osv)? Jeg syns bare dette fenomenet er så merkelig! Er hestene evolusjonsmessig blitt dårligere fordi vi begynte å sette på dem sko?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...