AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #1 Skrevet 9. november 2017 Hei. Jenta mi går i 3. klasse, og det har vært et godt miljø mellom jentene i klassen helt siden første klasse. Men særlig det siste halvåret har jeg inntrykk av at én av jentene blitt mer og mer dominerende og sjefete. Jenta mi er egentlig god venninne med denne jenta, men i det siste har jeg reagert på at forholdet ikke virker balansert. Det er denne andre jenta som bestemmer hele tiden, og hun omtaler seg selv om "sjefen" i vennegjengen. Jenta mi skal ha opplevd å bli holdt utenfor lek i friminuttet, og slik jeg forstår det er det denne jenta som har bestemt det. De andre jentene tørr ikke å si noe i mot denne sjefete jenta, for da blir hun sint og kan si stygge ting om dem, eller holder dem utenfor også. Dagen etter en slik episode, kan de gjerne leke fint sammen igjen, men jeg får inntrykk av at det er litt sånn på denne jentas "nåde" at de er venner igjen. Det skjer jevnlig at vi er sammen med familien til denne andre jenta på noe. Vi er ikke nære venner, men kan fint dra på en sykkeltur eller til bassenget sammen. Jeg har reagert litt på at foreldrene ikke tar tak i asosial eller lite empatisk oppførsel fra datteren deres. Hun kan f.eks. finne på å slenge døra igjen med full kraft rett foran andre, eller svare på en frekk måte ("jeg bestemmer over meg selv, du bestemmer ingenting"). Hvis vi er flere sammen slik at de f.eks er tre jevnaldrende barn, kan hun fint trekke den ene unna og hviske og tiske, og kommer tredjemann bort, så trekker hun bare den andre med seg lengre unna. Hvis det er jenta mi som er den som er sammen med henne, så gir jeg beskjed om at de må klare å leke sammen alle tre, mens hennes foreldre unnskylder datteren deres med at "hun mener ikke noe vondt med det". De kan kanskje ha noe rett i det, det virker faktisk noen ganger som hun ikke forstår at oppførselen hennes kan være sårende, men da må hun jo lære seg det! Andre ganger virker det mer utspekulert, og at hun bevisst holder andre unna. Det er jo fare for at dette etterhvert kan så helt motsatt ut også, at de andre jentene blir så drittlei av å bli "hersjet" med av denne jenta, at alle snur henne ryggen. Men det hadde jo også blitt en veldig vond situasjon. Jeg ønsker jo ikke denne jenta noe vondt, men at hun heller ikke skal påføre andre så mye vondt. Har dere noen tips til hvordan vi skal takle denne situasjonen? Hva bør jeg oppfordre datteren min til i denne situasjonen? Hun vil jo aller helst være venninne med denne jenta, for de har det jo mye gøy sammen også, men det er slitsomt når forholdet er så skjevt. Hva er den beste måten å takle slike barn på? De kommer mest sannsynlig til å gå i samme klasse til ut ungdomsskolen (de går på 1 - 10 skole), så er ute etter en langsiktig løsning for begge jentenes beste. Anonymkode: ceea8...0c5
Leeloo Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 Jeg ville tatt tak i det. Vi hadde en slik "queen bee" i min klasse på barneskolen. Vi hadde et veldig dårlig klassemiljø med gjengen hennes på en side og resten av jentene som ikke skjønte greia, eller som ikke var kule nok. Gutta hang stort sett rundt de populære jentene. Jeg hadde heldigvis aldri noe ønske om å bli med i gjengen, har ekstremt dårlig utviklet flokkmentalitet . Av og til frøs hun ut en eller annen stakkar som falt i unåde. Vi prøvde å inkludere dem, men de gikk heller rundt alene og ventet på å bli tatt inn i varmen igjen. Det tok brått slutt på ungdomsskolen da vi ble splittet opp over flere klasser, og så ble hun danket ut av kulere queen bees fra andre skoler. Hun ble heldigvis en grei dame som voksen så vidt jeg vet Jeg aner ikke om noe kunne vært gjort, men kan umulig ha vært gøy for dem som enten ikke fikk være med, eller som ble fryst ut.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 Høres ut som det er veldig mange av dine følelser, tanker og meninger. Hva sier datteren din? Det er dessverre veldig vanlig at noen blir «ledere» i gjengen. Når man skal gripe inn er hvis noen tar skadet av det. Hvis noen gang på gang blir lei seg, føler seg utfryst, uthengt, mobbet og truet. Klager datteren din på vondt i magen? Vil hun ikke på skolen? Ser du hun har det kjipt når hun andre er frekk? Noen ganger tåler vi at venner kan være slik. Vi vet at det er sånn de er, og man tar seg ikke nær av det. Hvis det kan virke som datter har funnet en måte å takle venninnen, og det er mest du som blir irritert så syns jeg ikke du skal blande deg. Hvis datteren din blir såret så prøv å lær henne å takle henne. Sånn at hun ikke blir brutt ned av å være sammen med henne. Det blir veldig vanskelig om du (og kanskje datteren din) står alene om å prøve å forandre og oppdra et annet barn. Så mitt råd går dette utover helsen, og trivsel til barnet må du gjøre noe. Og da på et høyere nivå med skole osv. Hvis dette er noe jentene må finne ut av seg. Ikke bland deg. Prøv heller å veilede, og gjøre at datteren din setter sine egne grenser, og føler seg trygg i seg selv, og i sin egen kropp. Anonymkode: ea115...efb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå