AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #1 Skrevet 9. november 2017 Vi har hatt katt hele livet og da vi desverre måtte avlive pusen vår nå på grunn av sykdom så er det naturlig for oss å tenke på å anskaffe ny. Vi bor på gård så det er ikke bare for kosen sin skyld, men også av praktiske årsaker. Da jeg googlet det så fikk jeg opp denne siden og ble ganske skremt. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/toksoplasmose-i-svangerskapet Helsebiblioteket bruker vi mye på jobb, så ser på det som en sikker kilde. Jeg har naturligvis tatt de vanlige forhåndsreglene når vi har hatt katt, men synes kanskje dette er litt vel overdrevet i forhold til hva jeg har lest på andre anbefalte kilder fra jordmor . Hva tenker dere? Anonymkode: 1c064...085
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 Ts igjen her, så det ikke blir misforståelser. Det jeg synes er kanskje litt overdrevet : Ikke anskaff katt hvis du er gravid Hvis du har katt: Hold katten innendørs La eventuelt noen andre passe den mens du er gravid Anonymkode: 1c064...085
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 Hvis du er gravid nå kan du jo avvente å skaffe ny katt til etter babyen er født? Og dersom du blir gravid igjen kan mannen din ta hovedansvar for katten? Anonymkode: e8bda...8f0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #4 Skrevet 9. november 2017 Har katter selv og er gravid. Utekatter. De gjør fra seg ute. Ikke noe problem. Det kan også godt være du er imun mpt den sykdommen som folk er redde for om du har hatt katt hele livet. Det kan du raskt sjekke med en blodprøve hos legen. Jeg var utrolig nok ikke imun mot den. Så må ta forhåndsregler Anonymkode: 6979e...d24
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #5 Skrevet 9. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er gravid nå kan du jo avvente å skaffe ny katt til etter babyen er født? Og dersom du blir gravid igjen kan mannen din ta hovedansvar for katten? Anonymkode: e8bda...8f0 Ja, vi kan det selvsagt. Var der jeg lurte på hva andre tenkte om. Eneste vi er redd for er å nå få mus i stallen, i kjelleren osv. Mannen har tatt ansvar for katten med tømme kattekassen og slikt når vi hadde henne, så ser ikke det som en utfordring ved en eventuell senere graviditet. Anonymkode: 1c064...085
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #6 Skrevet 9. november 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har katter selv og er gravid. Utekatter. De gjør fra seg ute. Ikke noe problem. Det kan også godt være du er imun mpt den sykdommen som folk er redde for om du har hatt katt hele livet. Det kan du raskt sjekke med en blodprøve hos legen. Jeg var utrolig nok ikke imun mot den. Så må ta forhåndsregler Anonymkode: 6979e...d24 Kan jo høre med legen om jeg bør ta blodprøve selv om jeg regner med det ikke skjer da det ikke er noen mistanke. "I Norge anbefales imidlertid ikke denne blodprøven som en del av rutineprøvene for gravide. Grunnen er at man risikerer å påføre gravide og fostrene mer skade enn nytte, og at prøvene i tillegg er kostbare for samfunnet". Tar selvsagt forholdsregler siden jeg ikke vet jeg er smittet, men vi har hatt katt siden jeg var baby og nå er jeg 30. Jeg er i uke 20 forresten om det har noe å si på svarene her. Anonymkode: 1c064...085
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #7 Skrevet 9. november 2017 Så lenge du ikke spiser bæsjen direkte, og lar katten slikke deg i ansiktet, så er du ganske safe. Det du nevner her er litt vel hysterisk. Anonymkode: cc241...d0d 7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 Det med at du ikke skal anskaffe katt mens du er gravid gjelder kun hvis du aldri har vært borti katt før. Du kan selvfølgelig ha katt, og du kan fint tømme dokassa så lenge du har på hansker. Anonymkode: 2cd6b...376
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #9 Skrevet 9. november 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det med at du ikke skal anskaffe katt mens du er gravid gjelder kun hvis du aldri har vært borti katt før. Du kan selvfølgelig ha katt, og du kan fint tømme dokassa så lenge du har på hansker. Anonymkode: 2cd6b...376 Det med dokassa har du helt rett i, men jeg sliter så med kvalme så da er det like greit at mannen gjør det;) Anonymkode: 1c064...085
Minlillelykke Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 Har hatt katt i begge mine svangerskap. Ta forhåndsregler som håndvask etter kos og la mannen ta seg av evt kattedo så går det nok fint.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #11 Skrevet 9. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jo høre med legen om jeg bør ta blodprøve selv om jeg regner med det ikke skjer da det ikke er noen mistanke. "I Norge anbefales imidlertid ikke denne blodprøven som en del av rutineprøvene for gravide. Grunnen er at man risikerer å påføre gravide og fostrene mer skade enn nytte, og at prøvene i tillegg er kostbare for samfunnet". Tar selvsagt forholdsregler siden jeg ikke vet jeg er smittet, men vi har hatt katt siden jeg var baby og nå er jeg 30. Jeg er i uke 20 forresten om det har noe å si på svarene her. Anonymkode: 1c064...085 Hvordan kan en blodprøve skade mor eller foster? Jeg spurte legen om jeg kunne ta en slik test samtidig for å sjekke om jeg hadde hatt den. Noe jeg ikke hadde, og må derfor være litt ekstra obs. Ingen sa noe til meg om at det ikke var lurt. Jeg tok en sjekk for å sjekke om jeg hadde hatt den bare for nysgjerrig. Ikke for at jeg var syk. Det gjelder ikke bare kattebæsj. Men også grave i jord osv. Fikk også info om at bakteriene er farligst i slutten av svangerskapet. Fikk med et skriv fra legen hvor det sto en del info. Anonymkode: 6979e...d24
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #12 Skrevet 9. november 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan en blodprøve skade mor eller foster? Jeg spurte legen om jeg kunne ta en slik test samtidig for å sjekke om jeg hadde hatt den. Noe jeg ikke hadde, og må derfor være litt ekstra obs. Ingen sa noe til meg om at det ikke var lurt. Jeg tok en sjekk for å sjekke om jeg hadde hatt den bare for nysgjerrig. Ikke for at jeg var syk. Det gjelder ikke bare kattebæsj. Men også grave i jord osv. Fikk også info om at bakteriene er farligst i slutten av svangerskapet. Fikk med et skriv fra legen hvor det sto en del info. Anonymkode: 6979e...d24 Det vet jeg ikke, for har ikke tatt den testen. Anonymkode: 1c064...085
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #13 Skrevet 9. november 2017 Bare ta den testen, det er en enkel blodprøve! samme blodet som blir brukt til alle de andre testene. Skjønner egentlig ikke hvordan det kan skade mor og barn på noen måte når den ikke har noe med deg direkte å gjøre etter blodet er tappet. Jeg spurte om å få den og gikk helt fint. Viste seg at jeg var positiv fra tidligere:) Så nå slipper jeg en del bekymringer da. Jeg kan blant annet spise bær og salat og annet fra naturen uten å være kjempenøye med vask, spise saltpølse (bare med forhåndsregler om listeria som annet kjøttpålegg). Og ta meg av kattene Anonymkode: de5e4...444
Forever22 Skrevet 9. november 2017 #14 Skrevet 9. november 2017 jeg er gravid for første gang og har 2 utekatter, jeg har ingen planer om å kvitte meg med de, det skjer ikke. Men man kan jo ta sine forhåndsregler tenker jeg :D
Minlillelykke Skrevet 9. november 2017 #15 Skrevet 9. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg ikke, for har ikke tatt den testen. Anonymkode: 1c064...085 Jeg har tatt toxo prøven to ganger i forbindelse med svangerskap. Det er kun en blodprøve som kan tas sammen med rutineprøvene.
Musefjes Skrevet 9. november 2017 #16 Skrevet 9. november 2017 Jeg ble automatisk testet for toxoplasmose sammen med alle de andre blodprøvene jeg tok i starten. Jeg hadde det ikke, selv om jeg har velta meg i katter hele livet. Det er ganske vanskelig å få det, med mindre man har bodd lenge i utlandet og spist mye uvasket salat.
Lunarstone Skrevet 9. november 2017 #17 Skrevet 9. november 2017 Synes det virker i overkant hysterisk av Helsebiblioteket. Har katt selv , hatt katt hele livet . Verken i forrige eller nåværende svangerskap fikk jeg påvist immunitet mot toxoplasmose , så tar mine forhåndsregler . Har ikke kattekasse, den gjør fra seg ute. Så vasker jeg hendene ofte .
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #18 Skrevet 9. november 2017 Ta,dine forholdsregler - som med,alt annet som kan påføre fosteret skade. Men ikke vær aaltfor bekymret. Det er svært liten risiko for smitte: I Norge er 80–90 % av fertile kvinner mottagelige for smitte. Kun 0,2 % av de som er mottagelige, smittes med toksoplasmose under svangerskapet. En påvist smitte av mor trenger ikke å bety at fosteret er smittet Anonymkode: 19e9e...a36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå