AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #1 Skrevet 9. november 2017 Ok før jeg begynner, må jeg poengtere at dette er vårt første barn, jeg har ikke hatt noe med barn å gjøre tidligere, og all den kunnskapen jeg har fått når det gjelder barn hittil, har vært fra min mor, sykehuset, helsestasjon og helsedirektoratet. Jeg har nemlig hørt og lært at barn - skal pusse tenner fra første tann - ikke gis sukker i form av godteri og brus (før de blir eldre, det er ikke noe poeng..) - ikke melkeprodukter før 10 mnd Jeg følger dette. Har pusset tenner fra første tann, gir fast føde i form av fruktmos, middager, grøt.. aldri latt jenta smake cola selvom hun strekker seg etter glasset.. Hun får heller ikke saftis fra butikken (Jeg kan lage selv en sunnere versjon). Hun er 8 mnd. Er jeg alt for rigid? Har sett f.eks. noen barn, særlig ett.. hvor de verken pusser tennene (barnet har 4 tenner nå), eller følger noen av de andre rådene.. og da begynner jeg å tenke om det jeg gjør er uvanlig? Jeg vet jo at sukker og sånt er jo ikke farlig, og hun kommer før eller senere til å få dette hjemme hos oss fordi jeg elsker sjokolade og cola. Det er bare det at jeg synes ikke det er vits i å introdusere dette for henne, når det er andre ting som er bedre.. Hva gjør dere? Hva har dere gjort? Bare for å si det tydelig.. Jeg dømmer IKKE de som velger å gjøre annerledes, som sagt, dette er mitt første barn og jeg har ikke peiling, derfor jeg har fulgt disse rådene fra helsedirektoratet osv.. men når jeg ser andre gjør andre ting,.så tenker jeg "er det virkelig så farlig"? Anonymkode: 847f0...ffe
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 Jeg har ikke barn selv, men syntes det virker som at du gjør ting riktig. Skjønner heller ikke hvorfor man skal gi barn sukker før de spør om det selv. Anonymkode: 35229...27a 13
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 Hønemor? Man gir da ikke barn på 8 mnd cola og sjokolade og unnlater å pusse tenner? Vel, du beskriver ett tilfelle av det, men det gjengse vil jeg håpe er at det ikke skjer. Anonymkode: 017c8...5ba 10
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #4 Skrevet 9. november 2017 datteren spiste ikke godteri før hun var 2, fikk ikke fast lørdagsgodt før hun var godt over 6 år. drikker ikke brus (liker ikke), fikk ikke saft før hun var over 2 da tenker j husholdningssaft, får absolutt ikke fun light saft, er man tørst drikkes det vann, gjelder fortsatt og hun er 8 nå. nå kan hun få litt kjeks og sånn selv om det er hverdag og is hver dag når det er sommer. er absolutt ikke rigid på noe,men tenker at hva er vitsen m å proppe de fulle av sukker når man ikke må. spesielt når de er små, da er det jo lett å styre. bare å ikke venne de til det i begynnelsen, og når de vet hva brus, godis, is er. ikke ha det i hus, da er det heller ikke no å si nei til. Og absolutt ikke venne de til at de får no spiselig bare fordi man er i butikken. den diskusjonen har vi ennå, men nå er hun stor og skjønner at noen ganger får man is andre ganger ikke, når man er i butikken. Jeg er absolutt ingen hønemor. Anonymkode: ffb61...73f 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #5 Skrevet 9. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke barn selv, men syntes det virker som at du gjør ting riktig. Skjønner heller ikke hvorfor man skal gi barn sukker før de spør om det selv. Anonymkode: 35229...27a 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hønemor? Man gir da ikke barn på 8 mnd cola og sjokolade og unnlater å pusse tenner? Vel, du beskriver ett tilfelle av det, men det gjengse vil jeg håpe er at det ikke skjer. Anonymkode: 017c8...5ba Støtter disse cola og sånn til så små barn er helt unødvendig. Og tannpuss er ikke mindre viktig bare fordi det er få av dem.. Anonymkode: 18892...43a 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #6 Skrevet 9. november 2017 Gjorde akkurat det samme med min datter. At hun strekker seg etter ting betyr bare at hun er nysgjerrig,men enig med deg,hun trenger ikke få det. Min datter fikk ikke smake på brus før hun var nærmere 2 år og hun likte det ikke. Husker ikke med sjokolade,men jeg drøyde det lenge.Helt enig med deg,bare hold henne unna søtsakene så lenge du klarer😊Hun får tidsnok smake på det. Anonymkode: cc7e8...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #7 Skrevet 9. november 2017 Jeg kan også tilføye at jeg har aldri gitt datteren min jus fast. Har aldri hatt det i kjøleskapet og hun drikker det bare når hun er hos andre. Og da er hun bare vant med at vi ikke har det. Tror vi lager fort vaner til barn som egentlig er helt unødvendige. Jeg er ikke noe antisukker fanatiker altså. Kan drikke brus og til tider spise mye sjokolade selvMen det er når hun har sovnet. Anonymkode: cc7e8...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: datteren spiste ikke godteri før hun var 2, fikk ikke fast lørdagsgodt før hun var godt over 6 år. drikker ikke brus (liker ikke), fikk ikke saft før hun var over 2 da tenker j husholdningssaft, får absolutt ikke fun light saft, er man tørst drikkes det vann, gjelder fortsatt og hun er 8 nå. nå kan hun få litt kjeks og sånn selv om det er hverdag og is hver dag når det er sommer. er absolutt ikke rigid på noe,men tenker at hva er vitsen m å proppe de fulle av sukker når man ikke må. spesielt når de er små, da er det jo lett å styre. bare å ikke venne de til det i begynnelsen, og når de vet hva brus, godis, is er. ikke ha det i hus, da er det heller ikke no å si nei til. Og absolutt ikke venne de til at de får no spiselig bare fordi man er i butikken. den diskusjonen har vi ennå, men nå er hun stor og skjønner at noen ganger får man is andre ganger ikke, når man er i butikken. Jeg er absolutt ingen hønemor. Anonymkode: ffb61...73f Høres veldig fornuftig ut Anonymkode: 847f0...ffe
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #9 Skrevet 9. november 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan også tilføye at jeg har aldri gitt datteren min jus fast. Har aldri hatt det i kjøleskapet og hun drikker det bare når hun er hos andre. Og da er hun bare vant med at vi ikke har det. Tror vi lager fort vaner til barn som egentlig er helt unødvendige. Jeg er ikke noe antisukker fanatiker altså. Kan drikke brus og til tider spise mye sjokolade selvMen det er når hun har sovnet. Anonymkode: cc7e8...a2f Det der er jeg helt enig er ikke vits å få dem vant til noe for så å si at det er feil Anonymkode: 847f0...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 Helt riktig det du gjør, trådstarter! Hilsen tannlege. Ikke bry deg om oppgulpet fra AB...a2c, åpenbart en dårlig mor som forsøker å døyve sin egen dårlige samvittighet ved å være giftig mot andre. Anonymkode: d38c5...222 1
Vera Vinge Skrevet 9. november 2017 #11 Skrevet 9. november 2017 Høres vanlig og fornuftig ut. Babyer skal ikke ha sukker. Selv ikke 5-åringen min får cola pga koffeinet, så jeg syns det er helt sprøtt å gi det til babyer. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #12 Skrevet 9. november 2017 Det du gjør er å ta ordentlig vare på ungen. Dersom noen ikke følger disse rådene gjør de jo ikke det beste for barnet! Du er ikke hønemor, du er god mamma Anonymkode: f0609...77e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #13 Skrevet 9. november 2017 Synes du gjør det riktige. Trodde først du snakket om et eldre barn siden du var i tvil om det du gjorde, men når barnet er 8 mnd, er det vel en selvfølge å ikke gi sjokolade og brus. Det sagt, så vil du kanskje oppleve situasjonen annerledes hvis du får flere barn. Nr 2 (og evt 3 og 4) har en tendens til å få litt løsere rammer på det meste...det er iallefall min erfaring. Anonymkode: a5f66...047
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #14 Skrevet 9. november 2017 Skjønner ikke spørsmålet ditt. Du er ikke hønemor en gang, du er helt vanlig, og gjør det riktig, og det er faktisk vanlig å være så påpasselig, særlig med nummer en. At andre ikke er like flinke med alt spiller da ingen rolle? Det er ikke "veldig farlig" om en baby får smake søtsaker eller melkeprodukter, men det er heller ingen vits, og ikke sunt. Greit og vanlig og riktig å følge retningslinjene. Rett og slett. Dette vil bare fortsette og fortsette: kosthold, klær, aldersgrenser, husarbeid, leggetider, lekser, spilling, grenser, anbefalinger og andre som er slappere på det meste hele tiden. Man kan ikke gjøre alt etter boka til en hver tid hele barndommen, alle er ikke like og gjør ikke likt (selv i Norge) og bør kanskje ikke heller, hvis det ender med ordentlig hønemor-tendenser og begrensninger som ikke er fornuftige, men ved 8 måneder? Helt vanlig. Anonymkode: 27953...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #15 Skrevet 9. november 2017 Nei såklart ikke hønemor! Barna mine er 5 år og 2 årog får fortsatt overhodet ikke godteri/is/brus! Eneste er at eldste får det i bhg bursdag. Ingen unger -trenger- godteri! Vi er flinke til å ikke spise slikt foran barna og. Og selvsagt skal tennene pusses, morgen og kveld! Anonymkode: df47e...024 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #16 Skrevet 9. november 2017 Aldri hørt om noen som gir cola til en baby på 8 mnd! Anonymkode: 69828...a68 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #17 Skrevet 9. november 2017 Hva sier fornuften din? Selvsagt skal tenker pusses fra første tann. Babyer trenger ikke cola og godteri. Er dette som er normalt og fornuftig. At andre er slappe gjør det ikke riktig. Anonymkode: 8371f...a2d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #18 Skrevet 9. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok før jeg begynner, må jeg poengtere at dette er vårt første barn, jeg har ikke hatt noe med barn å gjøre tidligere, og all den kunnskapen jeg har fått når det gjelder barn hittil, har vært fra min mor, sykehuset, helsestasjon og helsedirektoratet. Jeg har nemlig hørt og lært at barn - skal pusse tenner fra første tann - ikke gis sukker i form av godteri og brus (før de blir eldre, det er ikke noe poeng..) - ikke melkeprodukter før 10 mnd Jeg følger dette. Har pusset tenner fra første tann, gir fast føde i form av fruktmos, middager, grøt.. aldri latt jenta smake cola selvom hun strekker seg etter glasset.. Hun får heller ikke saftis fra butikken (Jeg kan lage selv en sunnere versjon). Hun er 8 mnd. Er jeg alt for rigid? Har sett f.eks. noen barn, særlig ett.. hvor de verken pusser tennene (barnet har 4 tenner nå), eller følger noen av de andre rådene.. og da begynner jeg å tenke om det jeg gjør er uvanlig? Jeg vet jo at sukker og sånt er jo ikke farlig, og hun kommer før eller senere til å få dette hjemme hos oss fordi jeg elsker sjokolade og cola. Det er bare det at jeg synes ikke det er vits i å introdusere dette for henne, når det er andre ting som er bedre.. Hva gjør dere? Hva har dere gjort? Bare for å si det tydelig.. Jeg dømmer IKKE de som velger å gjøre annerledes, som sagt, dette er mitt første barn og jeg har ikke peiling, derfor jeg har fulgt disse rådene fra helsedirektoratet osv.. men når jeg ser andre gjør andre ting,.så tenker jeg "er det virkelig så farlig"? Anonymkode: 847f0...ffe Vi har gjort det som deg. Mitt eldste barn er nå to og har enda ikke smakt noe brus. Har fått smake på kaker og is. Men da har det vært svært lite. Hun er faktisk mer glad i frukt enn slikt. Hun fikk ingenting av sånt før hun ble ett år. Forstår ikke hvorfor jeg skal gi henne det når hun ikke er innteresert og da hun heller tar en banan.. Anonymkode: cd075...0c2 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #19 Skrevet 9. november 2017 Er ikke dette helt normalt da? Nå er det mange år siden jeg hadde så små barn, så husker ikke helt når jeg innførte melk, ren melk. Anonymkode: b96f7...bc2
Vera Vinge Skrevet 9. november 2017 #20 Skrevet 9. november 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes du gjør det riktige. Trodde først du snakket om et eldre barn siden du var i tvil om det du gjorde, men når barnet er 8 mnd, er det vel en selvfølge å ikke gi sjokolade og brus. Det sagt, så vil du kanskje oppleve situasjonen annerledes hvis du får flere barn. Nr 2 (og evt 3 og 4) har en tendens til å få litt løsere rammer på det meste...det er iallefall min erfaring. Anonymkode: a5f66...047 Ja, jeg tror det er lettere å være streng på enkelte ting med nr en, men samtidig lot jeg meg aldri friste til å gi nr to på 8 mnd søtsaker. Drøyde det så lenge jeg klarte, men som lillebror måtte han jo bli lur og skjønte raskere enn storebroren når jeg og faren spiste på noe hemmelig eller i det hele tatt hvor på kjøkkenet vi oppbevarer godsaker. Men ja, det er lett å si at man er superstreng på å ikke la førstemann se tv før 3 års alder og at ingen barn burde gjøre det, mens det ikke er like lett når man får flere barn som ser at de store får se. Endret 9. november 2017 av Vera Vinge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå