AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #1 Skrevet 9. november 2017 Vi et et ungt par med et barn. Som mange andre er vi tidlig i etableringsfasen og for tiden har vi ganske stram økonomi. Neste måned er det jul, og jeg vet at foreldrene mine gleder seg veldig til å feire med deres første barnebarn. Problemet er at vi har faktisk ikke råd til å kjøpe gaver nå. Vi har noen 1000 igjen til mat, etter at alt av utgifter er betalt. Kan man avlyse alt? Be foreldre og familie om å ikke kjøpe noe til oss fordi vi ikke har råd til å gi noe tilbake? Min mann og jeg har uansett ikke noe særlig forhold til julen pga livssyn, men vi blir med for familiens glede. Anonymkode: 0ff91...a94
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2 Skrevet 9. november 2017 Nei, det kan dere virkelig ikke gjøre. Anonymkode: d8009...7a8 29
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #3 Skrevet 9. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kan dere virkelig ikke gjøre. Anonymkode: d8009...7a8 Haha morsom du. Begrunnelse? Anonymkode: 0ff91...a94 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 Populært innlegg #4 Skrevet 9. november 2017 Bare si det som det er. At dere gjerne vil feire jul med dem men at dere ikke kan ta dere råd til gaver i år og at de heller ikke trenger gi noe. De vil jo bare være sammen med dere.. Anonymkode: 9ad09...5e1 50
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #5 Skrevet 9. november 2017 Klart du kan. Bare si det til familien din så skjønner de det nok Er mange jul fremover Anonymkode: 26384...f14 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #6 Skrevet 9. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha morsom du. Begrunnelse? Anonymkode: 0ff91...a94 Julen handler da ikke bare om julegaver? Vil du virkelig ta ifra besteforeldrene å feire jul med sitt første barnebarn bare fordi dere ikke har råd til julegaver?! Anonymkode: ebf37...fb3 45
Gjest yeans Skrevet 9. november 2017 #7 Skrevet 9. november 2017 (endret) Jeg syns dere kan gjøre det som passer for dere, men tror og at foreldrene dine nok vil forstå og kanskje ikke har noe ønske om å få gaver selv? Dere kan jo si at dere ikke ønsker gaver. Det viktigste er jo kosen, og mat spiser man jo uansett så det kan jo spleises på. Har dere noe som evt kan selges for å få inn noen kroner ekstra? Og kan dere bytte til billigere mobilabb/internet? Fra januar bør dere kanskje spare på egen konto til julegaver og mat så slipper dere å stresse på grunn av pengemangel til jul igjen. Endret 9. november 2017 av yeans
Perle Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 Familuen blåser i julegavene bare de får være sammen med dere. Ekstremt tragisk at du føler at dette er allt jula handler om. Er jo bare å si det som det er, at i år må vi priotere bort julegaver. Er vel ingen skam i det. 28
absinthia Skrevet 9. november 2017 #9 Skrevet 9. november 2017 Man avlyser ikke julen, bare fordi man ikke har råd til å kjøpe gaver. Det er ikke på grunn av gavene vi feirer jul. Ett år der jeg hadde svært dårlig råd, var det eneste av julemat vi hadde råd til, en pakke lammerull og en ribbe til 49 kroner. Jeg ønsket meg kaffe og bayonneskinke i julegave og ga julegaver som: hjemmelagede brente mandler, rimelige hjemmebakte julekaker og lys som jeg hadde smeltet om og støpt av lysestumpene mine. De eneste gavene jeg kjøpte var til mine da to barn - og vet du hva? Jula ble minst like bra det året som de andre årene, hvor økonomien hadde vært helt ok. 30
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 Akkurat nå, yeans skrev: Jeg syns dere kan gjøre det som passer for dere, men tror og at foreldrene dine nok vil forstå og kanskje ikke har noe ønske om å få gaver selv? Dere kan jo si at dere ikke ønsker gaver selv. Det vikstigste er jo kosen, og mat spiser man jo uansett så det kan jo spleises på. Har dere noe som evt kan selges for å få inn noen kroner ekstra? Og kan dere bytte til billigere mobilabb/internet? Fra januar bør dere kanskje spare på egen konto til julegaver og mat så slipper dere å stresse på grunn av pengemangel til jul igjen. Takk for råd, vi vil jo selvsagt besøke dem og tilbringe tid med dem.. Det eneste er alt det gavepresset. De tjener langt over gjennomsnittet begge to, og har stor glede av å kjøpe ting til datteren vår som ikke har fylt året enda.. er liksom redd for å såre dem.. men jeg får bare snakke med dem og håpe at de forstår. De gjør nok det:) Vi har en ekstra TV som står på soverommet..den er vel 8 år gammel og funker helt ok. Får kanskje inn en 100 lapp 😂 Anonymkode: 0ff91...a94 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #11 Skrevet 9. november 2017 2 minutter siden, Perle skrev: Familuen blåser i julegavene bare de får være sammen med dere. Ekstremt tragisk at du føler at dette er allt jula handler om. Er jo bare å si det som det er, at i år må vi priotere bort julegaver. Er vel ingen skam i det. Jeg har ikke sagt noe sted at jeg føler at julen handler kun om gaver. Jeg spør bare om det er innafor å avlyse pga dårlig råd, fordi det er en tradisjon i de fleste norske hjem å ha pakker under juletreet. Anonymkode: 0ff91...a94
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #12 Skrevet 9. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sagt noe sted at jeg føler at julen handler kun om gaver. Jeg spør bare om det er innafor å avlyse pga dårlig råd, fordi det er en tradisjon i de fleste norske hjem å ha pakker under juletreet. Anonymkode: 0ff91...a94 Men hvis eneste grunn til at du avlyser ALT er fordi du ikke har råd til gaver, så fremstår det jo som om det eneste som betyr noe er gavene. Anonymkode: ebf37...fb3 22
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #13 Skrevet 9. november 2017 2 minutter siden, absinthia skrev: Man avlyser ikke julen, bare fordi man ikke har råd til å kjøpe gaver. Det er ikke på grunn av gavene vi feirer jul. Ett år der jeg hadde svært dårlig råd, var det eneste av julemat vi hadde råd til, en pakke lammerull og en ribbe til 49 kroner. Jeg ønsket meg kaffe og bayonneskinke i julegave og ga julegaver som: hjemmelagede brente mandler, rimelige hjemmebakte julekaker og lys som jeg hadde smeltet om og støpt av lysestumpene mine. De eneste gavene jeg kjøpte var til mine da to barn - og vet du hva? Jula ble minst like bra det året som de andre årene, hvor økonomien hadde vært helt ok. Jeg personlig hadde syntes julen hadde vært like koselig uten gaver. Hadde klart meg fint helt uten. Det er et stressmoment dette med "alle å kjøpe gave til", og hvem som kjøper hva osv.. og nå attpåtil har vi kanskje 1000 kr som vi kan kjøpe gaver for til sammen. Anonymkode: 0ff91...a94 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #14 Skrevet 9. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis eneste grunn til at du avlyser ALT er fordi du ikke har råd til gaver, så fremstår det jo som om det eneste som betyr noe er gavene. Anonymkode: ebf37...fb3 Skjønner jo at det fremstår slik, men nå er ikke det tilfellet😁😁😁 Anonymkode: 0ff91...a94 1
Gjest yeans Skrevet 9. november 2017 #15 Skrevet 9. november 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Takk for råd, vi vil jo selvsagt besøke dem og tilbringe tid med dem.. Det eneste er alt det gavepresset. De tjener langt over gjennomsnittet begge to, og har stor glede av å kjøpe ting til datteren vår som ikke har fylt året enda.. er liksom redd for å såre dem.. men jeg får bare snakke med dem og håpe at de forstår. De gjør nok det:) Vi har en ekstra TV som står på soverommet..den er vel 8 år gammel og funker helt ok. Får kanskje inn en 100 lapp 😂 Anonymkode: 0ff91...a94 Det går nok bra skal du se Ja nei, det med å selge ting var bare et forslag da
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #16 Skrevet 9. november 2017 Akkurat nå, yeans skrev: Det går nok bra skal du se Ja nei, det med å selge ting var bare et forslag da Haha vurderte det faktisk😂 noen ting tar jo bare opp plass.. Anonymkode: 0ff91...a94
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #17 Skrevet 9. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner jo at det fremstår slik, men nå er ikke det tilfellet😁😁😁 Anonymkode: 0ff91...a94 Men hva mener du egentlig når du skriver om det er "greit å avlyse jul pga dårlig råd?" da? Betyr jul egentlig gaver? Anonymkode: ebf37...fb3 1
absinthia Skrevet 9. november 2017 #18 Skrevet 9. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig hadde syntes julen hadde vært like koselig uten gaver. Hadde klart meg fint helt uten. Det er et stressmoment dette med "alle å kjøpe gave til", og hvem som kjøper hva osv.. og nå attpåtil har vi kanskje 1000 kr som vi kan kjøpe gaver for til sammen. Anonymkode: 0ff91...a94 Men da kan dere jo si at dere synes det er like greit å feire uten gaver og ar dere velger å fokusere på kos og samvær. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #19 Skrevet 9. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva mener du egentlig når du skriver om det er "greit å avlyse jul pga dårlig råd?" da? Betyr jul egentlig gaver? Anonymkode: ebf37...fb3 Er du litt kverulant i kveld eller?😂 Anonymkode: 0ff91...a94
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #20 Skrevet 9. november 2017 3 minutter siden, absinthia skrev: Men da kan dere jo si at dere synes det er like greit å feire uten gaver og ar dere velger å fokusere på kos og samvær. Ja, har vurdert det faktisk. For vi vil jo gjerne komme på besøk og ha det hyggelig med dem. Hvordan hadde du reagert om datteren din hadde spurt deg om det? Anonymkode: 0ff91...a94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå