Gå til innhold

Jogging og benhinnebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som sliter med benhinnebetennelse her? Jeg er en litt stor dame med bmi på 30. Egentlig så er jeg ganske glad i å jogge, men hver gang jeg kommer ordentlig i gang så kommer den hersens betennelsen. Vet at sykling er mindre belastende, men det er ikke like gøy... Ser at vekt nok kan spille inn og at jeg kanskje er for tung til å løpe nå (?) men plagdes med dette da jeg var normalvektig også.

Er det noen som har en progresjonsplan de vil dele for å trene seg rooolig opp til å jogge lengre strekninger uten smerter? 

Anonymkode: 51b0a...f26

Skrevet

Følger denne. Fikk også beinhinnebetennelse da jeg begynte å jogge . Har bmi på 28.

Skrevet

Tåhev er det eneste som hjelper.  Spilte fotball 5-6 dager i uka og begynt først å tåle dette etter noen uker med trening av leggene.

Anonymkode: 384bb...41d

Skrevet

Bare opp og ned på tærne, ingen hokus pokus? :o 

TS

Skrevet

Anbefaler å finne ut hva slags løpestil du har. Lander du hardt på hælen for hvert steg, kan du feilbelaste beina ganske mye og få problemer.

Anonymkode: 85c98...27c

Skrevet

Vet hva slags løpestil jeg har, grei teknikk men overpronerer litt så har investert i flere par gode sko. Prøver også å alltid ha noen prosent helning på mølla hvis jeg løper inne.

ts

Skrevet

Tåhev som nevnt tidligere, kontrollert opp og nesten helt ned, i tillegg så ble jeg anbefalt å tøye leggene godt samt bruke skumrulle for løsne stive muskler. For meg så fungerer det godt, sammen med variert trening. 

Har du prøvd f.eks ellipsemaskin i stedet for tredemølle, eller romaskin når du trener inne? 🙂

Skrevet

Gode sko som er tilpasset foten. Hos meg er det bare mizuno som holder det unna. De jeg har er beregnet på løping på asfalt. 

GRUNDIG!!! oppvarming. Helst ikke langdistanse på mølla, jeg springer bare intervaller der. Ikke asfalt. 

Sjekk teknikken din. 

Tåhev, tøying og enda mere tøying. 

Kompresjonskalver kan ha en effekt. 

Jeg har slitt med det i 10 år selv om jeg er helt normalvektig, det går på overbelastning. klarer å holde det unna om jeg er bevisst og ikke prøver å kjøpe ny type sko. Men det er noe herk. 

Lykke til! 

Anonymkode: 81d8b...286

Skrevet (endret)

JEg fikk tips om lyktestolpetrening for å gradvis belaste beina mer og mer. Jogg strekka mellom to lyktestolper, gå mellom f.eks de neste 4 lyktestolpene, gjenta. Dette gjør man f.eks 1-2 uker. Så jogger man mellom lyktestolpe 1 og 3 og går mellom 3 og 6. Osv osv

Dette har hjulpet en del på mine legger

Og aldri jogge på asfalt. Kun rolig gåing på asfalt og kun jogge på mykt underlag

Endret av Wenda
Skrevet

Har hatt ja, og får selvsagt lett igjen dersom jeg ikke lytter til kroppen. Det som funker for meg: 

- Tåhev (som nevnt)

- Grundig tøying av leggmuskler mm (jeg har noen yogaprogram på 10-15 min som er designet for å tøye "løpemuskler")

- Løping i oppoverbakker - og i perioder jeg merker at det er vondt - overgang til rask gange når jeg skal ned igjen. Bruker samme prinsippet på mølla - stiller mølla så høyt jeg klarer og hvis jeg er med på intervalltimer på sats så øker jeg stigningen mer enn jeg øker farten for å minske belastningen på leggene...

- Løper minst mulig på asfalt og mest mulig på turveier/stier etc

Her er ikke BMI noe problem, men når man først har hatt det så virker det svært lett å få det igjen. 

Skrevet (endret)

Jeg løper mye og ut fra hva jeg har sett så har løpeskader mye med to ting å gjøre:

1) Feil teknikk (uansett hva løperen selv tror)

2) For hard belastning (for ofte og/eller mye) for tidlig.

At skader kommer igjen og igjen er ofte fordi utøveren ikke lærer og fortsetter med feil teknikk og for hard start etter skaden er leget (eller værre: starter før skaden er leget nok)

Ikke overdriv tøyingen spesielt hvis du ikke er vant til å tøye, har trent hardt/hardere enn du er vant til eller har svake muskler (alt med måte)

Endret av Ild
Skrevet

Takk for mange gode svar! Jeg skjønner jeg må begynne med tåhev. Er det slik at jeg burde gjøre dette daglig? Med egenvekt? Hvor lenge bør jeg trene opp leggene før jeg forsøker meg på å løpe litt igjen? 

Skrevet

Jeg har også slitt med beinhinnebetennelse i sikkert rundt 7 år nå. I begynnelsen fikk jeg bare beskjed om å tøye leggene godt og bytte til annen form for trening i de verste periodene (samt løpe på mindre hardt underlag også videre). Den kom snikende av og på i flere år, helt til jeg fikk råd om å gå til ortoped. Fikk tilpasset såler jeg har i løpeskoene. Siden jeg fikk dem har beinhinnebetennelsen så og si forsvunnet. 

Det hender jeg kjenner det litt i forsiden av leggen. Om det skjer tøyer jeg leggene og eventuelt bytter underlag (om mulig), øker stigningen (om jeg er på mølle), bytter til elipse eller setter ned farten/går hvis det ikke går over. Forsåvidt er ikke dette ofte. Tøyer og strekker på leggmuskulaturen nesten hver dag også, for å forebygge. Er selv veldig glad i å løpe :-) 
Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...