AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Hei, skriver inn her som en slags siste sjanse i håp om å få noen råd. Min 6åring har ALDRI hatt en tørr natt. Vi føler vi har prøvd det meste, og jeg ser guttungen bli mer og mer lei seg om morgenen. Vi voksne gjør ikke så mye ut av det, annet enn at vi prøver å berolige om at det er normalt. Vi har prøvd å vekke om natten - han sover blytungt, vanskelig å vekke. Men som i dag hadde han allerede tisset i bleien klokken 20:30 (han la seg kl. 1930) Vi prøver å ikke la han drikke så mye før sengetid, men han må nesten få et glass melk. Han drikker ellers ikke så mye iløpet av dagen Vi har prøvd minirin, men det hjalp ikke. Fastlege hensviste til sykehuset ettersom det ikke har vært en eneste tørr natt, men fikk ikke time Jeg vet at dette mest sannsynlig går over av seg selv, men jeg ser hvor trasig det er for gutten. Spesielt fordi han er storebror til to søsken, som har sluttet med bleie. Han er i fin form ellers, både fysisk og psykisk. Har flere kamerater og trives godt på skolen. Noen råd? Tips? Har hørt at de ikke anbefale alarmmatte, men er det noen som har erfaringer med det? Anonymkode: d1e56...ee3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 Nei, har egentlig ikke noen tips. Det er vel ikke normalt å begynne utredning før de er nærmere 10 år. Jeg har en 10 åring som er sengevæter. Han bruker nattbleier, vi passer på at han ikke drikker noe særlig en time før han skal legge seg. Vi har også prøvd minirin, uten effekt. Det fører bare til at han tisser senere på natten. Min sønn sover også ekstremt tungt, mistenker at det ligger mye der. Men faren hans var helt lik når han var liten, og det er jo ofte arvelig. Så om det ikke har gått over før han er nærmere 11 så vil vi at han henvises. Det er lekkasjer innimellom, for han tisser mer enn bleia klarer å ta i mot. Vi ønsker ikke å prøve alarmmatte. For å vekke han midt på natten og resten av huset for den saks skyld, når han sover så tungt er ikke noe vits. Vi satser på at det går over snart, som det gjorde på faren hans. Vi gjør ingenting ut av det når det er lekkasjer, bare skifter på sengen. Anonymkode: 92e60...7e5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 Modning av blæremuskulatur har oxo noe å si. I tillegg må man se det psykiske... er det noe i barnets hverdag som plager ham, hjemme eller på skolen? Selv var jeg sengevæter til jeg var 12 og fikk mensen.... da forsvant sengevætingen for godt. Jeg tisset meg ikke ut hver natt da. Har nå en 7 åring som av og til væter seg ut om natta... så litt arv er der nok? Storesøsteren har vært tørr siden hun var 2 år. Anonymkode: 77fa4...e80
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 Eldstemann her har samme problem. Han er vel og merke en del år eldre enn din sønn. I starten gjorde vi mye rundt det, og forsøkte mye rart for å gi han tørre netter, men effekten var liten, og ulempene store. Dette gjorde at han ble veldig usikker, og småsøknene plaget han. Etter hvert tok vi roligere på det, og lot det gå sin gang. Han er nå 14, og bruker ennå bleie, men de små sier ikke noe på det lenger. Det blir etter hvert en rutine. Når leggetid nærmer seg tar han på bleia, og når han våkner tar han den av. Ettersom det sjeldent lekker, er det egentlig ikke så mye mer stress enn for en gutt som er tørr. Han har til og med vert hos og hatt venner på overnattingsbesøk, så det hindrer han ikke sosialt heller. Forstår du er litt stresset, men ta det med ro. Ikke gjør en stor greie ut av det, så blir det som regel ikke noe problem Anonymkode: c38ee...d7e
Vera Vinge Skrevet 9. november 2017 #5 Skrevet 9. november 2017 (endret) Jeg ser du skriver at han ikke drikker så mye om dagen. Helsesøster sa til oss at man burde prøve å legge mer av drikkingen til dagtid, dvs. oppmuntre til å drikke mer på dagtid, så han ikke blir så tørst om kvelden. Det har ikke gjort noen stor forskjell for min 5-åring, men det kan være verdt å prøve. Når vi begrenser drikking på kvelden er resultatet bare at det ikke lekker fra bleia. Og så har han tilfeldigvis en og annen tørr natt, men ikke hver uke. Til meg sa de at alarmmatte kan prøves, men det krever en del fra både barn og voksne og man må være motivert. De anbefaler ikke det før skolealder og selv da ser de an hvem som kan klare det. Men min plan er å prøve ut kiropraktor dersom sønnen min ikke er tørr om natta om et år, dvs. da er han 6 1/2. Endret 9. november 2017 av Vera Vinge
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #6 Skrevet 9. november 2017 Det kan hende han er forstoppet. Barn kan være forstoppet selv om de bæsjer hver dag- og avføring kan sitte fast inni tarmen og klemme på urinblæra (selv om noe bæsj greier å lirke seg forbi klumpen hver dag). Les f.eks her: https://www.webmd.com/children/news/20120130/study-constipation-may-cause-bedwetting og her: https://www.bedwettingandaccidents.com/single-post/2016/07/12/7-Myths-About-Kids-and-Constipation Mange barn kan gå med forstoppelse i årevis uten at foreldrene aner at noe er galt (fordi de faktisk bæsjer hver dag). Du kan prøve med lakserende (f.eks duphalac, det er helt ufarlig å bruke i kortere perioder i 1-2 uker for å se om det blir noen bedring). Evt ville jeg bedt legen om å få en henvisning til røntgen av tarmen for å sjekke om det kan være forstoppelse som er årsaken til dette. (Jeg vet alle disse tingene fordi jeg har et barn som var forstoppet i 3,5 år. Vi ante ingenting om det- men slet med sengevæting hver natt frem til han ble 7. Vi prøvde også «ALT» for å få en slutt på det. Når vi endelig fant ut av forstoppelsen og fikk fjernet den enorme klumpen med avføring han hadde i tarmen, ga sengevætingen seg mer eller mindre umiddelbart.) Anonymkode: dfae0...99e 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #7 Skrevet 9. november 2017 ENURAD! Da vi endelig brukte det forsvant problemet på to dager. Anonymkode: e180c...19a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #8 Skrevet 9. november 2017 Min er nesten 6 og har også slitt med sengevæting. Det har ikke vært så ille som hos dere, men likevel ganske ille i perioder. Vi begynte for nesten 1 år siden med å bare bruke blåkladd i senga. Altså ingen bleier. Før det hadde han av og til hatt en tørr natt. Vi hadde også noen runder med tissing en time etter at han hadde lagt seg osv., men det ble gradvis bedre. Det har vært mye styr med vasking av både dyner, puter, ungen og sengetøy det siste året! Men nå har han uhell svært sjeldent. Vi har også en del sengevæting i familien. Selv var jeg ikke tørr før jeg var nærmere 7 år. Har brødre som ikke var tørre før de var 9 og 13 år. Tantebarn som ikke er tørre i en alder av 10. Så jeg har vært utrolig redd for at min sønn også skulle holde på i mange år. Han er også en sover svært tungt. Vi har tenkt at det har vært litt som å få han til å slutte å tisse seg ut på dagtid. Hvis vår hadde bleie på seg på dagen, da tisset han i den. Det var jo det han var vant til. Men når vi tok bleia bort, tisset han seg ut noen ganger før han begynte å gå på do. Er ganske sikker på at det hjalp hos oss å bare fjerne bleia på natta, for vi merket ganske fort bedring (mye av bedringa var gradvis) selv om uhellene fortsatt kom ganske ofte. Jeg tenker at det er noe med å gjøre underbevisstheten klar over at man ikke har bleie på. Jeg har også vært ganske bestemt på at han ikke skulle ha bleie på igjen når han først hadde sluttet (kun når han har sovet borte). Har vært veldig redd for at det på en måte skulle "sette han tilbake". Men som sagt, vi har holdt på i nesten ett år. Jeg kan jo ikke utelukke at han hadde blitt tørr om han hadde brukt bleie en stund til og at vi har styrt med dette unødvendig. Men dersom dere ikke har prøvd dette, kan det jo være verdt å gi det et forsøk Anonymkode: f97f9...547 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #9 Skrevet 9. november 2017 Dette er dom å lese om oss! 😲 Minirin hadde 0 effekt. Tisser seg ut hver eneste natt, har vasket dyne, laken, tisselaken, overmadrass hveeer eneste morgen😨 Fikk stadig høre at det går seg til, ikke ta på bleie osv. Kjøpte "tisselaken" til dyne også. Ble mer kliss. Gutten måtte dusje hver morgen. Luktet surt. Han var lei seg og fortvilet. Kjøpte "nattruser"(up and go str8;)). Han er fornøyd! Mor er fornøyd. Dette er vår hemmlighet, og han er strålende glad for å slippe å våkne i en dam, dusje, og se en halvmuggen mor bytte og vaske allt for ente gang😌 Eneste rådet jeg har å gi. Vi var helt utslitt begge to av tiss. Han vil ha de på selv, og skal gå slutte så fort deer tørre på morgen, eller om han syns det er dumt å ha på. Anonymkode: 91428...3bd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #10 Skrevet 9. november 2017 Som å lese om min sønn. Minirin 0 effekt. Pga annen sykdom tidligere er det tatt ultralyd av nyre/urinblære/urinledere, og ingenting galt der. Ikke en eneste tørr natt. Så vi har brukt bleie, det beste for gutten og for oss. MEN så fikk vi tilbud om å prøve alarm. Jeg var skeptisk, og hadde ikke troen. Han tisset jo ikke bare én gang om natten, men gjerne 2-4. Og MYE! Men alarm fungerte! Ikke i begynnelsen, men sakte og sikkert i løpet av mange uker. Og nå er han tilnærmet tørr! Så jeg ville prøvd alarm altså! (Vår startet når han var litt over 7) Anonymkode: 262c6...ead
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå