Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at man bør sende jobbsøknaden 2-4 dager etter den ble utlyst, og mellom  kl.6-10 på morgenen. 

Selvfølgelig prøver man å etterstrebe å sende søknaden tidlig, men hva med når man oppdaget stillingen sent, eller ikke har hatt tid til å skrive den før. Er det best å sende den kvelden før fristen, eller morgenen samme dag som fristen?

Dersom dere selv ansetter arbeidstakere, når foretrekker dere (generelt) å få søknadene tilsendt?

Anonymkode: 97173...9e0

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tror det med klokkeslett kommer fra amerikanske undersøkelser, der det er store tidsforskjeller mellom de ulike statene. Det betyr nok ikke så mye i Norge. Og nå går jo de fleste søknader via egne systemer og ikke på e-post.

Skrevet

Det viktigste er nok å skrive en GOD søknad. Man kan selvfølgelig skrive søknaden nesten med en gang den blir utlyst, men da er det fare for at det blir venstrehåndsarbeid. Jeg tygger alltid på utlysningsteksten en stund før jeg begynner å skrive. Og så har jeg mange søknader i "kø", så jeg etterstreber å skriver søknadene seinest 2 dager før fristen går ut. Noen har jeg skrevet rett før fristen går ut, og det går fint, det også. Det meste går jo via elektroniske søkeskjema om dagen, og resten på mail.

Søkte blant annet en jobb der jeg søkte rett før fristen gikk ut (fikk tilfeldigvis vite om den to dager før), og der skal jeg på jobbintervju i morgen. Det er et felt jeg kan mye om, så det var ikke noe problem å skrive en god søknad selv om jeg nettopp hadde fått vite om den. 

Skrevet

Jeg har hørt at til offentlige stillinger hvor du skal søke via en portal spiller det liten rolle, da portalen er stengt for arbeidsgiver inntil søknadsfristen har gått ut.

Til private stillinger bør søknaden sendes innen 24 timer etter utlysning. Klarer du å være blant de tre første, så er du nesten garantert at arbeidsgiver faktisk leser søknaden. Det er jo punkt 1 for å i det hele tatt bli tatt med i vurderingen. Er du nummer 219 av 250 søkere, så er det ikke sikkert at arbeidsgiver åpner mailen din en gang.

Men dersom du ser en jobb som har blitt utlyst for en stund siden, så er det jo bare å søke uansett. Hvis du ikke søker, får du den jo i alle fall ikke.

Hvis valget står mellom å sende den kvelden før eller samme morgen som fristen går ut... jeg tror ikke det spiller noen rolle. Jeg hadde kanskje valgt om morgenen. Da ligger den øverst i mailboksen når arbeidsgiver kommer på jobb om morgenen, eller den tikker inn mens arbeidsgiver er på jobb og ser i innboksen sin. Mailer som kom kvelden før, havner jo lenger ned i mailboksen og blir nok ikke prioritert først.

Anonymkode: 7e5cf...e37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...