Gå til innhold

Hvor gamle må storesøsken være for å hente i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter din mening, hvor gammel bør storebror eller storesøster være for at det er greit at hen henter småsøsken på 5-6 år i barnehagen?

Anonymkode: cb989...05c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på.. Hvor langt er det til barnehagen? Er det bilvei? Må de være hjemme alene lenge når de kommer hjem?

Jeg kledde på og fulgte søstra mi til barnehagen når jeg var 9-10 år. Det var en veldig trygg vei. Hentet henne også innimellom men da var mamma eller pappa hjemme når vi kom hjem, så det var mest fordi vi syntes det var hyggelig.

Anonymkode: 65158...18d

Skrevet

I henhold til reglene som er satt i barnehagen jeg jobber, må storesøsken være 13 år for å kunne hente mindre søsken. Barna er ulykkesforsikret gjennom barnehagen hele veien til dørstokken hjemme. Derfor er samarbeidsutvalget blitt enige om 13 år som nedre grense, for tilstrekkelig trafikk kunnskap, ta fullt ansvar for yngre barn, samt å kunne handle så tilfredsstillende som mulig om noe skulle skje. 

Anonymkode: 02e03...737

• Liker 5
Skrevet

Jeg har flere elever fra 2.klasse som henter småsøsken i barnehagen ved siden av skolen på vei hjem. De fleste møter foreldrene på veien/hjemme. Jeg mener at det kommer an på modenhetsnivå. Jehvhar elever i 1.klasde jeg mener kunne klart Det, men jeg har også elever på 6.trinn som ikke kan fondet ansvaret 

Anonymkode: b4761...d94

Skrevet

Min mening er at det kan man ikke si noe generelt om. Det avhenger av om det er en fast ordning, eller et enkelttilfelle, om veien (selvsagt), biltrafikk, kollektivreise, om barnas personligheter og samspill (er yngste slik at h*n kan slå seg vrang, hører ikke etter, full i trass, er yngste sliten, sulten og sur når h*n hentes, er eldste ansvarlig nok,  har eldste telefon/kan foreldre nås og komme hvis krise, pleier eldste å ta ansvar og yngste å høre etter, krangler de mye eller vil de begge like det godt). Kjenner folk som bor ved siden av barnehagen, hvor eldste også har gått, kjenner alle, kan vinke til kjøkkenvinduet på veien, der har eldste henta av og til etter eget ønske siden hun begynte på skolen og yngste var yngre enn 4. Ikke noe problem. Men det er ikke det det er snakk om, er det? Min bror henta meg en sjelden gang da jeg var fem/seks, og han 12, og det ble trøblete, for bussen stoppet ikke for småbarn(!) og vi måtte gå, han og kompisen lurte meg til å spise tyggegummi fra fortauet osv. Ikke krise, men ingen grei fast løsning. 

Anonymkode: 1294f...fe6

Skrevet

Det går ikke an å si en alder. Det kommer an på. Da jeg jobbet i barnehage kom en syvendeklassing og hentet broren sin noen ganger. Han minste gjorde seg vanskelig og det ble bare krangling, derfor fungerte det ikke. Syvendeklassingen var heller ikke særlig moden.

Skrevet

Regelen i vår barnehagen sier 13 år for søsken, 18 år for andre (tanter, onkler, naboen og trillepiken.)

Om det ikke finnes regler så se an barna, begge to. En moden tiåring og en rolig og lydig femåring går sikkert fint. Samme tiåring kan slite med et mer viltert barn. 

Anonymkode: 04000...517

Skrevet

Sjekk først om barnehagen har noen regler for dette, utover det må du nesten vurdere selv. Mine er 6 og 11, der har storesøster hentet ca. fra hun gikk i 3. klasse (kun ved behov, forsinket bane el. i starten, hjemme alene maks 20 min.). Hun kjenner alle i barnehagen ettersom hun selv gikk der tidligere, de har aldri hatt noen motforestillinger. Hun har mobil selvfølgelig. Vi har kort, bilfri vei både hjem og til t-banen.

De siste par årene har hun hentet lillesøster (nå på SFO), og så tar de bane til min jobb (ev. til et avtalt stopp) om vi skal noe i sentrum, det går kjempefint. Begge er veldig rolige og fornuftige av seg. Lillesøster kan nok krangle litt en sjelden gang, men ikke mer enn storesøster takler, og viktigst, hun stikker ikke av. Hun er en liten tøffing, så i teorien tror jeg hun fint kunne tatt banen alene, men mor er ikke helt der enda, og i praksis synes jeg vel ikke det ville vært forsvarlig heller.

Jeg lar dem kun ta banen, vi bor ved siste/første stasjon så det er kun én bane å ta, ingen bytter på veien, ingen fare for at de går på feil. De kan selvfølgelig gå av feil (aldri skjedd), men da venter de på neste bane. Dette er unger som har vokst opp i byen og vi bruker nesten bare kollektiv, ville kanskje ikke anbefalt det om de ikke er veldig vant til t-bane ol.

Anonymkode: 42832...0f4

Skrevet

Takk for innspill! Det er snakk om 5 minutter å gå på gangvei, så ingen trafikk å forholde seg til. Det er litt teoretisk ennå fordi de ikke er gamle nok, men eldste har veldig lyst å hente yngste etterhvert. Jeg er i tvil om det er mulig før yngste begynner på skolen.

Anonymkode: cb989...05c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...