Gå til innhold

Dere med fibromyalgi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Startet det gradvis for deg? Hvordan oppleves smertene og hvor ligger de? Har du smerter hele tiden? Hva trigger eventuelt smertene?

Anonymkode: fa5f6...c1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Startet det gradvis for deg? Hvordan oppleves smertene og hvor ligger de? Har du smerter hele tiden? Hva trigger eventuelt smertene?

Det kom nok snikende på en måte. Verk og smerter i kroppen som ble verre og verre. Jeg sliter mest med utmattelse men har smerter forskjellige steder i kroppen. Problemer med tarmen har jeg hatt i mange år. Smertene er for meg mest i knær, hofter, nakke, skuldre og armer. Jeg er bedre i varme og sol. Det som trigger smerter er stress, lite hvile, kulde, regn og når tarmen slår seg vrang. Jeg har ikke smerter hele tiden men har stort sett verk et eller annet sted i kroppen i løpet av ett døgn. 

Skrevet

Kom vel snikende og ble bare verre og verre, og også nye vondter etterhvert. Smertene stabiliserte seg sånn etterhvert, og lever med smerter 24/7. Blir verre av å bruke kroppen, de kroppsdelene der vondtene er, som f.eks armene, kne, korsrygg osv. Stress påvirker også negativt, og stress har begynt å bli uoverkommerlig, så jeg har meldt meg på stressmestringskurs. Dette stresset er ikke som "åh jeg hadde en stresset dag på jobben i dag" dette er noe helt annet, og det styrer hverdagen til tider. Stresset spiser også energi, så det mangler på energi ofte. Har i tillegg fatigue.

Anonymkode: e550a...b70

Skrevet

Takk for svar. Jeg har hatt periodevis verk i korsrygg som jobber seg opp i muskulaturen på venstre side og opp i nakke og hodet. Stiv og verk med hodepine. Etter graviditet har dette begynt å inkludere bekken også og jeg gikk derfor til en kiropraktor. Hadde da en skikkelig vond knute i korsrygg som gjorde det umulig å strekke ryggen ordentlig ut. Verken varierer fra svake stive muskler til verkende vonde muskler ut fra dagsform og stress. Etter å ha bli knekt opp hos kiropraktor ble jeg helt slått ut og kunne så vidt bevege meg hjem til senga. Etter noen timer søvn følte jeg meg som nytt menneske. Noen dager senere kom stivheten tilbake. Dette gjentok seg etter x antall behandlinger hvor kiro ba oss avslutte og se etter den egentlige årsaken til stivheten og verkingen. Han spurte noen spørsmål rundt revmatisme i familien og nevnte fibro. Legen min er håpløs og sa bare at jeg må leve med dette men jeg faller ikke til ro for jeg vet ikke om det er det eller noe helt annet som feiler meg. Er i alle fall lei av at kroppen begynner å verk og jeg er helt ferdig etter en dag med ærender på senteret osv. Blir så demotivert...

Hadde dette før graviditet også men ikke like ofte. Kom gjerne i helgene når jeg endelig fikk hvile etter en full uke. Og hormonelt av og til under mensen. Så det har bare økt på siden da. Noen Ibux hjelper heldigvis på smertene.

Ts

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke helt ut som fibro, se her for mer info https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/ulike-muskelsykdommer/fibromyalgi-oversikt/?page=4

Vil tro smertene kommer jevnt over hele kroppen. Høres ut som det er noe som sitter i ryggen hos deg. Bytt lege å få den ordentlig utredet. 

Anonymkode: 913d7...d2a

Takk for svar. Jeg får det heller ikke til å stemme ut fra andres beskrivelse og det jeg leser på nett.

Skrevet
På 8.11.2017 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Det startet veldig gradvis, men så kom det som en tsunami på et tidspunkt. 

Smertene flytter seg rundt i hele kroppen. Kan være tannverk den ene dagen (vet ikke hvor mange ganger jeg har vært hos tannlegen med store smerter, men tannlegen ikke finner noe), ryggvondt den andre dagen eller det kan være skikkelig diffuse smerter over hele kroppen samtidig. 

Jeg har smerter hele tiden, 24/7, året rundt. Men det er dager som er bedre enn andre. Om sommeren, i varmen, så er ikke smertene så fremtredende. På vinterhalvåret så går jeg rundt i et smertehelvete hele tiden. 

Jeg kan også ha det skikkelig ille om sommeren om jeg ikke passer på. Da kan smertene trigges ved stress - både fysisk og psykisk, om jeg ikke trener, dårlig kosthold - sukker og hvetemel er et sant helvete for min kropp osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...