AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Skal snakke om EN forfatter på fordypningsemnet. Dette tenker jeg å ha med: - Hvem han her, litt om tre av hans bøker, hva forfetteren forteller oss om bøkene, ulikheter/likheter og hva jeg syns om forfatteren? Hva tenkes? Noe mer? Anonymkode: b47c4...d06
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 Vi burde nesten ta oss betalt, så mye som du spør om. Neida, men jeg kan faktisk ikke svare deg på dette, da jeg hadde temastudie. Skal du ha skriftlig eksamen i norsk også? Anonymkode: 3c953...1f6 1
mjauritz Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 Hva som gjør han typisk for epoken, hvilken epoke osv. Litt mer inngående og refleksjon og ikke bare fakta 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 Kanskje om det han skriver har noe å gjøre med samtiden og utviklingen i samfunnet? Litteratur og historie henger jo ofte veldig sammen. Anonymkode: fd7da...21e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 10 minutter siden, mjauritz skrev: Hva som gjør han typisk for epoken, hvilken epoke osv. Litt mer inngående og refleksjon og ikke bare fakta Ja, men forfatteren jeg skal ha er JK Rowling. Hun levde liksom ikke under rennesansen og de periodene der. Anonymkode: b47c4...d06
mjauritz Skrevet 8. november 2017 #6 Skrevet 8. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, men forfatteren jeg skal ha er JK Rowling. Hun levde liksom ikke under rennesansen og de periodene der. Anonymkode: b47c4...d06 Burde du ikke gå for en norsk forfatter? 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #7 Skrevet 8. november 2017 7 minutter siden, mjauritz skrev: Burde du ikke gå for en norsk forfatter? Det er som oftest ikke nødvendig. Anonymkode: fd7da...21e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #8 Skrevet 8. november 2017 5 minutter siden, mjauritz skrev: Burde du ikke gå for en norsk forfatter? LITTERATUR: Forfatterstudium - norsk eller utenlandsk o Velg deg ut en forfatter du vil fordype deg i. Velg deg to forfattere som du vil sammenligne Alexander Kielland Amalie Skram Sigrid Undset Knut Hamsun Herbjørg Wassmo Ingvar Ambjørnsen Erlend Loe Anne B Ragde Jane Austen J.K.Rowling Som det står ovenfor, velg deg ut en norsk eller utenlandsk, og jeg valgte oppg 1, og fordype meg i den forfatteren. Med mindre jeg behøver å sammenligne hun også? Vanskelig å sette hun i en epoke når ho er født på 60-tallet.. Anonymkode: b47c4...d06
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #9 Skrevet 8. november 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: LITTERATUR: Forfatterstudium - norsk eller utenlandsk o Velg deg ut en forfatter du vil fordype deg i. Velg deg to forfattere som du vil sammenligne Alexander Kielland Amalie Skram Sigrid Undset Knut Hamsun Herbjørg Wassmo Ingvar Ambjørnsen Erlend Loe Anne B Ragde Jane Austen J.K.Rowling Som det står ovenfor, velg deg ut en norsk eller utenlandsk, og jeg valgte oppg 1, og fordype meg i den forfatteren. Med mindre jeg behøver å sammenligne hun også? Vanskelig å sette hun i en epoke når ho er født på 60-tallet.. Anonymkode: b47c4...d06 Litteraturen vi fikk på 1900-tallet er ikke ''epokeløs'' allikevel. Du må nesten se på tidslinjene. Anonymkode: 3c953...1f6
mjauritz Skrevet 8. november 2017 #10 Skrevet 8. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: LITTERATUR: Forfatterstudium - norsk eller utenlandsk o Velg deg ut en forfatter du vil fordype deg i. Velg deg to forfattere som du vil sammenligne Alexander Kielland Amalie Skram Sigrid Undset Knut Hamsun Herbjørg Wassmo Ingvar Ambjørnsen Erlend Loe Anne B Ragde Jane Austen J.K.Rowling Som det står ovenfor, velg deg ut en norsk eller utenlandsk, og jeg valgte oppg 1, og fordype meg i den forfatteren. Med mindre jeg behøver å sammenligne hun også? Vanskelig å sette hun i en epoke når ho er født på 60-tallet.. Anonymkode: b47c4...d06 Okei, men hvem er det du har valgt å sammenlikne JKR med da? Skal du ta Harry Potter bøkene går vel det under fantastisk litteratur? Fantasy er vel en undersjanger der om jeg ikke tar helt feil? Kan være nyttig å dra inn teologien også - hvordan Rowling har på mange måter laget Harry til en Jesus figur i et samfunn som blir mer og mer sekularisert. Og selvfølgelig middelalderreferansene i bøkene. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #11 Skrevet 8. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litteraturen vi fikk på 1900-tallet er ikke ''epokeløs'' allikevel. Du må nesten se på tidslinjene. Anonymkode: 3c953...1f6 Jada. Tenker postmodernismen, kan være endel å snakke om. Og sammenligne med modernismen feks. Anonymkode: b47c4...d06
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #12 Skrevet 8. november 2017 5 minutter siden, mjauritz skrev: Okei, men hvem er det du har valgt å sammenlikne JKR med da? Skal du ta Harry Potter bøkene går vel det under fantastisk litteratur? Fantasy er vel en undersjanger der om jeg ikke tar helt feil? Kan være nyttig å dra inn teologien også - hvordan Rowling har på mange måter laget Harry til en Jesus figur i et samfunn som blir mer og mer sekularisert. Og selvfølgelig middelalderreferansene i bøkene. Sammenligne? Man skal velge enten å fordype seg i en forfatter, eller så skal man sammenligne to forfattere. Ikke ta begge to oppgavene. Isåfall har jeg forstått helt feil. Fantastisk litteratur, ja. Det kan jeg jo snakke om. Å dra inn teologi osv blir altfor mye babl, er bare 10 min. Anonymkode: b47c4...d06
mjauritz Skrevet 8. november 2017 #13 Skrevet 8. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sammenligne? Man skal velge enten å fordype seg i en forfatter, eller så skal man sammenligne to forfattere. Ikke ta begge to oppgavene. Isåfall har jeg forstått helt feil. Fantastisk litteratur, ja. Det kan jeg jo snakke om. Å dra inn teologi osv blir altfor mye babl, er bare 10 min. Anonymkode: b47c4...d06 Spørs helt hva du satser på av karakter. Jeg vet ikke, jeg har ikke fått oppgaven din, kun sett hva som sto her, og der sto det ikke enten eller
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #14 Skrevet 8. november 2017 Er ikke det hun som forfattet Harry Potter eller ringenes herre? Husker ikke 😅 hvis det var ringenes herre, så kanskje de kan ha litt norrøne trekk? Kanskje jeg er helt ute å kjøre 😅 Anonymkode: a20c2...7dd
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #15 Skrevet 8. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det hun som forfattet Harry Potter eller ringenes herre? Husker ikke 😅 hvis det var ringenes herre, så kanskje de kan ha litt norrøne trekk? Kanskje jeg er helt ute å kjøre 😅 Anonymkode: a20c2...7dd Jo, hun skrev dem. Anonymkode: b47c4...d06
AnonymBruker Skrevet 8. november 2017 #16 Skrevet 8. november 2017 18 minutter siden, mjauritz skrev: Spørs helt hva du satser på av karakter. Jeg vet ikke, jeg har ikke fått oppgaven din, kun sett hva som sto her, og der sto det ikke enten eller Hmmm. Ja, nå vurderer jeg å skrive noe mer, og sammenligne. Anonymkode: b47c4...d06
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #17 Skrevet 9. november 2017 Men om jeg skal skriev både litterære perioden, info om han og bøkene, og sammenligne, så blir det jo godt over 20 min? Skal jeg ta med sammenligna også? Blir jo endel å snakke om. Anonymkode: b47c4...d06
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #18 Skrevet 9. november 2017 Hvorfor bytter du mellom "han" og "hun"? Anonymkode: 762b7...d03
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #19 Skrevet 9. november 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bytter du mellom "han" og "hun"? Anonymkode: 762b7...d03 Haha, nei det vet jeg ikke du. Men uansett, da blir det å snakke om den littæere perioden, bare om kjennetegn ved perioden osv. Hva mer behøves? Anonymkode: b47c4...d06
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #20 Skrevet 9. november 2017 Del 2a): Oppfølgingssamtale (ca. 5 min) Av den fordypningsoppgaven. Hvilke spørsmål kan sensor stille meg? Anonymkode: b47c4...d06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå