Gå til innhold

Leietaker på AAP ønsker å dele betaling av husleie i to pga at pengene fra NAV kommer ca hver 14. dag. Er det innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en leilighet vi leier ut og leietakeren har vært helt super så langt!  Leia kommer alltid på forfallsdato og det har så langt ikke vært spørsmål om betalingsutsettelser eller noe sånt.  Nå har imidlertid leietakeren havnet på arbeidsavklaringspenger etter langvarig sykdom og får såvidt jeg har forstått utbetaling fra NAV hver 14. dag.  Vedkommende sendte oss en epost og spurte om det er greit å dele husleia i to så lenge h*n går på AAP, altså å betale halvparten når månedens første utbetaling kommer fra NAV og den andre halvparten senere i måneden når utbetaling nummer to kommer.

Jeg synes dette virker uproblematisk siden det aldri har vært noe tull med betalinger gjennom de to årene h*n har leid av oss, men mannen min er (i mine øyne) firkanta og mener leietakeren skal betale husleie som avtalt, altså senest den 1. hver måned. Jeg prøvde å si at vi kan jo evt lage noe skriftlig på den midlertidige ordningen, men mannen min mener at leietakeren får sørge for å sette av penger så h*n kan betale full husleie i hht kontrakten.

Hva tenker dere?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er opp til dere, hadde gjort det hvis jeg var fornøyd med leietakeren ellers. :) 

Alle kan trenge litt hjelp av og til og hvis dere har mulighet og synes det er greit å gjøre det på denne måten så ser jeg ikke helt problemet. Vi kan alle havne i en slik situasjon som leietakeren din.

• Liker 45
Skrevet

Det er da ikke nødvendig. Fordi det koster så lite å lage en konto som heter "husleie", også overføre 50/50 for hver utbetaling. Slik så står det alltid full husleie på kontoen mot slutten av måneden. Jeg gjør det slik. Husleie på 8000 kr, overfører 4000 kr hver utbetaling. Null problem.

For dere så blir det mer styr å følge med på. Datoene fra NAV varierer. Dersom leietager sender inn for sent hos NAV, så vil utbetalingen bli for sen.  Det er mer ryddig for begge parter å forholde seg til en bestemt dato. 

Anonymkode: c8a1c...cde

• Liker 17
Skrevet

Må si meg enig med mannen din.

Anonymkode: ca7fb...907

• Liker 5
Skrevet

Jeg går også på aap og får penger hver 14 dag. Jeg har fått avtale med huseieren at jeg betaler husleia den 25 i hver mnd for da får jeg lagt av fra begge utbetalingene. og det går helt fint.

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, Christiane_W skrev:

Vi har en leilighet vi leier ut og leietakeren har vært helt super så langt!  Leia kommer alltid på forfallsdato og det har så langt ikke vært spørsmål om betalingsutsettelser eller noe sånt.  Nå har imidlertid leietakeren havnet på arbeidsavklaringspenger etter langvarig sykdom og får såvidt jeg har forstått utbetaling fra NAV hver 14. dag.  Vedkommende sendte oss en epost og spurte om det er greit å dele husleia i to så lenge h*n går på AAP, altså å betale halvparten når månedens første utbetaling kommer fra NAV og den andre halvparten senere i måneden når utbetaling nummer to kommer.

Jeg synes dette virker uproblematisk siden det aldri har vært noe tull med betalinger gjennom de to årene h*n har leid av oss, men mannen min er (i mine øyne) firkanta og mener leietakeren skal betale husleie som avtalt, altså senest den 1. hver måned. Jeg prøvde å si at vi kan jo evt lage noe skriftlig på den midlertidige ordningen, men mannen min mener at leietakeren får sørge for å sette av penger så h*n kan betale full husleie i hht kontrakten.

Hva tenker dere?

Det er veldig problematisk for de på AAP da de får penger i to utbetalinger. Det gjør det kjempevanskelig å betale alt på en gang. Forplanter seg jo om su bruker hele utbetaling den ene ganga på huslei liksom...

om dere går med på dette så gjør det en god tjeneste for leieboer! Skulle vært flere som dere! 

Anonymkode: fc279...537

• Liker 9
Skrevet

Jeg går på AAP, og ser ikke helt poenget med dette. 

Hvis man planlegger litt, så legger man av penger og setter dem inn på en annen konto. 

Men selvsagt er det opp til dere om dere synes det er ok eller ikke. 

Anonymkode: 4b4ac...3bc

• Liker 14
Skrevet

Enig med mannen din. Det tar leietaker 3 min på nettbanken for å lage en egen husleiekonto hvor h*n setter av halvparten av husleiepengene hver 14. Dag som da betales når husleien skal betales. 

Anonymkode: 32826...5e2

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde samme avtale med huseier en stund jeg gikk på aap. Fungerte helt fint. 

Anonymkode: 3b5f8...5f5

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig problematisk for de på AAP da de får penger i to utbetalinger. Det gjør det kjempevanskelig å betale alt på en gang. Forplanter seg jo om su bruker hele utbetaling den ene ganga på huslei liksom...

om dere går med på dette så gjør det en god tjeneste for leieboer! Skulle vært flere som dere! 

Hva er vanskelig med å sette av penger hver utbetaling? Jeg går på aap selv å det er ikke værre å få penger hver 14. Dag enn en gang i mnd.

Anonymkode: 32826...5e2

• Liker 5
Skrevet

Det går an å være litt rund i kantene og si ja til leiers forslag så lenge det ikke lager problemer for huseiere. Tro det eller ei, men det gjør ting litt lettere for folk med lav aap-utbetaling. 

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor kan ikke leietakeren sette av penger til husleie? Det er jo ikke slik at man må bruke opp alle pengene med en gang man får det utbetalt. Det utgjør jo egentlig ikke noen forskjell å betale halvparten to ganger i måneden kontra å betale alt på en gang. 

Anonymkode: be791...f98

• Liker 3
Skrevet

Kanskje dere godkjenner det for en periode til leieboer får spart opp nok til å kunne betale alt for en måned av gangen? Er jo ikke alle som har buffer nok til å kunne forskuttere husleie, og vil tro at leieboer heller ikke får så mye i aap at det er nok til å betale hele husleia til avtalt tid med kun halv utbetaling. Da er jo mellomtingen å tillate å ha det sånn i f.eks. 2mnd.

• Liker 8
Skrevet

Gikk på aap og leide. Var aldri noe problem å betale en gang i måneden. Ethvert voksent menneske klarer da å legge av halvparten av husleia på første utbetaling, sette på separat konto og betale hele summen når husleien forfaller. 

Det får være grenser. Jeg er enig med mannen din. Såpass planlegging må man kunne forvente av et voksent menneske.

• Liker 6
Skrevet

Viktigste er vel at dere får til en avtale. Så lenge dere ikke får problemer selv med det skjønner jeg ikke hvorfor dere skal være firkanta. Hvis dette er en person som har holdt ord i 2 år så burde det telle litt. Hadde skjønt det om det var en som alltid kom for sent, og bare surret.

Det er også mulig å flytte utbetalingsdato så man kan spare opp penger. 

Anonymkode: c3784...3d5

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går an å være litt rund i kantene og si ja til leiers forslag så lenge det ikke lager problemer for huseiere. Tro det eller ei, men det gjør ting litt lettere for folk med lav aap-utbetaling. 

Men hvorfor? Jeg har minstesats, og klarer fint å legge av penger når jeg får pengene utbetalt. 

Anonymkode: 4b4ac...3bc

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville imøtekommet dette. Kanskje leietaker har vanskeligheter med å holde av penger, og å disponere penger utover måneden. Hadde dette vært problemfritt for leietaker, så hadde h*n vel ikke spurt om en tilpasset ordning? Selvfølgelig er dette leietakers ansvar, og ikke deres. Men jeg tenker likvel at det viktigste er å ha en ordning som sikrer at leien blir betalt hver mnd. Jeg holder med deg, TS! 

• Liker 11
Skrevet

Kanskje leietager rett og slett ikke har noen buffer, og at han derfor ikke har noe å leve av de 14 første dagene?

Du får nesten si at dere ønsker betaling månedlig, men at dere kan være fleksible første tre månedene...?

Anonymkode: c8a89...419

• Liker 12
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke problematisk. Da bruker man i så fall mer enn man har. Man må ikke betale alt på èn utbetaling. Man legger av halvparten av husleia på den første utbetalingen og betaler andre halvparten med den andre. "husleiekonto", legg av, bruk det som er til overs på konto. Sim salabim: null problem.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje leietager rett og slett ikke har noen buffer, og at han derfor ikke har noe å leve av de 14 første dagene?

Du får nesten si at dere ønsker betaling månedlig, men at dere kan være fleksible første tre månedene...?

Anonymkode: c8a89...419

Aap får man aldri med en gang man søker, så leietakeren får nesten garantert etterbetalt et par måneder når vedkommende begynner på aap.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...